Kodolányi János
(Magyar széppróza 20)
Kodolányi János (1899-1969) gyermekkorát nagyrészt az
Ormánságban töltötte, s írásaiban az egykézô
ormánsági falu
bomló életét mutatta meg a naturalizmus
eszközeivel (Sötétség, 1922). A 30-
as években a magyar mitológia föltámasztására
vállalkozott (Julianus barát,
1938),
majd bibliai tárgyú regényeiben
(Égô csipkebokor, 1953; 1957) az
emberi sorskérdések
foglalkoztatták.
A
Boldog békeidôk c. önéletrajzi regényében (1949; 1957) a
népi írók szociográfiai módszerességével
vizsgálta a polgári
család intézményét, a közigazgatási
vezetôréteg és az értelmiség típusait,
az úr és cseléd viszonyát. A családtörténet
és a
társadalmi látlelet megrajzolása mellett
hôsei lelkének tudat
alatt kavargó alvilágát is felszínre hozza.
A szerzô rövid
bemutatása, valamint műveinek
rövid
ismertetése és elemzése után számitógépes
feldolgozásban olvassuk
el
kiemelt és elemzett műveit, a
nagyobb alkotások kiemelt
részeit.
A szerzô azonban
többet alkotott attól,hogy
csak
ennyivel
foglalkozzunk. Olvassuk regényeit
és a
Magyar Rádió
Hangarchivumában keressűk meg a művek
rádióváltozatait!
_______________
Reményik Zsigmond (1900-1962)
nagyszabású regénysorozatában, az
Apocalypsis humanában (1932-1960) a kalandos
cselekmény
a világ zűrzavarát és kiismerhetetlenségét példázza. Az író az
idôrend
felbontásával, szimultán technikával lazította fel az
elbeszélés
hagyományos kereteit, és esszészerű
kommentárokkal, személyes emlékekkel és
vallomásokkal,
dokumentarista részletekkel,
a történetírás és az
emlékirat elemeivel
tágította a regény lehetôségeit.
Szerb Antal (1901-1945)
az esszében találta
meg az egyéniségének
leginkább megfelelô műfajt. Kitűnô
tanulmányokat
írt a magyar preromantikáról, Kölcseyrôl,
Vörösmartyról,
Blake-rôl. A Hétköznapok és csodák c.
munkájában (1936) a
modern regényt mutatja be. Az irodalmi
hatások pozitivista
felfogását
a szellemi befogadás
folyamatára figyelô szellemtörténeti
szemlélettel
helyettesíti. Magyar irodalomtörténete (1934)
és A
világirodalom története (1941) élvezetes
olvasmánnyá teszi a szaktudományt.
Szépírói munkássága is jelentôs. A Pendragon legenda
(1934) egy angliai kastélyban játszódó bűnügyi
kísértethistória. Az Utas és
a holdvilág
c. regény (1937) fôhôsének sorsában az író saját nemzedékének
útkeresését ábrázolja. Utolsó
könyve, A királyné nyaklánca (1943) a francia
forradalmat
megelôzô idôszakban játszódik, a regényszerű
elemeket az
esszével egyesíti.
Illyés Gyula (1902-1983) a magyar széppróza legnagyobb
mesterei közé tartozik. Prózai írásai
különféle műfajokhoz tartoznak.
A Petôfi (1936)
életrajzi esszé a
hozzá legközelebb álló
költôeszményérôl. Egyesül benne
emberábrázolás és korrajz, műértelmezés és
személyes
vallomás. A megjelenítés többdimenziós: egyszerre valósul meg a
költô életének belülrôl való újraélése és a
reflexió.
A
Puszták népét a Válasz kezdte közölni 1934-ben, és a
Nyugat kiadója jelentette meg 1936-ban.
Az
író eredetileg publicisztikai beszámolónak szánta írását
azzal a szándékkal, hogy a valóság egy
szeletének, a dunántúli
nagybirtokon
élô pusztai cselédség
saját törvényekkel és
szokásokkal
rendelkezô, a kor civilizációjától
mérhetetlenül elmaradt világának tényeit
tárja
a nyilvánosság elé. Csak részben írt élményei
alapján, adatokat
gyűjtött,
szakemberek közreműködésével szociológiai kutatásokat
végzett,
statisztikákat
tanulmányozott, kérdôíveket
töltetett ki. Pontos és hiteles
képet akart
adni
a valóságról. Olyan
valóságelemekkel dolgozott - a napi étrend,
a
munkafolyamatok, étkezési szokások
tüzetes leírása; a jövedelemviszonyok, az
egészségi állapotok,
a
hiedelemvilág módszeres vizsgálata stb. -, amelyek a korabeli
epikában
úgyszólván elképzelhetetlenek.
A mű
címe kultúrtörténeti toposz, olyan elôreutalás, amely
összetett jelentésű metaforává válik. A
pusztában bujdosó, de
végül
üdvözülô, megváltható nép
képzetével szemben a
megválthatatlanok
kilátástalan
sorsát rajzolja az
író, s még
a nemzeti romantika
jelentésvilágát is
hatálytalanítja: a puszta
nem az
annyiszor idézett
"szabadság földje", hanem az
uradalmi
tömegszállások, nyomorúságos cselédodúk
világa.
Illyés könyve húsz fejezetben ad képet a dunántúli puszták
életérôl. Minden fejezetben más-más gondolat
köré rendezi
észleleteit: a puszták múltja, ünnepek, a
gyerekek nevelése,
erkölcs, kultúra, a pusztaiak jövôje stb.
A
Puszták népe bonyolult szerkezetű, összetett mű. Szociográfiai érvényű
leírás,
történelmi elemzés és
önéletrajz, tájleírások és
izgalmas
novellisztikus epizódok fonódnak össze
benne egy magasabb egységbe. Szövegében a
tényeket feltáró
tárgyias
rétegek mellett körülbelül
hasonló mennyiségben szerepelnek
tudósító-beszámoló-értekezô, illetve
elbeszélô-megjelenítô egységek.
Fejezetenként hol egyik, hol másik irányba
tolódik el a hangsúly, de a mű egészében
végül egyensúlyba
kerülnek a különbözô típusú szövegrészek.
A mű
tényvilága egy nem irodalmi szerkezetben jelenik
meg, mely sajátos keveréke az
útirajzszerűségnek és a népek
szociális, illetve kulturális sajátosságait
vizsgáló néprajzi leírásnak. A
mű ennek hatására sugallja nyomatékkal a
feltáró-
felfedezô jelleget, az olvasónak azt a
képzetét is erôsítve,
amely a néprajzi beszámolók műfaját a törzsi
szinten élô, egzotikus, távoli
népek
bemutatásához szokta társítani. A
tények bemutatása részben azzal
válik
irodalmivá, hogy a
szerzô a tárgyias
elemeket beleoldja a
hagyományosabban szubjektív, látványteremtô
elbeszélésbe.
Az
egész mű két, az elbeszélôi szólamokban határozottan
elkülönített, de ugyanabban a térben és
idôben létezô életkört
jelenít meg. Az egyik a pusztaiak
létkörülményeinek rajzában,
a másik az elbeszélô családjának történetében
teljesedik ki.
Lényegében ugyanazt mutatja be a
családtörténet és a pusztai
világ rajza, csak mindegyik más módszerrel. A
családtörténet
elmondásához az író az életrajzi regény
formáját választja,
mely
hol a nemzedékregény, hol a
nevelôdési regény mintáihoz
igazodik.
Ezeknek a műfajoknak a szemléletformái epikai
személyiséggé léptetik elô a nemzedékek
legjelesebbjeit.
Illyés a családtörténet elbeszélésében nem ragaszkodik a
valóság
tényeinek pontos rögzítéséhez, az írói
képzelet segítségével,
hagyományos epikai eszközökkel úgy alakítja a
történetet, úgy formálja meg
hôseit,
hogy azok - minden különbözôségük
ellenére - reprezentálják az
egész
közösség sorsát. A
műben érvényesülô irodalmi
megformálás
következtében a
szociográfiai-néprajzi alapossággal feltárt, megdöbbentô erejű
tények egy
bonyolultabb jelentésstruktúra elemeiként
jelennek meg.
Illyés műve olyan beszámoló a dunántúli nagybirtokok
gazdasági cselédségének mérhetetlen szociális
nyomorúságáról, mely azonnali
politikai cselekvésre szólít fel.
A
Puszták népe a nemzetrôl alkotott képet is átrajzolja: a
nemzet egy rétegének sorsával szembesít, a
nemzeti létrôl való
gondolkodást e réteg életének tényeihez
vezeti vissza. Ez az
átrajzolás
a hagyományos nemzetkép érvénytelenítését célozza. A nemzetrôl
alkotott kép újrafogalmazása drámai
kisugárzású lesz, mert az átértékelést
a magyarság létfeltételeként
tudja
sugalmazni. A nemzet sorsa "a nép felkészültségén és felemelkedésén
fordul
meg" (Magyarok). A
nemzeti tudat szerepének
ilyen rendkívüli
növekedése,
mibenlétének újrafogalmazása
éppoly jellegadó eleme a népi
ideológiának, mint a vele
természetszerűleg összefüggô szociális
reformok követelése.
Illyés nyelvében nincs semmi
látványos, nem akar különleges eszközökkel
hatni.
Stílusát franciás világosság,
hangnemhez illô szóhasználat,
választékos
mondatfűzés jellemzi. Prózájának
sajátos ritmusa van,
mely
gyakran közel jár a vershez,
mint ahogy verseiben is nyomon követhetô a
köznapi közlés
lejtése. Hangja aszerint változik, hogy
milyen tárgyat közelít
meg: tud tárgyilagos és fenyegetô,
visszafojtottan indulatos és
derűsen
lírai, ironikus és humoros lenni.
A hangnem váltogatása azonban
sehol sem okoz stílustörést. A mű egységét az
író látásmódjának fölényével, az
adatfeltárásban is érezhetô
bensô érdekeltségével, az emlékezés
líraiságával teremti meg.
A
Puszták népe Illyésnek talán legjelentôsebb műve. Az író
a hagyományos magyar regényírás kereteit
fellazítva olyan
irodalmi műformát hozott létre, amelyben a
tapasztalati világ
tényeit úgy emeli át az epikai elbeszélés
közegébe, hogy a mű
megformáltsága szuggesztív esztétikai
hatással rendelkezzék.
1. Mit tudunk
meg a puszta
múltjáról, a cselédség
helyzetérôl,
életrendjérôl, szokásairól, erkölcsiségérôl?
2.
Milyen tények mutatják, hogy a puszta lakói teljesen kiszolgáltatott,
emberi méltóságuktól megfosztott lények, és
ugyanakkor tele vannak emberséggel, jobbra
törô akarattal?
3. Keressünk a
műbôl részleteket, példákat az
írói hangvétel
változatosságára, a tárgyilagos, derűs,
humoros, fanyar,
ironikus, visszafojtottan indulatos
elôadásmódra!
4. Hasonlítsuk össze a Puszták
népét Nagy Lajos Kiskunhalom c. művével
(téma, elôadásmód, műfaj, szerkezet)!
A Hunok
Párizsban c. önéletrajzi regényében (1946) elsô
személyes elôadásban idézi fel párizsi éveit.
A regény szerkezete imitálja
az
önkéntelen emlékezés működését.
A mű nemcsak
emlékezés, hanem a
személyiség
önvizsgálata is, szembenézés
az ifjúkor
eszményeivel,
törekvéseivel.
A Kháron ladikján c. esszéregény (1969)
önéletrajzi vallomásossággal
átitatott meditáció az öregségrôl és a
halálról.
Egyszerre fogalmazza meg az élethez való
ragaszkodás erejét
és reménytelenségét. A halálnak magát meg nem
adó ember
eszközei: a munka öröme, az önirónia és a
felülemelkedés az
ösztön szűkölô félelmén.
Az
"esszéíró nemzedék" kiváló képviselôje volt Cs. Szabó
László
(1905-1984) is. Irodalmi
munkássága a Nyugat vonzásában alakult.
Érdeklôdése igen széles területet fogott át,
nemcsak a magyar és a világirodalom, a
művelôdéstörténet és
a
képzôművészet, hanem a közgazdaság és a társadalomtudomány kérdései
is
foglalkoztatták. A mélyebb összefüggéseket
feltáró
elemzô módszere egyforma erôvel
érvényesült novelláiban és
útirajzaiban is.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése