A nyugatosok közül Juhász Gyula
(1883-1937) sorsa volt a legtragikusabb, a legnehezebb. - A század eleji nagy
irodalmi fellendülésnek
egyik vezetô lírikusa volt, a Holnap-mozgalom lelkes szervezôje, de a
Nyugatnak már nem tartozott az élvonalába, s az elsô évek után alig
jelentek meg versei a folyóiratban. - Kettétört életének egyik döntô
oka lehetett örökös vidéki "száműzetése", az eleven irodalmi
központtól való távolsága.
Szegeden született; apja
postatiszt volt, s korán meghalt. Az érettségi után a váci
piaristák intézetébe került papnövendéknek, de félév múlva otthagyta a
rendházat.
A budapesti egyetem bölcsészkarán folytatta tanulmányait. Tehetségével,
műveltségével kitűnt társai közül, tanárai nagy tudományos karriert jósoltak
neki. Itt
kötött barátságot Babitscsal és Kosztolányival. Magyar-latin szakos
tanári oklevelet szerzett. 1906 ôszén - nagy csalódására - a fôvárostól nagyon
távolra, Máramarosszigetre került tanárnak. Majd Léva, Nagyvárad, Szakolca,
Makó voltak tanári pályájának következô állomásai. Betegségét, idegbaját egyre
súlyosbította a
tanári munka robotja s a száműzöttség érzése. A forradalmak évei (1918-19)
kiragadták súlyos lelki depressziójából, s hihetetlenül tevékeny közéleti és
publicisztikai szerepet töltött be szülôvárosa életében; a Tanácsköztársaság
idején elvállalta
a szegedi színház vezetését. - Szembefordult a gyôztes
ellenforradalommal, ezért
megbélyegzett, üldözött lett, tanári nyugdíját is megvonták. Meleg
szeretettel karolta fel a fiatal József Attila költôi indulását. - A magány, az
elszigeteltség, az egyéni boldogtalanság fokozta súlyos idegbaját.1937-ben -
többszöri öngyilkossági kísérlet után - veronállal (altató) megmérgezte magát.
A "jövendô emberekhez"
"A magyar bánat és az
emberi részvét költôje vagyok" - mondta magáról 1925-ben. De a bánat
mellett megszólalt költészetében az élet
csodálata és vágya is. Pesszimizmusa csak a forradalmi idôszakokban
oldódott fel átmenetileg, s ekkor új hangú, bizakodó költeményei születtek.
Testamentum című verse (Ez az
én vérem című 1919-es kötetébôl) a "jövendô emberekhez", a
boldogokhoz szól - reménykedve, miután
meglátta már "a fölpirkadó napot". A költô összefoglalja
addigi költészetének jellegzetes motívumait, hangulatait: a könnyes
szomorúságot, a csüggedt bánatot, elhibázott életének fájdalmát, s abban
bizakodik, hogy az új kor boldogabb fiai már nem fogják megérteni, miért
sírt, "mint az elátkozott". A vers központi gondolata:
Kívánom és ez testamentumom,
Akarom én, ez így is lesz, tudom :
Hogy meg ne értse többé senkisem,
Miért vérzett el lassan a szívem,
Juhász Gyula költeményei
általában rövidek, kompoziciójuk zárt, s
az utolsó sor mondanivalója rendszerint megemeli az egész verset.
Kedvenc műformája volt a szigorú szabályokhoz kötött szonett; kb. 300 ilyen
verset írt.
A forradalmak elbukása után a
kiábrándult keserűség hangja véglegessé vált lírájában. Ez a tragikus vagy
legalábbis rezignált életszemlélet hatja át a nép sorsával való érzelmi
azonosulást tükrözô életképeit.
Ezek közül az egyik legjelentôsebb remekműve a Tápai lagzi (1923).
A címmel ellentétben nem a falusi lakodalom vidám örömét, hejehujázó
jókedvét mutatja be. - Disszonáns, nyers, durva hangok uralkodnak az
elsô versszakban. "Brummog a bôgô" - ezzel a komorságot
sejtetô, alliteráló mondattal kezdôdik a vers, s ez a mondat még kétszer
megismétlôdik a strófák elején. A többi is mind ilyen "furcsa hang" :
a repedt harang kondulása, a kutyák vonítása, a varjúraj károgása. A groteszk
hangutánzó szavak misztikus, babonás hangulatot kölcsönöznek az egész
költeménynek.
A lagzi csupán a nehéz munkában
eldurvult emberek életének egy
állomása, nem derűs ünnep. A bôgô brummogásán túl csak egyetlen
tômondat ("asszony lett a lány") utal - már múlt idôben - a
házasságra,
a nász dísztelen szomorúságára, természetes szükségszerűségére. Aztán
rögtön a jövôt villantják fel a következô sorok: a nehéz munkát, a keserves
asszonysorsot. A lehangoló téli kép, a mozdulatlan csönd az élet
nyomasztó, színtelen egyhangúságát, a vágyak, remények pusztulását
sugallja. Különösen sötétté, kietlenné teszi a vers légkörét "az ember
medve" metafora, az emberek és a komondorok összekapcsolása. Az
emberi lét a vegetatív ösztönélet szintjére süllyedt le : az emberek és
az
állatok közti különbséget csak a "benn" és a "künn"
határozószók jelzik; életmegnyilvánulásaik azonosak: alszanak és morognak.
Az utolsó versszak kiteljesíti
az eddigi baljós hangulatot, mintha a
lagzi halotti torrá alakult volna át. A hold "elhervad", a
vôfély utolsó
pohara már az élet végét sejteti, s a reménytelen szürke hajnalban
valóban megjelenik a halál. A záró sor a kötôszón kívül egyetlen mély
magánhangzó rövid és hosszú alakját váltogatja, s külön belsô rímmel
emelkedik szinte fenyegetôen a többiek fölé: "És a határban a
Halál
kaszál. . . " Az elgondolkodtató három pont további
gondolattársításokat kényszerít ki az olvasóból. Az egész vers a maga komor,
vigasztalan hangulatával a népi sors változatlanságát, végzetesnek látszó
voltát hangsúlyozza.
Ezzel a leverô hangulattal
szemben viszont életre hívó érzések robbannak ki az ugyancsak 1923-ban írt Uj
vallomás című költeményében.
Himnikus emelkedettséggel vall a költô a munkás és szenvedô nép
iránti "egyetlen és végsô szerelmérôl". Erôteljes sorokban
hirdeti "az egyetlen hitet" :
Hogy szent az élet és hogy szent az ember,
Ki jövôt épít, mint korállt a tenger,
Ki a sötét odukból fényre vágyva,
Majd gyôzni fog a földön nemsokára!
A költemény két szimmetrikusan
felépitett strófából áll, s köztük
hatalmas érzelmi ellentét feszül: a szerelem és a gyűlölet. A világot
tudatosan egyszerűsíti le "munkás és szenvedô népre" s a
"renyhe jólét párnáin henyélô" gazdagokra.
Figyeljétek meg a nagyerejű,
hosszú mondatok pátoszát kiváltó
nyelvi eszközöket, ezek halmozott használatát (ismétlés, fokozás,
ellentét stb.)! - A második versszakban a gyűlölet szinte észrevétlenül vált
át hitvallásba, s újra csak a záró sorok "emelik meg" a
verset. Az Uj vallomásban hiánytalanul hangot kap a Tápai lagzi tragikus
veszedelmének leküzdésére alkalmas hit és szellemi erô.
"Anna örök"
Nagyváradon ismerte meg futólag
Sárvári Annát, a váradi színház szôke színésznôjét. Anna alig méltányolta a
félszeg, zárkózott költô óvatos közeledését, legfeljebb hiúságának tetszett,
hogy hozzá verseket írnak. A fiatal tanár szerelme éppoly
viszonzatlan maradt, mint korábbi fellángolásai, s ez a vonzalom is
csak a reménytelenséget mélyítette el benne.
A legszebb Anna-versek (kb. 70
vers szól róla) akkor születtek,
mikor a térbeli és az idôbeli távolság már megszépítette a régi
emlékeket. A költemények Annája nem a Váradon megismert színésznô, hanem egy
idealizált lény, akit a költô maga teremtett magának az egyre
halványuló régi emlékekbôl. A verseiben felmagasztosított Anna
szimbólummá vált számára : a nô, a szerelem, az elmúlt ifjúság s az elveszett
tavasz jelképévé. Anna istennôvé emelt alakja élete végéig elkísérte.
Anna örök című költeménye a
kései versek közül való. - Tudatos műgond, szigorúan zárt kompozíció jellemzô a
versre. 18 rímtelen,
10 és 11 szótagos jambusi sorból áll. Logikailag - a három idôsíknak
megfelelôen - három egyenlô részre tagolódik (6-6-6 sor), s mindegyik
szerkezeti egység egy-egy többszörösen összetett mondat: - Az elsô hat
sorban a múlt uralkodik : a lírai én a régi emlékek elmosódását,
múlttá válását hangsúlyozza, s mintegy föléjük emelkedve, látszólag
nyugodtan számba veszi Anna eltűnt szépségeit. Errôl vall a sorok elsô
jelentésszintje. Ez a nyugalom, kiegyensúlyozottság azonban csak
látszólagos : ennek ellene mond a ritmikai és a mondattani egységek
szembenállása. Az elsô mondat-"Az évek jöttek, mentek"- még
közömbös kijelentés, de amint Anna emlékeirôl van szó, minden felborul. Az
inverzió megváltoztatja a mondatrészek szokásos rendjét: állítmánnyal
kezdôdnek ezután a mondatok, s ezek az állítmányok - elmaradtál,
elfakult, elmosódott, elsuhant - mind sorvégre esnek, s a folytonos
sorátlépések szétzilálják a természetes ritmikai egységet, a verssort. A
mondatok a sor közepén zárulnak, a sor végén kezdôdnek, mindegyik sor
kettészakad, s ez a tettetett közömbösséget titkolt, de rejthetetlen
megrendüléssel, takarni szándékolt izgatottsággal aknázza alá.
A "Ma már. . ."
kezdetű szakasz a jelenre vonatkózik. A lélek mintegy legyűrve elôbbi
megrendülését, melyeket az emlékek felsorolása
váltott ki belôle, nyugodtabb kijelentésekkel bizonygatja a múlt iránti
közönyét : a mondatok a sorvégeken fejezôdnek be. S mikor már
tökéletessé, elhihetôvé válna a régi emlékekre csak legyintô fölény illúziója,
akkor robban ki a "ne hidd" kétszeres tiltakozása.
A harmadik szerkezeti egység
már véglegesen elsöpri az eddigi erôltetett nyugalmat: az "és"
kötôszó állandó ismétlésével összefűzött
határozók nagyszámú halmozása (befejezett melléknévi igeneves
jelzôkkel) és a jövôre vonatkozó "élsz és uralkodol" igék most már a
múlt
továbbélését, Anna örökkévalóságát hirdetik. A verset záró imaformula
Anna alakját az isteni szféra magasába emeli.
A költô életének és munkásságának rövid
ismertetése, valamint
néhány kiemelt versének ellemzése után
olvassuk el ujra
az
ellemzésre kiemelt verseknek,az
összegyüjtött verskötetnek a
számitógéppel felolvasott változatát. Aki beszédszintetizátorral
ellátot számitógéppel dolgozik, az nem csak a sorokat láthatja a
monitoron, hanem hallgathatja is.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése