Honoré de Balzac
(Francia realista reg.)
Balzac (1799-1850)
a XIX. századi francia realista
regény másik nagy megteremtôje. Regényeibôl
megismerhetjük a XIX.
század elsô felének francia társadalmát.
Tours-ban született.Ösei még parasztok voltak Dél-Franciaországban, de
apja
már hadseregélelmezô tisztviselôként
gazdagodott meg. A nemesi származásra
utaló "de" szócskát nevük elé apja
illesztette önkényesen.
26
évesen merész üzleti vállalkozásokba kezdett: nyomdát vásárolt, könyveket
adott ki, de csôdbe jutott, s szinte egész
életére eladósodott. Álnéven élt, folytonosan bujkálnia kellett hitelezôi elôl.
Most tanulta meg, hogy a kapitalista társadalom legfôbb mozgató ereje a pénz.
Visszatért újra az irodalomhoz, hogy regényeinek jövedelmébôl
rendezhesse
adósságait. Ez a cél azonban csak
látszólagos: tulajdonképpen az életrôl kialakult
új világképénék művészi kifejezésére
törekedett. S ezek az új regények meg is hozták számára az irodalmi elismerést
és az anyagi sikert. Rengeteget - és kissé felületesen - dolgozott, évente 5-6
regényt irt, "az irodalom gályarabja" lett.
Emberi színjáték
Balzac 1830-tól kezdve alkotta nagy regényeit. Ekkor érett meg benne az
a törekvés, hogy ugyanolyan tudományos igénnyel fogja vizsgálni és
tanulmányozni
a társadalmat, mint kora tudósai a természet
törvényeit. Az igazságot kutatta,
mániákusan ragaszkodott a külsô, belsô
valószerűséghez. Szerette volna a regény
eszközeivel ábrázolni az élet totalitását,
teljességét, a maga szinte áttekinthetetlen
társadalmi, szellemi és lelki
bonyolultságában.
A
Goriot apó (1834) írása közben született meg benne az a gondolat, hogy
műveit az alakok visszatérésével,
ismétlôdésével hatalmas, egymással összefüggô
regényciklussá rendezi. Ennek érdekében
néhány korábbi alkotásában meg is változtatta egy-két hôsének nevét. 1841-ben
választotta regényciklusának az Emberi
szinjáték gyűjtôcímet - ezzel is hangsúlyozva
a hasonlóságot és az ellentétet Dante
trilógiájával. Több mint 90 kisebb-nagyobb
műbôl áll roppant vállalkozása.
1842-ben jelentek meg elsô ízben összegyűjtve
és csoportosítva az Emberi szinjáték
addig elkészült darabjai, s Balzac még
további 50 regény megírását tervezte. - Rengeteg szereplôvel dölgozott. Az
Emberi szinjáték központi hôsei 75 regényben térnek vissza - más-más idôben,
sokféle környezetben és különbözô helyzetekben.
Goriot apó
A
Goriot apó (1834) az Emberi szinjáték egyik legjobban sikerült darabja. Mint
Balzac minden regénye, ez is önmagában zárt, kerek egészet alkot. - Figyeljétek
meg az író sajátos regényalkotási módszerét a
Goriot apó tanulmányozása és újraolvasása
során!
A részletek gazdagsága
Balzac realista igényű regényeinex egyik legfôbb jellemzôje a pontosan
megfigyelt és aprólékosan megrajzolt részletek gazdagsága. A mai
olvasót talán kissé fárasztja a leirások
bôsége, ezek a leírások azonban
sohasem öncélúak, hanem a jellemábrázolás
tartozékai. Az író lényegesnek tartja a környezet és az ember közötti
összefüggést, s a környezetleírással közelebb akart kerülni magához az
emberhez. - A cselekményt az író mindig elôkészíti a környék, a színhely és a
figurák részletes bemutatásával.
A
regénybeli történet (1819-ben kezdôdik) egyik színhelye a Vauquer-ház.
"Polgári penzió mindkét nem és egyebek számára." A ház Párizs
egyik elhagyatott kerületében áll, "ahol
állandóan hullófélben van a
vakolat, és patakokban folyik a szennyvíz;
valódi szenvedések és talmi
örömök töltik be" a környéket. Aki erre
jár, kedvét veszti itt. "Egy kocsi robogása errefelé esemény, a házak
mogorvák, a falak börtönre
emlékeztetnek." Komor, rideg hangulat
uralkodik a leírásban, s ez a
nyomasztó légkör elôrevetíti az itt élôk
sivár, eseménytelen, üres életét,
az öreg Goriot titkolt balsorsának
történetét.
A
"polgári penzió" épületének tüzetes leirása következik a regényben.
Elôször kívülrôl mutatja be az író, majd a földszinten levô szalonra és az
ebédlôre terelôdik kutató, mindent észrevevô figyelme.
Gyűjtsétek össze a "prózai nyomorra", a "fukar, sűrített,
elnyűtt nyomorúságra" vonatkozó megállapításokat! - Mi az a
"penzióillat" ? - Keressétek ki azt a mondatot, mely 9 melléknév halmozásával
(ezek állítmányok !) fejezi ki az ebédlô bútorzatának siralmas állapotát! - Mit
lehet megtudni az ebédlô
tisztaságáról?
A penzió lakói
A
penzió tulajdonosa Vauquer-né, egy 50 év körüli özvegyasszony.
Egész
külsô megjelenése éppen olyan, mint a háza "Személye kifejezi a
penziót", összhangban van vele, "ahol csak úgy bűzlik a balsors, ahol
megbúvik a spekuláció", s amelynek "áporodott levegôjét
utálkozás nélkül leheli be".
Balzac lépésrôl lépésre vezeti olvasóját az ütött-kopott szállóban,
egymás után mutatja be különös lakóit. -1819-ben, a regény történetének kezdetén
heten laktak a háromemeletes házban. Az elsô emelettôl fölfelé haladva a szobák
egyre szegényesebbek, s a lakóknak is
aszerint kellett fizetniük a szállást és az ellátást, hogy melyik
emeleten volt a szobájuk.
Az
író elôször futólag ismertet meg a "bennlakókkal". Az elsô emeleten a
ház két legszebb szobája közül az egyiket Vauquer-né, a másikat
Couture-né foglalta el egy ifjú hajadonnal, Victorine Taillefer
kisaszszonnyal. A második emeleten Poiret úr és Vautrin lakott. A harmadik
emelet négy szobája közül csak háromnak volt lakója : Michonneau kisasszony, egy vénlány, Goriot apó és Eugene
de Rastignac. A két manzárdszobában a
személyzet lakott : Christophe, a kifutóinas és
Sylvie, a kövér szakácsnô. - Ebédidôben
tizennyolcan ülték körül az asztalt, mert a törzsvendégeken kívül még 8-10
medikus, jogász s környékbeli úr kosztolt Vauquer mamánál, ôk azonban csak
ebédre fizettek elô.
A
bennlakók elôzetes felsorolása inkább az épület belsô terének bemutatására
szolgál. Az alakok részletesebb külsô leírása és jellemzése
ezután történik. Ezzel kapcsolatban egyes
lakók korábbi életérôl, sorsáról elég sokat megtudunk, mások múltjára homály
borul, az író legfeljebb találgatásokat kockáztat meg. Két szereplôt (Vautrin,
Goriot apó) viszont meglehetôsen sűrű rejtély vesz körül.
Próbáljátok meg jellemezni a Vauquer-ház törzsvendégeit!
Mit
tudtatok meg múltjukról, életük korábbi szakaszáról?
Az
író sejteti, hogy Vautrin "élete mélyén gondosan eltemetett titok
lappang". - Gyűjtsétek össze azokat a célzásokat, melyek erre a
titokzatosságra, életének kettôsségére, a sima,
hajlékony mvdor s a negatív jellemvonások közti ellentétre utalnak !
Vautrin múltja késôbb napvilágra kerül, egyelôre azonban csupán
a jellemzés sugallja, hogy nem sok jót
várhatunk tôle.
Goriot apó 1813-ban, tehát a regény történetének megindulása elôtt 6
évvel költözött a penzióba.
Mi
derül ki lassanként a penzió lakóinak föltevése s fôleg Rastignac késôbbi "nyomozása"
következtében Goriot apó múltjáról?
Mire
alapította Vauquer-né a maga titkolt reményeit Goriot "úr" iránt? Miért lett belôle a
tulajdonosnô szemében késôbb
"csaló, vén trotty" ?
Mi az
oka annak, hogy a 69 esztendôs vénember körül kialakult a rejtélyes
bizonytalanság, a gyanakvás légköre? Miért
nevezik egyesek közönséges kéjencnek? - Vautrin - jellemzô módon - a
"titkosrendôrség besúgójának" tartja.
Mi
volt Goriot a forradalom elôtt? Mikor és hogyan gazdagodott meg? - Mi volt
élete elsô nagy tragédiája? Hogyan nevelte s adta férjhez lányait? - Miért
került végül Vauquer-né
házába, s miért költözött itt egyre feljebb?
A
Vauquer-ház szinte a korabeli Párizs keresztmetszetét adja. "Egy ilyen
közösségen belül kicsiben az egész társadalom elemei föllelhetôk"
- jegyzi meg Balzac. Lakói részben szürke
kispolgárok, részben lecsúszott, elszegényedô emberek, illetve a szegénységbôl
kilábalni akaró,
fölfelé kapaszkodó ifjú törtetôk. Ezt a
világot - a cselekmény folyamán
késôbb derül majd ki - szoros szálak fűzik
mind a magas arisztokráciához, mind a bűnözô alvilághoz. A társadalmi
ranglétrán valahol a középsô helyet foglalja el a penzió : hiányzik innen a
hivalkodó gazdagság, de a nyomor sem jellemzô rá.
Több szálon futó cselekmény
A
regénynek 35 szereplôje van. Balzac általában sok figurával dolgozik, de ezek
közül csak néhány kap jelentôsebb szerepet az egész
műben, a többieknek csupán a cselekmény
egy-egy fordulópontján van
lényegesebb funkciójuk. - A központi hôsök
részletesebb bemutatásával elôkészített cselekmény egyszerre több szálon indul
el. Hol az egyik,
hol a másik szereplô kerül elôtérbe, majd az
életsorsok lassanként egymásba fonódnak, s egymás mellett párhuzamosan
haladnak.
Ögy
kapcsolódik össze a két fôhôs, Goriot és Rastignac sorsa is. Mozgásuk a
társadalmi ranglétrán ellentétes : Rastignac fölfelé, az arisztokrácia
világába, a gazdagság és a fényűzés felé halad, Goriot pedig fokozatosan
süllyed lefelé, a nyomorba.
Eugéne de Rastignac joghallgató, a nyári szünet után most tért vissza
másodszor Párizsba, de alaposan megváltozott.
Az otthoni állandó szűkölködés megváltoztatta észjárását, megsokszorozta
érvényesülési
vágyát, mohó törekvését, hogy kitűnjön az
átlagból. Észrevette, mekkora befolyásuk van a nôknek a társadalmi életre:
Éppen ezért gazdag
nôi pártfogóra, szeretôre akar szert tenni.
Távoli rokona, az egyik legünnepeltebb és legelôkelôbb párizsi
szépasszony, Beauséant vikomtné segítségével Rastignac bejut az arisztokrata
körökbe. Unokanôvére révén ismerkedik meg Goriot két lányával is.
Anastasie de Restaud grófnénál ugyan nincs
sikere, de a fiatalabbik, Delphine, egy elzászi bankár, Nucingen báró felesége
a szeretôje lesz.
A "fent" és a "lent"
erkölcse
Az
arisztokrata körökben járatlan Rastignac a Beauséant-palotába
"rosszkor"
érkezett, mert nem tudhatta, hogy szép rokona
délutánonként szeretôjét szokta
fogadni. Az asszony nyugtalan, izgatott,
kétségbeesett, hiszen barátnôje lappangó,
gyilkos célzásaiból, rosszmájú
megjegyzéseibôl csak most tudta meg, amirôl a
"társaság" már régóta suttogott,
hogy a márki házasodni készül. Ebben a "fenti"
világban minden elôkelô asszonynak szeretôje
van, errôl mindenki tud, és mindenki természetesnek találja. Eugéne megdöbbenve hallgatja végig a
cserbenhagyott Beauséant-né harag sugallta tanításait, erkölcsi leckéjét. Ha
érvényesülni akar - magyarázza Beauséant-né
- fel kell mérnie a "nôk feneketlen romlottságát,
a nyomorult, határtalan férfihiúságot". Semmire sem viszi, ha nem akad egy
fiatal, gazdag és elegáns nôre, aki
érdeklôdik iránta. Igazi érzéseit azonban
gondosan rejtse el, mint valami kincset,
különben el van veszve. Könyörtelen
hidegvérrel használjon ki mindenkit! "Ne tekintse másnak a férfiakat és a
nôket közönséges postalovaknál, amelyeket ott hagy
az állomáson, hogy utolsót rúgjanak, s így
majd eléri vágyai végcélját. . . A világ
nem egyéb, mint megcsaltak és csalók
közössége."
A
Beauséant-palota nagystílű pompájában "szíven ütötte a fényűzés démona,
megszállta a nyereség láza, torkát
kiszárította az aranyszomj". Föl akar törni,
vagyont akar szerezni, s nincs semmije.
Vautrin szinte belelát Rastignac szívébe,
észreveszi lehangoltságát, s "pártfogásába
veszi" a diákot. - Most fonódik össze
- egy idôre - a Vautrin- és a Rastignac-szál.
- Ez a különös, furcsa, titokzatos ember - Vautrin - alaposan ismeri a világot,
a társadalmat. Félelmetes logikával fejti ki, hogy becsületes, kitartó munkával
nem fog eredményt elérni. A munka, ahogy Rastignac elképzelte, öreg napjaira
legfeljébb Vauquer mamánál juttat majd neki szállást. A gyors meggazdagodásnak
más útjai vannak. "Tudja, hogyan lehet itt utat
törni? - kérdezi új pártfogója. - A lángész
erejével vagy a korrupció ügyességével.
Tisztességgel semmire sem megy. . . A
korrupció burjánzik, a lángész gyéren virul.
Igy hát a korrupció a túlsúlyban levô
középszerűség fegyvere." Aki erényes, nyomorog. "A látható ok nélkül
keletkezett nagy vagyonok titka olyan bűn, mely
feledésbe ment, mert ügyesen követték
el." Vautrin "acélmarokkal mart" a diák
szívébe, kitalálta céljait, alighogy
megszülettek benne.
Balzac két szélsôséges véglet, a legelôkelôbb arisztokrácia és a bűnözô
alvilág erkölcsi felfogását szembesítette, s Rastignacnak rá kellett
jönnie, hogy a két világszemlélet, erkölcstan
között nincs semmiféle
különbség. "Nyersen mondta meg nekem
ugyanazt - gondolta magában -, amit Beauséant-né burkolt formában mondott...
Igaza van
Vautrinnak - dörmögte -, aki gazdag,
erényes."
Rastignac kikönyörög anyjától és húgaitól 1550 frankot, Vautrin azonban
egymilliós hozomány reményével kecsegteti. Ez megszédíti a diákot, bár a pokoli
ajánlatot elutasítja.
Milyen tervet dolgoz ki Vautrin az egymillió frank megszerzésére? Mit
kér érte cserébe? Mik Vautrin távolabbi céljai?
Mit kellene tennie Rastignacnak?
Romantikus cselekménybonyolítás
Balzac különbözô nézôpontokból vizsgálja a klasszikus kapitalizmus
társadalmát, tanulmányozza s feltárja mozgástörvényeit, realista képet
fest az érdekhajhászó önzésrôl, a pénz
elembertelenítô, mindent beszennyezô hatalmáról. A regény cselekménybonyolitása
azonban inkább
romantikus. Az eddigi feldolgozás során is
feltűnhetett, hogy bár igen
alaposan, részletes leírásokkal készíti elô
az egyszerre több szálon elinduló cselekményt, mégis sok mindent homályba
burkol, s kedveli az
eseményekre ható okok hosszú ideig való
titokban tartását. - Szereti a
váratlan, meglepô fordulatokat, az éles
szembeállitásokat, a nagy összeütközéseket. Kezdetben alig-alig történik
valami, az események lassan
haladnak elôre, majd hirtelen felgyorsulva
egy-egy drámai fordulóponthoz érkeznek. Ilyenkor a regény különbözô szálai egy
csomópontban taIálkoznak.
Rastignac szerelmes Delphine-be, de rá kell jönnie, hogy az asszonynak
nincs pénze, vagyonával zsugori férje rendelkezik. Csüggedt pillanataiban
eszébe jutnak Vautrin szavai, s elbeszélget ebéd után Victorine-nal, néha-néha
udvarolgat neki. Vautrin olvas a fiatakok lelkében, s döntô lépésre szánja el
magát.
"A következô nap egészen rendkívüli jelentôséget kapott a
Vauquer-ház történetében. " - Milyen események zaklatták fel ezen a napon
a polgári penzió életét?
Mi
lett Victorine bátyjának sorsa?
Kik
és hogyan leplezték le Vautrint?
Este
rendôrök és katonák szállták meg a penziót és környékét. Vautrin ellenállás
nélkül megadta magát, s mindent beismert. Jacques Collin a neve, másképpen
Vasfejű, akit húszévi kényszermunkára ítéltek. Mikor letartóztatták,
tekintete olyan volt, mint a bukott
arkangyalé, aki mindig a harcot áhítozza, nem volt benne
semmi
megbánás. A szálló elképedt, szörnyűlködô lakóinak öntudattal vágta oda:
"Mivel jobbak maguk, mint mi vagyunk ? A mi vállunkat kevesebb
gyalázat nyomja, mint a maguk szívét, maguk csak egy rothadó társadalom
petyhüdt figurái."
A
penzió lakosai és kosztosai kiközösítették Michonneau kisasszonyt, s vele ment
Poiret úr is. Nem sokkal ezután egy küldönc hozta meg a hírt, hogy Victorine
és
Couture-né is elhagyja a szállót. Taillefer fia halála után visszafogadta
leányát.
Romantikus és realista jellemzés
A
drámai fordulat után öt szereplô "kilép" a regényvilágból, az
események színpadán minden figyelem Goriot apóra és Rastignacra terelôdik, s a
cselekménynek ez a két szála ettôl kezdve szorosan összefonódik - egészen a
végsô drámáig, Goriot apó haláláig.
A
meseszövés továbbra is a romantika "szabályait" követi : szélsôséges
végletek, kiélezett kontrasztok kerülnek egymás mellé. Látszólag
váratlan, valójában az elôzményekbôl sejthetô
fordulatok viszik tovább az eseményeket a tragikus lezárásig.
De
nemcsak a cselekménybonyolitás romantikus, ilyen jellegű a szereplôk egy
részének jellemábrázolása is.
Goriot apó a múltban nyilván nagyon színes, érdekes, sokoldalú egyéniség
lehetett, a regény jelenében azonban már csupán egyetlen
nagy szenvedély jellemzi: a leányai iránt
érzett eltúlzott, képtelen szeretet. - Feleségét valaha vallásos rajongással
szerette, de az asszony hétesztendei házasság után meghalt. A halál által
kijátszott érzelmeit
Goriot átvitte két leányára, s ebben a
helyzetben az esztelenségig kifejlôdött benne az apai érzés. Ez a romantikusan felnagyított,
mértéktelen
szenvedély nem ismert korlátokat, nem ismert
bűnt és erényt: egyetlen célja volt a lányok boldogítása - mindenáron. Sokkal
bonyolultabb, összetettebb hôs Rastignac. Sikerekrôl álmodó, felkapaszkodni
vágyó ifjú törtetô, de még nem pusztultak ki belôle teljesen a nemesebb
emberség értékes vonásai. Könnyekre fakasztja Goriot apó szerencséllen sorsa,
visszariad Vautrin aljas tervétôl. Lelkiismeret-furdalást érez, hogy
"meglopta" családját, a pénzt hamarosan
visszaküldi.0lykor még föl-fölmerül benne az
a lehetôség, hogy szorgalommal, szívós munkával fog karriert csinálni. Meg tud
még hatódni, szorongást érez egy-egy helytelen lépése miatt. Sajnálja
Beauséantnét, s lelkesedik érte. Bár számításból közeledett Delphine-hez,
ôszintén megszereti, nemcsak hazudja a szerelmet. Önzetlenül, szeretetbôl,
szánalomból ápolja a haldokló Goriot-t, és kemény ítéletet mond - magában - az
önzô, érzéketlen, gonosz úri társadalomról.
Jelleme elôttünk alakul, változik. Emberi értékeit fokozatosan veszti el
: erkölcsi síkon lefelé, társadalmilag fölfelé halad. Rastignac figurája a
realista jellemábrázolás példája.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése