A reformáció és az ellenreformáció Magyarországon
A
reformációnak négy fő ága volt: a lutheránus (evangélikus), a kálvinista
(református), az anabaptista és az
unitárius.
A
lutheránus vallás már 1526 előtt elterjed Habsburg Mária udvarában, elsősorban a
szepességen és Erdély területén lel követőkre, akik elsősorban szászok.
Történik ez az 1525-ös rákosi országgyűlés azon határozata ellenére, mely
szerint aki ezt a hitet terjeszti, annak máglyán a helye. Az irányzat
legnagyobb magyar terjesztője Dévai Bíró Mátyás.
A
kálvinista vallás terjesztésének igazi akadálya nem volt, mivel a hódoltság
területén megszűnt a katolikus egyházszervezet. Az emberek elhitték, hogy a
török nem más, mint isten csapása. Továbbá vonzott mindenkit a zsarnokölési
elmélet, továbbá a főurakat a securalizáció lehetősége. Így a 16.sz végére az
ország kétharmada a kálvinista irányzatot követi. Méliusz Juhász Péter az egyik
legfőbb prédikátor, 1562-ben összeállítja a magyar institúciót, melynek neve
Debrecen-Egervölgyi hitvallás. Őt váltja fel a 17.sz-ban Alvina Péter.
Az
anabaptista irányzat nem igazán terjedt el, valamennyire a Tiszántúlon illetve
Erdélyben. Karácsony György volt a legfőbb prédikátor, akit „román fekete
ember”-nek is neveztek. Egy alkalommal egymaga ment Balaszentmiklós vára ellen
ostromra pusztakézzel. Mit ád isten, nem sikerült neki…
Ennél
jobban elterjedt viszont az unitárius irányzat, leginkább Erdélyben, még János
Zsigmond is áttér erre az irányzatra. Dávid Ferenc a legfőbb prédikátor, és
fantasztikus szónok, egészen addig, amíg Báthory Kristóf be nem záratja Déva
várába, ahol meg is hal.
Erdély
vallási helyzete érdekes volt ebben az időszakban. Az 1568-as tordai
országgyűlés egyik határozata alapján mind a négy vallási irányzat szabadon
gyakorolható Erdély területén.
A
reformációnak megvoltak a kulturális hatásai. Anyanyelvű oktatásra tértek át az
iskolákban, az istentiszteletek is anyanyelven zajlottak. Kollégiumokat
létesítettek: Pápán, Sárospatakon (református) és Sopronban (evangélikus).
Nádasdy Tamás sárvár-újszigeti nyomdájában Sylvester János kinyomatja az
evangélikus újszövetséget magyarul. Ezt követi az első teljes református magyar
biblia, melyet Károlyi Gáspár nyomat ki 1590-ben Vizsolyban. További nyomdák
jönnek létre és ontják a bibliákat.
A
dolgok elé akadályt gördít az, hogy a Habsburgok katolikusak, így a protestáns
hitterjesztés nem folyhat szabadon. Az új katolikus székhely Nagyszombat. Az
ellenreformáció nagy Magyarországi alakja Pázmány Péter, aki bár protestánsnak
születik, jezsuita iskolába kerül, áttér a katolikus hitre és elkezdi a
hittérítést. Jezsuita kollégiumot alapít, majd 1635-ben Nagyszombaton
egyetemet. Érvei közé tartozik, hogy a protestantizmus az alsóbb néprétegeket
engedetlenségre és önállóságra készteti. Továbbá csak katolikus személy
töltheti be a legfőbb tisztségeket. Eszközei nem mások, mint a barokk
körmondatok, prédikációkés hitviták. Munkájának eredménye is van: a nemesség
70-80%-a rekatolizál. Az ellenreformáció igazi oka viszont az volt, hogy a
Habsburgokra szükség van, mert Magyarországnak nincs önálló hadserege. Továbbá
a Habsburgok jelenléte nem jelentett katasztrófát, mert az önálló Erdély
ellensúlyozta ezt.
Ebben
a korszakban nő a nádor szerepe, a rendeket képviseli. Fontos személyiség
Esterházy „Fényes” Miklós, aki nádor 1625-től 1645-ig. A pozsonyi alispán fia,
elveszi Mágóchy özvegyét, miután meghal, elveszi Thurzó özvegyét, így
hihetetlen méretű birtokra tesz szert. Eisenstadtban kastélyt épít. Tipikusan
Habsburghű nádor, nézete szerint szükség van nemzeti hadseregre, ésszerűen
használja fel a költségvetést.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése