google.com, pub-5333805121326903, DIRECT, f08c47fec0942fa0

2012. december 7., péntek

Németh László


Németh László
(1901-1975)

  Az egykori Szatmár megyében, a ma Romániához tartozó
Nagybányán  született,  apja  ott  volt  tanár.  Középiskolai  tanulmányait
Budapesten  végezte, de a szünidôket apja rokonainál, a dunántúli  Szilason
töltötte,  ahol  megismerte  a  parasztság világát,  a  vidéki  életet  is.
(Szilasbalhás egy mezôföldi kis
falu volt, ma Mezôszilas a neve, és Fejér megyéhez tartozik.)
Elvégezte  az orvosi egyetemet, elôször fogorvosként, majd  iskolaorvosként
működött.

  1925-ben megnyerte a Nyugat novellapályázatát. Esszéi a
Napkeletben, a Protestáns Szemlében és a Nyugatban jelentek
meg. 1932-ben szakított a Nyugattal, és Tanú címmel lapot indított,  melyet
egymaga  szerkesztett  és  írt  (1932-36).  A  folyóirat  esszéiben  korunk
irodalmát  és tudományát mutatta be, s a maga reformeszméit  hirdette.  Úgy
látta, "hogy a magyarság
százados pusztulásának a tüneteként, elôbb a helyzetérzetét,
majd  a tudatot is elvesztette, mellyel egy nép új  történelmi  körülményei
közé jutva, irányt és teendôt talál". Munkásságával
nemzetének  ezt  az elvesztett tudatát akarta "újraszôni".  Az  irodalomnak
fontos, közösséget összetartó szerepet szánt. Az
volt a célja, hogy az erkölcsileg és szellemileg kiemelkedô
egyéniségek teremtsék meg a maguk "szigetét", és legalább
"egy foltnyi különb életet" próbáljanak létrehozni. Ezek a "szigetek" aztán
kiindulópontjai lehetnek egy társadalmi újjászületésnek. Folyóiratával is a
fiatal nemzedéket akarta maga köré tömöríteni.

  Pályájának elsô szakaszában mind a népi, mind a polgári
íróktól független maradt, mindkét csoport beállítottságát
egyoldalúnak tartotta. 1932 után már látta, hogy mások nem
követik példáját, és így teljesen elszigetelôdik, ezért a népi
írókhoz közeledett, s velük vállalt közösséget.

  Ebben  a  középsô korszakában írta sok vitára okot  adó  Kisebbségben  c.
röpiratát  (1939),  melyben  a  magyar  polgári  fejlôdés   szervetlenségét
igyekezett   kimutatni,  és  a  tragikus  sorsú,  háttérbe,   "kisebbségbe"
szorított, de értékesebb és jellegzetesen magyar szellemeket, mint az "örök
magyarság"  képviselôit  kutatta múltunkban. (Ez a  lényegében  faji  alapú
osztályozás  helytelen  és  igazságtalan, s a magyar  irodalom  sok  kiváló
képviselôjét marasztalja el, értékét teszi kétségessé.)

  A 30-as és 40-es évek fordulóján könyvet írt Berzsenyirôl és
Széchenyirôl,  tanulmányt  Kemény Zsigmondról, akiket  a  magyar  történeti
tudat szempontjából a legfontosabb szerzôknek
tekintett. A Magyar ritmus c. nagy hatású értekezésében
(1939) azt állította, hogy költészetünkben felismerhetô olyan
verselési hagyomány, mely mind az antik formáknál, mind a
nyugat-európai  költészetben elterjedt prozódiai  konvencióknál  lényegesen
szabadabb.  Az általa tagolónak nevezett versben ugyanis az egyes  egységek
szótagszáma kötetlen, csakis a
tagok soronkénti száma állandó. E felfogásáról máig is vita
folyik.  Németh  László tanulmányaival a régebbi magyar  irodalomnak  olyan
jelenségeire  és problémáira irányította a figyelmet,  amelyekkel  korábban
keveset foglalkoztak.

  1945 után Hódmezôvásárhelyen óraadó tanárságot vállalt
(1945-48), és pedagógiai kísérleteket folytatott. Az itt töltött
néhány év életének egyik legtermékenyebb idôszaka volt.
1949  és 1953 között az irodalompolitika hallgatásra ítélte,  fordításokból
élt. 1957-tôl újra bekapcsolódott az irodalmi életbe.

  Németh László szépirodalmi műveinek többségében
a magasrendű minôséget, erkölcsiséget képviselô ember
és a hozzá méltatlan, kisszerű környezet összeütközését
ábrázolja. Ha hôsei nem tudják önmagukat, igényes és
tartalmas életre vonatkozó vágyaikat megvalósítani,
magukra maradnak, eltorzulnak, életük tragédiába fordul.

  Az író regényeiben és drámáiban gyakran társadalmi
programját hirdeti, közvetlenül is tanítani akar. Életművének azonban  azok
a   darabjai   igazán  maradandó  értékűek   és   sokatmondóak,   melyekben
mondanivalóját tárgyiasítja és jelképes értelművé teszi.

  Németh  László  a lélektani regény művelôje volt. Öszszesen  tíz  regényt
írt. Ebbôl négy-négy szorosabb egységet alkot.

  Négyet az fűz össze, hogy egy befejezetlen ciklusnak,
az  Utolsó  kísérlemek  a  részei. A  regényciklus  elsô  kötete  a  Kocsik
szeptemberben (1937). A regény egy parasztgazda gyermekének, Jó Péternek  a
kitörési  kísérletét,  taníttatásáért való küzdelmét mutatja be.  A  falusi
gyerekeket szeptemberben a gimnázium felé vivô kocsik neki
a nagyvilágot jelentik. Péter megnyeri élete elsô nagy
küzdelmét, s "kijut a csillagok alá". Tulajdonképpeni
nevelôdése az Alsóvárosi búcsú (1939) lapjain kezdôdik
el.

  A  Gyász, az Iszony, az Égetô Eszter és az Irgalom között rejtettebb,  de
szorosabb összefüggés van; nemcsak
az, hogy mind a négy regénynek nô a fôhôse, hanem
hogy ezekben a nôalakokban az embernek az archetípusait, "ôsképeit"  akarja
az  író  bemutatni.  Az elsô két regény  intenzívebb  hatású,  feszes,  jól
megkonstruált, zártabb szerkezetű mű, a másik kettô kevésbé jól sikerült.
Szerkezetük  szétesô, s túl sok bennük a közvetlen oktató szándékú  szerzôi
szöveg.


Gyász

  A regény a 30-as évek elején keletkezett, de csak 1935 karácsonyán jelent
meg.  A művet az író "görög korszaka" szülöttének nevezte, amikor a  "közös
örök-emberi" magatartásformákat a görög kultúrában kereste. A férfiak  fölé
növô, felmagasodó fenségű nôalakjainak mintái Szophoklész hôsnôi, az  antik
görög  szobrok  voltak. Kurátor Zsófit maga az  író  "elektrai  alkat"-nak,
"archaikus  istennô"-torzónak nevezte. Hôsnôje lélekrajzába  saját  énjének
kényességét,   az   emberi  rossztól  való   irtózását,   világidegenségét,
bezárkózásra  való hajlamát is kivetítette: a regény  "paraszthôsnôjében  a
bennem levô Artemist szültem meg öntudatlanul".

  Kurátor  Zsófi fiatalon elvesztette férjét. A haláleset nem  töri  össze,
igazi nagy fájdalmat nem érez, de szigorúan betartja
a  gyász  szokásait. Hogy a büszkeségét  sértô  pletykákat  elhallgattassa,
elköltözik  anyósától, és egy idôsebb özvegyasszonyt vesz  magához  lakóul.
Túlérzékenységtôl  szenvedô  büszkesége, erkölcsisége  legyôzi  élni  akaró
ösztöneit,  egyre  jobban  bezárkózik  gyászába,  a  világ  számára   egyre
idegenebb   lesz,   fokozatosan   elhidegül   az   emberektôl,   szüleitôl,
testvéreitôl, még
gyermekétôl is. Kisfia halála után a gôgös gyász élete értelme
lesz, dermesztô magánya kizárja a világból, a falu közösségébôl.

  A  falu  gazdagparaszt  dinasztiái  kemény  munkával  művelik  földjüket,
gyarapítják vagyonukat, de birtokuk határain
nem látnak túl, magasabb célkitűzéseik nincsenek. Szigorú
törvények szabályozzák a faluközösség életét, magatartását,
szokásait. Aki vét ellenük, azt a falubeliek szájukra veszik,  kiközösítik.
Ez a szokásrend régebben a közösséget összetartó,
az együttélésnek tartalmat adó, erkölcsi alapon nyugvó normarendszer  volt,
az újkori faluban azonban régebbi tartalmát
és értelmét lassan elvesztette, és megmerevedett.

  Jól  mutatja  ezt Kurátor Zsófi esete is, aki épp azzal  válik  eltorzult
emberré,    hogy    maradéktalanul    betartja    az    özvegytôl    elvárt
magatartástörvényeket.   De   a   falubeliek   maguk   is    megzavarodnak,
hátrahôkölnek, amikor az jelenik meg elôttük, amit
ôk  maguk nemesnek tartanak, és szánalommal vegyes borzadállyal  tekintenek
rá.

  Kurátor  Zsófiban  is  megvannak a paraszti szemlélet  korlátai.  Az  úri
világra ô is irigy sóvárgással tekint, elhunyt férje is
azért  imponált  neki,  mert  kihúzta  magát  a  paraszti  munka  igájából,
pénztárnokságot vállalt, vadászott, a faluban urizált.
Zsófi is éppúgy megszólja az embereket, gyűlölködik, féltékenykedik, mint a
többi falubeli. Mégis kiemelkedik a többiek közül.

  Emberi nagysága abban rejlik, hogy nem tudott megalkudni, nem tudta a két
rossz közül a könnyebbik utat választani.
Mindvégig önmaga maradt, és ennek következményeit méltósággal viselte el.

  A  regény  igazi  cselekménye a belsô lelki  történés.  Az  író  lépésrôl
lépésre követi hôse befalazódásának folyamatát, megvilágít minden külsô  és
belsô  -  testi,  lelki és társadalmi - motiváló  tényezôt.  Kurátor  Zsófi
élettôl való elszakadása akkor
kezdôdött, amikor anyósa megpróbálta kisebbik legényfiával
összeházasítani. Zsófi ezután elhagyta anyósa házát, és egy
hozzáillô férj helyett Kiszelánét fogadta magához. Kiszeláné
szeretett volna bekerülni a jómódú parasztcsaládba, és ezt fia
megházasítása révén akarta elérni. A két asszony kapcsolata
lassan gyűlöletté fajult, Zsófi idegensége pedig tovább mélyült. Az életben
egyre  kevesebb örömöt talált, fiával is türelmetlen volt, családját  pedig
"mániákus vádakkal" illette. Gyermeke elvesztése után elfojtott  ösztönével
még  tett  egy  mozdulatot  Imrus felé,  ezután  már  senkivel  sem  tudott
kapcsolatot
teremteni,  mindenkit  vádolt és gyűlölt, csak a temetôben  kóborló  bolond
lányt tűrte meg maga mellett.

  Kurátor Zsófi belsô világa a vágyteljesítô álmok és a Kiszelánénak  szóló
kitárulkozások - valójában monológok - révén
közvetlenül  is  kifejezésre  jut, de egyébként is  csaknem  mindent  az  ô
tudatán  át  látunk. Németh László maga "tudatregénynek" nevezte  az  ilyen
műveit,  ezekben  ugyanis  az olvasónak "a fôhôs lelkébôl  kell  kinézni  a
világra".

  A művet minden kitérôt mellôzô zárt szerkezet jellemzi.
Felépítése egyrészt koncentrikus: a középpontban álló hôs körül  körszerűen
jelenik meg a környezet, másrészt lineáris:
minden fejezet a hôsnô végzet felé haladó lelki fejlôdésének
egy-egy fokozata.

  A  regény  11 fejezetbôl áll, és hármas tagoltságú: 4-4-3  fejezet  képez
egy-egy nagyobb egységet. Minden egységben egy-
egy  drámai fordulat sodorja a hôst ellenállhatatlanul a tragédia felé.  Az
elsôben  férje, a másodikban kisfia halála, a harmadikban pedig saját  maga
válik   élô   halottá:   a  Kiszela  fiúval  való   jelenet   után   minden
életlehetôségérôl végérvényesen lemond.

  Az idô, az évek múlását többnyire az évszakok változásával
jelzi az író. A történet egy tavasszal kezdôdik, és a téllel fejezôdik be.


  1. Milyen volt a fôhôs viszonya férjéhez annak életében, és
hogyan alakult utána?

  2.  Miért  hibáztatja  az  ifjú özvegy  a  szüleit,  miért  veszik  össze
testvéreivel, miért hidegül el gyermekétôl?

  3. Különbözô férfiak figyelnek fel a fiatalasszonyra (Józsi,
a   csendôr   ôrmester,   Kiszela  Imre,  a   vendéglôs).   Hogyan   reagál
közeledésükre?

  4. Milyen szerepet játszik a Kiszela fiú Zsófi életében?
Idézzük  fel  kettôjüknek a kilencedik részben  olvasható  jeleneteit!  Min
múlik, hogy a csábítás nem történik meg?

  5. Hogyan érzékelteti az író a regény befejezô soraiban hôsének  szoborrá
dermedését?

  6.  Milyen  egyéni  sorson túlmutató vonásokat  tartalmaz  Kurátor  Zsófi
lélekállapotának leírása?


Iszony

  Németh László az Iszonyban (1942-47) egy házasság
történetének  keretében  egy  egzisztenciális  szituációt  jelenít  meg,  a
világtól  való iszonyodás állapotát, az elidegenülés  lélektani  folyamatát
írja le.

  Kárász  Nelli  egy magasabb szintű emberséget és  igényességet  képvisel,
mint a parasztból falusi úriemberré
lett, felszínes, nemesebb emberi tartalmakat nélkülözô
Takaró Sanyi. Akarata és ösztönei ellenére sodródik a
házasságba, és így olyan helyzetbe kerül, melyben nem
élhet saját törvényei szerint. A számára elviselhetetlen
szituációból csak férje halála árán tud szabadulni. Végül négyéves vergôdés
és  küzdelem  után visszaszerzi  autonómiáját,  helyreállítja  személyisége
kibillent egyensúlyát.

  A regény három - két hosszabb és egy rövidebb -
részre tagolódik:

  Az elsô rész a fôszereplônek Az esküvôig tartó, az elidegenüléshez vezetô
útját rajzolja meg. Kárász Nelli
rádöbben  a világban való teljes magányára és  kiszolgáltatott  helyzetére.
Kénytelen  elfogadni egy olyan létformát, amely nem lét többé,  hanem  csak
"hazug komédia".

  A  második  rész  A házasság története.  Nelli  egyre  jobban  iszonyodik
férjétôl  és a körülötte zajló élet alantasabb  megnyilvánulásaitól.  Végül
már  férje  halálát kívánja, majd egy ágyban  folyó  védekezô  dulakodásban
akarva-akaratlanul megöli.

  A  történet  vége  az asszonynak férje halála utáni  állapotát  írja  le,
további  sorsát beszéli el. Nelli nem érez bűntudatot: ". . . ami  történt,
igazán olyan volt, mint ami álmában szokott az emberrel történni." "Az, ami
történt,  úgy történt, ahogy a kô leesik, vagy ahogy a sokat  hajlitott  ág
egy percben visszarúg." "Miféle bűnhôdést akarnak a számomra kitalálni azon
kivül,  amit  már elszenvedtem ? Nem, nem bűntudatot éreztem,  csak  dacot.
Haragot  a világ ellen, amely élni Iökött, s aztán ezt csinálta  velem."  A
bűn iránti érzéketlenségét a kis tiszteletes az asszony
természetével magyarázza: ". . . maga pogány, magának
nincsenek bűnei, csak természete. Mint ennek az erdônek. . ." De Nelli maga
is ismeri lényének titkát: "A lelkem nem tudott elegyedni a világgal."  Nem
a  bűnéért  kellett  hát  bűnhôdnie: "Az  én  büntetésem  -  a  természetem
idegensége - elôbb kezdôdött, mint a bűnöm, s tart, ameddig élek."

  Kárász  Nelli  kiszabadulva  méltatlan  helyzetébôl,  visszanyeri   lelke
nyugalmát.  Eltávolodva  "az emberi dolgoktól" most  már  nem  iszonyattal,
hanem  irgalommal,  "távoli,  biztos szeretettel"  szolgálja  a  lehetséges
életet.

  Az Iszony énregény, a történetet Kárász Nelli mondja
el  egyes szám elsô személyben az emlékezés alaphelyzetébôl.  Az  elbeszélô
maga is szereplôje a történetnek, az
eseményeket  maga is regényszereplôként éli át. Mindent úgy  ismerünk  meg,
ahogy   az  az  elbeszélô  szubjektív  tudatán   átszűrôdik.   Házasságának
történetét azért írta le, hogy magyarázatot találjon a vele történtekre,
megértse saját lényét, számot vessen életével. Ezért a regényben a helyzet-
és  önelemzô  reflexiók,  meditatív elemek  uralkodnak,  ezek  alakítják  a
kompozíciót  is,  a jelenetek, dialógusok csak ezeknek  alárendelt,  kisebb
szerephez jutnak.

  Az elbeszélés idôbeli rendje az emlékezetben felidézett helyzetek sorából
alakul.  Néhány elôreutaló megjegyzéstôl eltekintve a hátratekintô  eljárás
az  uralkodó,  az elbeszélô idônként mégis kilép az általa  választott  idô
síkjából,  hogy  egy-egy  viszonyító  idôszakot  felidézzen  a   folyamatok
megvilágítása   céljából.   A  történet  így   vissza-   és   elôreutalások
rendszerében bontakozik ki.

  Nelli bizonyos távolságtartással idézi fel az eseményeket. Nemcsak azért,
mert a történet már lezárult, és
idôben is eltávolodott tôle, hanem elsôsorban azért,
mert az az életszakasz, amelyrôl mesél, már eleve idegen volt számára. Ez a
távolságtartás is jelentôsen befolyásolja az elbeszélés menetét és  módját:
az  elbeszélô számos elemet elhagy, vagy csak röviden említ,  más  elemeket
részletezôen ad elô, mert ezek szerepét jelentôsnek érzi.

  A regény az elbeszélô tudatának működését a maga
összetettségében  tárja elénk. Bemutatja állapotát az  események  idejében,
ellenôrzi ezt az elbeszélés jelenében,
ezenkívül rögzíti azt is, hogy a fôszereplô (elbeszélô) viselkedése  hogyan
tükrözôdött  más személyek tudatában. Nelli elôször felidézi  a  jelenetet,
ezt  követik  az  egyidejű,  majd  jelenkori  reflexiók,  az  utóbbiak  már
következtetés, értékelés formájában.

  Az   írónak   ez  a  regénye  tehát   nemcsak   hagyományosabb   realista
lélekábrázolás, hanem egyben jellegzetesen 20. századi tudattörténet is.

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

A mamáddal kocsikázom!

Megjegyzés küldése