A mai
magyar irodalomból
a) Egy kortárs magyar költő művészetének bemutatása
szabadon választott versek elemzésével
b) Kérdések, válaszok, művészi megoldások egy mai magyar
drámai vagy epikai alkotásban
Kassák Lajos
Kassák
Lajos irányításával bontott zászlót a magyar avantgárd, még újabb idők még
újabb dalainak igényével. Kassák költői hitvallását elsősorban a magyar
avantgárd folyóirataiból ismerhetjük meg, melyek közül soknak szerkesztője
volt.
1915-ben
indítja el a magyar avantgárd első folyóiratát A Tett címmel. Ebben Kassák így
fogalmaz: "Az új irodalomnak állandó kontaktust kell tartania minden
progresszív gazdasági és politika mozgalommal... Az új
irodalomnak...szabadulnia kell minden konvencionális "eszmei" és
technikai pányvából...Az új irodalom nem esküdhetik fel egyetlen izmus zászlaja
alá sem." Ez a cikk vitát indított el, Babits válaszolt Kassák
felhívására. A lényegi különbség közöttük, hogy Babits a művészet részének,
Kassák viszont közvetlenül az élet részének tartotta a költészetet. Később
Bécsben kiadja a Mát, amely ekkor vált a nemzetközi avantgárdnak is fontos
fórumává. Ezután, a Dokumentum kudarca után belátta, hogy eredeti szerkesztői
célkitűzéseit felül kell vizsgálnia, illeszkednie kell a hazai viszonyokhoz.
Ennek megfelelően szerkesztette a Munka évfolyamait, betiltásáig. Fontosnak
tartotta a tényirodalmat, a szociográfiát, a vizuális művészetek közül a fotót.
A harmincas években átalakul Kassák költészete. Klasszicizálódik, közelebb
kerül a több száz éves tradíciókhoz és a harmincas években kibontakozó
újklasszicizmus (az avantgárd után jelentkező tényszerűbb, realisztikusabb
stílusirány) eszményköréhez is.
Kassák költői hitvallása
Kassák
törekvését az aktivizmus fogalmával szokás leírni. ĺgy nevezik azokat a tendenciákat,
amelyek az avantgárdon belül a határozott társadalmi-politikai cselekvés
képviselői, a polgári világ megváltoztatására törekednek, s úgy vélik, hogy a
művészetet is e küzdelem szolgálatába kell állítani. Jelszavuk, hogy nem a
művészet, hanem a tett a fontos. Kassák személyes írói-művészi útja az
expresszionista indíttatástól az aktivizmuson át a konstruktivizmusig vezet.
A ló meghal a madarak elrepülnek
Kassák
egyik fő műve nem tartozik a könnyen befogadható alkotások közé. A mű külső
megjelenésében egyetlen hatalmas, verssorokra tagolt, írásjelek nélküli mondat,
szabad vers. A szabad vers azért "szabad", mert nem követi azokat a
ritmusrendszereket, amelyek a nemzeti költészetben kialakultak és
megszilárdultak.
A
mű címe két reális, de össze nem függő kijelentést kapcsol össze. A ló és a
madár motívuma, ha nem is egyértelmű következetességgel, de meghatározó
jelentőségű. A vers folyamán a csavargó fiatalember kasikámból KASSÁK LAJOSsá
változik, vagyis öntörvényű személyiséggé. A költemény eposzi jellegű, melyben epikus
és lírai elemek alkotják a különös egységet. A mű háttere egy valóságos
életrajzi tény, az 1909-es csavargás, az út Párizsba és a hazatérés. A
költemény alapmotívuma az utazás: a térbeli, a szellemi és a politikai.
Párizs
igen sokféleképpen értelmezhető, és igen gyakori jelkép, szimbólum a magyar
költészetben. Jelen esetben lehet a forradalom szimbóluma (avantgárd eszmék,
történelmi forradalmak), de egyben a bukás, az álom álom marad képzetét is
hordozza. Párizs a művészet fővárosa is - így a költővé válás rajza.
E
mű szinte összefoglalóan mutatja meg a kor avantgárd törekvéseit, sőt még a
realista tendenciákat is, de ezeket nem egységes szintézisbe olvasztja, hanem
hullámzóan érvényesíti: hol expresszionista, hol dadaista, hol már
szürrealista, hol pedig realista jellegű.
A költő társadalmi szerepvállalása a magyar
költészetben
Nagy László Ki viszi át a Szerelmet című
verse alapján
A
magyar költészet évszázadaiban már hagyománynak tekinthető a költő politikai
szerepvállalása, részvétele a közéletben, mintegy vezérszerepet vállalva. A
magyar költészetben elsőként Balassi Bálint jelenik meg mint a hazáért és a
kereszténység védelméért folytatott önfeláldozó harc megéneklője (Egy
katonaének). Ezt követően, a XVII. században Zrínyi Szigeti veszedelem című
eposza egyértelműen törökellenes harcra való buzdítás - a szigeti vitézek
erényeivel, erkölcsi fölényével megmenthető az ország, ki lehet űzni a törököt.
A magyar felvilágosodás idején (XVIII-XIX. sz. fordulója) ismét felmerül a
társadalomjobbítás szándéka. A felvilágosodás magyar hívei az elmaradottság
leküzdését, a haladás igényét, a magyar nyelv művelését sürgették (Bessenyei
György, Batsányi János: A franciaországi változásokra, Kazinczy Ferenc). A XIX.
század első felére, a reformkorra ez a szerep egyértelműbbé válik, a
gondolatok, a vélemények nem csak a költeményekben, hanem egyéb fórumokon (pl.
Kölcsey az Országgyűlésben, különböző lapokban, röpiratokban) is megjelennek.
Az idegen elnyomás ellen s a nemzeti nyelvért vívott harc a romantika korában
az írókra egy bizonyos társadalmi szerepet rótt ki: a költő a
társadalmi-politikai küzdelmek kiteljesedése idején a szabadságküzdelmeket
irányító népvezér, apostol, lángoszlop volt (pl. Petőfi), vagy vállalta a nép,
a haza pusztulását elsirató költő szerepét (pl. Vörösmarty). Egybefonódtak a
politika és a művészet célkitűzései. A XIX. század második felére a történelmi
helyzet gyökeres megváltozása (a szabadságharc leverése, kegyetlen megtorlások)
a költőt hallgatásra kényszeríti. Ez elzárkózáshoz, a világtól való
elvonuláshoz vezet - a költő ettől kezdve inkább önmagára figyel. Ez kiválóan
megfigyelhető Vajda János művészetében, ahol
"kozmikus magány" jelenik meg Az üstökös allegóriájában. A
kiegyezés, majd a "boldog békeidők" után, a XX. század elejére nagy
változások történtek a magyar közéletben, az irodalomban. Ezt az új szemléletet
Ady Endre neve fémjelzi - vállalja a közéleti szerepet, még akkor is, ha nem is
fogadják el. Költői programjának lényege, hogy a magyarságot európai
helyzetének kritikai önszemléletére akarta ráébreszteni. Itt ismét megjelenik a
"mégis-morál" (mint Madáchnál): a költészet mégis új, győztes és
magyar. A költő feladata Ady szerint: megszólalni, ha nem is értik meg akkor. A
XX. században előre haladva az ember egyre inkább "magára marad", és
éppen ezért a költői hangnak, az érzékeny lelkű költő művészetének nagyobb
fontossága lesz - a költő nem hallgathat, mert felelős a közéletért, a
humanizmusért kell, hogy felemelje szavát (Babits Mihály, Radnóti Miklós). Bár
már nem lehet lángoszlopnak lenni, hiszen "széthullt a világ", de a
költői szerepben mégis benne van a prófétikus szerepvállalás, ez megmaradt.
Ki viszi át a Szerelmet
Nagy
László Ki viszi át a Szerelmet című műve költői hitvallás, arra a kérdésre
keresi a választ, hogy mi vár a költőre, van-e értelme a költészetnek? A
költemény nem szerelmi vallomás, mint ahogy azt a címből sejtenénk: a Szerelem
minden pozitív érték szimbóluma. A címbeli kérdés nem kizárólag Nagy Lászlóra
vonatkozik, hanem az általános emberi értékekre. A kérdésfeltevés indoka lehet
a történelmi helyzet is (az 1956 utáni megrendült lelkiállapot), amely hasonló
az 1850-es évekhez, de lehet egy általános gondolat is.
A
szöveget nyolc mondat alkotja, s mindegyik egy-egy képi egységet foglal magába.
A vers hat kérdő és két felkiáltó mondatból áll. Ez jelzi, hogy az utolsó négy
sor némileg elkülönül a megelőzőekétől, hogy ez az összefoglaló lezárás. Vagyis
a költői lét értelmére rákérdező vers válasza: a társadalomnak szüksége van a
költőre.
A
költemény választékos kezdéssel indul ("létem"), amely már a halál
képét vetíti előre. A tücsök-hegedű régi költői kép, a dalolást, magát a
költészetet jelenti. Ezek a képek a költő feladatait sorolják: érdekes, néhol
ellentétekkel tarkított képek ezek. A szivárványra való felfeszülés utalás
lehet a kereszténységre, de kifejezheti a költő nehéz feladatát. A deres ágra
lehelés aránylag egyszerűbb kép, a költői vigasztalás képzetét kelti. A
lehetetlen próbája a negyedik kép is: a lényeg a humanizáció. A "falban
megeredt hajakat, verőereket" költői kép sok vitára adhat okot - e komplex
képnek nemcsak a párhuzamosság, hanem az ellentét is szervezőelve. A következő
egységben a katedrális az emberi világ hitének a jelképe - a kiábrándultságot
kell újra hitbe fordítani.
A
mű összefoglalása és lezárása a két kérdve állító mondat. Az első kiteljesíti a
mítoszi jelleget a keselyű-képpel. A keselyű a Prométheusz-mítoszra utal, de a
halál jelképe is. A halál képzete jelen van a megsimételt versnyitó sorban is.
A túlsó part metafora a második mondatban többféle képzettel társítható: lehet
a túlvilág, vagy a költészet munkájának elvégzése, elérés a túlpartra, a
tulajdonképpeni célbaérés. A költő feladata: minden körülmények között, ha
lehetetlennek mutatkozik is, humánumőrző és teremtő legyen. Ezt parancsolja a
több évszázados magyar költészet hagyománya Janus Pannonius óta.
Déry Tibor
Déry
Tibor a modern magyar próza előkészítője. A magyar prózát felfrissíti
intellektuális szemléletmóddal, műveit a klasszikus és a kortárs világirodalom
alapos ismeretében, ezek felhasználásával írta. Különösen kései regényeiben
(pl. G.A. úr X-ben, A kiközösítő) Déry lemondott az eredetiségről, hogy a
bázisul használt művek asszociációs körével tovább bővíthesse saját
mondanivalóját - átértelmezte Kafka és Thomas Mann gondolati eredményeit. Írói
világképét a racionális gondolatiság hatja át: jellemző rá valós életproblémák
megfogalmazása, a megfelelő és pontos helyzetábrázolás, alakteremtés,
ugyanakkor a megoldáskeresés is jelentkezik műveiben.
Déry nagypolgári családból származott, de egyre több
ellenérzéssel viselkedik a gazdag polgársággal szemben, s a művészvilág felé
vonzódik. Az 1918-as forradalom lelkes résztvevője, emiatt 1921-1927-ig
emigrációba kényszerül. Bécsben ismerkedik meg Kassákkal és körével, itt hat rá
az avantgárd jelleg, ezen belül elsősorban a szürrealizmus. Hazatérése után nem
találja a helyét, ekkor írja A befejezetlen mondat című nagyszabású
társadalomképnek is beillő regényét. 1945 után az elsők között kapja meg a Kossuth-díjat.
A zsarnokság kibonatkozásával azzal egyre erősebben fordul szembe, a Nagy
Imre-féle reformpolitika híve lett. 1957-ben Zelk Zoltánnal együtt az íróperben
elítélik, majd 1960-ban amnesztiával szabadul.
Szerelem
Déry
írói tevékenységében az 50-es években a kisepikai formák vették át a vezető
szerepet. Az 1955/56-ban írt elbeszélései, novellái a személyi kultusz
embertelenségét, a törvénysértés légkörét elevenítik meg szigorú
tárgyilagossággal. Szerelem című elbeszélése is a magyar történelem legellentmondásosabb
időszakában született: a letartóztatások, a jogtalanul fogva tartások, a
koncepciós perek korában. Déry a
közéleti politizálást elkerülve, a napi politikai események fölé emelkedve
novellájában a konfliktusoktól terhes korszak emberét mutatja be.
Az
elbeszélés egy ártatlanul börtönbe hurcolt ember váratlan szabadulását és
hazatérésének történetét beszéli el (a Sztálin halálát követő „olvadás”
következtében 1955-56-ban a magyarországi börtönökből tömegesen szabadultak ki
az önkény áldozatai). A novella hősét az író csak B.-ként nevezi: ez utalhat
arra, hogy az ártatlanul börtönbe hurcolt, majd váratlanul szabadon engedett
férfi akárki lehet. Az elbeszélés csak a legszükségesebb információkat adja meg
nem is annyira egy bizonyos korról, hanem inkább egy élethelyzetről. A mű
úgynevezett szerzői elbeszélés, azaz maga az író adja elő a történetet,
amelynek cselekménye ugyanakkor gyorsan pergő, rövid párbeszédek medrében
halad. Az író és a főhős nézőpontja azonban nem válik el egymástól, Déry tulajdonképpen
azonosul hősének lelkiállapotával és magatartásával. Az epikai tárgyilagosság
és visszafogottság jellemzi az elbeszélés stílusát.
Déry
Tibor elbeszélése a társadalom fölé nőtt embertelen hatalmat és a békés emberi
életet állítja egymással szembe. A hatalom képviselőinek, jelen esetben a
börtönőröknek nincs valóságos emberi arcuk, félmondatos utasításokkal és
kérdésekkel érintkeznek. Velük szemben az ártatlanul elhurcolt és váratlanul
szabadon engedett B., illetve a külvilágban élő kisemberek: felesége, a
taxisofőr, a villamoson utazó munkás, a kalauznő, a házfelügyelő képviselik az
igazi emberi értéket.
A szabadulás
útján bontakoznak ki a szeretet és az emberi szolidaritás értékei is. Az
elbeszélés felépítését és szerkezeti rendjét ennek a szeretetnek a fokozatos
kibontakozása és érvényesülése szabja meg. B. a börtönben úgy védekezett a
körülményekkel szemben, hogy szinte bezárult. Ahogy B. találkozik a valósággal
és megérzi a feléje irányuló részvétet, szolidaritást, fokozatosan megnyílik és
feloldódik. Az elbeszélés főszereplője fokozatosan jut el a börtönlét
homályából az emberi élet otthonosságához, amelynek a szabadság és a szeretet a
legfőbb értékei.
Négy szerkezeti
egységet különíthetünk el egymástól: az első maga a szabadulás tényét közli
(jellemző, hogy ennek a jelenetnek nincsenek színei); a második egységben B.
maga mögött hagyja a börtönt, villamosra, majd taxiba száll - a színek rikítása
miatt ez a rész kontrasztban áll az előbbivel. A következő szerkezeti egységben
a főhős megérkezik otthonához, és lassanként rátalál az otthonosság apró
jeleire. Végül a cselekmény negyedik egységében a feleség hazaérkezik, és a
szeretet gyengédségében feloldódva, magára találva B. ismét felleli mindazt,
amiért élni érdemes.
A két ember
találkozása, szerelmük ismételt kimondása az elbeszélés csúcspontja, amit
képileg a mosdatási jelenet fejez ki: ez a szerelem képes igazán feloldani a
múltat - az emberi lényeggel lesz azonos ez a szerelem, amely az emberi értékek
győzelmét hirdeti.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése