Gorkij
(Orosz próza 20)
Alekszej Makszimovics Gorkij
(1886-1936) rendkívüli pályát futott be:
a
társadalom mélyérôl jött, és világszerte
ismert
iróvá
küzdötte fel magat. Korai romantikus és naturalista elbeszéléseiben
egy új, az irodalomban eddig ismeretlen
világot
tárt
föl, a lázadók, a társadalmon
kívül került, lecsúszott
mezítlábas
csavargók világát.
1906
ôszén Capri (kapri) szigetén telepedett le, és csak hét
év
múlva tért haza.
Capriban írt művei az
orosz vidéki élet
sivár
ürességérôl,
a kispolgárság kilátástalan
világáról szólnak (Okurov
városka,1909).
A
húszas évek közepén kezdôdik utolsó alkotói korszaka, amikor elsôsorban
a
forradalom elôtti idôk
Oroszországa felé fordul
nagyobb lélegzetű
műveiben.
Az
Artamonovok c. regényében (1925) egy polgárcsalád felemelkedésének és
bukásának
történetét írja meg, és
ezzel tulajdonképpen az oroszországi
polgárság egész életét, mindössze néhány
évtizedes, 1863-tól 1917-ig tartó
fejlôdését is bemutatja.
Utolsó, befejezetlenül maradt regényében, a Klim Szamgin
életé-ben
(1927-1936) Gorkij nagy
feladatra vállalkozott: "Valamennyi
osztályt, minden áramlatot, irányzatot, a
századvég és
a
20. sz. elejének egész pokoli zűrzavarát ábrázolnom
kell, megmutatni
hogyan éltek, mint gondolkodtak, mit tettek
az orosz
emberek a 80-as évektôl kezdve 1919-ig, és
azt is, milyenek voltak belülrôl
ezek az emberek."
Ő
Gorkij már nem a hagyományos elbeszélô technikával dolgozik, hiszen
ilyen
módszerrel
nem is lehetne hírt adni a sokféle
ideológiai folyamatról,
erôvonalakról. A regényben alig
van
epikus jellegű cselekmény,
jelentôs része intellektuális jellegű
beszélgetésekbôl áll. Az író nézôpontja azonos a fôhôsével, akinek
jelen
idejű tudatával vetíti elénk a történteket.
Minden esemény, minden figura, minden
gondolat Szamgin
tudatán szűrôdik át az olvasó számára. A
tárgyilagos 3. személyű elôadásmód
lehetôvé teszi, hogy egyrészt érzékeljük, mi
és
hogyan történik az elbeszélô szerint,
másrészt azt is, hogyan,
milyen szemszögbôl látja ugyanezt a
fôszereplô, és hogyan
reagál erre.
Szamgin intellektuálisan az értelmiségi átlag fölött áll.
Szüntelenül figyeli és elemzi a jelenségeket,
elemzô szenvedélye nem kíméli
önmagát sem. Illúziók nélkül látja a világot
és
magát
is, de saját
hiányaiból és korlátaiból már nem meri
levonni a
következtetéseket. Más akar lenni, mint a
többi ember, szabad és kötetlen,
mindenben részt vesz, de semminek
sem adja át magát egészen, így szabadsága és élete üres marad
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése