google.com, pub-5333805121326903, DIRECT, f08c47fec0942fa0

2012. december 1., szombat

Kodolányi János : Magyar széppróza


                Kodolányi János
                      (Magyar széppróza 20)


           Kodolányi János (1899-1969) gyermekkorát nagyrészt az
Ormánságban töltötte, s írásaiban az egykézô ormánsági falu
bomló életét mutatta meg a naturalizmus eszközeivel (Sötétség, 1922). A 30-
as években a magyar mitológia föltámasztására vállalkozott (Julianus barát,
1938),  majd  bibliai tárgyú regényeiben (Égô csipkebokor, 1953;  1957)  az
emberi sorskérdések
foglalkoztatták.

  A Boldog békeidôk c. önéletrajzi regényében (1949; 1957) a
népi írók szociográfiai módszerességével vizsgálta a polgári
család intézményét, a közigazgatási vezetôréteg és az értelmiség  típusait,
az úr és cseléd viszonyát. A családtörténet és a
társadalmi látlelet megrajzolása mellett hôsei lelkének tudat
alatt kavargó alvilágát is felszínre hozza.


     A   szerzô   rövid  bemutatása,  valamint   műveinek   rövid
ismertetése és elemzése után számitógépes feldolgozásban olvassuk
el  kiemelt  és  elemzett műveit,  a  nagyobb  alkotások  kiemelt
részeit.  A  szerzô  azonban  többet  alkotott  attól,hogy   csak
ennyivel  foglalkozzunk.  Olvassuk regényeit és  a  Magyar  Rádió
Hangarchivumában keressűk meg a művek rádióváltozatait!


                         _______________




  Reményik   Zsigmond   (1900-1962)   nagyszabású   regénysorozatában,   az
Apocalypsis humanában (1932-1960) a kalandos
cselekmény  a világ zűrzavarát és kiismerhetetlenségét példázza. Az író  az
idôrend  felbontásával, szimultán technikával lazította fel  az  elbeszélés
hagyományos kereteit, és esszészerű
kommentárokkal, személyes emlékekkel és vallomásokkal,
dokumentarista  részletekkel,  a  történetírás és  az  emlékirat  elemeivel
tágította a regény lehetôségeit.

  Szerb  Antal  (1901-1945)  az  esszében  találta  meg  az   egyéniségének
leginkább megfelelô műfajt. Kitűnô tanulmányokat
írt a magyar preromantikáról, Kölcseyrôl, Vörösmartyról,
Blake-rôl. A Hétköznapok és csodák c. munkájában (1936) a
modern regényt mutatja be. Az irodalmi hatások pozitivista
felfogását  a  szellemi  befogadás  folyamatára  figyelô   szellemtörténeti
szemlélettel   helyettesíti.   Magyar   irodalomtörténete   (1934)   és   A
világirodalom története (1941) élvezetes olvasmánnyá teszi a szaktudományt.

  Szépírói munkássága is jelentôs. A Pendragon legenda
(1934) egy angliai kastélyban játszódó bűnügyi kísértethistória. Az Utas és
a  holdvilág c. regény (1937) fôhôsének sorsában az író saját  nemzedékének
útkeresését ábrázolja. Utolsó
könyve, A királyné nyaklánca (1943) a francia forradalmat
megelôzô idôszakban játszódik, a regényszerű elemeket az
esszével egyesíti.

  Illyés Gyula (1902-1983) a magyar széppróza legnagyobb
mesterei közé tartozik. Prózai írásai különféle műfajokhoz tartoznak.

  A   Petôfi   (1936)   életrajzi   esszé   a   hozzá   legközelebb    álló
költôeszményérôl. Egyesül benne emberábrázolás és korrajz, műértelmezés  és
személyes  vallomás. A megjelenítés többdimenziós: egyszerre valósul meg  a
költô életének belülrôl való újraélése és a reflexió.

  A Puszták népét a Válasz kezdte közölni 1934-ben, és a
Nyugat kiadója jelentette meg 1936-ban.

  Az író eredetileg publicisztikai beszámolónak szánta írását
azzal a szándékkal, hogy a valóság egy szeletének, a dunántúli
nagybirtokon  élô  pusztai  cselédség  saját  törvényekkel  és  szokásokkal
rendelkezô, a kor civilizációjától mérhetetlenül elmaradt világának tényeit
tárja  a  nyilvánosság  elé. Csak részben írt  élményei  alapján,  adatokat
gyűjtött,  szakemberek közreműködésével szociológiai  kutatásokat  végzett,
statisztikákat
tanulmányozott,  kérdôíveket  töltetett ki. Pontos és hiteles  képet  akart
adni  a  valóságról. Olyan valóságelemekkel dolgozott - a  napi  étrend,  a
munkafolyamatok, étkezési szokások
tüzetes leírása; a jövedelemviszonyok, az egészségi állapotok,
a  hiedelemvilág módszeres vizsgálata stb. -, amelyek a  korabeli  epikában
úgyszólván elképzelhetetlenek.

  A mű címe kultúrtörténeti toposz, olyan elôreutalás, amely
összetett jelentésű metaforává válik. A pusztában bujdosó, de
végül  üdvözülô,  megváltható nép képzetével  szemben  a  megválthatatlanok
kilátástalan   sorsát   rajzolja  az  író,  s  még  a   nemzeti   romantika
jelentésvilágát  is  hatálytalanítja:  a puszta nem  az  annyiszor  idézett
"szabadság földje", hanem az uradalmi
tömegszállások, nyomorúságos cselédodúk világa.

  Illyés könyve húsz fejezetben ad képet a dunántúli puszták
életérôl. Minden fejezetben más-más gondolat köré rendezi
észleleteit: a puszták múltja, ünnepek, a gyerekek nevelése,
erkölcs, kultúra, a pusztaiak jövôje stb.

  A Puszták népe bonyolult szerkezetű, összetett mű. Szociográfiai  érvényű
leírás,   történelmi  elemzés  és  önéletrajz,  tájleírások   és   izgalmas
novellisztikus epizódok fonódnak össze
benne egy magasabb egységbe. Szövegében a tényeket feltáró
tárgyias  rétegek  mellett  körülbelül  hasonló  mennyiségben   szerepelnek
tudósító-beszámoló-értekezô,   illetve   elbeszélô-megjelenítô    egységek.
Fejezetenként hol egyik, hol másik irányba
tolódik el a hangsúly, de a mű egészében végül egyensúlyba
kerülnek a különbözô típusú szövegrészek.

  A mű tényvilága egy nem irodalmi szerkezetben jelenik
meg, mely sajátos keveréke az útirajzszerűségnek és a népek
szociális, illetve kulturális sajátosságait vizsgáló néprajzi leírásnak.  A
mű ennek hatására sugallja nyomatékkal a feltáró-
felfedezô jelleget, az olvasónak azt a képzetét is erôsítve,
amely a néprajzi beszámolók műfaját a törzsi szinten élô, egzotikus, távoli
népek  bemutatásához  szokta társítani. A tények bemutatása  részben  azzal
válik   irodalmivá,  hogy  a  szerzô  a  tárgyias  elemeket   beleoldja   a
hagyományosabban szubjektív, látványteremtô elbeszélésbe.

  Az egész mű két, az elbeszélôi szólamokban határozottan
elkülönített, de ugyanabban a térben és idôben létezô életkört
jelenít meg. Az egyik a pusztaiak létkörülményeinek rajzában,
a másik az elbeszélô családjának történetében teljesedik ki.
Lényegében ugyanazt mutatja be a családtörténet és a pusztai
világ rajza, csak mindegyik más módszerrel. A családtörténet
elmondásához az író az életrajzi regény formáját választja,
mely  hol  a nemzedékregény, hol a nevelôdési  regény  mintáihoz  igazodik.
Ezeknek a műfajoknak a szemléletformái epikai
személyiséggé léptetik elô a nemzedékek legjelesebbjeit.

  Illyés a családtörténet elbeszélésében nem ragaszkodik a
valóság  tényeinek  pontos  rögzítéséhez, az  írói  képzelet  segítségével,
hagyományos epikai eszközökkel úgy alakítja a történetet, úgy formálja  meg
hôseit,  hogy  azok - minden különbözôségük ellenére  -  reprezentálják  az
egész   közösség   sorsát.  A  műben   érvényesülô   irodalmi   megformálás
következtében a
szociográfiai-néprajzi  alapossággal feltárt, megdöbbentô erejű tények  egy
bonyolultabb jelentésstruktúra elemeiként jelennek meg.

  Illyés műve olyan beszámoló a dunántúli nagybirtokok
gazdasági cselédségének mérhetetlen szociális nyomorúságáról, mely azonnali
politikai cselekvésre szólít fel.

  A Puszták népe a nemzetrôl alkotott képet is átrajzolja: a
nemzet egy rétegének sorsával szembesít, a nemzeti létrôl való
gondolkodást e réteg életének tényeihez vezeti vissza. Ez az
átrajzolás  a hagyományos nemzetkép érvénytelenítését célozza. A  nemzetrôl
alkotott kép újrafogalmazása drámai kisugárzású lesz, mert az  átértékelést
a magyarság létfeltételeként
tudja  sugalmazni. A nemzet sorsa "a nép felkészültségén és  felemelkedésén
fordul  meg"  (Magyarok).  A  nemzeti  tudat  szerepének  ilyen  rendkívüli
növekedése,  mibenlétének  újrafogalmazása éppoly jellegadó  eleme  a  népi
ideológiának, mint a vele
természetszerűleg összefüggô szociális reformok követelése.

  Illyés  nyelvében nincs semmi látványos, nem akar különleges  eszközökkel
hatni.   Stílusát  franciás  világosság,  hangnemhez   illô   szóhasználat,
választékos  mondatfűzés  jellemzi. Prózájának sajátos  ritmusa  van,  mely
gyakran közel jár a vershez,
mint ahogy verseiben is nyomon követhetô a köznapi közlés
lejtése. Hangja aszerint változik, hogy milyen tárgyat közelít
meg: tud tárgyilagos és fenyegetô, visszafojtottan indulatos és
derűsen  lírai,  ironikus és humoros lenni. A hangnem  váltogatása  azonban
sehol sem okoz stílustörést. A mű egységét az
író látásmódjának fölényével, az adatfeltárásban is érezhetô
bensô érdekeltségével, az emlékezés líraiságával teremti meg.

  A Puszták népe Illyésnek talán legjelentôsebb műve. Az író
a hagyományos magyar regényírás kereteit fellazítva olyan
irodalmi műformát hozott létre, amelyben a tapasztalati világ
tényeit úgy emeli át az epikai elbeszélés közegébe, hogy a mű
megformáltsága szuggesztív esztétikai hatással rendelkezzék.

  1.   Mit  tudunk  meg  a  puszta  múltjáról,  a  cselédség   helyzetérôl,
életrendjérôl, szokásairól, erkölcsiségérôl?

  2. Milyen tények mutatják, hogy a puszta lakói teljesen  kiszolgáltatott,
emberi méltóságuktól megfosztott lények, és
ugyanakkor tele vannak emberséggel, jobbra törô akarattal?

  3.   Keressünk   a  műbôl  részleteket,  példákat   az   írói   hangvétel
változatosságára, a tárgyilagos, derűs, humoros, fanyar,
ironikus, visszafojtottan indulatos elôadásmódra!

  4.  Hasonlítsuk össze a Puszták népét Nagy Lajos Kiskunhalom  c.  művével
(téma, elôadásmód, műfaj, szerkezet)!

  A Hunok Párizsban c. önéletrajzi regényében (1946) elsô
személyes elôadásban idézi fel párizsi éveit. A regény szerkezete  imitálja
az  önkéntelen  emlékezés  működését.  A    nemcsak  emlékezés,  hanem  a
személyiség   önvizsgálata   is,  szembenézés  az   ifjúkor   eszményeivel,
törekvéseivel.

  A  Kháron  ladikján c. esszéregény  (1969)  önéletrajzi  vallomásossággal
átitatott meditáció az öregségrôl és a halálról.
Egyszerre fogalmazza meg az élethez való ragaszkodás erejét
és reménytelenségét. A halálnak magát meg nem adó ember
eszközei: a munka öröme, az önirónia és a felülemelkedés az
ösztön szűkölô félelmén.

  Az "esszéíró nemzedék" kiváló képviselôje volt Cs. Szabó
László  (1905-1984)  is. Irodalmi munkássága a Nyugat  vonzásában  alakult.
Érdeklôdése igen széles területet fogott át,
nemcsak a magyar és a világirodalom, a művelôdéstörténet és
a  képzôművészet, hanem a közgazdaság és a társadalomtudomány  kérdései  is
foglalkoztatták. A mélyebb összefüggéseket
feltáró   elemzô  módszere  egyforma  erôvel  érvényesült  novelláiban   és
útirajzaiban is.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése