Felvilágosodás Magyarországon
A felvilágosodás mint egyetemes, nemzetközi
eszmerendszer Európa országaiban eléggé változatos képet mutat. E sokféleség
fôleg azzal magyarázható, hogy más és más volt mindenütt a
történelmi-társadalmi helyzet.
Kelet-Európában - s így nálunk is,
Magyarországon - a társadalmi megkésettség s a polgárosodás hiánya miatt az új
eszmék csak viszonylag késôn, a 18. század harmadik harmadában s bizonyos
mértékig átalakulva, új célkitűzéseket teremtve terjedtek el.
Magyarországon mindenekelôtt a több
évszázados gyarmati függés következtében nem volt számottevô polgárság, éppen
ezért az új világszemlélet iránt elsôsorban néhány nagy műveltségű fôúri család
és fôleg a közép- és kisnemesség értelmiségivé váló rétege lehetett fogékony. S
mivel végeredményben az uralkodó osztály tagjai lettek nálunk
"felvilágosodottak", a nyugati polgárság forradalmi eszméi
szükségszerűen át is alakultak: a felvilágosodás magyar hívei az új gondolatokból
leginkább az elmaradottság leküzdését, a mindenáron való kulturális haladás
elodázhatatlan igényét vették át, s a magyar nyelv "pallérozásának",
"csinosításának", művelésének feladatát sürgették.
A magyar felvilágosodás elsô szakaszában,
melyet 1772-tôl 1795-ig számítunk, a nemesség által vezetett nemzeti mozgalom
célkitűzései nem estek egybe általában (minden író, gondolkodó esetében) a
társadalmi átalakulás, haladás eszméivel. Nem sajátos magyar jelenség ez: az
idegen uralom alatt élô közép- és kelet-európai kis népek is mind a nemzeti
kultúra alapjául szolgáló nyelv fejlesztését tekintették ekkor legfôbb
céljuknak.
A felvilágosodás termékenyítô terjedését
tette lehetôvé, hogy Mária Terézia (1740-1780 között uralkodott) 1760-ban
magyar nemzeti testôrséget állított fel Bécsben, s az európai kultúra egyik
központjának számító császárvárosban magyar vidéki nemesifjak művelôdhettek,
látóhatáruk kitágult. Rádöbbentek a magyar parlag elmaradottságára, és céljaik
érdekében megszervezték az elsô magyar írói társaságot. Ennek a csoportnak
vezetôje Bessenyei György volt.
II. József felvilágosodott abszolutizmusa
idején (1780-1790) még könnyebben terjedhettek a modern gondolatok. A
"kalapos király", aki azért nem koronáztatta meg magát, hogy ne
kössék meg a kezét az alkotmány elôírásai, több reformintézkedést hozott:
feloszlatta a szerzetesrendeket, államosította az iskolákat, enyhítette a
jobbágyterheket, készült a nemesség megadóztatására. Ezeket az elôremutató
törekvéseit azonban összekapcsolta központosító célkitűzéseivel, s be akarta
vezetni a német nyelv használatát a magyarországi hivatali életben is az addig
használt latin helyett.
II. József politikája megosztotta a magyar
értelmiséget, a magyar írókat. Voltak, akik szívvel-lélekkel támogatták
felvilágosodott szellemű törekvéseit: ezek voltak a "jozefinisták"
(részben a védelmébe vett protestáns értelmiség számos tagja). A jozefinisták
polgárosodást akartak, a társadalmi rend modernizálását, de nem küzdöttek a
nemzeti függetlenségért. - Azok a köznemesek viszont, akik szembeszállottak
saját elôjogaik csorbítása miatt II. Józseffel, harcoltak németesítô törekvései
ellen; bár konzervatívok voltak politikai szempontból, akarva-akaratlanul a
nemzeti függetlenség harcosai lettek. Sôt, még a francia forradalmat is hajlandók
voltak üdvözölni: nem láttak benne kezdetben mást, mint zsarnokellenes
felkelést. A nemesi ellenállás hívei a németesítés ellen tiltakozva védték a
magyar nyelv ügyét is, divatba hozták a magyaros öltözködést, a magyar
ételeket, a régi hagyományokat. îgy a Bessenyei által elindított kulturális
program sok pontjában találkoztak a jozefinisták és a nemesi-nemzeti patrióták.
Sajátos kelet-európai helyzet alakult ki:
szembekerült egymással a kor két haladó célkitűzése: a nemzeti függetlenségért
és a polgári átalakulásért folyó küzdelem.
A francia forradalom után (1789), a 90-es
években bizonyos politikai radikalizálódás is bekövetkezik: egy maroknyi
értelmiségi csoport próbált vállalkozni arra, hogy a nemzeti és a polgári
törekvéseket összekapcsolva céljait "zendüléssel" (a
"forradalom" szó maga még nem létezett) érje el. Ezt a szervezkedést,
a magyar jakobinus mozgalmat, melynek élére Martinovics Ignác (1755-1795) apát,
volt egyetemi tanár állott, 1794 második felében a hatóságok könnyűszerrel
felgöngyölítették, a vezetôket kegyetlenül kivégezték, sokakat (köztük több
írót is) súlyos börtönbüntetéssel sújtottak. A megrémült nemesség - a
császári-királyi hatalommal szemben rebelliskedô nemesi ellenállók is - a
központi hatalom védôszárnyai alá menekült, s az elkövetkezô terroruralom I.
Ferenc alatt a politikai életet 30 évre lehetetlenné tette.
Majd csak a börtönbôl 1801 nyarán szabaduló
Kazinczy Ferenc ismerte fel, hogy ebben a nehéz helyzetben egyetlen útja maradt
a magyar progressziónak: a látszólag apolitikus nyelvművelés, stílusújítás. Az
ô neve fémjelzi a magyar felvilágosodás második szakaszát, mely 1795-tôl a
reformkor megindulásáig (1825) tart.
Irodalmi élet
A 18. század 70-es, 80-as éveiben - a korábbi
évtizedek viszonylagos pangása után - eleven, pezsgô irodalmi-szellemi élet
bontakozott ki. Ez a fellendülés közvetlenül vagy közvetve összefüggött a
felvilágosodás szellemének elterjedésével, de szerepet játszottak benne más
intézkedések is. Pl. 1777-ben - Nagyszombatról Budára, majd 1784-ben Pestre
helyezték a Pázmány Péter által alapított egyetemet. 1790-ben Kelemen László
irányításával Budán megalakult az elsô magyar színjátszó társulat (1796-ig működött).
1791-ben a pesti egyetemen magyar nyelvi tanszéket állítottak fel, az ország
gimnáziumaiban pedig bevezették a magyar nyelv tanítását.
Az irodalmi élet rendkívüli pezsgését,
sokszínűségét elsôsorban az jelentette, hogy egyszerre több tucatnyi író
alkotott, vitázott, csoportosult, írói társaságokat hozott létre, folyóiratokat
alapított, s egy magyar tudós társaság felállításán buzgólkodott. Ebben az
idôben indultak meg az elsô szépirodalmi folyóiratok: a Magyar Museum (Kassa,
1788-1792), a Mindenes Gyűjtemény (Komárom, 1789-1792), az Orpheus (Kassa,
1790-1791), az Uránia (Pest, 1794-1795).
Csaknem áttekinthetetlenül gazdag - 1795-ig -
a kor irodalmi élete a szinte egymásra torlódó stílusirányzatok, írói
csoportosulások szempontjából is. - A felvilágosodással együtt érkezô
korstílus, a klasszicizmus kezdett érvényre jutni: elôször a francia, majd a
német klasszicista ízlés formájában; ide sorolhatjuk Bessenyei Györgyöt és a
testôrírókat, pl. Báróczy Sándort, Barcsay Ćbrahámot, majd Kazinczy Ferencet és
követôit. - Többen fölfedezték újra, hogy a magyar nyelv mennyire alkalmas
antik idômértékes versek írására, pl. Molnár János, Kalmár György, Baróti Szabó
Dávid, Révai Miklós, Rájnis József s a legkitűnôbb köztük, Virág Benedek. - A
klasszicizmus egyik változataként jelentkezett a szentimentalizmus is; írói
közül a jelesebbek: Ćnyos Pál, Batsányi János, Dayka Gábor, Földi János, Ráday
Gedeon, Szentjóbi Szabó László, Verseghy Ferenc stb. - A népi hagyományokat
igyekeztek fenntartani az irodalomban Orczy Lôrinc, Gvadányi József, Fazekas
Mihály. - Meg kell még említeni néhány, csoportba nehezen besorolható költô
nevét: Vitkovics Mihály, Ungvárnémeti Tóth László, a Berzsenyit fölfedezô Kis
János, Dukai Takács Judit. - Rengeteg regényátdolgozás, regénymagyarítás látott
napvilágot. Az egyik legnépszerűbb mű alkotója Mészáros Ignác volt; eredeti
műveket írt Dugonics András és mindenekelôtt Kármán József. - A
stílusirányzatok tarkasága jellemzô a felvilágosodás egyik legnagyobb
költôjének, Csokonai Vitéz Mihálynak a művészetére. A kor egyik neves költôje
Kisfaludy Sándor, a Himfy-dalok szerzôje.
Föllendült a tudományos irodalom, és a
szellemi mozgást a különbözô irodalmi "perek", viták is színezték. -
Ennek a változatos, pezsgô szellemi életnek megindítója, elsô programadója
Bessenyei György volt.
A maagyar felvilágosodás kiemelkedô alkotó
képviselôi: Bessenyei György,Batsányi János, Kazinczy
Ferenc, Csokonai Vitéz Mihály
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése