A magyar állam megalapítása
Szent István és állama
Alighogy
Géza meghalt, az Árpád-házi Tar Szeréd fia, Koppány herceg a senioriatus (utódlási rend, mely
szerint a nemzetség legidősebb tagja örököl) elve alapján bejelentette igényét
a nagyfejedelmi
trónra. Ezzel együtt járt az is, hogy feleségül kívánta venni Géza özvegyét (levirátus), Saroltot. Géza akarata, az,
hogy a primogenitura elve alapján
elsőszülőtt fia örökölje a trónt, összeütközésbe került az ősi joggal. Így az
összecsapás elkerülhetetlenné vált Koppány és István között. István német
származású személyes testőreinek (Hont, Pázmány, Orci) vezére Vecelin személyes
párviadalban megölte Koppányt, akinek tetemét négyfelé vágatta és az ország
négy várának (Esztergom, Veszprém, Győr, és Erdély) kapuján elrettentésül
kiakasztatta.
Koppány
legyőzése után István szükségesnek látta kinyilvánítani, hogy keresztény királyként
akar uralkodni, ezért koronát kért II. Szilveszter pápától. A koronakérés
István számára egy új legitimációt jelentett. A magyar nagyfejedelmek Árpádtól
Gézáig az Álmos körüli pogány mítosz alapján (Emese álma) tekinthették magukat
a hatalom gyakorlására kiválasztottnak. Ennek totemisztikus felfogás
mélységesen ellentétes volt a keresztény elvekkel. István a koronakérés révén
ezzel a pogány legitimációval kívánt szakítani, és hatalmát az Isten
kegyelméből uralkodó király keresztény eszméjére akarta visszavezetni.
A koronaküldéssel sem a német-római császári, sem a pápai fennhatóság nem járt együtt, ua. a korona elnyerése nagyban hozzájárult István tekintélyének növeléséhez, nemzetközi elismertetéséhez. Koronázása valószínűleg 1001. Jan. 1-én történt.
A koronaküldéssel sem a német-római császári, sem a pápai fennhatóság nem járt együtt, ua. a korona elnyerése nagyban hozzájárult István tekintélyének növeléséhez, nemzetközi elismertetéséhez. Koronázása valószínűleg 1001. Jan. 1-én történt.
István
a korona birtokában államisága bizonyítékaként pénz veretett. Összesen két
veretét ismerjük, az egyik az obulus
(vagy féldénár), mely a belső igények kielégítésére szolgált, ami arra enged
következtetni, hogy a magyar társadalom ekkora már eljutott arra a szintre,
hogy eredeti funkciója szerint tudta használni a pénzt. A másik a denár, melyből csak néhány darab
ismeretes, ezért feltételezik, hogy csak emlékpénznek verették a koronázás
alkalmával.
A
szuverén uralkodó másik ismérve a törvényalkotás.
Istvánnak két törvénykönyve készült, melyek a német hatás ismérveit hordozzák
magukon. Az első feltehetőleg 1001-ben készült (35 cikkelyt tartalmaz), a
második 1030-38 között (21 cikkelyt tartalmaz).
I.
törvényei: egyházi
és magántulajdon védelme, a keresztény vallás előírásainak megtartása (böjt,
vasárnap, gyónás, istentisztelet), földesúri jogok, vitézek és hospesek jogai,
boszorkányság bűntetése.
II.
Törvénye: tized,
tíz falu egy templom, bűntető törvények tolvajoknak, gyilkosoknak,
összeesküvőknek.
Törvényei
jól mutatják az egyházszervezés szigorú következetességét, s ebben a királyi
akarat érvényesülését. Ezt tükrözi az 1018-ban íródott Intelmek is, melyeket fiához, Imréhez írt.
A királyi intelmekben, 10 parancsolatban közli fiával, a trónörökléssel, az országlással járó főbb feladatokat.
A királyi intelmekben, 10 parancsolatban közli fiával, a trónörökléssel, az országlással járó főbb feladatokat.
Feladatának
tekintette az oklevéladást is. Neve
alatt tíz oklevélszöveg maradt ránk, de ezek közül mindössze négy hiteles. Nem
lehet vitatni, hogy István pénzverése, törvényhozása, oklevéladása intenzív
német hatásra, német segítséggel történt, de az ő érdeme, hogy a német segítség
igénybevétele, a német minta ellenére is biztosítani tudta M. o. függetlenségét
erős nyugati szomszédaival szemben.
A
XI. sz. legelején István hatalma M.o. nyugati felére terjedt ki - ahol még Géza
számolta fel a törzsi rendszert -, de az egész Kárpát-medence feletti hatalomra
igényt tartott. Az ország keleti fele nem engedelmeskedett Istvánnak. Ezen a
részen az erdélyi Gyula, a
Körösöknél Vata, a Marostól délre Ajtony kormányzott, az ország
peremterületein a kavarok éltek mind
törzsi formában. A sort az erdélyi Gyula elleni háború nyitotta meg 1003-ban, s
Ajtony legyőzése zárta az 1020-as évek végén, s ezzel István M.o. tényleges
uralkodójává vált.
A
belső problémák megoldása nagyon sok energiát követelt, ezért az ország
külkapcsolataiban apja békepolitikáját folytatta. A német birodalmon kívül,
Velencével és Bizánccal is szövetséget
kötött.
1018
után megnyitotta a jeruzsálemi zarándokút m.o-i szakaszát, amelyen védelmet
nyújtott az utazóknak. Ezzel hazánk bekapcsolódott az Európa keleti és nyugati
része közötti gazdasági, politikai, szellemi vérkeringésbe. Mivel az útvonal
elkerülte Esztergomot, ezért új székhelyet alapított Székesfehérváron, ahol bazilikát építtetett.
Az
egyházszervezésben is igénybe vette
a németek segítségét, melynek kezdeményezője Gizella volt, aki Koppány halála
után hozzálátott a veszprémi püspökség megszervezéséhez. Felesége példája
nyomán István két érseki, nyolc püspöki, összesen tíz egyházmegyét szervezett. Esztergomban érsekséget és az ehhez
tartozó Győrben, Veszprémben, Pécsen, Vácon és Egerben püspökségeket állított fel. Ugyanígy a Kalocsai érsekséghez tartozó bihari,
erdélyi és marosvásári egyházmegyékben is püspökségeket szervezett. A
korábbi térítő püspökségektől ezeket az új püspökségeket többek között az
különböztette meg, hogy állandó székhelyük és pontosan meghatározott,
földrajzilag jól körülírt egyháztartományaik voltak.
Az
egyházmegyékkel együtt szerveződtek a káptalanok.
Ennek tagjai a kanonokok, kiknek feladata a kegytárgyak, a kódexek, az
oklevelek őrzése és tanítás volt. Nagyobb településeken, városokban társaskáptalanok jöttek létre, melyet a prépostok irányítottak. (ezért
prépostságnak is nevezték őket).
A magyar
egyházszervezésben, a kereszténység terjesztésében résztvevő jelentősebb
egyházi személyek szinte kivétel nélkül bencés
szerzetesrendből kerültek ki. Az első hazai bencés kolostor építését Szent
Márton hegyén még Géza fejedelem kezdeményezte (Pannonhalma). István a
bakonybéli, pécsváradi, zalavári és a zoborhegyi kolostort hozta létre.
Az István
korában kiépült egyházi szervezet, hierarchia és rítus a római kereszténységhez
tartott, de ez azonban nem zárta ki a keleti egyház jelenlétét a magyar állam
területén. Sőt, a király maga is alapított görög szertartású monostort
politikai okokból.
Az
iskoláztatás a 996-ban alapított Szent Márton -hegyi bencés kolostorban indult,
itt tanult Szent Mór a későbbi pécsi püspök. Káptalani és kolostori iskolák
nyíltak rövidesen Csanádon, Székesfehérvárott, Pécsváradon és Zalaváron. Elemi
fokon latin olvasást, beszédet, írást, éneket és számolást tanítottak.
Középfokon (trivium) grammatikát, retorikát és didaktikát, felsőfokon
(quadrium) aritmetikát, zenét, csillagászatot és geometriát. A magyar iskolák
közvetítették az európai kultúrát, és hamarosan gazdagították is azt.
Az
egyházmegyék felállításával egy időben kezdetét vette az ún. várszervezet kiépítés.
E rendszer központi elemének a vár számított, melyek általában földvárak voltak, amelyeket vagy őskori várak átalakításával vagy újak építése révén álltak rendelkezésre. Az önmagába visszatérő vonal által határol területek alkották a vármegyéket. Bizonyos várakhoz nem összefüggő terület tartozott, hanem szórtan elhelyezkedő birtokok képezték a várkerületet, ezek a várispánságok. A vármegye területében a vár határain belül ( azaz a vármegyében) fekvő összes birtok beleszámított, tehát magában foglalta a királyi rendelkezésű birtokokon kívül a összes egyházi és magánföldesúri földeket is. A vármegye ispánja az egész vármegye felett közigazgatási jogkörrel rendelkezett. A vármegyerendszer létrehozásával István megteremtette a közigazgatást, az állam egész országot átfogó helyi-területi intézményrendszerét, olyan apparátust hozott létre, amely egyelőre szinte szétválaszthatatlanul magában egyesítette a megye területén a királynak mint politikai vezetőnek és mint az ország leghatalmasabb földesurának a képviseletét az ispán személyében, mely feladatot szívesen bízott közeli családtagjaira, ezzel biztosítva elképzelései megvalósulását.
E rendszer központi elemének a vár számított, melyek általában földvárak voltak, amelyeket vagy őskori várak átalakításával vagy újak építése révén álltak rendelkezésre. Az önmagába visszatérő vonal által határol területek alkották a vármegyéket. Bizonyos várakhoz nem összefüggő terület tartozott, hanem szórtan elhelyezkedő birtokok képezték a várkerületet, ezek a várispánságok. A vármegye területében a vár határain belül ( azaz a vármegyében) fekvő összes birtok beleszámított, tehát magában foglalta a királyi rendelkezésű birtokokon kívül a összes egyházi és magánföldesúri földeket is. A vármegye ispánja az egész vármegye felett közigazgatási jogkörrel rendelkezett. A vármegyerendszer létrehozásával István megteremtette a közigazgatást, az állam egész országot átfogó helyi-területi intézményrendszerét, olyan apparátust hozott létre, amely egyelőre szinte szétválaszthatatlanul magában egyesítette a megye területén a királynak mint politikai vezetőnek és mint az ország leghatalmasabb földesurának a képviseletét az ispán személyében, mely feladatot szívesen bízott közeli családtagjaira, ezzel biztosítva elképzelései megvalósulását.
István
törvényei nagy segítséget nyújtanak abban, hogy megismerjük a korabeli
társadalom képét. Két alapvető része a szabadok
(liberek) és a rabszolgák (servusok)
voltak. Jogi, vagyoni és kötelezettségbeli differenciák is voltak közöttük. A
rabszolgák nem rendelkeztek személyi és politikai jogokkal, mint pl. szabad
házasságkötés, szabad költözés és végrendelkezés, fegyverviselés, politikai
közügyekben való részvétel. Ezen jogok összesége az aurea libertas azaz az aranyszabadság.
A
jogilag szabadok csoportjain belül az első a király (rex) és az egyházi és világi arisztokrácia. A másik nagy csoportját a vitézek (milesek) alkotják, akik fegyveres szolgálatot
teljesítettek a királynak, ill. időnként az arisztokráciának, s viszonylag
tisztességes vagyonnal rendelkeztek. A szabadok harmadik, legnépesebb csoportja
a közrendűek (vulgarisok), akik
szerény vagyonnal bírtak, vagy már teljesen elszegényedtek, mindössze
családjuk, lovuk és fegyverük volt. Ők fizették családonként adót a királynak.
A lesüllyedés veszélye leginkább a közrendűeket fenyegette, akik kénytelenek
voltak mások szolgálatában állni, s fokozatosan egyre többet veszítettek
személyi és politikai jogaikból, miközben egyre több szolgálattal tartoztak
uraiknak. A kötött liber fokozatosan süllyedt a servus szintjére, mely folyamat
Géza fejedelem alatt indult meg, s lett a XI. sz.-i magyar történelem
legjelentősebb társadalmi változása.
A Szent István-i állam jellege
István
alatt új államiság alapjai jöttek létre M.o-on. Az új állam gyökeresen
különbözött mind a nomádállamtól, mind a törzsi államtól. Az új állam
megbontotta a különféle népelemek etnikai, területi és foglalkozási kereteit. A
keresztény hit felvétele és erőszakos terjesztése az eszmerendszer területén
végbement egyneműsítést jelentette. Mivel az új állam megerősödéséhez békét és
nem harcokat igényelt, így katonai szolgálat helyett adót követelt
alattvalóitól. Meghatározóvá vált a korábban nem ismert magántulajdon, a föld
egyéni birtoklása. Törvényei a magántulajdon védelmét szolgálták. Lassan
megszűntek a nomád birodalmakra jellemző, nagy kiterjedésű, térelválasztó
közként, gyepűként szolgáló vidékek (a senki földjei). Szigorúan területi elven
működött az egyházigazgatás. Az új magyar állam egyszerre illeszkedett a
nyugat-európai modellhez, és biztosította a magyarság fennmaradását.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése