Mándy Iván
(Magyar széppróza 20)
Mándy Iván (1918-) elbeszélései gyakran a külváros vidékén játszódnak,
és
alakjai is legnagyobbrészt a város peremén
kallódó emberek.
Az
Egyérintő c. elbeszélés (1957) átütő ereje tömörségében
van. Az író néhány vonással képes jellemezni
a belső én és a
külső környezet világának összetettségét,
jelezni a társadalmi
és lélektani motivációt; a hideg fejjel ölni
képes józanság
azonban
épp ezzel a fogással válik elviselhetetlenné. Harmadik személyben
meséli el a történetet, de mindent alakjai
tudatán keresztül láttat, s így
anélkül, hogy meghatódnék vagy
távol tartását enyhítené, hitelesen jeleníti
meg a figurákat, és
egy közérzetükkel telített egész világot,
életet meghatározó
környezetet teremt köréjük.
Az
elbeszélés három jelenetből áll. A történet leglényegesebb eseményét,
a gyilkosságot nem beszéli el az író, csak
elôzményeiről és
következményeiről
értesülünk. A jelenetekben
gesztusaikkal, mozgásaikkal,
kevés szavú beszédükkel
jellemzett figurák
mozognak.
A rövid, keményen kattogó mondatok hangzásukkal is felkeltik az
atomizáltság,
az elidegenedettség élményét. A szövegben díszítő jelzőket,
hasonlatokat,
metaforákat nemigen találunk, az egész szöveg
válik metaforává. A novella a
világ, a lélek rideg kegyetlenségét mutatja
meg.
A 60-as években
Mándy új műfajt
teremtett a maga
számára: laza
elbeszélésfüzérből alakított regényszerű
kompozíciókat. Ezekben az években
egy sajátos álomvilágot is felfedezett, és
történeteit gyakran nosztalgikus
érzéssel szőtte át.
A
pálya szélén c. regénye (1963) a szurkolók szemszögéből,
a pálya széléről láttatja az egyszerre
valóságos és irreális világot. Mándy
a moziról két könyvet is írt (Régi idők
mozija,
1967; Zsámboky mozija, 1975).
Az
Egy ember álmában (1971) a pillanatképek úgy kötődnek össze, mint egy
álom motívumai. Azt, hogy itt egy ember
álmáról van szó, a címen kívül a szövegben
sehol sem jelzi az
író,
mégis nyilvánvaló. Egy-egy
bekezdésben, sőt néha mondaton
belül is
évtizedeket ugrik előre-hátra, helyszíneket
és
szereplőket
vált egy elképzelt álom szerint. A
képekben megjelenített
szorongásélmény hiteles tudósítás az emberi
lélek
mélyben kavargó és tanácstalanul tétova
érzéseiről.
Mándy
legfontosabb mondanivalója az elidegenedés elleni
tiltakozás. Különösen érzékenyen reagál az
embertelenségre,
az ember eltorzulásaira. A teljes emberi élet
és a harmónia
utáni vágy él benne. Hőseit egyszerre
ábrázolja részvéttel és
iróniával.
Emberei groteszk módon minden fontosságot nélkülöző
dolgokért
élnek
és küzdenek, vágyaik többnyire megvalósulatlanok maradnak. Bár
egy
szorosan összetartozó közösség tagjai,
legbelül, a legmélyebb érzésekben, a
szerelemben, halálban, érzelmeik kudarcaiban
teljesen magányosak.
Mindig
lelnek azonban valami
hitet, álmot, illúziót,
amit életként
értelmezhetnek. Az elbeszélések atmoszférája
kesernyés
és szorongó életérzést sugároz.
Mándytól távol áll a tempós, részletező-magyarázó anekdotikus
előadásmód,
írásművészetének egyik alapvető
jellegzetessége a sűrítés, a kihagyás és az
elhallgatás. Az idősíkok és a
nézőpontok
állandó váltogatásával, a konkrét tárgyi elemekből összetevődő
valóság
"súlytalanításával" némi bizonytalanságot, kíváncsiságot, valami
lebegtetô érzést kelt olvasójában.
A szerző bemutatása, valamint
sok művének ismertetése
és
ezek rövid elemzése után számítógépes
feldolgozásban olvassuk el
a
kiemelt rövidebb terjedelmű írásokat és a hosszabb
művek
részleteit.
szakítsunk időt arra, hogy
minél több alkotását
olvassuk el. Az ô műveit olvasva rájövünk
majd,hogy társadalomban
élünk
és a társadalomban boldog és
boldogtalan emberek együtt
élnek!
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése