A xii. századi magyar társadalom
Gazdaság és
település
Ezen
évszázad belállapotairól több egykorú külföldi írás is tájékoztat. Többek
között rögzítette benyomásait Abu Hamid
mór utazó, Idríszí spanyol
geográfus.
A magyarok
XII. sz-i életmódjának legtöbbet vitatott híradását az a Freisingi Ottó püspök
hagyta ránk, aki a II: keresztes hadjárat során személyesen megfordult M.o-on.
Beszámolóiból az bizonyos, hogy már nem a sátor volt a magyarok egyetlen
lakhelye, másrészt pedig az, hogy megvoltak sátraik, vagyis nem volt túlságosan
távoli az idő, amikor fő tartózkodási helyük a sátor volt. Ha a nomád életmód a
maga teljességében már nem is létezett, de maradványai még élhettek a a XII.
sz. közepén is.
A
nomadizmus háttérbe szorulását a földművelés elterjedése idézte elő, melyet a
XII. sz-i oklevelek bizonyítanak.
A
földművelés legfontosabb munkaeszköze az eke és az ökör volt. 8 ökörrel
szántottak és ismerték a csoroszlyát, ami intenzív talajmegmunkálásra utal.
Még nem
jellemező a kifejezetten állattartó gazdálkodás, de a prédiumokon már tartottak ökröt, tehenet, disznót, juhot, marhát.
Régészeti leletek vizsgálata alapján elmondható, hogy a tartott állatok közül
51-58% szarvasmarha és sertés, 35% pedig juh és ló.
Ebben a
században tovább folytatódott a kézműves szolgáltatásra kötelezett népelemek
kiemelkedése a szolgák tömegéből. Kiváltságuk annyit jelentett, hogy nem voltak
uruk által bármiféle szolgálatra kötelezhetők, hanem
"foglalkozásuknak" megfelelő kézműves szolgálatot teljesítettek,
néhány foglalkozás esetében már megindult a kézműipar és az agrártevékenység
szétválása, de ez még nem utal specializáltságra. A földesurak kézműves
szolgáikat gyakran egyazon településre összpontosították, amely olykor a
település nevében is utalt erre.
A
társadalmi munkamegosztás előrehaladására utal a kül-, és belkereskedelem
fejlődése.
A XI: sz. elejétől a M.o.-on áthaladó zarándokok igényeinek kielégítésére indult el a kereskedelem, majd megjelentek a távolsági kereskedők is.
A XI: sz. elejétől a M.o.-on áthaladó zarándokok igényeinek kielégítésére indult el a kereskedelem, majd megjelentek a távolsági kereskedők is.
Az
igazgatási központok (ispáni, püspöki székhelyek) mellett a jó földrajzi
fekvésű helyeken is voltak vásárok. De a kereskedelmi tevékenységet akadályozta
a XII. századi magyar pénzek értéktelensége, mivel a királyok rendszeresen
rontották a pénz értékét (pénzrontás).
Így megkezdődött a külföldi pénzek fizetési eszközként való felhasználása a
magyar belkereskedelemben.
A XI.
sz.ban kialakult birtokszervezet a XII. sz.-ban megszilárdult. Becsült adatok
szerint a XII. sz. végén a világiak az ország területének 15, az egyháziak
10%-át tartották a kezükben, a többi szinte kizárólag a királyé volt. A királyi
birtokadományozások következtében a birtokszervezet szórttá vált. Egy-egy
földesúr birtoka az ország több részén szétszórva helyezkedett el, mely így az
önellátásra rendezkedett be.
A század alapvető
települési egysége a falu, melyet árkokkal kerítettek körül. A XII. sz-ban a
településhálózat szinte az egész Kárpát-medencét átfogta, mindössze néhány
olyan régió volt, amely még betelepítőkre várt. A falvak külső képe rendezetlen
volt: a házak ötletszerű elhelyezésben, olykor nagy távolságra álltak
egymástól. A házak közötti tágas tereket a gazdasági épületek (istálók)
töltötték ki. Csak kis részükben emelkedett templom. Ahol volt, ott a
templomkertbe temetkeztek, ahol nem volt, ott a település közelében temették el
halottaikat.
Az új
falvak létrehozásában a belső migráció (elvándorlás), valamint az idegen
etnikumok Magyarországra kerülése egyaránt szerepet játszott. A honfoglalástól
kezdve számos idegen népelem élt a Kárpát-medence területén: szlávok,
bolgár-törökök, avarok, összefoglalóan kavarnak mondott különféle török és
iráni nyelvű népek, a kalandozások korában fogolyként behurcolt német, olasz,
francia, görög ajkú népesség. A XI. sz-ban nyugatról németek, vallonok,
olaszok, csehek, keletről besenyők, úzok jöttek.
A XII. sz.
legjelentősebb magyarországi népmozgása a vallonok, olaszok, flamandok és
németek (szászok) bevándorlása volt, akik a súlyosbodó nyugat-európai terhek
elől menekültek a kedvezőbb viszonyokat kínáló M. o-ra, s nagy szerepük volt a
m.o-i városiasodásban. (A szászokat II. András 1224-ben különleges
kiváltságokkal ruházta fel.)
A XII.
századi magyar városok még nem voltak igazi városok, vagyis jobbára nem
kézművesek és kereskedők lakták. Abu Hamid szerint M.o. nak a XII. század közepén
78 városa volt, mindegyik rendelkezett erődítménnyel, körzettel (kerülettel),
falvakkal. (ezek valószínűleg a várispánságok székhelyei voltak). A XII:
századi városfejlődés élén a királyi székvárosok, Esztergom és Székesfehérvár
álltak. Esztergomban országos méretű árucsere alakult ki, s a nemzetközi
kereskedelem központja lett M.o-on. Székesfehérvár pedig fontos utak
csomópontjában feküdt. A legrégibb magyar városi kiváltságot a fehérvári jog
teljesítette meg. Eredetileg a fehérvári latinok nyerték ezt el, egy feltevés
szerint talán III. Istvántól. Kiváltságuk 4 területre terjedt ki: szabadon
választhatták bírájukat és 12 esküdtjüket, bírájuk minden ügyben illetékes
volt, más vendégek szabadon telepedhettek közéjük, végül mentesültek a
vámfizetés alól.
A XII:
század végi M.o. népességszámának megbízható meghatározására nincs lehetőség,
de különböző számítások szerint 1,8-2,2 millió fő volt. (más források szerint
1,5 millió) Ez azt jelenti, hogy a honfoglalás óta eltelt 300 év alatt a
kárpát-medencei lakosságszám megháromszorozódott.
A
társadalom
Amíg a XI.
században a magyar társadalom alapvető választóvonala a szabad és a szolga
között húzódott, addig a XII. sz.ban a vagyoni viszonyok és ennek kapcsán a
társadalmi termelésben elfoglalt helyezet vált a legfontosabb rendezőelvé.
Az
alávetett népességet gazdasági vonatkozásban két nagy csoportba oszthatjuk: a
teljesen nincstelen, valamint a csekély "vagyonnal" (házzal, földdel)
rendelkező népelem.
A vagyontalanok ház körüli szolgálatot teljesítettek, a földesúr prédiumán robotoltak, általában mindenféle szolgálatra kötelezhetők voltak. A házzal és földdel rendelkezők száma fokozatosan nőtt, ők termékjáradékkal, vagyis földjük termékfeleslegével adóztak uruknak. Jogi szempontból még tarkább volt a kép. A teljes jogfosztottság és a teljes szabadság között számos átmeneti állapot volt megtalálható. A legrosszabb helyzetben a beszélő szerszámnak tekintett szolgák voltak, míg a legjobb helyzetben a teljes szabadságot élvező hospesek vagy a század vége felé feltűnő jobbágyok voltak A szabadok táborán belül a legnépesebb csoportot a kötött szabadok alkották, akik nem rendelkeztek ugyan maradéktalanul a közszabadság valamennyi ismérvével, de a szolgákhoz képest kiemelkedő jogállásúak voltak. Statisztikai összegzések szerint a népesség 45%-a egyértelműen szolga (servus, ancilla), további 18% a szolgai állapotból éppen kilépő, felszabadított (libertus, libertinus), további 26% háznép (mansio, mansus). Tehát a prédiumon minden 10 ember közül 9 szolga, s csak egy személyében szabad (liber). E szolgák munkaerejére épült a prédiumok termelése. A világi birtok csekély számú liberje nem vett részt a prédium művelésében, termékjáradékot fizetett, valamint kézműves-, katonai, birtokigazgató szolgálattal tartozott urának.
A vagyontalanok ház körüli szolgálatot teljesítettek, a földesúr prédiumán robotoltak, általában mindenféle szolgálatra kötelezhetők voltak. A házzal és földdel rendelkezők száma fokozatosan nőtt, ők termékjáradékkal, vagyis földjük termékfeleslegével adóztak uruknak. Jogi szempontból még tarkább volt a kép. A teljes jogfosztottság és a teljes szabadság között számos átmeneti állapot volt megtalálható. A legrosszabb helyzetben a beszélő szerszámnak tekintett szolgák voltak, míg a legjobb helyzetben a teljes szabadságot élvező hospesek vagy a század vége felé feltűnő jobbágyok voltak A szabadok táborán belül a legnépesebb csoportot a kötött szabadok alkották, akik nem rendelkeztek ugyan maradéktalanul a közszabadság valamennyi ismérvével, de a szolgákhoz képest kiemelkedő jogállásúak voltak. Statisztikai összegzések szerint a népesség 45%-a egyértelműen szolga (servus, ancilla), további 18% a szolgai állapotból éppen kilépő, felszabadított (libertus, libertinus), további 26% háznép (mansio, mansus). Tehát a prédiumon minden 10 ember közül 9 szolga, s csak egy személyében szabad (liber). E szolgák munkaerejére épült a prédiumok termelése. A világi birtok csekély számú liberje nem vett részt a prédium művelésében, termékjáradékot fizetett, valamint kézműves-, katonai, birtokigazgató szolgálattal tartozott urának.
Az egyházi
birtok alávetettjeit legtöbbször nem jogállás, hanem szolgálat szerint nevezték
meg. Ezeken a birtokokon lényegében ismeretlen volt a teljes szabadság, viszont
a jogfosztottság sem érte el a világi servusét.
A valóságos
közszabadokról a XII. sz-ban csak meglehetősen gyér ismereteink vannak. A
kötött liberek az uraikhoz fűződő szálakat nem vághatták el, szabadságuk
legfontosabb mutatója az aranyszabadság birtoklása volt, ami a személyes
szabadságot jelentette.
A
honfoglaló magyarok társadalma még úgyszólván csak szabadokból állt. Az azóta
eltelt évszázadok alatt a szabadok jelentős része vagy elveszítette
szabadságát, vagy gazdasági függő viszonyba került a feudális birtoktípus
valamelyikétől.
A
közszabadok elsősorban hadakozók voltak, a könnyűlovas haditradíciót folytatták,
s a király seregében vonultak hadba.
Egyház
A XII. sz.
elejére a világi papság szervezete nagyjából kialakult. Az egyházi
hierarchiában az első helyen az érsekek, a püspökök és prépostok álltak, akik a
politikát is alakító legfelső réteghez tartoztak. Közülük a legismertebb Lukács
érsek, aki közel 25 évig állt az esztergomi érsekség élén.
A M.o-i
egyház életét a középkorban két érsek és 12 püspök irányította. A
székeskáptalanok és a nagyobb társaskáptalanok vezetői a prépostok voltak. Az
elit következő körét a főesperesek alkották, akik az egyházi igazgatást
végezték, felügyelték az egyházi törvények betartását. Utánuk következtek a
klerikusok, akik az ország kormányzati tevékenységében írástudóként vettek
részt.
A
középrétegeket a káptalanok tagjai és a plébánosok képezték. A káptalan a
világi papok testülete. Tagjai a kanonokok. A káptalanok egyik típusa a
székeskáptalanok a püspöki székhelyeken létrejött testületek, amelyek feladata
a püspök munkájának segítése, a tanácsadás, a tanítás, az egyházi kincsek
őrzése. A káptalanok másik formája a társaskáptalanok, amelyek királyi, főpapi
vagy földesúri alapításként jöttek létre.
Az
alsópapságot, ill. a m.o.-i plébániai hálózatot a magánegyház intézményének
kiépülése jellemezte. A földesúr, azaz a magánegyház ura kénye-kedve szerint
bánhatott a papsággal, bármikor elbocsáthatta, anyagilag is ki volt
szolgáltatva. Az alsópapság körébe sorolhatók a plébánosok segítői, általában
kezdő fiatal papok.
A m.o-i
egyházi társadalom másik részét, a szerzetespapságot tömörítő monostori
szervezetben is megerősödött magánegyház. A XII. sz.-i magánalapítású bencés
monostorok mint családi monostorok működtek.
Az egyházi
társadalomban elkülönülő szervezetet alkottak a szerzetesrendek.
A bencés rendnek egyedülálló érdemei vannak a magyar katolikus egyház megalapításában. Kolostoraik az egyházi műveltség, a kultúra fellegvárai voltak. Ők legendáig szerzői, és tőlük ered a Pray-kódex, mely a Halotti beszédet is tartalmazza.
A bencés rendnek egyedülálló érdemei vannak a magyar katolikus egyház megalapításában. Kolostoraik az egyházi műveltség, a kultúra fellegvárai voltak. Ők legendáig szerzői, és tőlük ered a Pray-kódex, mely a Halotti beszédet is tartalmazza.
A ciszterci
rend a bencés rend reformágaként kelt életre, s nagy szerepet játszottak a
mezőgazdasági kultúra terjesztésében. Kolostoraik nagy része királyi alapítású,
ugyanis rendjük nem tűrte a kegyurak beleszólását. Első magyarországi
monostorukat 1142-ben II. Géza király létesítette Cikádoron. A premontreiek ( a
fehér barátok) rendje kevésbé fordult el a világtól, tagjai bekapcsolódtak a
papi teendők ellátásába. Első apátságukat II. István alapította Váradelőhegyen.
A
lovagrendek közül megjelentek hazánkban a johaniták, a templomosok, a Szent
Lázár-rend tagjai.
Kultúra és
művelődés
A kultúra a
középkorban kevesek privilégiuma volt. Királyaink közül egyedül Kálmánról
bizonyos, hogy tudott írni, olvasni. Uralkodása alatt alakult ki először
irodalmi élet egy magyar király körül. Három István-legenda íródott, elkészült
egy történetírói alkotás, az első ősgeszta. Ebből az időből való az a
szertartáskönyv, amely a legrégibb m.o-i drámai emlékeket őrzi.
A XII. sz. első feléből való az első m.o.-i hangjegyes kézirat, benne a legkorábbi Szent Istvánról szóló verssel.
A XII. sz. első feléből való az első m.o.-i hangjegyes kézirat, benne a legkorábbi Szent Istvánról szóló verssel.
A hazai
iskoláztatás csak a középső szint elvégzéséig nyújtott lehetőséget, ez a
káptalanok és kolostorok kezében volt. Felsőfokú ismeretekre csak külföldön
lehetett szert tenni. Párizsban tanult Lukács, esztergomi érsek is.
A m.o-i
iskolák közül kiemelkedett a veszprémi iskola, mivel itt jogot is tanítottak,
amit a kolostori és káptalani iskolákban nem.
A
mindennapok írásbeliségét az oklevelek jelentették, amelyek jogokat
biztosítottak vagy jogok igazolására szolgáltak. Korszakos változást jelentett
a királyi oklevelek kiadásában, hogy III. Béla alatt kialakult egy erre
szakosodott királyi írószerv, a kancellária.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése