Magyarok és a x. századi Európa
A
Kárpát-medencében a magyarság olyan földrajzi, éghajlati és etnikai viszonyok
közé került, amelyek beköltözésétől elkezdték életét átformálni. A kevésbé
szélsőséges klímaviszonyok miatt korábbi állattartás, földművelési és
települési módjukat is át kellett alakítani. A földek elhanyagoltak voltak, és
az itt talált római kori városmaradványok már ideiglenes szálláshelynek sem
voltak alkalmasak. Az itt talált lakossággal, szlávokkal, avar maradványokkal a
honfoglalók azonnal kapcsolatba kerültek és igyekeztek elsajátítani tőlük az új
hazában való élés tudományát.
A
Kárpát-medencébe költözve a magyarok két impérium közé kerültek. Délről Bizánc
volt a meghatározó hatalom, nyugaton pedig a Karoling Birodalom országai,
beleértve Itália északi felét is.
Még be sem fejeződött
a honfoglalás, amikor a császároktól megindult az ezüstpénzek áradata, melyért
felbérelték a magyar hadakat háborús céljaikra. Ezek az ezüst mennyiség képezte
alapját a vezető réteg új, díszes viseletét kiegészítő fegyvereknek,
lószerszámoknak, ékszereknek, melyeknek már csak eredete emlékeztet a
Kárpáton-túli előzményekre - valójában minőségileg is új, helyi művészeti
alkotások.
A magyar
hadak egy része először Itáliába jutott el a félszigetet uralni vágyó hatalmasságok
megbízásából. Adataink vannak egy 899-es csatáról, melyben a németek
megbízásából támadják meg Itália királyát, majd 904-ben Itáliával szövetségben
támadják annak ellenségeit.
Sikereiket
látva egyre több uralkodó fogad magyar csapatokat zsoldjába, többek között a
pápa is. Egy-egy portya zsoldja 10 mérőnyi arany (375 kg), így becslések
szerint összesen min.
15 mázsányi ezüstöt kaptak, nem számolva a szabad rablás "bevételeit", és a zsákmányolt rabszolgák és tárgyak értékét.
15 mázsányi ezüstöt kaptak, nem számolva a szabad rablás "bevételeit", és a zsákmányolt rabszolgák és tárgyak értékét.
Itália
ekkor (X. század) már csak halovány árnyéka régi nagyságának, ókori városaiból
nem sok maradt állva, épségben. Mindezek ellenére a magyarok számára
899-900-ban alighanem a csodák országának látszott a Pó-síkság jól épített
római útjai mentén sorakozó városokkal. Kivált mivel e városok nagy része
védtelen volt, így a magyarok előtt nyitva voltak a városok és szabad prédának
számítottak a kolostorok, pl. Velencét is megkísérelték elfoglalni. (900-ban)
A
folyamatnak I. Ottó német király vet véget, amikor 951-ben elveszi Itália
királyának özvegyét, s saját öccsére bízza az északkeleti tartományokat, aki a
magyarok nagy ellensége, majd 955-ben legyőzi a magyarokat.
Az
mediterrán kert-, szőlő-, és földművelés itáliai formái a X. sz.-i magyarok
számára egyelőre utánozhatatlanok voltak. Ugyanígy az antik technikai
hagyományokat fenntartó itáliai kis és közepes méretű kézművesipar (üvegfúvás,
bronzöntés, csontfaragás), valamint kőfaragó-művészetük és építészetük.
A magyar
támadások hatására jöttek itt létre a szabad városok, hiszen az erős falakkal
önmagát védelmező közösség ezentúl legfeljebb önként rendelte alá magát
valamely központi hatalomnak. (ez Itália történetében a magyar kalandozások
pozitív oldala)
A magyar
seregek számára a legkeményebb, feltörhetetlen Gallia volt, beleértve a
Rajnán-túli teljes Meroving-Karoling-kori régiót. Egyedül a burgundiai
kolostorokat tudták kifosztani.
Itt is
látták őseink a kolostorok, városok körüli jól művelt földeket, szőlőket,
gyümölcsöket, ám, hazatérve a látottakból (valószínűleg) semmit sem
hasznosítottak.
A magyarok 959-től
970-ig végi rabolták Konstantinápolyt és a Balkán-félszigetet is.
A roppant császárváros minden bizonnyal őseinket is lenyűgözte. (Gondoljunk csak a Hagia Sofia épületére) A csodálkozó döbbenetet próbálta ellensúlyozni a 958. Évi magyar támadás hadüzenetét is őrző Botond-monda. (a monda két része: az aranykapu bevágása, ez a hadüzenet bevett korabeli jelképe, amellyel Botond (kalandozó magyar vitéz) megmutatja hatalmas erejét, majd a kisméretű magyar közvitéz megvívja görög óriással és legyőzi őt.)
A roppant császárváros minden bizonnyal őseinket is lenyűgözte. (Gondoljunk csak a Hagia Sofia épületére) A csodálkozó döbbenetet próbálta ellensúlyozni a 958. Évi magyar támadás hadüzenetét is őrző Botond-monda. (a monda két része: az aranykapu bevágása, ez a hadüzenet bevett korabeli jelképe, amellyel Botond (kalandozó magyar vitéz) megmutatja hatalmas erejét, majd a kisméretű magyar közvitéz megvívja görög óriással és legyőzi őt.)
Hogy a
bizánci életforma és államszervezet milyen szerepet játszott a X. sz.-i
magyarság életében az felettébb homályos, de az biztos, hogy aranypénz csak a
bizánciaktól jutott őseinkhez, s csak a bizánci ékszereket viselték eredeti
formájukban, átalakítás nélkül.
Az itteni kert-, gyümölcs, és szántóvető kultúra ugyanolyan utánozhatatlan volt magyarjaink számára mint az összes többi.
Az itteni kert-, gyümölcs, és szántóvető kultúra ugyanolyan utánozhatatlan volt magyarjaink számára mint az összes többi.
Az egyetlen
- bár nem jelentős - kísérletet a bizánci egyház tette a magyarok megnyerésére,
de ez nem vezetett tartós sikerre. (Arra azonban elegendővolt, hogy a magyarok
lássák, hogy a városlakó, városépítő, fejlett iparral és mezőgazdasággal rendelkező
szomszédok keleten és nyugaton is keresztények.) 948-ban Bulcsú, (magyar vezér,
horka) majd a gyula is megkeresztelkedett bizánci rítus szerint, valamint
magukkal hozták térítési szándékkal Hierotheosz szerzetest is a
Kárpát-medencébe. Konstantinápoly közeledése ellenére a magyarok a bolgárokkal,
majd a besenyőkkel és a ruszokkal szövetségben még több ízben megkísérelte
megzsarolni a bizánciakat egészen 970 őszéig, az Arkadiupolisz mellett
elszenvedett nagy vereségig.
A X. sz.
elején Németország voltaképpen még semmilyen formában nem létezett, csak a
Keleti-Frank Birodalom, amely felett 911-ig valójában Karoling királyok
uralkodtak. Ez a keleti-frank ország öt részből tevődött össze, melyek egyike
Bajorország.
A bajorok
rossz néven vették a magyarok erőszakos honfoglalását, mivel Pannonia
tartományt tőlük ragadták el a jövevények.
Remélték,
hogy vezetőjük, Kurszán meggyilkolásával (904) elzavarhatják őket, de tévedtek.
Ezért 907 nyarán megtámadták a magyarokat, de súlyos vereséget szenvedtek.
Azt ezt
követő magyar portyázásoknak I. Ottó vetett végett, amikor 955-ben Ausburgnál
legyőzte a magyarok seregeit, vezetőiket - Bulcsút, Lehelt, és Surt -
felakasztatta.
A kegyetlen
megtorlás sokkhatást váltott ki a magyarokból, soha többé nem támadtak
Németországra. Ottó a győzelmét nem akarta kihasználni, nem indított
ellentámadást, s a németek még 75 évig nem támadtak a magyarokra.
Ebben az
időben a magyarok fejedelme Fajsz volt, akinek bukását az ausburgi vereség
okozta. A nomád életfelfogás és hitvilág szerint a vereség bizonyította, hogy a
vezér nem alkalmas a további uralkodásra.
Ekkor
került hatalomra Taksony. Ő levonta a következtetést, hogy nyugat felé nem
indíthat hadjáratokat. A németektől való félelmében szövetséget kötött a
besenyőkkel, majd az oroszokkal, a bolgárokkal és a kazárokkal is.
Miután
Keletről biztosította magát, szövetségteremtől akcióba kezdett nyugaton is. A
960-as évek elején felvette a kapcsolatot a pápával, és térítő püspököt kért
tőle, de Ottó megakadályozta, hogy a magyar törzsszövetség belépjen a
keresztény közösségbe, mellyel valószínűleg a magyarok pusztulását érte volna
el.
Feltehetőleg
970 körül Taksony helyére fia, Géza lépett. (Egyelőre tisztázatlan, hogy
Taksony az arkadiopoliszi vereség nyomán került-e ki a hatalomból.) Géza a
vereségből levonta a tanulságot: végett kell vetni a kalandozásoknak, a
békepolitika útjára kell lépnie.
Géza nyugat
felé nyitott. 972 tavaszán elküldte követeit I. Ottó császárhoz, hogy
jószomszédi viszonyt alakítson ki vele. Ajánlatát Ottó elfogadta, és Bruno
Sankt Gallen-i szerzetest küldte Magyarországra, akit a magyarok térítő püspökévé
szentelt fel.
Mivel
korábban már Hierotheos szerzetes is térített M.o-on bizánci rítus szerint, így
Géza számára elvileg meg volt a lehetőség arra, hogy uralkodása kezdetén a
latin helyett a bizánci Krisztus-hitet válassza. Gyakorlatilag azonban nem volt
igazi, tényleges választási lehetősége, hiszen a fenyegető bizánci invázió
árnyékában a segítséget csak nyugatról várhatta. Géza számára a keresztény
vallás felvétele alapvetően politikai kérdés volt.
Brunó
püspök közvetítésével 973. Márc.23-án Ottó és Géza Quedlinburgban rendezte
viszonyát, s Ottó segítségével a cseh-magyar viszony is normalizálódott.
Géza
külpolitikája három tényezőre vezethető vissza:
Taktikai jellegú: Kibékülni minden
lehetséges szomszéddal
Stratégiai: véglegesen le kellett
állítani a kalandozásokat
A kalandozások lezárulása miatt
életmódváltásra kényszerítette a magyarokat
Mivel
megszűntek a rabló hadjáratok, elmaradtak a gazdag zsákmányok, így amit
eddig külföldről zsákmányoltak, azt most belső forrásokból kellett megszerezni. Ettől kezdve a társadalmi fejlődés meghatározó volt. A kalandozásban addig résztvevő - többséget képező -fegyveres közrendű elemeket szolgáltatásokra kényszerítette.
eddig külföldről zsákmányoltak, azt most belső forrásokból kellett megszerezni. Ettől kezdve a társadalmi fejlődés meghatározó volt. A kalandozásban addig résztvevő - többséget képező -fegyveres közrendű elemeket szolgáltatásokra kényszerítette.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése