Marxtól napjainkig
Ajánlás
Ez a tételsor az
Államigazgatási Főiskola tantervének megfelelő tematika alapján készült 2000
decemberében. Az első rész az 1-10.tételeket tartalmazza. Eredetileg 16 tétel
szerepelt a tematikában,, de a tételcímeket karácsonyi ajándékul a főiskola
részben megváltoztatta, a 8. (a felvilágosodás) tételt pedig ketté bontotta,
így jelenleg már 17 tételnek kellene lenni. Az utolsót, eredetileg 16.
sorszámút már nem készítettem el.
Aki tudja, egészítse ki!
Fő szempontom a
megjegyezhető mennyiség, a megérthetőség, a vizsgán való elmondhatóság (tehát a
szövegszerű és nem vázlatszerű feldolgozás) volt.
A tételek kidolgozásakor legtöbbet a következő irodalmat (vagy egy
részét) használtam (mert ezek voltak otthon):
Lendvai L. Ferenc: A
gondolkodás története. Budapest, 1989.
Hársing László: A
filozófiai gondolkodás I-II. Miskolc, 1991.
Filozófiai kislexikon,
Budapest, 1972.
Aki ezeket a tételeket
megtanulja, az nem tud mindent, de valószínűleg nem fog megbukni. (Garancia: Én
sem szeretnék.)
Remélem, hogy vaskos
tévedéseket, félreértéseket nem fedeztek föl.
Jó tanulást, eredményes
vizsgázást!
y-G
Filozófia-11
11.
A materializmus irányzatai a XIX-XX. században.
(Marx filozófiai gondolatai a történelemről és társadalomról)
Tematika:
A materializmus történetéről: naív, mechanikus, dialektikus
materializmus.
Materializmus és dialektika Marx gondolkodásában: az
eltárgyiasodás, eldologiasodás fogalma.
A kapitalista termelés elemzése (A tőke).
Marx és Engels közös munkái – a filozófia és politika
összefüggése munkásságukban.
A materialista dialektika XX. századi művelői.
Lukács György életművének sokoldalúsága: esztétikai,
filozófiai, politikai gondolatai. A “komplexusok komplexusának” összefüggései
Lukácsnál.
Herbert Marcuse. A lét és gondolkodás dimenziói Marcuse
gondolkodásában.
A
filozófiatörténet legnagyobb vitát kiváltó ideológiája Marx nevéhez kötődik.
Reális értékeléséhez el kell tekinteni mindattól, ami a marxizmus nevében
folytatott későbbi politika miatt hozzátapadt.
Karl Marx (1818—1883) rabbi család
gyermeke, jogot, történelmet és filozófiát tanult német egyetemeken.
Kapcsolatban állt a baloldali ifjúhegeliánusokkal. Radikális baloldali lapot
szerkesztett (Rheinische Zeitung), melynek betiltása után Párizsba emigrált,
ott ismerkedett meg Engelsszel. Az 1848-as forradalom idején fogalmazták meg a
Kommunista Kiáltványt, és részt vettek a németországi forradalomban. A bukás
után Angliában telepedtek le.
Munkássága kezdetén filozófiai tanulmányokat írt (pl.
Gazdasági-filozófiai kéziratok, 1844; Német ideológia, 1845 – Engelsszel
közösen; A filozófia nyomorúsága), később pedig a közgazdaságtan elméletével
foglalkozott (pl. A politikai gazdaságtan bírálatának alapvonalai, 1857—59). A
tőke I. kötete még életében (1867), további két kötete Engels gondozásában
halála után jelent meg.
Friedrich Engels (1820—1895)gazdag gyáros családban
született, fiatal korában a baloldali hégeliánusok hatottak rá is, Marxszal
együtt lépett be 1847-ben az Igazak Szövetségébe, mely felvette a Kommunisták
Szövetsége nevet, és ennek megbízásából írták a Kommunista Kiáltványt. Jelentős
fiatal kori szociológiai munkája, mely az angol munkásosztály helyzetét mutatta
be. A 70-es 80-as években nemcsak A tőke sajtó alá rendezésével foglalkozott,
hanem önálló filozófiai tanulmányokat is írt (A természet dialektikája, Anti
Dühring, Ludwig Feuerbach és a klasszikus német filozófia vége).
A marxizmus a filozófiai, gazdasági, történelmi és
politikai nézeteket átfogó rendszer megalkotásának igényével fellépő ideológia,
mely az 1840-es években a kommunista és munkásmozgalmak talaján keletkezett.
Forradalmi és állami ideológiává az 1917-es orosz forradalomhoz kapcsolódóan és
azt követően, Lenin munkássága és államszervező tevékenysége nyomán vált.
A marxizmus három forrása (Lenin nyomán): 1. A klasszikus
német filozófia: a hegeli dialektika és a feuerbachi materializmus; 2. az angol
közgazdaságtan: Smith, Ricardo; 3. az utópista szocializmus (Saint-Simon,
Fourier, Owen, Babeuf).
A marxizmus három alkotórésze: 1. filozófia (dialektikus és
történelmi materializmus), 2. politikai gazdaságtan, 3. tudományos
szocializmus.
Dialektikus materializmus
Ebben a filozófiai felfogásban két korábbi filozófiai út
egyesül. Egyik a materializmus gondolata, a másik a dialektikus szemlélet.
A materializmus a filozófia ontológiai
(lételméleti) alapkérdését tekintve abból indul ki, hogy az objektív valóság (a
természeti és társadalmi lét valósága) az elsődleges, a tudat, a gondolkodás
pedig másodlagos, és az objektív (a tudattól függetlenül létező) valóság által
meghatározott (determinált). A tudat tartalma a valóság visszatükröződése,
miáltal a valóság megismerhető.
Az ókori materialisták (pl. Lao-ce, Hérakleitosz, Epikurosz
stb.) arra törekedtek, hogy megtalálják az ember tudatától függetlenül létező
anyag őselvét (naiv materialisták). Mások kidolgozták az anyag atomi
szerkezetének elméletét (pl. Démokritosz). A középkorban és a reneszánsz idején
a materialista irányzat a nominalizmusban és a panteizmusban fejezte ki magát.
A XVII-XVIII. sz. materializmusára a kor természettudományosságának megfelelően
a mechanikus szemlélet volt a jellemző, a világot mint egy gépet szemlélték
(Bacon, Galilei, Hobbes, Spinoza, Locke, Diderot, Helvetius, Holbach). Ettől az
időtől kapcsolódott össze a materializmus az ateizmussal.
A dialektika az ókori görögöknél az érvelés, a dolgok
többoldalú megismerésének művészetét jelentette, a középkorban a hét szabad
művészet egyikeként a fogalmi gondolkodás tudományát. Átfogó világszemléletté a
német idealizmus képviselői, mindenekelőtt Hegel fejlesztette. (Engels szerint a természeti folyamatok
leírhatók a dialektika három törvényével: 1. az ellentétek egysége és harca
(dialektikus ellentmondás), 2. a mennyiségi és minőségi változások kapcsolata
(ugrás a természetben), 3. a tagadás tagadása.)
A dialektikus materializmus materialista alapja azt jelenti,
hogy a világon semmi más nem létezik, csak anyag a maga mozgásának és
változásának törvényeivel. Dialektikus jellege pedig azt jelenti, hogy
felismeri és alkalmazza az anyag mozgásának, változásának, az alacsonyabb rendü
formákból a magasabb rendű formákba szerveződésének törvényszerűségeit.
A dialektikus materializmus, mivel összekapcsolja az objektív
világot és ennek az emberi tudatban való tükröződését, egyben ismeretelmélet és
logika is.
A dialektikus materializmusnak az emberiség fejlődésének
(történelmének) megismerésére való alkalmazása a történelmi materializmus, mely
mint szemlélet áthatotta Marx és Engels követőit (pl. Lenin).
A történelmi materializmus
alapgondolata az, hogy a természet és a társadalom közötti kapcsolatot a
természetet átalakító, a természetből javakat termelő munka teremti meg.
Ezáltal a marxisták vizsgálódásának középpontjába a termelési viszonyok
kerültek, és ezen az alapon négy megvalósult és egy tételezett formációt
különböztettek meg: ősközösség, rabszolgatartó, feudális, tőkés, kommunista
társadalom. Ezekre a termelési viszonyokra mint alapra épültek rá a
társadalmak politikai, jogi, kulturális viszonyai (felépítmény). A felépítményben
létező viszonyok azután visszahatva az alapra azt fokozatosan megváltoztatták,
mígnem a mennyiségi változások minőségibe nem csaptak át (forradalom).
Marx felfogása szerint a munka az ember nembeli lényege, az
önmegvalósítás és az önkifejezés formája. Azonban a munka a társadalmi fejlődés
folyamán elidegenült az embertől, mert a munka eredménye áruvá vált,
aminek a lényege a használati értéke helyett a csereértéke lett, aminek
legelvontabb kifejezője a pénz, vagyis a tőke. Az emberek fölött ez az
elidegenült munka vette át az uralmat, és ezt az elidegenedést csak egy új
társadalmi forma, a kommunizmus szüntetheti meg., amiben a dolgozó osztály
(munkásság) érdekeltsége fejeződik ki.
Marxéknak ez az elképzelése – bár az elidegenedés gondolata
értékes elemeket tartalmaz - illuzórikusnak bizonyult, mindenekelőtt azon a
módon, ahogy követői és a rá hivatkozók cselekedtek.
A marxista gondolkodók munkásságának az is irányt szabott,
hogy Marx és Engels nem alkottak teljes filozófiai rendszert, hiányzott
mindenekelőtt az etika, az ontológia és az ismeretelmélet. Ugyanezért - miután
a marxizmus-leninizmus a 30-as évektől a sztálini Szovjetunióban és a
kommunista pártokban hivatalos ideológiává vált - ezekhez a témákhoz
szabadabban hozzá lehetett nyúlni, kevésbé váltak dogmává.
Karl Kautsky (1854—1938) Engels halála után a német
szociáldemokrata mozgalom fő ideológusa volt. Etikáról szólóművében az emberi
erkölcs gyökereit az állat társas ösztöneiben látta, melyek fokozatosan
erkölcsi érzékké és lelkiismeretté alakultak át.
Vlagyimir Iljics Lenin (Uljanov) (1870—1924) a két
orosz forradalom között az osztrákfilozófus, Mach empiriokriticista gondolatait
bírálta, mert hatását károsnak tartotta a munkásmozgalomban. Ebben túlságosan
leegyszerűsítetten mondja ki, hogy minden ismeretünk az objektív valóság
tükröződése.
Lukács György (1885—1971) a legnagyobb hatású magyar filozófus
volt, és noha nagypolgári családban született Budapesten, érdeklődése mégis a
marxizmus és a kommunista mozgalom felé fordult. 1919-ben a Tanácsköztársaság
népbiztosa volt. A bukás után Bécsbe emigrált, ott írta meg német nyelven
legnagyobb hatású, bár erősen vitatható munkáját Történelem és osztálytudat
címmel. Eszerint az osztálytudat akkor fejtheti ki történelmi hatását, ha az
egyén azonosul osztályával (miként Hegel abszolút szelleme esetében a
szubjektum az objektummal), amiből levezethető akár az egyén teljes odaadása is
a mozgalom számára.
A fasizmus elől Moszkvába emigrált, ott írta A fiatal Hegel c.
könyvét. A háború után Budapesten tanított, de a kulturális és tudományos élet
szélére szorították. Érdeklődése már a 30-as években az esztétika felé fordult,
egyebek között a tartalom és a forma viszonyával foglalkozott (Tanulmánykötete:
A realizmus problémái, 1948.). Az ész trónfosztása c. kötetben az
irracionalista filozófia átfogó kritikáját írta meg.
1956-ban a Nagy Imre kormány minisztere volt, 1959-ig
Romániában tartották fogva. Politikai-társadalmi elfogultsága a tapasztalatok
ellenére sem változott, mondása szerint “a legrosszabb szocializmus is jobb,
mint a legjobb kapitalizmus.
A 60-as években egy nagyszabású társadalom-ontológia megírásán
dolgozott, de műve torzóban maradt (A társadalmi lét ontológiájához, I-II.
1976.).
?????????????????
Herbert Marcuse (1898--1979) a frankfurti iskola idősebb
nemzedékéhez tartozó filozófus volt.
(A frankfurtiak: Horkheimer (1895—1973), Eric Fromm
(1900—1980), Theodor W. Adorno (1903—1969), Jürgen Habermas (1929-- ) stb.)
A frankfurtiak legfőbb filozófiai problémája a fasizmus és a
sztálinizmus, ezen újkori barbárságok megtapasztalásából kiindulva a
racionalizmus határainak kutatása volt. A racionális emberi cselekvés célja
ugyanis a természet birtokbavétele (leigázása), ami öncéllá válva, elidegenedve
az embertől felidézi az újkori barbárságba süllyedés veszélyét. Ezért a
frankfurtiak kritikával illettek minden ésszerűséget, hiszen az a hatalom
fegyverének bizonyult (kritikai elmélet).
Marcuse szerint a kritikai elmélet igazi tárgya a fennállónak
mint adottságnak radikális tagadása kell legyen, de a kritikán túl előlegezni
is kell a jövőt, a tudás célja az ember felszabadítása kell legyen.
Az egydimenziós ember című könyvében (1964) arról írt, hogy a
modern ipari társadalom képes leküzdeni a megdöntésére szerveződő hagyományos
erőket, mindenekelőtt azzal, hogy a munkásságot nem pusztán kizsákmányolja,
hanem az életszínvonal emelésével integrálja is, vagyis nem csak láncaikat,
hanem viszonylagos jólétüket is elveszíthetik. Ezáltal a munkások nemcsak
munkavállalóként, hanem fogyasztóként is kizsákmányoltakká, szublimált
rabszolgákká lesznek. Kivész belőlük a társadalomkritikai dimenzió, és
egydimenziós fogyasztói lénnyé válnak. Ezáltal elvész az a képességük, hogy a
fennálló társadalmi rend megváltoztatásáért tegyenek, integrálódnak a politikai
rendszerbe, legfeljebb parlamenti ellenzékként működnek. A társadalom
megváltoztatása ezért csak a parlamenten kívüli, nem integrálódott, radikális és forradalmi
elittől várható, amelyet nem kötnek a modern társadalom megcsontosodott
játékszabályai. Ez a gondolat, a modern anarchizmus programja tette
alkalmassá Marcusét arra, hogy a 60-as évek vége értelmiségi fiatalságának
radikális mozgalmai számára hivatkozási alapul szolgáljon.
Filozófia-12
12.
Az irracionalista filozófiai áramlatok a XIX—XX. században.
Az irracionalizmus
társadalmi-filozófiai előfeltételei, kiemelkedő képviselői.
Schopenhauer, Nietzsche gondolatai
Tematika:
Az irracionalizmus fogalmának szűkebb és tágabb értelmű
felosztása.
A klasszikus német idealizmus felbomlási folyamata, az örökség
túllépésének kísérletei és eredményei. Az irracionális ihletésű filozófiai
magatartás mint a klasszikus örökség meghaladásának egyik lehetséges módja
(Schopenhauer, Nietzsche, Bergson)
Az emberfeletti ember mítosza, a heroikus élet tartalma
Nietzsche filozófiájában.
A filozófia új megalapozásának kísérlete, az intuitív
tudatélmények alapja a bergsoni bölcseletben.
Az irracionalizmus a szó tág értelmében olyan filozófiai
tanítás, mely korlátot lát a racionális megismerés lehetősége előtt, és
szembeállítja azzal az intuíciót, az ösztönt és a hitet, mint a nem racionális
megismerés lehetséges fajtáit. Szűkebb értelemben az irracionalizmus
gyűjtőfogalma azoknak a filozófiai koncepcióknak, melyek a XVIII. sz. végétől
jöttek létre, tükrözéseként azoknak a csalódásoknak, melyeket először a francia
forradalom terrorba és háborúkba torkollása, később a kapitalizmus ellentmondásai
(válságok, háborúk) okoztak.
Az irracionalista koncepciók elfordultak mind a felvilágosodás
ráció-eszméjétől, mind Hegel dialektikus ész-tudományától, mind a marxizmus
dialektikus materializmusától.
Az irracionalizmust életfilozófiának is szokták nevezni, Friedrich
Schlegel után, aki - hogy Hegel filozófiai rendszerétől megkülönböztesse
- rendszerét életfilozófiának nevezte. E filozófia tárgya a belső
szellemi élet, az érzelmek, az intuíció és az akarati döntések, a személyiség
aktusai. Schlegel azt vallotta, hogy az észt, mint a földi gonoszság elvét, meg
kell semmisíteni.
Arthur
Schopenhauer (1788—1860) személyes életét a rossz anya-fiú kapcsolatból
eredő nőgyűlölet határozta meg, ebből eredeztethető pesszimizmusra, cinizmusra
hajló természete.
Legnagyobb
hatású könyve A világ mint akarat és képzet ezzel a mondattal kezdődik:
“A világ az én képzetem”. Ez a tétel Kantot idézi, aki szerint a dolgok csak
jelenségként adottak számunkra. De szerinte a jelenségektől nem vezet út
valamiféle magánvaló dologhoz, vagyis a dolgok lényegéhez. Szerinte ugyanis a
filozófiák tévednek abban, hogy az embert az értelem vezeti, lényünk legbenső
lényege ugyanis az akarat, az értelem pedig csak ennek szolgája. Az élet
tudattalan akarása űz bennünket, ami vágyainkban mutatkozik meg. “Nem értelem
vezet bennünket elölről, hanem az akarat tol előre hátulról.” Az ember élete
szenvedés, mely a nemzés gyönyöre miatt rá mért adósság, melyet az ember az
élet fáradalmaival, szenvedésével törleszt. Az akarat velejárója a vágy, mely
állandó kielégületlenségérzetet okoz, emiatt az élet szenvedés. Ha vágyunkat
kielégítjük, helyébe lép az unalom, mely új vágyakat, új szenvedést ébreszt.
A szenvedéstől
kétféle módon lehet megszabadulni. Egyik az öngyilkosság, amit viszont
Schopenhauer elvet. A másik mód az, ha az akaratot sikerül alávetni az
értelemnek, mert az ész segítségével korlátozhatók vágyaink. Az akarat
legyőzésének lehetősége Schopenhauer szerint egyfajta aszkétikus szemlélődésben
rejlik, amivel voltaképpen eljutott a buddhizmus nirvána tanához. Ebben
segítséget nyújt a művészet, mindenekelőtt a zene.
Friedrich
Nietzsche (1844—1900) költő-filozófus volt, hatását is az erősítette, hogy
gondolatait szuggesztív erővel tudta közölni. Fő műve az Ím ígyen szóla
Zarathustra (1883) is költői alkotás.
Zarathustra
óperzsa vallásalapító, aki leszáll elmélkedése hegyéről, hogy a néphez szóljon.
A nép azonban nem rá, hanem egy kötéltáncosra figyel, aki viszont váratlanul
lezuhan és meghal. Ekkor Zarathustra megfogalmazza tanításának lényegét, az
irracionalizmust: “Valóban szép halat fogott ma Zarathustra! Nem fogott
egyetlen embert, de fogott egy holttestet. Borzalmas az ember élete, és mindig
értelem nélkül való... Meg akarom tanítani az embert élete értelmére, aki az
emberfölötti ember.” Ezután Zarathustra egy kolduló szenttel találkozik, és így
kiált fel: “Ez a vén szent még nem is hallotta erdejében, hogy Isten meghalt?”
Zarathustra
voltaképpen Nietsche allegorikus alakja. Szerinte az átlagember képtelen arra,
hogy az önmagának értelmet adó életet éljen, erre csak a felsőbbrendű ember
képes. Kétféle erkölcsöt különböztet meg: az úri erkölcsöt, mely a klasszikus
ókor erkölcse (különösen Róma bátor, férfias egyéniségeire gondol); valamint a
szolgaerkölcsöt, mely a zsidó elnyomatásból származtatott kereszténység
erkölcse, mely az alázatot, az egyenlőséget és a demokráciát hozta magával,
amit Nietsche elvetett, mert a felsőbbrendű – az önmagát megvalósítani képes –
ember lényege és életcélja nem a boldogság, hanem a hatalom akarása. A demokrácia
a zűrzavar és a középszerűség terepe, ezért el kell törölni. Az igazi
társadalom Platón utópiájához hasonlóan - három osztályból állna: termelők,
hivatalnokok (katonák is) és uralkodók. Utóbbiak a legmagasabb rendű emberek,
filozófus államférfiak, akik bátrak, műveltek, fegyelmezettek, erkölcsösek.
Nietsche
emberfölötti ember eszméje tartalmazza azt a felismerést, hogy
önmegvalósításunk akkor lehetséges, ha önmagunk felülmúlására törekszünk. Az
viszont elfogadhatatlan, hogy ebben vezéreszménk a hatalom akarása legyen, mert
a hatalom a mások fölötti uralomban, vagyis szélsőséges önzésben nyilvánul meg,
és erről az alapról minden erőszak igazolható volna, miként arra a fasiszta
ideológiák kísérletet is tettek.
Henri Bergson (1859—1941) francia zsidó filozófus, irodalmi
Nobel-díjas. A XIX. sz. végének materializmusával szemben az élő anyag lényegét
kereste, és ezt az “életlendület” fogalmában találta meg. Az élet az élettelen,
fejlődésre képtelen anyag ellentéte, mert fejlődésre képes a fejlődésképtelen,
determinált holt anyaghoz képest. A holt anyagot az életlendület győzi le. a
halál csak az egyén problémája, az életlendület örök, az ember erőfeszítéseket
tesz azért, hogy túlélje önmagát, az életlendület így termeli meg az emberiség
anyagi és szellemi világának fejlődését. Ezzel a többi életfilozófia
pesszimizmusával szemben az élet igenlését fogalmazta meg.
Ismeretelmélete az intuíciót helyezte a megismerés
középpontjába. Szerinte a fogalmi megismerés, mely általánosít, nem hatol a
dolgok mélyére, arra csak az intuíció képes.
Filozófia-13
13.
Az egzisztencializmus a IXI-XX. században.
Az egzisztencializmus filozófiai
kezdetei, Kirkegaard munkássága. A XX. századi egzisztencializmus társadalmi
háttere,
főbb korszakai,
a német és a francia irányzat
jellegzetességei,
Heidegger és Sartre munkássága
Tematika:
A létezés új
dimenziójának, az egzisztenciának megjelenése a filozófiában. S. Kirkegaard, az
egzisztencialista bölcselet első képviselője.
A Hegel ellenes kritikai magatartás kiindulópontja. A
gondolkodás és hit paradoxona. A létezés három stádiuma (esztétikai, etikai,
vallási).
A lét értelmére vonatkozó kérdés fölvetése a XX. században. M.
Heidegger létértelmezése – a világban való lét mint az ember alapvető létmódja.
J. P. Sartre az emberi realitásról mint a Semmi forrásáról. A szituációkban
létező szabadság. A Másik mint a szabadság valóságos határa.
Az egzisztencializmus heterogén filozófiai irányzat, mely a
két világháború között a kiúttalanság érzésének gyökerén, a történelem által
felvetett súlyos kérdések, megválaszolására törekedve az emberi létezést, a
személyiséget, az emberi élet értelmének keresését állította vizsgálódása
középpontjába. Az egyéni létet (egzisztenciát) határhelyzetekben vizsgálja,
amikor az egyén szembesül a lét és nemlét (halál) kérdéseivel, a választás
problematikájával, vagyis a szabadság és a felelősség kérdésével.
Az egzisztencializmus megjelölést Sartre vezette be 1943-ban,
azóta jelölik ezen a néven Jaspers (1883—1969) és Heidegger filozófiáját, míg
előfutárának Kierkegaardot tekintik, akinek filozófiája csak a 20-as évektől
vált szélesebb körben ismertté.
Kierkegard (1813—1855) dán teológus, idealista alapról bírálta
Hegel filozófiáját. Egyrészt nem fogadta el az “is-is”-sel jellemezhető dialektikát,
mert szerinte az élet az egymást kizáró, “vagy-vagy” típusú választásokat kínál
fel az embernek; másrészt nem fogadta el Hegelnek azt a felfogását, mely
szerint az egyén csak az objektív szellem történelmileg megjelenő mozzanata,
mivel ezzel Kierkegaard szerint az egyént felmenti a felelősség alól,
megfosztja a választás szabadságától és attól a lehetőségtől, hogy etikusan
viszonyuljon önmagához és a világhoz, vagyis Hegel demoralizálja az egyént.
Kierkegaard a Vagy-vagy című művében a három stádium elméletét
fogalmazta meg. Eszerint a lét három, egyre magasabb rendű stádiuma az önnön
megismerésnek és az istenhez vezető útnak az állomásai. Első az esztétikai
stádium, amelyben az egyén a pillanat örömének él, ezért lemond létezése
igazságának megismeréséről, ami szorongással tölti el. Az etikai stádiumban az
ember szembesül a lét problémáival, szorongás fogja el, és választani
kényszerül a jó és a rossz között, de választása kétséges, ezért szorongása nem
oldódik föl. A szorongás vagy kétségbeesés csak a vallási stádiumban oldódhat
fel, melyben isten megmutatja a helyes utat, miként fogalmaz: “Nem én vagyok
életem ura”. Ezt a tételt a Félelem és reszketés c. művében fogalmazta meg,
mely a harmadik stádium foglalata. Ebben Ábrahám és Izsák bibliai történetének
példázatán mutat rá, hogy Izsák feláldozása a morál és a jog szemszögéből nem
igazolható, hanem csak egy magasabb stádium, a hit által. “Istennel szemben nem
lehet igazunk”.
Martin Heidegger (1889—1976) sajátos nyelvet teremtett
filozófiájának, melynek középpontjába az emberi létezést helyezte. Az embert
mint a világban és az időben létezőt (jelenvaló lét) mutatta be, aki a világ
dolgaival kölcsönhatásban áll, vagyis az ember tevékeny lény, aki felismeri a
halálban önmaga megismételhetetlenségét, vagyis azt, hogy a halál a jelenvaló
lét vége, vagyis a semmi. Az ember élete szorongás a haláltól, vagyis a
semmitől. Ezt az teszi elviselhetővé, hogy a halál mindig a másikkal történik.
Mivel az emberi élet megismételhetetlen, az ember felelős azért, amivé élete
folyamán válik, a személyiség az autentikus (hiteles) lenni tudás.
Jean-Paul Sartre (1905—1980) francia író és filozófus,
akinek filozófiai nézeteire a fenomenológia (Husserl, aki szerint a filozófia
tárgya a tudat) és az egisztencializmus (Heidegger) hatott. Alapvető filozófiai
műve A lét és a semmi (1943).
Sartre filozófiájának legfontosabb elve a szabadság és a
szükségszerűség egymást kizáró ellentétpárja. Az ember élete folyamán
visszafordíthatatlanul halad a halál, vagyis a semmi felé, ez az egyetlen,
vagyis a semmi az, ami reálisan és biztosan létezik. Ezért a világ olyan,
amilyennek az egyén önmaga számára megteremti, és ez lesz magatartásának és
létének is az alapja. Az emberi lét nem más, mint cselekvés, mellyel
megváltoztatom a világot, és
haladok egy cél felé. Az ember szorongásának alapja az, hogy állandóan fennáll
egy másik választás lehetősége, vagyis “Szabadságra vagyunk ítélve”.
E világban ott van a Másik, aki számára én objektum vagyok,
mint egy tárgy, és nem azonosulhatok vele, mert akkor feloldódna benne a
szubjektumom. Ezért a Másik az én szabadságom határa. Ugyanezért nem létezhetik
Sartre szerint a szerelem, hiszen a szerelmes a Másik tudatát akarja rabul
ejteni, de mivel a Másik is ezt akarja, ezért ez lehetetlen. Emiatt a kapcsolat
nem szerelem, hanem vagy mazochizmus (melyben tárggyá válok), vagy szadizmus (a
Másik válik tárggyá), vagy szexualitás (testté válás).
Filozófia-14
14.
Pozitivizmus – neopozitivizmus – kritikai racionalizmus
Tematika:
A tudományok fejlődése és a filozófiai gondolkodás
kölcsönhatása. A tudomány mint filozófiai probléma. A. Comte a tudomány
céljáról és feladatáról. A három stádium törvénye. A tudományok osztályozása.
Comte és a szociológia. J. S. Mill és a pozitivizmus logikai, pszichológiai
megalapozása, H. Spencer evolucionizmusa.
Analitikus filozófia és logikai pozitivizmus: Az ontológiák és
a korábbi ismeretelméletek meghaladásának kísérlete (B. Russel, L.
Wittgenstein, R. Carnap). A filozófia mint a tudomány eredményeinek logikai,
ill. nyelvi elemzése. A verifikáció elve. K. Popper hipotetikus-deduktív
tudományfelfogása. A falszifikáció. Az elméleti történettudomány lehetőségéről.
A nyitott társadalom.
A pozitivizmus (latin positivus = tényleges)
tudományfilozófiai irányzat, mely elvet minden metafizikai spekulációt, és fő
törekvése az, hogy a tények megismerése és egy megalkotott tudományos
módszertan segítségével az emberiség számára hozzáférhető valóságot megismerje.
August Comte (1798—1857) francia filozófus volt a
pozitivizmus megalkotója (ld. A pozitív filozófia rendszere, 1824), aki egyben
a szociológia tudományát (mint a társadalom működését leíró tudományt) is
megalapozta. Főműve A pozitív filozófia tanfolyama c. népszerűsítő munkája.
Comte pozitívnak azokat a tényeket nevezte, melyek a
valóságról tudósítanak. A tudomány feladata nem pusztán ezek összegyűjtése,
hanem azoknak a törvényszerűségeknek a feltárása is, melyek mint
szabályszerűségek lehetővé teszik az előrelátást.
Comte az emberi gondolkodásfejlődését a három stádium
törvényében fogalmazta meg.
1. Teológiai (vagy fiktív) szakasz, melyet az jellemez, hogy
az ember a dolgokról végérvényes tudás birtokába szeretne kerülni, meg akarja
ismerni a dolgok első okát és végső célját. E szakaszban szellemi erőkben,
istenekben majd az egyetlen legfőbb lényben találja meg a magyarázatot.
2. Metafizikai szakasz, melyben megszűnik az istenre való
hivatkozás, helyébe valamilyen, a világ bonyolultságának egyszerű magyarázatát
kínáló evilági lényeg vagy erő, egyetlen “őselv” lép.
3. Pozitív szakasz, melyben az ember a megfigyelés (tények) és
az értelem (törvények) eszközeivel megismeri és előre láthatóvá teszi a
világot.
E három stádiumot azután következetesen alkalmazta,
történetfilozófiai munkáiban például a teológiai stádiumnak a feudalizmust
feleltette meg, a metafizikainak a polgári forradalmak korát, a pozitív
stádiumnak pedig egy ezután eljövő kort, melyben egy szervesen felépülő
társadalomban nem az önérdek, hanem az egész érdeke lesz a döntő, az individuális
önzést az altruizmus fogja felváltani (tőle ered a szó is), mely azonban nem az
egyénre, hanem az egészre fog irányulni. Comte nem hitt az ugrásszerű
(forradalmi) változásokban, hanem az evolucionizmus híve volt.
A XIX. század a szaktudományok hatalmas fejlődését hozta, ami
további differenciálódást, szakosodást tett szükségessé. Nyilvánvaló lett
azonban, hogy a megismerés célja nem lehet az, hogy minél többet tudjunk minél
kevesebb dologról, hanem szükség van a valóság egészét átfogó, a valóság átfogó
törvényeit feltáró tudományra. Ezt a tudományt nevezte Comte pozitív
filozófiának.
Comte a tudományok osztályozását a világ természetes
tagozódásából vezette le, haladva az egyszerűtől a bonyolult és a konkréttól az
általános felé (szervetlen – szerves, földi – kozmikus). A matematikát a
filozófia alapjának tekintette, a társadalom megismerésére pedig egy új pozitív
tudományt, a szociológiát hozta létre.
Szociológiájában Comte felvázolta a társadalom tagozódásának
elméletét (szociális statika) és a haladásról szóló tant (szociális dinamika).
Comte nézetei erősen hatottak Angliában is, ahol Mill és
Spencer szegődtek el ehhez az irányzathoz.
John Stuart Mill (1806—1873) elsősorban logikával
foglalkozott, és arra keresett választ, hogy miként lehet logikai módszerekkel
megkülönböztetni a tények véletlen és törvényszerű összefüggéseit. E módszerek
a Mill-féle kánonok (1. Az egyezés módszere. 2. A különbözés módszere. 3. Az
egyezés és különbözés módszerének egyesítése. 4. A maradékok módszere. 5. A párhuzamos
változások módszere.)
Mill tudományosztályozása természettudományokat és
szellemtudományokat különböztetett meg. Jellemző pozitivista megnyilvánulás,
hogy a történelmet mint ténytudományt a természettudományokhoz sorolta.
Szellemtudományok a pszichológia, az erkölcstan és a szociológia.
Mill Bentham hatására elfogadta az utilitarizmust
(haszonelvűséget). Bentham (1748—1832) az egyéni és a közérdek
összhangjának tulajdonított fontos szerepet. Az egyén célja a jó, az pedig a
boldogság vagy gyönyör. A biztonság fontosabb, mint a szabadság, mert több jót
ígér. Mill szerint a dolgokat élvezeti értékük teszi értékessé, de az
élvezeteket nem az érzéki élvezetre leszűkítve értelmezte, hanem asszociációs
értelemben használta, vagyis értékessé a dolgokat az a körülmény teszi, hogy
élvezetekkel asszociálódnak (Haszonelvűség, 1862.). A szabadságról azt a
liberális elvet tartotta, hogy az egyén szabadsága addig terjed, amíg az nem
ütközik mások szabadságába (A szabadságról, 1859.).
Herbert Spencer (1820—1903) Comte pozitivizmusának
hatása mellett önállóan, illetve Darwin hatására is evolucionista filozófiai
rendszert alkotott (A szintetikus filozófia rendszere 9 kötetben). Darwinnak A
fajok eredete c. műve 1859-ben jelent meg.
Spencer világszemléletét a korlátlan fejlődésbe vetett hit
hatotta át, kora ipari és társadalmi fejlődésének mintegy a jövőbe való
meghosszabbításaként. szerinte az anyag minden állapota a fejlődés eredménye,
mely az egyesülés és bomlás ciklikus váltakozásaiból áll.
Organikus társadalomelméletének kiindulópontja az, hogy
a szerves természet és a társadalom ugyanazon törvényeknek engedelmeskedik, a
történelemben is megfigyelhetők az egyesülés és bomlás ciklikus váltakozásai,
melynek során egyre bonyolultabb formációk jönnek létre (háziipartól az ipari
monopóliumig, falutól a városig, családtól az államig stb). Felfogása szerint a
társadalom egy szuperorganizmus, melyben az állam feladata arra korlátozódik,
hogy az emberek boldogságkeresésének feltételeit biztosítsa. Az ember célja
ugyanis a boldogság, cselekedeteik annyiban jók, amennyiben ezt a célt
szolgálják. A jog és az etika ezeknek a tapasztalatoknak a törvényekben és
erkölcsi parancsokban való megfogalmazása, melyek biztosítják az emberek
együttműködését.
Az emberi megismerésben három fokot különbözetett meg. Az első
fok a tények, adatok számbavétele; a második a tapasztalatok részleges
összefoglalása (a szaktudományok); a harmadik a filozófia, mely a tudományok
szintézise, és feladata eljutni egy legáltalánosabb törvényhez. A filozófia
ezzel ki is rajzolja az emberi tudás határát, mert az általánosítás során a
bonyolultat egyre egyszerűbbre vezeti vissza, amíg csak az anyag, a mozgás és
az erő fogalmára hivatkozhatik, amelyek azonban nem mások, mint nyelvi
szimbólumok, és nem nyújtanak valódi magyarázatot a világra.
Spencernek ez a gondolata megmutatta, hogy a filozófia nem
nélkülözheti a nyelv vizsgálatát sem, amivel az analitikus filozófia (a
nyelv analízisével) foglalkozik.
Ernst Mach (1838—1916) osztrák fizikus és filozófus szerint
az ismeretek forrása az érzetekben található, a tudományos törvényeket nem
lehet a tényekből induktív módszerrel levezetni, azokat nem igazságtartalmuk,
hanem hasznosságuk alapján fogadjuk el. A fogalmi rendszerek (a nyelv) nem a
világ tükröződései, hanem az ember eligazodását segítő eszköz.
Mach jelentős hatást gyakorolt a századfordulón, majd a 20-as
30-as években a Bécsi Kör filozófusaira.
A XIX. sz. utolsó harmadára a logika nagy változáson ment
keresztül, Gottlob Frege (1848-1925) német matematikus megalkotta a matematikai
vagy szimbolikus logika új tudományát.
A logika lés a nyelv problematikája egyre inkább rányomta
bélyegét a XX. századi filozófiára.
Bertrand Russel (1872—1970) angol filozófus,
matematikus és szociológus szerint a filozófia fő feladata a tudományos
állítások értelmének és ismeretelméleti megalapozottságának tisztázása. A
tényeket minél kevesebb feltevés igénybevételével kell megmagyarázni.
Russel következetesen alkalmazta ismeretelméleti kutatásaiban
a matematikai logikát. Megpróbálta feloldani a szubjektív létezés és az
objektív létezés ellentétét az “általában vett létezés” fogalmával. Eszerint
csak egy “reális” világ létezik, melynek része az anyagi világ és képzeteink
is. Pl. a reális világ része Shakespeare, az ő gondolatai, amikor írt, és a mi
gondolataink, amikor olvassuk. Kritikával illette a Bécsi Kör túlzását, mely a
hagyományos filozófiai kérdéseket álkérdésekként kezelte. Szerinte a filozófia
a tudomány és a teológia között helyezkedik el, és törekszik a tudományosság
követelményeinek megfelelő választ adni azokra a kérdésekre, melyeket a
teológia nem tud megválaszolni. Ezzel együtt sem tartotta a filozófiát
tudománynak, hanem olyan szellemi erőnek, mely képes jelentősen hatni a
társadalomra és a történelemre.
Ludwig Wittgenstein (1889—1951) eleinte a nyelv
filozófiai vizsgálatával foglalkozott a matematikai logika eszközeivel (logikai
pozitivizmus), de izgatták az etikai kérdések is. Logikai-filozófiai értekezés
c. művében (1921) egy olyan mesterséges nyelvet képzelt el, mely mentes volna
minden többértelműségtől és logikátlanságtól. A nyelv csak természettudományos
tényeket fejezhet ki, a nem empirikus ismeretek misztikumok, melyek az ő
nyelvében nem kapnak helyet. szerinte a filozófia álkérdésekkel foglalkozik, a
filozófia anyaga a rendellenesen használt nyelv, filozófiai problémák akkor
keletkeznek, amikor “a nyelv szabadságra megy”.
Wittgenstein nagy hatást gyakorolt a Bécsi Kör filozófiai
elveinek kialakulására (pl. verifikáció tana, a filozófiai kérdések és
“álkérdések” logikai vizsgálata, a matematikai logika alkalmazása).
A Bécsi Kör a logikai pozitivizmus filozófiai
irányzatát képviselte, mely a neopozitivizmus egyik ága volt. A kör
tevékenységét Moritz Schlick (1882—1936) irányította, vezető filozófusa pedig
Rudolf Carnap (1891—1970) volt. a Bécsi Kör a 30-as évek végén Schlick
halála, többek emigrálása és az Anschluss (1938) miatt feloszlott.
A logikát és a matematikát nem mint a világra vonatkozó
ismeretet fogták fel, hanem – hasonlóan a nyelvhez - mint megegyezésen alapuló
ítéletek összességét és szabályrendszert.
A neopozitivizmus tagadta a korábbi filozófiák
tudományosságát, vizsgálódása középpontjába a nyelvet és a logikát helyezte. A
nyelv elemzését kettős céllal végezték. Egyrészt azért, hogy elősegítse a
tudományos fogalomalkotást és az elméletek jobb megfogalmazását, másrészt azt
kívánták bizonyítani, hogy a korábbi filozófiák kérdései álkérdések, mert a
nyelv hibás használatából erednek. Úgy gondolták, hogy csak az olyan nyelvi kijelentés
értelmes, amely verifikálható (tapasztalatilag ellenőrizhető), vagyis e
kijelentések igazságáról vagy hamisságáról a tapasztalati tényekkel
(élményekkel, érzetekkel) egybevetés útján meggyőződhetünk. A neopozitivisták
az olyan kijelentéseket, melyek nem vethetők alá érzéki ellenőrzésnek,
tudományosan értelmetlennek, álkijelentésnek tekintették. (Pl. ezen az alapon
etikai értékítéletek nem alkothatók, mert egy gyilkosság hogyanja
verifikálható, de az nem, hogy szabad-e vagy nem szabad gyilkolni.)
Később kimutatták, hogy a verifikáció nem alkalmas a
tudományos igazságok és a metafizika közötti határ kijelölésére, de a logika és
a nyelv mint a filozófiai vizsgálatok fontos tárgya megmaradt.
A neopozitivizmus kudarcai egyes filozófusokat arra
indítottak, hogy elforduljanak a filozófia empirista hagyományától, és a
tudományelméletet a logika és ismeretelmélet új eredményeire támaszkodva a
racionalizmus alapján próbálják meg felépíteni. Ezt az irányzatot nevezik kritikai
racionalizmusnak.
Karl Raimund Popper (1902—1987) osztrák származású
angol filozófus a Bécsi Kör neopozitivizmusával szemben alkotta meg
filozófiáját. Ebben kiemelkedik az a gondolata, hogy a tudományos hipotéziseket
nem az őket igazoló tényekkel kell szembesíteni (verifikálni), hanem alá kell
vetni őket a cáfolatok kísérleteinek (falszifikációnak), és mindaddig,
míg ezeket a próbákat kiállják, igaznak kell tartanunk őket. E gondolat alapja
az, hogy akárhány tény alátámaszthat egy állítást, abból nem lehet az
igazságára következtetni, mert bármikor következhet egyetlen tény, mely
megcáfolja azt. A tudomány haladása során nem az igazság tárul föl előttünk,
hanem egyre jobb elméletekhez jutunk, melyek egyre inkább kiállják a cáfolat
próbáját. A tudományt így belehelyezi a maga történetiségébe (ebben fel lehet
fedezni Darwin hatását, az evolucionizmust is), melyben a végső ok és a végső
magyarázat (a lényeg meglelése, mint végső cél) egyaránt illúzió, a tudomány
csak eszköz, mely a megismerés határait állandóan kitolja, de sosem ér a
végére.
Popper társadalomfilozófiáját A nyitott társadalom c.
munkájában fejtette ki. Ebben kritizálta azt a marxista tételt, mely szerint az
elmélet lehetővé teszi a társadalmi és történelmi folyamatok előrelátását,
felismerte ugyanis, hogy az elmélet maga visszahat a társadalomra, vagyis
önmegvalósító jóslatként hat, megzavarva a természetes fejlődést
(Ödipusz-hatás), és totalitarizmushoz vezethet (ld. a marxizmus útját a
sztálinizmusig). Popper társadalomtudományi megközelítési módja a történetiség
(historizmus), mely a tömeglélektan eredményeire is támaszkodik.
Alternatívaként a nyitott társadalmat ajánlja, melynek intézményei megvédik a
gondolkodás és a vállalkozás szabadságát, és a konfliktusokat kiküszöbölni nem
tudja ugyan, de mérsékelni tudja azokat.
Filozófia-15
15.
Vallásos filozófiai irányzatok a XX. században
Tematika:
A XIX. századi modern társadalmak eredményezte
társadalmi-morális problémák. A racionális filozófiák plauzibilitás vesztése,
az újkori emberképen túlmutató irányzatok iránti felfokozott igény
jelentkezése. A vallásosság, valamint a vallásos bölcselet térnyerése a XIX.
század második felében. Tradicionalizmus és modernizmus a keresztény
vallásosság keretei között. A neotomizmus eszmerendszere Maritain
munkásságában, a társadalmi problémák iránti érzékenység fokozódása a vallásos
bölcseletben. A modernizmus két meghatározó irányzata: A perszonalizmus és a
teilhardizmus a XX. században.
A skolasztikus filozófiát a reneszánszot és a reformációt
követően az ellenreformációnak csak átmenetileg sikerült megújítania, a XVIII.
sz. racionalizmusa és Kant filozófiája viszont visszaszorította a teológiai
akadémiák falai közé, és sokáig képtelen volt alkalmazkodni a megváltozott
körülményekhez (pl. elutasította a darwinizmust, a liberalizmust, a
szocializmust, 1864-ben jegyzéket a pápa
jegyzéket jelentette meg a téves tételekről, az 1869-71-ben megtartott I.
Vatikáni Zsinat még a pápai tévedhetetlenség dogmáját hirdette).
Ugyanakkor az emberiség klasszikus világképe, mely az embert
helyezte a középpontba, és megváltást ígért részére, a tudományos felfedezések
hatására összeomlott, és igény volt egy új vallásosságra, mely eligazítást ad
az egyre bonyolultabb világban.
A katolikus filozófia megújulását XIII. Leo pápa 1879-es
enciklikája indította el azzal, hogy javasolta a visszatérést Aquinói Tamás
tanaihoz és az ész meg a hit összhangjának a megteremtését. 1889-ben
létrehozták Löwenben (Belgium) a Filozófia Legfelső Intézetét, mely a
neotomista filozófia központja lett.
A neotomisták a legmagasabb rendű realitásnak az isteni
őselvként felfogott tiszta létet tartják, az anyagi világot másodlagosnak,
leszármazottnak tartják. Isten a lét végső oka és alapja. Megtartották Aquinói
Szt. tamás istenbizonyítékait is.
Megkísérelték összeegyeztetni a modern tudományokat a
vallással, ezért fontosnak tartották a szaktudományok és a vallás közötti
ellentmondások feloldását a hitigazságok védelmében.
Jaques Maritain (1882—1973) a neotomizmus ortodox
irányzatának kiemelkedő képviselője volt.
Megismeréselméletében a megismerésnek három fokozatát
tárgyalta: az érzéki, az elméleti és az értelemfeletti (szupraracionális)
megismerést. A tudományok rendszerét Arisztotelészhez hasonlóan hierarchikusnak
tartotta. Elvetette az empirizmust annak elmélet-és metafizikaellenessége
miatt.
Társadalomelméletében arra
mutatott rá, hogy sem a kapitalizmus, sem a kommunizmus nem teljesen humanista,
mert az elsőben az egyéni, a másodikban a közösségi önzés kerül túlsúlyba. A
humanizmus egy általa elképzelt keresztény társadalomban fog kiteljesedni.
Mivel a neotomizmusban a középkori skolasztika számos eleme
megtalálható volt (ilyenek a tekintélyelvűség – Arisztotelész és Aquinói Tamás
örökségének tisztelete, konzervativizmus – törekvés az új ismeretek helyett az
örök igazságok megragadására, a teológia kiszolgálása – vagyis a hitigazságok
alátámasztásának kísérlete a filozófia és a tudományok által), a modern vallásosságnak
hamarosan más irányzatai is kibontakoztak.
Pierre Teilhard de Charden (1881—1955) jezsuita atya az evolucionista
irányzat fő képviselője volt, de művei az 50-es évekig nem jelenhettek meg,
mert az egyház nem fogadta el tanításait. Az evolucionista irányzat
lényege az, hogy a világ állandóan
fejlődik az egyszerűbbtől az egyre bonyolultabb struktúrák felé, ez a fejlődés
az emberben éri el első csúcspontját, és utána az emberiség fejlődésében halad
tovább egy “Omega pont” felé, mely azonos Krisztussal, vagyis Istennel. E
fejlődés kulcsa az ember, aki képes a világ fejlődését az atomi állapottól a tudat
megjelenéséig rekonstruálni, majd értelmével az élet célját is megvilágítani.
Mivel Teilhard az anyagi világot egyszerűen adottnak veszi, mely a szellem
kiteljesedése felé halad, elmélete rokon a panteizmussal.
A keresztény gondolkodók egy része a 30-as években nem
törekedett a filozófiai rendszeralkotásra, vagyis a nagy metafizikai kérdések
megválaszolására, hanem a konkrét történelmi és társadalmi helyzetben
felvetődött problémákra kereste a megoldást. Vezéreszméjük az ember mint
személyiség lett, ezért ezt az irányzatot, mely az USÁ-ban és Franciaországban
volt elterjedve, perszonalizmusnak nevezik. Az irányzat megalapozója
Emmanuel Mounier (1905—1950) volt. A perszonalizmus szerint a személyiség a
modern viszonyok között képtelen kibontakozni, e viszonyok az erkölcsi
megújulással haladhatók meg. Az ember társadalmi létét a keresztény szeretetnek
kell megalapoznia. Bíráltak ezért mindenféle kollektivizmust, fatalizmust és
elidegenedést. Az ember szabadságához a szereteten át vezet az út, ezért létezni
annyi, mint szeretni. Mivel a szabadság az a választás szabadsága, ezért a
szeretetet kell választani.
Filozófia-16
16.
Alternatív-ökológiai társadalomelméletek
Tematika:
Ember és természet viszonya mint filozófiai probléma. Az ókori
keleti és a nyugati filozófiai gondolkodás az ember és a természet viszonyáról.
Újkori filozófiák: az egységes világkép szétesése. A XX. század felismerése: a
környezet érték. A környezet megőrzésének problémái az emberi tevékenység, a
munka, a civilizáció, a világszemlélet dimenzióiban. Az erőszakmentesség mint a
társadalom létfeltételei megőrzésének esélye. A holisztikus szemlélet a
probléma megközelítésében. A munka, a technika ökológiai-alternatív
értelmezése.
A fenntartható fejlődés koncepciója és problémái.
Irodalom:
Rajnai Vilmos: Társadalomökológia. Jegyzet, ÁIF, 12-38. o.
Az ENSZ Környezet és Fejlesztés Világbizottság jelentésének összefoglalása.
Környezet és Fejlődés, 1992. 2-3. sz., 37—51. o.
Béke a teremtő Istennel – béke az egész terewmtett világgal.
II. János Pál pápa üzenete. Környezet és Fejlődés, 1990. június.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése