Bertolt Brecht
(Német dráma 20)
Bertolt Brecht
(1898-1956)
Brecht (breht) a huszadik századi drámaírás és
színházművészet egyik
megújítója, emellett költôként is jelentôs.
Augsburgban született, jómódú polgári családban. A müncheni
egyetemen
orvostanhallgató volt,
amikor 1918-ban behívták
katonának. Egy
katonakórházban szolgált
mint szanitéc. 1919-ben
beválasztották az
augsburgi
munkás- és katonatanácsba. Érdeklôdése a színház felé
fordult:
elôször Münchenben volt dramaturg és rendezô,
majd 1924-ben Berlinbe
ment, ahol olyan nagy rendezôk mellett
dolgozhatott, mint
Max
Reinhardt és Erwin Piscator. A marxizmust tanulmányozta, a
harmincas
évek
elején már marxistának vallotta magát. A
fasiszta uralom idején
emigrációban élt, Európa több
országában is megfordult, végül Amerikában
telepedett le.
1947-ben
tért vissza Európába, s feleségével, Helena
Weigellel együtt
megalakította a Berliner Ensemble (anszambl)
nevű színtársulatot.
Brecht gyökeresen szakított a hagyományos színházi
dramaturgiával, amely
a valóság illúziójának
felkeltésével érzelmi
hatásokra
törekedett. Ezzel a színházzal
szembeállította a maga
epikus
színházát.
A drámai színház nézôje beleélte magát a
színpadi történetbe,
azonosult
a hôsökkel. Brecht
a "beleélés" helyébe
az "elidegenítés"
(Verfremdung, e.: ferfremdung) fogalmát
állította. Azt akarta elérni, hogy
a nézô ne feledkezzék bele a
látványba, legyen tudatában annak, hogy
színházban
van, ahol az ô okulására elôadnak valamit.
Ennek a
helyzetnek
az elérésére dolgozta ki Brecht
az elidegenítés technikáját.
Elidegenítô hatásokkal (Verfremdungseffekt,
V-Effekt, e.: fau effekt) törte
meg a színházi illúziót. Ilyen elidegenítô
eszköz a narrátor felléptetése,
a
cselekményt megszakító "song"
(dalbetét), kórusok,
táncok
beiktatása, feliratok, képek alkalmazása az elôadásban. A
színész
nem
azonosulhat egészen szerepével,
egy bizonyos távolságtartással
éreztetnie kell véleményét a bemutatott
személyrôl. Az író a cselekmény
múltba
helyezésével érzékeltetni kívánja, hogy
a színészek csak
újra
megjelenítik a történteket.
Az
epikus színház megjeleníti az áttekinthetetlennek
látszó
élet jeleneteit, hogy
a nézô az
ábrázolt helyzetekbôl,
összeütközésekbôl levonja a következtetést,
és így
racionális
úton jusson el
megrázó gondolati felismerésekhez. Az író
műveivel eszméltetni akar, felrázni,
gondolkodásra ösztönözni.
Brecht késôbb túllépett az epikus színház szűknek bizonyuló
keretein, és
legjobb darabjaiban lehetôséget talált az
érzelmek felkeltésére is, hiszen
ezek is segíthetik a nézô szenvedélyes
kritikai magartásának kialakulását.
Brecht a színházművészet megújítására felhasználta a
kínai és a japán színház, a középkori
moralitások, az
Erzsébet-kori színház technikai módszereit
is, és valami
olyan
sokszólamú színházi összművészetet hozott létre, amelyben a
drámai
szöveg,
a színészi játék, a világítás, a
vetített képek és feliratok, a
díszlet, a zene és az
ének egyetlen célnak alárendelve, együttesen
fejti ki hatását.
A
megújított forma Brecht művészetében a társadalmi igazság felismerését
szolgálja.
Színműveinek központi kérdése, hogy mit tehet az ember, hogyan
élhet,
hogyan ôrizheti meg emberségét egy olyan
világban,
melyben az egyén csak mások rovására
boldogulhat, ha
pedig jó és becsületes akar lenni, akkor
elpusztul.
Brecht pályája kezdetén a megbomlott világrend, az
ember
lelkében lakozó káosz ellen lázadt. Majd fokozatosan kialakult az a
meggyôzôdése,
hogy az értelem létrehozhat
egy olyan társadalmi
rendet,
amelyben
az emberek jók egymáshoz.
Továbbra sem tudta azonban elfojtani
magában
azt az érzést, hogy a világ
természeténél fogva rossz az
ember
számára.
Lázadása ezért kétsíkú: a
polgári társadalom képmutatása
és
igazságtalansága ellen irányul, de ugyanakkor
a világ természete ellen is.
Hisz az ész rendteremtô erejében, de ugyanak
kor kételkedik is hatalmában.
Meggyôzôdése, hogy a vi lágot meg kell
változtatni, de az is, hogy a világ
mindig ugyanolyan marad.
Csaknem valamennyi darabja átírás. Nem új történeteket talál ki,
hanem a
már ismert mesét új módon mondja el, valami
mást lát meg bennük.
Művészete
a színházi avantgárd mozgalmában gyökerezett. Elsô korszakának
(1918-1928)
darabjait az expresszionizmusra jellemzô
anarchikus lázadás,
polgárellenesség, az emberi gyarlóságok
groteszk megjelenítése jellemezte.
Háromgarasos opera
Drámaírói pályája
a nálunk Koldusopera címen is
ismert Háromgarasos
operával (1928) ért el elsô tetôpontjára.
A darabot Brecht John Gay (dzson géj) angol
szerzô
vásári
operája (1728) nyomán írta, és néhány Villon-fordítás szövegét
is
beillesztette művébe.
A
bizarr és ironikusan szentimentális alvilági történet
nemcsak szórakoztató és mulattató, hanem
tanítani is
akar. Brecht a commedia dell'arte és a
piactéri népi
színjátékok hagyományát eleveníti fel: a
balladaszerű
vásári színház eseménysort egy vásári énekes
rigmusa vezeti be, a szereplôk
az
életbôl vett típusok,
mozgásuk a színpadon
groteszk, lélektani
jellemzésük hiányzik. A vásári színház
elôadásmódja és hangulata keveredik
a
nagyvárosi avantgárd kabaré
és orfeum jellegzetes
elemeivel és
hangvételével, és így alakul ki a darab sajátosan
vidám, egyszerre naiv-
érzelmes és cinikusan kiábrándult
atmoszférája.
A
groteszk humor, az irónia, a szatirikus megjelenítés
és
egyéb elidegenítô hatások mind egy bizonyos távolságtartásra, kívülrôl
nézésre, gondolkodásra késztetik a nézôt.
A
darab azt példázza, hogy a polgár és a közönséges
bűnözô között legfeljebb csak fokozati
különbség van:
a
polgár nagyban csinálja ugyanazt, amit a bűnözô kicsiben. Penge
Mackie
(meki; más fordításban: Bicska
Maxi), a rettegett banditavezér ezt tömören
meg is fogalmazza: "Mit számit
egy tolvajkulcs egy részvénnyel
szemben? Mit számit egy bankrablás egy
bankalapitással
szemben ? Mit jelent egy ember meggyilkolása,
szemben
egy ember alkalmaztatásával?" Valójában
nem is a rabló
Penge Mackie az igazi bűnözô, hanem a
tisztességes
polgárnak látszó Peachum (pícsöm), aki az
emberek
nyomorúságából gyarapítja tôkéjét. Hamis
ennek a társadalomnak az erkölcse,
az ember rossz hajlamainak
kedvez,
a nyomorultaknak a
bűn önvédelem. A
bűnözôk, tolvajok,
prostituáltak, koldusok élete ugyanabból
az üzleti forrásból táplálkozik, mint az
üzletembereké
vagy
a rendôrkapitányé. A rablóbanda
tagjai tulajdonképpen polgárok,
a
polgárok pedig bűnözôk.
Az író arra is felhívja a figyelmet, hogy ebben a világban a
magasabb
rendű értékek nem számítanak, csak a
kellemes élet, a jólét a fontos. Félô, hogy
az életben
minden értékét veszti.
Brecht itt a polgári viszonyokról mondja el véleményét, a
törvényességhez
és
az erkölcshöz fűzôdô illúziókat
rombolja szét. A weimari Németország
szatirikus
képét rajzolja meg, melynek légkörében már
érezhetôk
a gazdasági összeomlás és a fasizmus
elôjelei. A szatíra
persze mindenfajta elembertelenedett
társadalomra is
vonatkoztatható.
A songokban valójában a költô
szólal meg közvetlenül, a Salamon-datban
meg is
nevezi magát. Ezek a dalok szervesen hozzátartoznak a történethez,
azt
kommentálják: vagy a banális helyzetek szatirikus vonásait
erôsítik,
vagy
a szegények vágyait szólaltatják meg.
Egymással is kapcsolatban
állnak,
egyik a másikat
magyarázza, kiegészíti, és
így együtt egy
általánosabb összefüggésrendszert alkotnak a
történet fölött. Az ágyúdalban
megfogalmazott törvényes
erôszakkultusz például igazolja
A kalózok
szeretôje dalában megnyilvánuló ösztönös
anarchizmust.
A darab hatásosságában nagy része
van Kurt Weil zenéjének. Néhány dala
világsláger lett. A zenés játék a romantikus
nagyopera paródiáját is adja.
1. Mutassuk meg,
hogy a cselekmény egyes mozzanatai és
a szereplôk
kapcsolatai hogyan fejezik ki a darab
mondanivalóját!
a)
Mibôl él olyan jól a kolduskirály?
b)
Milyen polgári, tôkésvállalkozó vonásai vannak a rablóvezérnek?
c)
Vizsgáljuk meg, mi jellemzi Penge Mackie-nek Tigris-
Brownnal (braun), Peachummel, Pollyval (poli)
és Lucyval
(luszi), valamint a rablóbanda tagjaival való
kapcsolatát!
d)
Miért tartóztatják le Penge Mackie-t, és hogyan szabadul a börtönbôl?
2.
Idézzünk a darab szövegébôl olyan részleteket, amelyek közvetlenül is
jellemzik
a megjelenített világot! Mirôl énekel Peachum az elsô
felvonás
végén?
Mely sorokban mondja
ki Kocsma Jenny
(dzseni) dala a
darab
alapgondolatát a második felvonás
koldusfináléjában? Értelmezzük Peachum és
a darab utolsó mondatait!
3.
Keressünk példákat az elidegenítô mozzanatokra!
4.
Hogyan érzékelteti a fordító a mű nyelvi sajátosságait?
5.
Hallgassuk meg és röviden jellemezzük Kurt Weilnek a
darabban szereplô néhány dalát!
A Háromgarasos opera sikere után Brecht a napi
politika szolgálatába
állította munkásságát, és oratóriumszerű
tandrámákat írt (1929-31). Ezeket
a
marxista szemléletre törekvô,
publicisztikával terhelt, túlságosan
didaktikus darabjait elvontság és formai
megoldatlanság jellemzi.
Kurázsi mama és gyermekei
Brecht legérettebb művei pályája
harmadik szakaszában, az emigrációban
születtek. A fasizmus elleni harc
egyik
legsikerültebb drámája a Rettegés és ínség a Harmadik
Birodalomban
(1938). A Galilei élete (1938-39) a
tudós felelôsségét vizsgálja. A Galilei elsô
változata
után az író A szecsuáni jólélek c. drámáján
kezdett el
dolgozni, de csak 1940-ben fejezte be. Sen
Te, a jóságos
utcalány
felismeri, hogy az adott
társadalomban az ember - ha nem
akar
tönkremenni, és fel akarja nevelni
gyermekét - nem lehet jó.
A
Kurázsi mama és gyermekei (1939) a harmincéves
háború idején játszódik. Brecht a témát
Grimmelshausen (grimelszhauzn) 17.
századi regényébôl vette. Az
epikus szerkezetű dráma 12 év eseményeit
tárja elénk
12 jelenetben.
A mű
egy tételt fejt ki: a háború minden emberi érték
romlását, pusztulását idézi elô. Az író ennek
a tételnek
az
igazságáról akarja a nézôt elgondolkodtatni. A
meggyôzés érdekében
létrehoz
egy helyzetet: elénk
rajzolja a háború
világát, és ebbe
átlagembereket helyez el. Az egész dráma erre
a kezdeti szituációra épül.
A
cselekmény menete, a darab szereplôi a tételnek
vannak
alárendelve. A szereplôkben az író nem jellemeket, hanem különbözô
magatartástípusokat mutat be.
A
központi figura - Fierling Anna markotányosnô,
akit
az emberek Kurázsi mama néven
ismernek - megpróbál alkalmazkodni a
háború
rendjéhez. Egész életvitelét, magatartását ez az alkalmazkodás
szabja meg.
Életelvét a Nagy Kapituláció dalában
fogalmazza meg
legvilágosabban: aki boldogulni akar, annak
"nyelni
kell,
nyelni kell, nincs más oltalom". Tudja, hogy a véget nem érô harcok
között
is élni kell valahogy, gyermekeit is el kell tartania, ezért áll a
háború szolgálatába. Az embertelen világ
azonban ôt is embertelenné teszi:
egyre
megszállottabban és elvakultabban
folytatja az üzletelést,
az
életfenntartás eszköze életcéljává válik. Pedig ez a markotányosnô
sokat
tud
a háborúról. Csak a
legfontosabbat nem tudja:
az öldöklést, az
embertelenséget nem lehet büntetlenül szolgálni. A
háború tönkreteszi ôt
is.
Kurázsi mama azonban nem tanul szenvedéseibôl, gyermekei halála
után
újra
befogja magát kocsijába, és megint nekivág a kalmárkodásnak. Az író
azt akarja, hogy sorsából a közönség
tanuljon.
Kurázsi mama alakja
azonban mégsem ennyire egysíkú
és egyszerű. Nem
tudjuk egyértelműen elítélni hibáiért, mert
látjuk, hogy egy elvadult világ
áldozata, ôrült
erôk játékszere is. És látjuk benne a
gyermekeit reménytelenül védô anyát,
az emberséges életre vágyó nôt, meg a
kiszolgáltatott, megcsúfolt, szánandó
embert
is. Értékeljük hihetetlen élni akarását, elpusztíthatatlanságát, a
nehézségeken
úrrá levô okosságát, de látjuk
életvitelének csôdjét is: a
háború eszközévé, bűneinek megtestesítôjévé
lesz, és önkörébôl kitörni nem
tudva
húzza kacatokkal rakott szekerét. Figurája így
válik tragikusan
groteszkké: egyszerre nagy és kicsinyes,
szánnivaló és nevetséges, okos és
korlátolt.
Alakja a darab legmélyebb rétegeiben általában az
emberi
sorsról is beszél, a
pusztító erôknek kiszolgáltatott, magára
hagyott, magára maradt ember sorsáról.
Brecht így a saját életünkkel való
szembenézésre is
kényszerít: nem vagyunk-e mi is befogva
Kurázsi mama
kocsijába?
Kurázsi mama megalkuvó
magatartásának, egyre embertelenebb
elvakultságának ellenpólusa
Kattrin hôsiessége. A lány
némasága sokat
elárul
az írónak a pozitív
értékekrôl vallott felfogásáról.
Kifejezô
gesztusai és az eseményekre való reagálásai
azonban nagyon sokat elmondanak
a háború borzalmáról és kegyetlenségérôl.
Amikor ez az esküvôrôl és békérôl
álmodozó lány megtudja, hogy a katonák meg
akarják támadni a várost,
ahol gyermekek is vannak, izgatottan
felmászik a tetôre,
és ott dobolni kezd. Semmi sem vet véget az
elszánt
dobszónak:
sem könyörgés, sem ígérgetés,
sem fenyegetés. Kattrin
egyre
erôsebben
és elszántabban dobol. Végül lelövik a tetôrôl,
de a város
ekkorra
már megmenekült. A katartikus
hatású jelenet azonban
kegyetlen
iróniával folytatódik: a város megmenekülését
ágyúdörgés
jelzi. A háborús öldöklésnek nincs vége, a
lány áldozata
hiábavalónak bizonyult.
Kattrin alakja pozitív
ellenképe, ellenpontja Eilif
gátlástalanul
erôszakos figurájának is, aki szintén
"hôs": gyilkol és rabol.
A kisebbik fiú,
Stüsszi tisztessége viszont
túlságosan is együgyű
jámborság
és becsületesség: az ellenség
fogságába kerülve jóhiszeműen
rejtegeti a zsoldpénzt.
Mindkét fiú naivan következetes saját jelleméhez,
egyikük
sem tanult meg alkalmazkodni a körülményekhez, hiányzik belôlük a
realitásérzék, nem
látják, hogy ami az egyik
helyzetben erény, az a
másikban bűn. Ez a
gyermeteg naivság okozza pusztulásukat.
Az egész művet átjárja a
sziporkázóan szellemes brechti gúny és
irónia.
És ez nemcsak a cselekmény olyan
mozzanataiban nyilatkozik meg, mint amikor
a hôstettrôl kiderül, hogy az közönséges
rablógyilkosság, hanem minduntalan
jelen
van a dialógusokban is. Példaképpen idézhetjük a darab elejérôl
az
ôrmester megállapítását: "Látszik, hogy
itt rég nem volt háború. Honnan is
volna bennük erkölcs, kérdem én. A béke az
disznóól, rend csak a háborúban
van."
A darab epikus jellegű jelenetekbôl áll. Ezek a
jelenetek lényegében
ugyanazt
a szituációt variálják, ez adja
meg a darab egységét. A szerzô
minden jelenetben a nézô értelmére,
megismerési készségére kíván hatni, de
felhasználja az érzelmi hatáskeltés eszközeit
is. A mű
csúcspontjait éppen emocionális
cselekménymozzanatok alkotják. Ezek közül a
legkiemelkedôbb Kattrin dobverése.
A jelenetek közötti kapcsolatot
tehát a hasonló szituáció teremti meg,
egyébként
ezeket éles vágásokkal különíti el az író. (A 4. és 5.
jelenet
között
például két év
telik el.) A jelenetek
gyakran ellenpontozzák
egymást.
Ilyen ellenpontot alkot
a 2. és 8. jelenet: a
másodikban a
zsoldosvezér
megdicséri Eilifet, mert meggyilkolt néhány parasztot,
hogy
ökreit elvihesse, a nyolcadikban ugyanilyen
tettéért kivégzik.
Brecht drámája több szempontból
is ellentéte a klaszszikus tragédiának.
Abban
ugyanis a hôs lázad környezete
ellen, és valami nagy tettet
hajt
végre,
amely kihat az egész közösség
életére. Ebben pedig a
fôszereplô
bukását
éppen az okozza, hogy
elfogadja helyzetét, hogy
belenyugszik
sorsának
változtathatatlanságába, és egyetlen nagy tettet sem hajt végre,
élete apró tettek sorozatából áll.
A
lírai betétek legtöbbje olyan történeteket, példákat
idéz a múltból, amelyek valahogyan analógok a
jelenben folyó történésekkel,
és mintegy elôre jelzik az események
kimenetelét. A songok így kapcsolatot
teremtenek a különbözô idôsíkok között: a
múlt felidézésével magyarázzák a
jelent, és megmutatják a jövôt. Ilyen
funkciója
van például Eilif dalának a lányról meg a
huszárról, Yvette
"Cimboráló nótá"-jának vagy
a pap énekelte
"Hórák dalá"-nak. A 9.
jelenetben elhelyezett Salamon-dal a darab
egyik alapgondolatát szólaltatja
meg:
"Minden erény voltaképpen
veszélyes ezen a földön",
"az erény nem
fizetôdik
ki, csak a komiszság, ilyen a világ, pedig nem kéne, hogy ilyen
Iegyen!"
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése