Kitekintés az európai irodalomra
(francia,orosz,angol,német)
Realizmus és naturalizmus
"Micsoda ember lett volna Balzac, ha írni tudott volna" - így
kiáltott fel egyik
levelében Gustave Flaubert (1821-1880), a
XIX. század második felének legnagyobb
francia realista regényírója. O ugyanis
lassan, legendás kínok között írta, éveken
át csiszolta tökéletessé műveit, alapos
megfigyelés, szinte tudományos igényű anyaggyűjtés után.
A
művészeten kívül nem hitt semmiben, a művészetben kereste bajának: az
unalomnak, az undornak, a csömörnek az
enyhítését. - Franciaországban a "második császárság" (Bonaparte
Lajos, a polgári köztársaság elnöke III. Napóleon
néven császárrá koronáztatta magát 1853-ban)
megszilárdította a meggazdagodott
burzsoázia uralmát. A nagypolgárság nyíltan
hátat fordított a forradalom eszméinek, a kultúrával sem törôdött, csupán
élvezni akarta vagyonát. Flaubert undorodva fordult el korától, megvetette és
lenézte azt a társadalmat, amelyben élt, s amelyet
ábrázolt. Nem megváltoztatni, hanem leirni
akarta a világot s benne az embert.
Híres regényét, a Bovarynét (1857) úgy
fogadták, mint a művészi realizmus legtökéletesebb alkotását, mint forradalmat
az irodalom történetében. Az új művészi
törekvések két lényeges követelményét látták
megvalósulni benne: a személytelenséget és a szenvtelenséget. Flaubert kivülrôl
s hidegen nézi hôseit, megtagad minden
vélernény- és érzelemnyilvánitást. Nem hirdet
ilyen vagy olyan elveket; szerinte a
könyv ne legyen szószék, hanem művészi tett.
A
Bovaryné egy házasságtörés tragikus története. Hôse, Emma Bovary, egy falusi
felcser felesége. Megundorodva sorsa és
környezete korlátolt középszerűségétôl,
megszédülve romantikus olvasmányaitól,
olthatatlan vágyat hordoz magában valami más: egy színesebb, érdekesebb,
tartalmasabb élet után. Igy lesz a történet
végén nemcsak a romantikus hôsnôk naiv
utánzója, hanem szánalmas áldozata is.
- Flaubert regénye épp olyan szatírája a
kimúló romantikának, mint annak idején
Cervantes Don Quijotéja a lovagregények
divatjának.
Kiemelkedô alkotása még az Érzelmek iskolája (1869). Az utókor egyre
inkább
ezt a regényt tartja Flaubert fôművének. A
legvigasztalanabb, a legreménytelenebb alkotása ez a XIX. századi realizmusnak.
Az író saját kiábrándultságát s egy
jobbra hivatott nemzedék életének sivár
ürességét szólaltatta meg ebben az alkotásában.
Flaubert tanítványa Guy de Maupassant (1850-1893). Flaubert arra
tanította
hogy "ha van valakiben eredetiség,
mindenekelôtt azt kell kibontania; ha nincs
akkor valamiképpen meg kell szereznie".
Maupassant türelmesen, gondos alapossággal kereste eredetiségét, egy évtizeden
át készült írói hivatására Flaubert mellett
Tíz év alatt, míg alkothatott, írt hat
regényt (köztük a legismertebb a Szépirú; 1885),
s 19 kötetnyi elbeszélést. A novella volt
igazi műfaja, ennek lett a világirodalomban egyik jeles művésze.
Mesterétôl tanulta el a rendkivüli műgondot, az író kívülállását és
szenvtelenségét
s azt a módszert, hogy csak a legszükségesebb
tények közlésére szoritkozzék az ábrázolás. De szűkszavúsága még Flaubert-en is
túltett. O már csak azt az egyetlen
szót, igét, fônevet s fôleg jelzôként
használt melléknevet kereste, amely a tárgyul
választott jelenséget a lehetô
legtökéletesebben kifejezi. Csak a múlhatatlanul fontos mozzanatokat mutatta
be, s megelégedett néhány utalással az összefüggések jelzésére. Stílusából száműzött
minden külsô hatásosságot, ennek ellenére mégis
rendkívül megragadó. Hol vagyunk már Balzac
szélesen hömpölygô, részletes leírásaitól !
Maupassant élet- és emberábrázolása meglehetôsen pesszimista. Nem érzett
sem
hitet az emberben, sem felelôsséget a
jövôért. Még a művészetben sem hitt. "Nem
tudunk semmit, nem sejtünk semmit, nem
képzelünk semmit" - írta. Az imperializmus szakaszába lépô polgári
társadalom válsága fejezôdik ki műveiben.
Novelláiban legfeltűnôbb a cselekmény végletes sűrítése. Két jó barát
című elbeszélése (1883) szemléletes példája művészetének. Egy-két rövid
mondattal vázolja csupán a történet keretét: az ostromlott Párizst körülzárták
a poroszok (1870).
"Párizst körülvette az ellenség. Párizs
rettenetesen éhezett, a végsôket hörögve."
Ezután derűsen, anekdotikusan indul a
cselekmény: két jámbor párizsi kispolgár,
Morissot úr, tisztes órásmester és Sauvage
rövidáru-kereskedô horgászni megy.
Ismeretségük révén keresztüljutnak a francia
elôôrsökön, s boldogan, önfeledten
horgásznak, közben "a szelíd és
korlátolt emberek romlatlan érveivel" vitatják meg
a nagy politikai problémákat.
A
németek elfogják és kémeknek tartják ôket. Ez a fordulat - mint más novelláiban
is - tragikus távlatot ad a történetnek. Morissot és Sauvage öt percet kap,
hogy
megmondják a katonai jelszót, különben
kivégzik ôket. Mindketten hallgatnak,
nyilván fogalmuk sincs a jelszóról. A két
barát remegve áll, ólomszürke arccal,
értetlenül a kivégzô osztag elôtt, de nem
próbálkoznak magyarázkodni, nem könyörögnek életükért. A németek az öt perc
leteltével megölik ôket, a porosz tiszt
pedig megsütteti a kifogott halakat, s
egykedvűen tovább pipázik.
Maupassant csak a tényeket közli: nem fejez ki sem rokonszenvet az
áldozatok
iránt, sem gyűlöletet az ellenséggel szemben.
Ennek ellenére a szöveg mögött ott
rejtözik az érzéketlen, véreskezű gyilkosok
megvetése s a két párizsi kispolgár ki
nem mondott tisztelete is. - Maupassant-nak a
XIX. század végén kibontakozó
magyar novellairodalomra is nagy hatása volt.
A
valóság feltárásának szenvedélye vezette Émile Zolát is (1840-1902), de ô még
tovább kívánta fokozni a regény hitelességét,
mint realista elôdei és kortársai.
A kísérleti orvostan mintájára
"kísérleti regényeket" írt, s a társadalom ábrázolásában a korabeli
természettudományok módszereit és eredményeit igyekezett érvényesiteni.
Szerinte az írónak is természettudóshoz méltó módszerrel kell alkotnia, ezért
nevezték el ezt az irányzatot a francia
"naturaliste" (jelentése: természettudós) szó
alapján naturalistának. Regényelméletére
hatott a pozitivista filozófia (képviselôi
az okok, az összefüggések keresése helyett
csupán a tényeket vizsgálják és rendszerezik), Taine (1828-1893) ún.
miliô-elmélete (a szellemi kultúrajelenségeit a faj,
a környezet és a történeti idôpont határozza
meg), a biológiai örökléstan, a darwinizmus és az orvostudomány több új
eredménye. A naturalizmus követôi szerint az
ember természeti lény, sorsát nem a
társadalmi viszonyok, hanem természeti törvényszerűségek (átöröklött ösztönök,
hajlamok) s környezeti hatások determinálják. Zola kezdetben azt a véleményt
hangoztatta, hogy az öröklôdési determináltság pusztítóbb és könyörtelenebb,
mint az ókori sorstragédiákban a végzet vagy
az istenek bosszúja, s ezt az áltudományos
hiedelmet próbálta igazolni húsz regénybôl álló ciklusában, a Rougon-Macquart
sorozatban két család több nemzedékén át. Az egészséges életösztönű
Rougon-nemzetség tagjai fölfelé törnek, s vezetô
helyeket foglalnak el a társadalomban, a
terhelt, alkoholizmusra hajlamos Macquart-család pedig egyre mélyebbre züllik.
A
naturalista regényelmélet elveti a realista tipikusságot, s helyette
szociológiai,
természeti, biológiai tények sokaságának
bemutatásával kíván "hitelességre törekedni". Zola műveinek jelentôs
része az irodalom és a tudomány határán mozog,
s egyikük lehetôségét sem tudja
kiteljesíteni: a regényvilág az elôre megállapított
tételek illusztrációjává válik.
Szerencsére legjobb alkotásaiban a művész fölébe kerekedett az
elméletírónak, s
a nép züllöttségének reménytelen rajzától
Zola eljutott a munkásosztály küzdelmeinek és hivatásának felismeréséig
(Germinal című regényében), élete vége felé
pedig baloldali elkötelezettséggel szólt bele
a politikai harcokba.
A "polifonikus" regény
(Olvasmány)
A
világirodalomban Flaubert mellett valójában Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij
( 1821-1881) életművében kezdôdik el a
hagyományos, klasszikus regényforma felbomlása. Nélküle szinte érthetetlen a
XX. századi próza kifejlôdése.
Dosztojevszkij egészen új regénytipust alkotott: a ftlozófiai-ideológiai
regényt.
Szakítva a hagyományos realista
ábrázolásmóddal, addig ismeretlen lélekábrázoló
eszközöket használ: a formális cselekményrôl
a hangsúlyt a hôsök belsô állapotára,
lelkük legmélyebb rétegeinek feltárására,
vívódásaikra, összecsapásaikra helyezi át.
Dosztojevszkijnél a reális tér- és idôbeli
viszonyok közömbösekké válnak. Regényeiben nem "jellemek",
"hôsök", a környezetükhöz kötôdô és a valóságos viszonyok által
indokoltan cselekvô figurák mozognak, hanem megszemélyesitett "tiszta
tudatok", "eszmehôsök", akiknek a valósághoz csak mint az
eszméjükkel való
kísérletezés tárgyához van mély közük. Az
olvasó minduntalan választási kénvszert
érez velük szemben, hol az egyik, hol a másik
"eszmehôs" szellemi vonzáskörébe kerül. (Bahtyin orosz irodalomtudós
Dosztojevszkij regénytípusát "polifonikus", többszólamú regénynek
nevezi.)
Műveinek
középpontjában egv-egy nagy, eszme, megváltási kisérlet áll, amelyet
a lázálmok és a valóság határán mozgó,
megszállott hôsök rendszerint szélsôséges
bűncselekmények során próbálnak ki.
Legismertebb regényének, a Bűn és bűnhôdésnek (I866) hôse egy kicsapott
egyetemi diák, Raszkolnyikov. Megöl két öregasszonyt, hogy felismerje, valóban
zseni-e,
a "Napóleonok", a felsôbbrendű
emberek közé tartozik-e, akiknek joguk van átlépni a megszokott erkölcsi
normákat. Kísérlete nem sikerült: rá kell döbbennie, hogy
közönséges ember. Örvénylô lelküsmerete nem
hagyja nyugodni, kívülrekeszti
magát a társadalmon, tetszetôs teóriája
darabokra törik. Raszkolnyikov meghasadó
énjét Szonya, a hivô utcalány és
Szvidrigaljov állítják a vezeklés vagy az öngyilkosság tragikus válaszútja elé.
Bár nincs ellene bizonyíték, Szonya hatására bevallja
bűnét, vállalja a száműzetést, a szenvedés
keserves útját. Szibériába Szonya is elkíséri, "de itt már új történet
kezdôdik, egy ember fokozatos megújhodásának és
feltámadásának története".
Raszkolnyikovnak éppen az ellentétje Miskin herceg, A félkegyelmű (1868)
hôse.
Tökéletes jellem, tiszta, naiv ember, aki
szeretné megváltani a körülötte levô világot,
törekvései azonban tragikus kudarccal
végzôdnek. Közte és az érzékek szabadságának megszállottja, Rogozsin között
kell választania a regény hôsnôjének, Nasztaszjának, akit határozatlansága
végül Rogozsinnak dob áldozatul. Halálos ágyánál együtt virraszt Miskin és
Rogozsin mint az ember széthúzó belsô erôinek megtestesülése.
Utolsó nagy regénye A Karamazov-testvérek (1880). Története egy
apagyilkosság
körül forog. Ezért felelôs elkövetôje, a
törvénytelen származású féltestvér, az epileptikus Szmergyakov, a legidôsebb
fiú, Dmitrij, aki valóban meg akarta ölni apját, s leginkább Ivan, a középsô,
aki kieszelte s szinte sugallta a gyilkosságot Szmergyakovnak. Azt
magyarázgatta neki, hogy a lélek nem halhatatlan, tehát erény sincs, s ha nincs
erény, akkor "minden szabad". Az elvetemült testvérek közül
kiemelkedik a legfiatalabb, a szűzies, szent Aljosa; elôtte a legnagyobb
gonoszság is
tisztelettel meghátrál. - Dmitrijt, aki
magára vállalta a gyilkosságot, bűntudata,
Aljosát szentsége hajtja Isten felé. Ivánban
az Isten ellen értelmével fellázadt, keresô és kételkedô ember természete összpontosul.
- A négy testvérben Dosztojevszkij valójában egyetlen embert osztott négyfelé,
az embert, amilyennek elképzelte fizikai,
érzelmi, értelmi és erkölcsi léte szerint,
fejlôdésének négy fokozatát is megjelölve bennük a testitôl a szellemiig.
Az európai széppróza néhány képviselôje
(Olvasmány)
Thomas Hardy (1840-1928) a század utolsó évtizedében Tolsztoj, Zola,
Flaubert
eredményeihez emelte az angol regényt.
Szembeszáll a korabeli képmutató erkölcscsel, s a maradiság, az ellenséges
körülmények és társadalmi igazságtalanságok
között vergôdô, tehetetlen hôseivel vállal
érzelmi azonosulást. Legjobb műveiben a véletlent, a hagvományos kellékeket
halmozó cselekményességet alárendelte az embe-
ri jellem és a társadalom determináló
hatásának.
Két
utolsó regénye jelzi regényírói pályájának csúcsát. Egy tiszta nô (1891) hôse
Tess, egy szegény házalókereskedô ritka
szépségű, talpraesett, okos lánya.
Apja nagyravágyása miatt egy gazdag család
kiszolgáltatottja lesz: megalázzák,
megszégyenítik, megrontják. S mikor igazi,
tiszta szerelmét szétzúzza titkolt szégyenének megvallása, Tess, a tiszta nô
egy konyhakéssel megöli elcsábítóját. Elfogják, elítélik s felakasztják. Tess
végzete társadalmi eredetű, az erkölcsi elôítéletek,
a konvenciók ítélték halálra. - Utolsó
regényének, a Lidércfénymek (1896) hôsei a
megrögzött elôítéletek ellen veszik fel a
harcot, de ôk is eredménytelenül. Az osztályhelyzete miatt a felemelkedés
lehetôségétôl megfosztott Jude-ot az intellektuális éhség, a felvilágosult
Sue-t környezetének kiábrándító üressége készteti az erkölcsi
konvenciók elleni lázadásra. Sorsuk a
kisemmizettség, a nyomor és a megalkuvás.
- Hardy nagy regénveiben a világegyetem vak
eröinek kegyetlenségét, az emberi törekvések iránti közömbösségét ábrázolta, s
azt hirdette, hogy a boldogság elérhetetlen
ábránd, nincs hatalmunk a sors fölött.
Theodor Fontane (1819-1898) a múlt századi német realista prózaírás
egyik kimagasló mestere. Számtalan elbeszélést, regényt írt, de legjobb, szinte
klasszikusan
tiszta alkotásai öreg korában születtek.
Kései írásaiban egyre nagyobb szeretettel
ábrázolta a vidék és a város plebejus
alakjait. - Legnépszerűbb regénye a 76 éves
korában írt Effi Briest (1895). A
Bovaryné-probléma jelenik meg itt is: a házasság
bilincsei közt, a társadalmi elôítéletek
rabjaként vívódó asszonyi lélek rajza. A kislányként férjhez adott hôsnôt,
Effit nem a szenvedélyes szerelem sodorja házasságtörésbe, hanem a
kibírhatatlan házasság a szenvtelen, rideg, karrierista porosz fôhivatalnok
oldalán. Házasságtörése menekülési próbálkozás a magányból. Effi sokkal inkább
áldozat, mint bűnös: egy álszent, hazug alapokra épített társadalmi rend
áldozata. Férje a porosz
hivatalnok-arisztokrácia jellegzetes típusa, az üres formává
merevült erkölcsi rend, "becsület"
megszállottja. Alakjában a porosz úri világ hamis eszményeit, elôítéleteit,
lélektelen ürességét leplezi le az író. - A regény széles
társadalmi körképet fest: a Briest-család
birtokán a vidéki nemesség világát, a férj
elsô állomáshelyén a kisváros társadalmát,
végül a fôváros, Berlin uralkodó köreit
ábrázolja realista módszerekkel Fontane.
A
svájciak és a németek nagy realista elbeszélôje Gottfried Keller (1819-1890).
A nagy író egész életében, műveiben,
politikai tevékenységében egyaránt a feltörekvô polgárság eszményeinek, a
polgári demokráciának a harcosa volt. - Kiemelkedô műve a Zöld Henrik második
változata (1879-1886).
Legmaradandóbb
műve a Zöld Henriken kívül A seldwylai emberek (1856) című novellasorozat. A
tíz novellában a képzeletbeli városka bolondos lakóit a humor
és az irónia egybeötvözésével mutatja be.
Keller nevelni, oktatni akart minden sorával: a munkát, a becsületes alkotó
tevékenységet állította szembe a nyárspolgári
életszemlélettel, kényelemmel. A maga
szerencséjének kovácsa című elbeszélése
különösen kedvezô alkalmat nyújt a
nyárspolgári életbölcsesség humoros elítélésére. Zürichi novellák (1877) című
írásai a svájci történelem, a demokratikus eszmék megbecsülésére tanítanak.
A
korszak német irodalmának egyik legkiválóbb novellistája Theodor Storm
(1817-1888). Korai novelláiban osztályának, a
jómódú kereskedô-polgárságnak személyes konfliktusait ábrázolta. Novelláinak
sajátosan borongós, homályos,
kissé elmosódott jelleget ad a keretes forma.
Elsô mesterműve a lírai ihletésű
Immensee ( 1852). Ez is keretes elbeszélés.
Az öreg, magányos Reinhard látomásában megelevenedik Elisabeth iránti gyöngéd
szerelmének bánatos története, feltárul a gyermek- és ifjúkor derűs világa s a
lány anyjának konoksága miatt szerencsétlenné tett két élet szomorúsága. -
Késôbbi novelláiban a társadalmi körülmények miatt tragédiába torkolló sorsok
jelennek meg történelmi távlatba helyezve.
E korszaknak, sôt a német novellairodalomnak
is egyik csúcsát jelenti utolsó,
1888-ban írt elbeszélése, A viharlovas. Ebben
a művében a korábbi elbeszélések
líraiságát a drámai szerkesztés váltja fel.
A
szomszéd népek irodalmából meg kell említeni legalább Wladyslas Stanislaw
Reymont (1867-1925) lengyel írót. Pályáját fôként a parasztság nyomoráról szóló
naturalista színezetű elbeszélésekkel kezdte.
Fô műve a Parasztok című regény
(1902-1909). A négy évszaknak megfelelôen négy részre tagolódó mű (Osz,
Tél, Tavasz, Nyár) egy lengyel falu, Lipce életét mutatja be realista hűséggel.
Eleinte egy
parasztcsalád belsô, nemzedéki ellentétei
állnak a cselekmény középpontjában: az
öreg, özvegy Boryna, a falu legelsô gazdája
és felnôtt, nôs fia, Antek harcolnak a
legszebb lány, Jagna szerelméért. A családi
ellentétektôl az osztályellentétek ábrázolásáig jut el Reymont: áradó
mesélôkedvvel mutatja be a parasztok földéhségét,
a falu harcát a földesúrral, küzdelmét a
földbirtokot védô államhatalommal. A változatos, fordulatokban gazdag
eseménysorozat megismertet a falu hétköznapi és ünnepi szokásaival, a parasztok
érzelmi világával, szenvedélyeivel, sajátos erkölcseivel.
Reymont életműve meglehetôsen egyenetlen, s a
Parasztok sem hibátlan alkotás:
Jagna a falusi környezetbe helyezett
"démoni nôt", a férfialakok (Boryna, Antek)
a "paraszti ôserôt" jelképezik.
Világirodalmi jelentôségét annak köszönheti, hogy
elsô ízben ábrázolta a kelet-európai
társadalmak alapját képezô parasztságot.
A Parasztok a két világháború között
Kelet-Európában kibontakozó népies irányzatok elôdje lett.
kidolgozott érettségi tételek, érettségi tételek magyar irodalom
kidolgozott érettségi tételek, érettségi tételek magyar irodalom
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése