google.com, pub-5333805121326903, DIRECT, f08c47fec0942fa0

2012. december 2., vasárnap

Mándy Iván



                           Mándy Iván
                      (Magyar széppróza 20)


            Mándy Iván (1918-) elbeszélései gyakran a külváros vidékén játszódnak, és
alakjai is legnagyobbrészt a város peremén
kallódó emberek.

  Az Egyérintő c. elbeszélés (1957) átütő ereje tömörségében
van. Az író néhány vonással képes jellemezni a belső én és a
külső környezet világának összetettségét, jelezni a társadalmi
és lélektani motivációt; a hideg fejjel ölni képes józanság
azonban  épp ezzel a fogással válik elviselhetetlenné. Harmadik  személyben
meséli el a történetet, de mindent alakjai tudatán keresztül láttat, s  így
anélkül, hogy meghatódnék vagy
távol tartását enyhítené, hitelesen jeleníti meg a figurákat, és
egy közérzetükkel telített egész világot, életet meghatározó
környezetet teremt köréjük.

  Az elbeszélés három jelenetből áll. A történet leglényegesebb  eseményét,
a gyilkosságot nem beszéli el az író, csak
elôzményeiről    és    következményeiről   értesülünk.    A    jelenetekben
gesztusaikkal,  mozgásaikkal,  kevés szavú beszédükkel  jellemzett  figurák
mozognak.  A rövid, keményen kattogó mondatok hangzásukkal is felkeltik  az
atomizáltság,  az elidegenedettség élményét. A szövegben díszítő  jelzőket,
hasonlatokat,
metaforákat nemigen találunk, az egész szöveg válik metaforává. A novella a
világ, a lélek rideg kegyetlenségét mutatja meg.

  A  60-as  években  Mándy  új  műfajt  teremtett  a  maga  számára:   laza
elbeszélésfüzérből alakított regényszerű kompozíciókat. Ezekben az  években
egy sajátos álomvilágot is felfedezett, és történeteit gyakran nosztalgikus
érzéssel szőtte át.

  A pálya szélén c. regénye (1963) a szurkolók szemszögéből,
a pálya széléről láttatja az egyszerre valóságos és irreális világot. Mándy
a moziról két könyvet is írt (Régi idők mozija,
1967; Zsámboky mozija, 1975).

  Az Egy ember álmában (1971) a pillanatképek úgy kötődnek össze, mint  egy
álom motívumai. Azt, hogy itt egy ember
álmáról van szó, a címen kívül a szövegben sehol sem jelzi az
író,  mégis  nyilvánvaló. Egy-egy bekezdésben, sőt néha mondaton  belül  is
évtizedeket ugrik előre-hátra, helyszíneket és
szereplőket  vált  egy  elképzelt álom szerint.  A  képekben  megjelenített
szorongásélmény hiteles tudósítás az emberi lélek
mélyben kavargó és tanácstalanul tétova érzéseiről.

  Mándy legfontosabb mondanivalója az elidegenedés elleni
tiltakozás. Különösen érzékenyen reagál az embertelenségre,
az ember eltorzulásaira. A teljes emberi élet és a harmónia
utáni vágy él benne. Hőseit egyszerre ábrázolja részvéttel és
iróniával.  Emberei groteszk módon minden fontosságot  nélkülöző  dolgokért
élnek  és küzdenek, vágyaik többnyire megvalósulatlanok maradnak.  Bár  egy
szorosan összetartozó közösség tagjai, legbelül, a legmélyebb érzésekben, a
szerelemben, halálban, érzelmeik kudarcaiban teljesen magányosak.
Mindig  lelnek  azonban  valami  hitet,  álmot,  illúziót,  amit   életként
értelmezhetnek. Az elbeszélések atmoszférája kesernyés
és szorongó életérzést sugároz.

  Mándytól távol áll a tempós, részletező-magyarázó anekdotikus előadásmód,
írásművészetének egyik alapvető jellegzetessége a sűrítés, a kihagyás és az
elhallgatás. Az idősíkok és a
nézőpontok  állandó váltogatásával, a konkrét tárgyi elemekből  összetevődő
valóság  "súlytalanításával" némi bizonytalanságot,  kíváncsiságot,  valami
lebegtetô érzést kelt olvasójában.


     A  szerző bemutatása, valamint sok  művének  ismertetése  és
ezek rövid elemzése után számítógépes feldolgozásban olvassuk  el
a  kiemelt  rövidebb  terjedelmű írásokat  és  a  hosszabb  művek
részleteit.  szakítsunk  időt  arra, hogy  minél  több  alkotását
olvassuk el. Az ô műveit olvasva rájövünk majd,hogy társadalomban
élünk  és  a társadalomban boldog és boldogtalan  emberek  együtt
élnek!

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése