google.com, pub-5333805121326903, DIRECT, f08c47fec0942fa0

2012. december 1., szombat

Juhász Ferenc


           Juhász  Ferenc  (1928-)  elsô köteteiben  a  népi  irodalom  hagyományait
követi.  A költôi indulás idillikus életképei és verses epikája  után  1950
körül költészete új irányba fordul. A naiv hang üde frissességét disszonáns
akkordok  kezdik felváltani. Ez a folyamat költészetének  differenciáltabbá
válásával,  gazdagodásával jár együtt. Az igaz fordulatot A tékozló  ország
c."költôi  eposz" (1954) hozta meg. A nagyarányú történelmi  látomás  Dózsa
György  alakját, az 1514-es parasztháború reményeit, elbukását  és  szörnyű
megtorlását idézi föl.

  A  Harc  a  Fehér  báránnyal c. kötet  (1965)  versei  a  "létezés  lázas
Iátomásait" festik. A kötetet A szarvassá változott fiú kiáltozása a titkok
kapujából (1955) nyitja meg. Ez a költemény parafrázis, egy román  népének,
ún.  kolinda  átfogalmazása,  újraköltése;  a  költô  Bartókhoz   hasonlóan
(Cantata profana) az                  
ôsi, népi anyagot dolgozta fel bonyolult szerkezetté. A mű drámája a "titok
kapujáig" jutott kôltôfiú, a családi otthonba hívogató anya és a halott apa
háromszögében bontakozik ki.
A költeménybe a legkülönbözôbb ôsi és népi formák épülnek
be.  A  népballadai indítás aztán átcsúszik  disszonáns  hangzatok,  merész
expresszív   vagy   éppen   szürrealisztikus  képek   közegébe.   A   költô
felsorolásaival,    képhalmazaival,   szokatlan    szóösszetételeivel    és
metaforáival, nyelvünk lehetôségeinek kiaknázására törekszik.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése