Bohumil Hrabal ( 1914-)
a modern cseh próza mestereinek
eredményeit
fejleszti tovább. Capeket követi, aki a
kisemberek világának
bemutatását
emelte magas szintre. Míg
azonban Capek kívülrôl,
Hrabal
belülrôl közelíti meg szereplôit. Stílusában pedig
- Hasekhez hasonlóan - a
beszélt nyelvet tekinti irányadónak.
Elbeszéléseinek általában nincs központi cselekménye,
nem kerek történetet mesél el, írásai minden
értékhierarchia nélkül egymás
mellé
rendelt vagy montázsszerűen egymásba
fonódó, egymást átfedô
helyzetek, pillanatképek, a figurái elôadta
történetek sokaságából épülnek
szerves
egésszé. A leírások,
a szerzôi közbeszólások, kommentárok
elmaradnak, az
író a megjelenített poétizált valóságot beszélteti.
Alakjai többnyire félresikerült, a
társadalom szélein vegetáló,
a
kenyérszerzés mechanizmusában, a mindennapi
létezés
kisszerű
örömeiben és gondjaiban elmerülô emberek
és álmodozók, akik
kárpótlásul
igazi élményekben szegény életükért
egy másik, képzeletbeli
életet élnek.
îrásainak sajátos, utánozhatatlan
atmoszférája, hangulata van. Mindaz,
amirôl
ír, valamelyest megemelkedik
ugyan, de sohasem
annyira, hogy
elszakadna a köznapok, a kisemberek
világától.
A Táncórák idôsebbeknek és haladóknak c. 60
oldalas elbeszélése (1964)
egyetlen mondatból áll. Az író közvetlenül
nem
szólal meg, csak a figura tudatát tükrôzi
minden kommentár nélkül. Az élet
így
kettôs fénytörésben jelenik meg elôttünk, az író tudatában
megjelenô
központi
szereplô és a
fôszereplô tudatában megjelenô
valóságkép az
ôtletek, a humor, a szellem gazdag
villódzását teszi lehetôvé.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése