Németh László
(1901-1975)
Az
egykori Szatmár megyében, a ma Romániához tartozó
Nagybányán
született, apja ott
volt tanár. Középiskolai
tanulmányait
Budapesten
végezte, de a szünidôket apja rokonainál, a dunántúli Szilason
töltötte,
ahol megismerte a
parasztság világát, a vidéki
életet is.
(Szilasbalhás egy mezôföldi kis
falu volt, ma Mezôszilas a neve, és Fejér
megyéhez tartozik.)
Elvégezte
az orvosi egyetemet, elôször fogorvosként, majd iskolaorvosként
működött.
1925-ben megnyerte a Nyugat novellapályázatát. Esszéi a
Napkeletben, a Protestáns Szemlében és a
Nyugatban jelentek
meg. 1932-ben szakított a Nyugattal, és Tanú
címmel lapot indított, melyet
egymaga
szerkesztett és írt
(1932-36). A folyóirat
esszéiben korunk
irodalmát
és tudományát mutatta be, s a maga reformeszméit hirdette.
Úgy
látta, "hogy a magyarság
százados pusztulásának a tüneteként, elôbb a
helyzetérzetét,
majd a
tudatot is elvesztette, mellyel egy nép új
történelmi körülményei
közé jutva, irányt és teendôt talál".
Munkásságával
nemzetének
ezt az elvesztett tudatát akarta
"újraszôni". Az irodalomnak
fontos, közösséget összetartó szerepet szánt.
Az
volt a célja, hogy az erkölcsileg és
szellemileg kiemelkedô
egyéniségek teremtsék meg a maguk
"szigetét", és legalább
"egy foltnyi különb életet"
próbáljanak létrehozni. Ezek a "szigetek" aztán
kiindulópontjai lehetnek egy társadalmi
újjászületésnek. Folyóiratával is a
fiatal nemzedéket akarta maga köré
tömöríteni.
Pályájának
elsô szakaszában mind a népi, mind a polgári
íróktól független maradt, mindkét csoport
beállítottságát
egyoldalúnak tartotta. 1932 után már látta,
hogy mások nem
követik példáját, és így teljesen
elszigetelôdik, ezért a népi
írókhoz közeledett, s velük vállalt
közösséget.
Ebben a középsô korszakában írta sok vitára okot adó
Kisebbségben c.
röpiratát
(1939), melyben a
magyar polgári fejlôdés
szervetlenségét
igyekezett
kimutatni, és a
tragikus sorsú, háttérbe,
"kisebbségbe"
szorított, de értékesebb és jellegzetesen
magyar szellemeket, mint az "örök
magyarság" képviselôit
kutatta múltunkban. (Ez a
lényegében faji alapú
osztályozás
helytelen és igazságtalan, s a magyar irodalom
sok kiváló
képviselôjét marasztalja el, értékét teszi
kétségessé.)
A
30-as és 40-es évek fordulóján könyvet írt Berzsenyirôl és
Széchenyirôl,
tanulmányt Kemény Zsigmondról,
akiket a
magyar történeti
tudat szempontjából a legfontosabb szerzôknek
tekintett. A Magyar ritmus c. nagy hatású
értekezésében
(1939) azt állította, hogy költészetünkben
felismerhetô olyan
verselési hagyomány, mely mind az antik
formáknál, mind a
nyugat-európai költészetben elterjedt prozódiai konvencióknál
lényegesen
szabadabb.
Az általa tagolónak nevezett versben ugyanis az egyes egységek
szótagszáma kötetlen, csakis a
tagok soronkénti száma állandó. E
felfogásáról máig is vita
folyik.
Németh László tanulmányaival a
régebbi magyar irodalomnak olyan
jelenségeire
és problémáira irányította a figyelmet,
amelyekkel korábban
keveset foglalkoztak.
1945
után Hódmezôvásárhelyen óraadó tanárságot vállalt
(1945-48), és pedagógiai kísérleteket
folytatott. Az itt töltött
néhány év életének egyik legtermékenyebb
idôszaka volt.
1949
és 1953 között az irodalompolitika hallgatásra ítélte, fordításokból
élt. 1957-tôl újra bekapcsolódott az irodalmi
életbe.
Németh László szépirodalmi műveinek többségében
a magasrendű minôséget, erkölcsiséget
képviselô ember
és a hozzá méltatlan, kisszerű környezet
összeütközését
ábrázolja. Ha hôsei nem tudják önmagukat,
igényes és
tartalmas életre vonatkozó vágyaikat
megvalósítani,
magukra maradnak, eltorzulnak, életük
tragédiába fordul.
Az
író regényeiben és drámáiban gyakran társadalmi
programját hirdeti, közvetlenül is tanítani
akar. Életművének azonban azok
a
darabjai igazán maradandó
értékűek és sokatmondóak, melyekben
mondanivalóját tárgyiasítja és jelképes
értelművé teszi.
Németh László a lélektani regény művelôje volt.
Öszszesen tíz regényt
írt. Ebbôl négy-négy szorosabb egységet
alkot.
Négyet az fűz össze, hogy egy befejezetlen ciklusnak,
az
Utolsó kísérlemek a
részei. A regényciklus elsô
kötete a Kocsik
szeptemberben (1937). A regény egy
parasztgazda gyermekének, Jó Péternek a
kitörési
kísérletét, taníttatásáért való
küzdelmét mutatja be. A falusi
gyerekeket szeptemberben a gimnázium felé
vivô kocsik neki
a nagyvilágot jelentik. Péter megnyeri élete
elsô nagy
küzdelmét, s "kijut a csillagok
alá". Tulajdonképpeni
nevelôdése az Alsóvárosi búcsú (1939) lapjain
kezdôdik
el.
A Gyász, az Iszony, az Égetô
Eszter és az Irgalom között rejtettebb,
de
szorosabb összefüggés van; nemcsak
az, hogy mind a négy regénynek nô a fôhôse,
hanem
hogy ezekben a nôalakokban az embernek az
archetípusait, "ôsképeit"
akarja
az
író bemutatni. Az elsô két regény intenzívebb
hatású, feszes, jól
megkonstruált, zártabb szerkezetű mű, a másik
kettô kevésbé jól sikerült.
Szerkezetük
szétesô, s túl sok bennük a közvetlen oktató szándékú szerzôi
szöveg.
Gyász
A
regény a 30-as évek elején keletkezett, de csak 1935 karácsonyán jelent
meg. A
művet az író "görög korszaka" szülöttének nevezte, amikor a "közös
örök-emberi" magatartásformákat a görög
kultúrában kereste. A férfiak fölé
növô, felmagasodó fenségű nôalakjainak mintái
Szophoklész hôsnôi, az antik
görög
szobrok voltak. Kurátor Zsófit
maga az író "elektrai alkat"-nak,
"archaikus istennô"-torzónak nevezte. Hôsnôje
lélekrajzába saját énjének
kényességét,
az emberi rossztól
való irtózását, világidegenségét,
bezárkózásra
való hajlamát is kivetítette: a regény
"paraszthôsnôjében a
bennem levô Artemist szültem meg
öntudatlanul".
Kurátor Zsófi fiatalon
elvesztette férjét. A haláleset nem
töri össze,
igazi nagy fájdalmat nem érez, de szigorúan
betartja
a
gyász szokásait. Hogy a
büszkeségét sértô pletykákat
elhallgattassa,
elköltözik
anyósától, és egy idôsebb özvegyasszonyt vesz magához
lakóul.
Túlérzékenységtôl szenvedô
büszkesége, erkölcsisége
legyôzi élni akaró
ösztöneit,
egyre jobban bezárkózik
gyászába, a világ
számára egyre
idegenebb
lesz, fokozatosan elhidegül
az emberektôl, szüleitôl,
testvéreitôl, még
gyermekétôl is. Kisfia halála után a gôgös
gyász élete értelme
lesz, dermesztô magánya kizárja a világból, a
falu közösségébôl.
A falu gazdagparaszt
dinasztiái kemény munkával
művelik földjüket,
gyarapítják vagyonukat, de birtokuk határain
nem látnak túl, magasabb célkitűzéseik
nincsenek. Szigorú
törvények szabályozzák a faluközösség életét,
magatartását,
szokásait. Aki vét ellenük, azt a falubeliek
szájukra veszik, kiközösítik.
Ez a szokásrend régebben a közösséget
összetartó,
az együttélésnek tartalmat adó, erkölcsi
alapon nyugvó normarendszer volt,
az újkori faluban azonban régebbi tartalmát
és értelmét lassan elvesztette, és
megmerevedett.
Jól mutatja ezt Kurátor Zsófi esete is, aki épp
azzal válik eltorzult
emberré,
hogy maradéktalanul betartja
az özvegytôl elvárt
magatartástörvényeket. De
a falubeliek maguk
is megzavarodnak,
hátrahôkölnek, amikor az jelenik meg elôttük,
amit
ôk maguk
nemesnek tartanak, és szánalommal vegyes borzadállyal tekintenek
rá.
Kurátor Zsófiban is
megvannak a paraszti szemlélet
korlátai. Az úri
világra ô is irigy sóvárgással tekint,
elhunyt férje is
azért
imponált neki, mert
kihúzta magát a
paraszti munka igájából,
pénztárnokságot vállalt, vadászott, a faluban
urizált.
Zsófi is éppúgy megszólja az embereket, gyűlölködik,
féltékenykedik, mint a
többi falubeli. Mégis kiemelkedik a többiek
közül.
Emberi nagysága abban rejlik, hogy nem tudott megalkudni, nem tudta a
két
rossz közül a könnyebbik utat választani.
Mindvégig önmaga maradt, és ennek
következményeit méltósággal viselte el.
A regény igazi
cselekménye a belsô lelki
történés. Az író
lépésrôl
lépésre követi hôse befalazódásának
folyamatát, megvilágít minden külsô és
belsô
- testi, lelki és társadalmi - motiváló tényezôt.
Kurátor Zsófi
élettôl való elszakadása akkor
kezdôdött, amikor anyósa megpróbálta kisebbik
legényfiával
összeházasítani. Zsófi ezután elhagyta anyósa
házát, és egy
hozzáillô férj helyett Kiszelánét fogadta
magához. Kiszeláné
szeretett volna bekerülni a jómódú parasztcsaládba,
és ezt fia
megházasítása révén akarta elérni. A két
asszony kapcsolata
lassan gyűlöletté fajult, Zsófi idegensége
pedig tovább mélyült. Az életben
egyre
kevesebb örömöt talált, fiával is türelmetlen volt, családját pedig
"mániákus vádakkal" illette.
Gyermeke elvesztése után elfojtott
ösztönével
még
tett egy mozdulatot
Imrus felé, ezután már
senkivel sem tudott
kapcsolatot
teremteni,
mindenkit vádolt és gyűlölt, csak
a temetôben kóborló bolond
lányt tűrte meg maga mellett.
Kurátor
Zsófi belsô világa a vágyteljesítô álmok és a Kiszelánénak szóló
kitárulkozások - valójában monológok - révén
közvetlenül
is kifejezésre jut, de egyébként is csaknem
mindent az ô
tudatán
át látunk. Németh László maga
"tudatregénynek" nevezte
az ilyen
műveit,
ezekben ugyanis az olvasónak "a fôhôs lelkébôl kell
kinézni a
világra".
A
művet minden kitérôt mellôzô zárt szerkezet jellemzi.
Felépítése egyrészt koncentrikus: a
középpontban álló hôs körül körszerűen
jelenik meg a környezet, másrészt lineáris:
minden fejezet a hôsnô végzet felé haladó
lelki fejlôdésének
egy-egy fokozata.
A regény 11 fejezetbôl áll, és hármas tagoltságú:
4-4-3 fejezet képez
egy-egy nagyobb egységet. Minden egységben
egy-
egy
drámai fordulat sodorja a hôst ellenállhatatlanul a tragédia felé. Az
elsôben
férje, a másodikban kisfia halála, a harmadikban pedig saját maga
válik
élô halottá: a
Kiszela fiúval való
jelenet után minden
életlehetôségérôl végérvényesen lemond.
Az
idô, az évek múlását többnyire az évszakok változásával
jelzi az író. A történet egy tavasszal
kezdôdik, és a téllel fejezôdik be.
1.
Milyen volt a fôhôs viszonya férjéhez annak életében, és
hogyan alakult utána?
2. Miért hibáztatja
az ifjú özvegy a
szüleit, miért veszik
össze
testvéreivel, miért hidegül el gyermekétôl?
3.
Különbözô férfiak figyelnek fel a fiatalasszonyra (Józsi,
a
csendôr ôrmester, Kiszela
Imre, a vendéglôs).
Hogyan reagál
közeledésükre?
4.
Milyen szerepet játszik a Kiszela fiú Zsófi életében?
Idézzük
fel kettôjüknek a kilencedik
részben olvasható jeleneteit!
Min
múlik, hogy a csábítás nem történik meg?
5.
Hogyan érzékelteti az író a regény befejezô soraiban hôsének szoborrá
dermedését?
6. Milyen egyéni
sorson túlmutató vonásokat
tartalmaz Kurátor Zsófi
lélekállapotának leírása?
Iszony
Németh László az Iszonyban (1942-47) egy házasság
történetének
keretében egy egzisztenciális szituációt
jelenít meg, a
világtól
való iszonyodás állapotát, az elidegenülés lélektani
folyamatát
írja le.
Kárász Nelli egy magasabb szintű emberséget és igényességet
képvisel,
mint a parasztból falusi úriemberré
lett, felszínes, nemesebb emberi tartalmakat
nélkülözô
Takaró Sanyi. Akarata és ösztönei ellenére
sodródik a
házasságba, és így olyan helyzetbe kerül,
melyben nem
élhet saját törvényei szerint. A számára
elviselhetetlen
szituációból csak férje halála árán tud
szabadulni. Végül négyéves vergôdés
és
küzdelem után visszaszerzi autonómiáját,
helyreállítja személyisége
kibillent egyensúlyát.
A
regény három - két hosszabb és egy rövidebb -
részre tagolódik:
Az
elsô rész a fôszereplônek Az esküvôig tartó, az elidegenüléshez vezetô
útját rajzolja meg. Kárász Nelli
rádöbben
a világban való teljes magányára és
kiszolgáltatott helyzetére.
Kénytelen
elfogadni egy olyan létformát, amely nem lét többé, hanem
csak
"hazug komédia".
A második rész A
házasság története. Nelli egyre
jobban iszonyodik
férjétôl
és a körülötte zajló élet alantasabb
megnyilvánulásaitól. Végül
már
férje halálát kívánja, majd egy
ágyban folyó védekezô
dulakodásban
akarva-akaratlanul megöli.
A történet vége
az asszonynak férje halála utáni
állapotát írja le,
további
sorsát beszéli el. Nelli nem érez bűntudatot: ". . . ami történt,
igazán olyan volt, mint ami álmában szokott
az emberrel történni." "Az, ami
történt,
úgy történt, ahogy a kô leesik, vagy ahogy a sokat hajlitott
ág
egy percben visszarúg." "Miféle
bűnhôdést akarnak a számomra kitalálni azon
kivül,
amit már elszenvedtem ? Nem, nem
bűntudatot éreztem, csak dacot.
Haragot
a világ ellen, amely élni Iökött, s aztán ezt csinálta velem."
A
bűn iránti érzéketlenségét a kis tiszteletes
az asszony
természetével magyarázza: ". . . maga
pogány, magának
nincsenek bűnei, csak természete. Mint ennek
az erdônek. . ." De Nelli maga
is ismeri lényének titkát: "A lelkem nem
tudott elegyedni a világgal." Nem
a
bűnéért kellett hát
bűnhôdnie: "Az én büntetésem
- a természetem
idegensége - elôbb kezdôdött, mint a bűnöm, s
tart, ameddig élek."
Kárász Nelli kiszabadulva
méltatlan helyzetébôl, visszanyeri
lelke
nyugalmát.
Eltávolodva "az emberi
dolgoktól" most már nem
iszonyattal,
hanem
irgalommal, "távoli, biztos szeretettel" szolgálja
a lehetséges
életet.
Az
Iszony énregény, a történetet Kárász Nelli mondja
el
egyes szám elsô személyben az emlékezés alaphelyzetébôl. Az
elbeszélô
maga is szereplôje a történetnek, az
eseményeket
maga is regényszereplôként éli át. Mindent úgy ismerünk
meg,
ahogy
az az elbeszélô
szubjektív tudatán átszűrôdik.
Házasságának
történetét azért írta le, hogy magyarázatot
találjon a vele történtekre,
megértse saját lényét, számot vessen
életével. Ezért a regényben a helyzet-
és
önelemzô reflexiók, meditatív elemek uralkodnak,
ezek alakítják a
kompozíciót
is, a jelenetek, dialógusok csak
ezeknek alárendelt, kisebb
szerephez jutnak.
Az
elbeszélés idôbeli rendje az emlékezetben felidézett helyzetek sorából
alakul.
Néhány elôreutaló megjegyzéstôl eltekintve a hátratekintô eljárás
az
uralkodó, az elbeszélô idônként
mégis kilép az általa választott idô
síkjából,
hogy egy-egy viszonyító
idôszakot felidézzen a
folyamatok
megvilágítása céljából.
A történet így
vissza- és elôreutalások
rendszerében bontakozik ki.
Nelli
bizonyos távolságtartással idézi fel az eseményeket. Nemcsak azért,
mert a történet már lezárult, és
idôben is eltávolodott tôle, hanem elsôsorban
azért,
mert az az életszakasz, amelyrôl mesél, már
eleve idegen volt számára. Ez a
távolságtartás is jelentôsen befolyásolja az
elbeszélés menetét és módját:
az
elbeszélô számos elemet elhagy, vagy csak röviden említ, más
elemeket
részletezôen ad elô, mert ezek szerepét
jelentôsnek érzi.
A
regény az elbeszélô tudatának működését a maga
összetettségében tárja elénk. Bemutatja állapotát az események
idejében,
ellenôrzi ezt az elbeszélés jelenében,
ezenkívül rögzíti azt is, hogy a fôszereplô
(elbeszélô) viselkedése hogyan
tükrözôdött
más személyek tudatában. Nelli elôször felidézi a
jelenetet,
ezt
követik az egyidejű,
majd jelenkori reflexiók,
az utóbbiak már
következtetés, értékelés formájában.
Az írónak ez
a regénye tehát
nemcsak hagyományosabb realista
lélekábrázolás, hanem egyben jellegzetesen
20. századi tudattörténet is.
1 megjegyzés:
A mamáddal kocsikázom!
Megjegyzés küldése