Zbigniew Herbert (1924-)
a mai
lengyel irodalomban az
újklasszicizmust képviseli. Az európai
kultúra fonásaihoz és
értékeihez nyúl vissza, az ember és a világ
harmonikus kapcsolatát szeretné
megteremteni. Lírai látását a háború
tapasztalata és a történelem határozza
meg. A múltban a jelen analóg helyzeteit
keresi, különösen a hatalom és az
emberi érték
viszonya foglalkoztatja.
Guillaume Apollinaire
(1880-1918)
Guillaume Apollinaire (gijóm
apolliner) költészetét az újítás
és a
hagyományôrzés egysége jellemzi. Érezte, hogy
a
szimbolista
költészet eszközei már nem
alkalmasak a kialakuló új
világ
megszólaltatására, az
ember új világérzésének kifejezésére, ezért
szenvedélyesen kutatta
a költôi megújulás
lehetôségeit. Úttörésének
merészsége
mégsem jelentette a klasszikus költészet és a szimbolizmus
értékeinek megtagadását.
A szimbolistáktól azonban elválasztotta nagy
életszeretete, a
külvilág felé fordulása, bizalma a jövôben, a
technikai civilizációban.
Rómában
született egy olasz katonatiszt és egy emigráns
lengyel nemes lányának törvénytelen
gyerekeként. Egy ideig
Párizsban hivatalnok volt, majd 1901-ben
nevelôi állást vállalt
egy Rajna menti kastélyban. Az itt töltött
egy év két jelentôs
élménnyel gazdagította: az egyik a rajnai táj
és népélet megismerése volt,
a
másik pedig reménytelen
romantikus szerelme az angol nevelônô,
Annie
Playden (eni pléjdn) iránt.
Visszatérve Párizsba bekapcsolódott az irodalmi életbe, és
hamarosan a párizsi művészvilág egyik
központi szereplôje
lett. Megismerkedett Picassóval és a modern
festészet több
képviselôjével, köztük
Marie Laurencin (mári
loranszen) festônôvel,
legnagyobb szerelmével. Kapcsolatuk öt évig
tartott,
1912-ben szakadt meg végleg. Apollinare az új
festészet, a kubizmus lelkes
híve és szószólója lett. Felvette a
kapcsolatot az
olasz futuristákkal is.
1914-ben önként jelentkezett
katonának, úgy élte át a háborút, mint
egy
izgalmas kalandot. 1916-ban egy gránátrepesz
átütötte a koponyáját, sebesülésének
következményei haláláig
elkísérték. Legyöngült szervezete a
spanyolnáthának már nem
tudott ellenállni.
Legjelentôsebb két verseskötete
a Szeszek (1913) és
a Kalligrammák
(1918).
Szeszek
A Szeszek c. kötetben tizenöt év alatt keletkezett
verseit gyűjtötte
össze. Ezek nagyrészt életének eseményeihez
kapcsolódnak, stílusuk szerint
pedig három réteget,
három fejlôdési szakaszt képviselnek: a korai
versek a
szimbolista hangulatlírát folytatják; a
rajnai versekben
a
költô az egyszerű dalformát kelti új életre, visszanyúlva
a francia
trubadúrok, Villon, a romantika, a német
Lied (líd; dal), Heine, Verlaine örökségéhez;
a versek
harmadik
csoportját a modern
szintézisre törekvô, kubista-szimultanista
szerkesztésű költemények képezik.
A
meglehetôsen heterogén összetételű kötetet egy jelentéktelennek látszó,
egyszerű újítás teszi egységessé:
az írásjelek elhagyása. Ezzel az eljárással
már mások is
kísérleteztek, de
Apollinaire volt az
elsô, aki egy
egész kötetben
következetesen alkalmazta. îgy az írásjelek
nem gátolják a versek melódiájának szabad
áramlását,
mintha mindegyik verset egyetlen dallam
lebegtetné,
egységes
hangulati-érzelmi
összefüggés jön létre
köztük. "A ritmus,
a
verssor
tagolása, ez az igazi központozás" - írja a költô, aki tudta
azt
is, hogy "a központozás
elhagyása rugalmasabbá teszi a szavak Iirai
jelentését" is,
azaz többértelműbbé teszi a verset,
gazdagítja jelentését.
A
Kikericsek(1902) valószínűleg még az Annie-versek
közé
tartozik. Oldott, kötetlen, szabad versépítés jellemzi. Az ôszi
rét
jelenségei,
események töredékes képekben
villannak fel a
szerelmi
motívummal együtt. A két
téma kölcsönösen idézi fel egymást,
kapcsolatuk szinte
álomszerű. A költô mintha az értelem
működésének kikapcsolásával jelenítene
meg
lelki tartalmakat, a külvilág jelenségei az
érzelmek tükörképének
tűnnek fel.
A
valóságos élmény a vers megejtô zenéjében szinte elpárlódik, és szabad,
részben a dallamtól is sugallt asszociációkba
oldódik.
A
méreg, megmérgezôdik, halnikészülô motívumsor általánosabb jelentést is
sugall: a világban méreg van, a
dolgok, az emberi élet szükségszerűen
romlanak és múlnak el.
1.
Milyen motívumokból épül fel a vers világa?
2.
Hogyan keveredik, hogyan olvad össze a két téma egy
homogén egésszé?
3. Hogyan éri el a költô, hogy a külvilág
jelenségei az érzelmi
élet
jelképeivé váljanak?
4.
Hogyan helyettesíti a költô a logikát analógiával?
5. Mibôl adódik a versnek a sajátos melankolikus,
álmatag és elégikus
hangulata?
A
Mirabeau-hid (1912) a Marie Laurencinnel való
kapcsolat
megszakadása idejében született. A költô
bánatát, szomorúságát
sanzonszerű dalban oldja fel.
A
vers központi motívuma az idô múlása. A szerelmi
csalódás az elmúlás érzetét váltja ki, és
ennek fájdalma
lesz a költemény alaphangja. A híd alatt
áramló víz egyszerre jeleníti meg
az idô futását, a halál közeledését, a
szerelem elmúlását. Egyre ereôsebben
érezhetôvé válik
a búcsúzás hangulata is.
A költemény könnyen futó sorai a víz folyását is
érzékeltetik. A vers
zenéjének folyamatos áramlása
hangulati-érzelmi összefüggést teremt a
vers
motívumai, képei
között. A jelképeknek és a verszenének ez az
egysége
Apollinaire költészetének egyik
legjellegzetesebb vonása.
1. A vers 1912-ben ilyen formában jelent meg:
"A Mirabeau-hid alatt fut a Szajna.
S szerelmeink emléke mért zavar ma?
Mi volt az öröm ? Ráadás a jajra. "
(Vas István fordítása)
Miben tér el
ettôl a kötetben közölt változat? Mit
eredményezett a
változtatás?
2.
Hogyan mélyíti el a vers dalszerűségét a refrén?
3. A
verset nehéz más nyelvre lefordítani. Talán éppen
ezért
Apollinaire legtöbbször lefordított költeménye. Hasonlítsuk össze a
szöveggyűjteményünkben szereplô fordításokat!
Az
idô, a mulandóság központi motívuma a Szeszeknek.
A Búcsú című vers is ezt és a költô fájdalmát
szólaltatja meg.
1.
Próbáljuk megfogalmazni, mibôl fakad ennek a rövid, de
gazdag jelentésű versnek a varázsa!
2
Hogyan nyilatkozik meg benne Apollinaire idôszemlélete?
A
Szeszek nyitó verse, az Égöv (1912) összegzô és
programadó
költemény: számadás a költô eddigi életérôl és egy újfajta
világszemlélet kifejezése.
A költô a régi világtól unottan
fordul el,
egykori hitét elvesztette, új
hitek, új lehetôségek után sóvárog.
A költemény idôbeli kerete egy hajnaltól hajnalig tartó
séta. A
költô
ebben a keretben éli át felmerülô
emlékképekben
életének
elmúlt eseményeit, miközben
fantáziája abszurd látomásokba
ragadja. A költôi tudat idôben és térben
szabadon
csapong,
így a versben
egymás mellé kerülnek
egymástól távol esô
jelenségek: a modern élet, a technikai
civilizáció, a
nagyváros
motívumai keverednek a
múlt, a történelem,
a vallások és
mitológiák elemeivel, fantasztikus
álomképekkel.
A kubista festészethez bizonyos mértékig
hasonló módszer ez:
az
alkotás tárgyát a
művész elemeire bontja, és
ezeket az elemeket
valamennyi
oldalukról megelevenítve új
egységbe helyezi. Apollinaire is
szimultán együttlátásban, egy enciklopedikus
látomásban egyesíti a széttört
világ darabjait, a külsô és
a belsô világ jelenségeit együtt, valóságos
összefüggéseikben
tárja elénk, úgy, ahogy azok a lelki élet
folyamatában valóban
együtt
vannak. "Arra kell szoktatnunk a szellemet, hogy egyidejűleg fogja
fel a verset, mint az életnek egy
jelenetét" - írja.
A nagy költemény elemeit az élet
"lángoló szesz"-ének, az új
mámorok átélésének heve, líraisága fogja
össze. A személyes
élményekhez
világnézeti kérdések kapcsolódnak,
a kor képének
rajza
történelemfilozófiai problémákat vet fel. A
költô a
vers nagy részében önmagához beszél, de az
önmegszólítást
idônként felváltja az elsô személyű elôadás.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése