A magyarság kultúrája az Árpád-házi királyok idején.
(Az államalapítástól 1301-ig)
Első királyunk(István)
uralkodása fontos mérföldkő művelődésünk történetében is. A szakítás a
pogány hitvilággal, a kereszténység felvétele, hatalmas fordulatot hozott
népünk gondolkodásában A megtelepülés, a földművelésre szoktatás, a városok, a
vásárhelyek kialakulása, az ipar fejlődése, a munkamegosztás kezdetei az ipar
és a mezőgazdaság közt, a pénz szerepének fokozódása hozzájárult az anyagi és a
szellemi kultúra fejlődéséhez, a tömegek tudatának változásához, a feudális
társadalmi rend megszilárdulásához. A gazdasági és politikai fejlődés
eredményeire épült, azt erősítette a kor szellemi kultúrája. A térítő papok a
pogány rítusokat, hiedelmeket a kereszténységre nézve veszedelmesnek ítélték,
amiért nemcsak a táltosokkal, varázslókkal szemben léptek fel, hanem az ősi
vallás kultuszhelyeit, bálványait is igyekeztek megsemmisíteni. Az új
építészetben a templomok domináltak. István II. törvénykönyve úgy intézkedett,
hogy minden tíz falu építsen egy templomot, papról és könyvekről a püspök
gondoskodjék, felszerelést a király ad. Mivel a kereszténység a keleti és a
nyugati egyház felől is terjedt, egyaránt épültek centrális alaprajzú bizánci
templomok, illetve latin stílusú fa, majd kőtemplomok, kápolnák. A kegyszerek
előállításához ötvösmunkára volt szükség, a miseruhák készítésére
varró-himzőhelyek alakultak. A törvényeinkben található német-római birodalmi
latin mellett velencei műveltséget hozott magával Gellért püspök. Az egyház nem
csupán az élő beszéddel adta át ideológiáit, az írástudatlanoknak is érthető
eszközei: a képzőművészet alkotásai, a zene, az iparművészet A legrégibb falusi
templomok még fából készültek(Sövényegyháza, Ágasegyháza, Hímesegyháza). A
kőből épült XI. századi templomokból csak a feldebrői, pannonhalmi, pécsi, és
tihanyi altemplom maradt ránk. A templomokra a perzsa- szasszandia palmettás
díszítés volt a jellemző. Feldebrőn örmény- grúz hatást találunk. A század még
igen vegyes jellegű építészetét azonban elsősorban a felsőitáliai és a dalmát
hatás jellemzi. A dísztárgyakat részben külföldről hozták be ( a korona, a
bizánci keresztek), részben hazai műhelyekben keletkeztek. A zenére az
egyszólamú gregorián ének volt a jellemző. A kereszténység római és görög
egyházra szakadása ugyan csak 1054-ben történt meg, a kettősség azonban már ekkorra
megvolt. Utolsó fejedelmünket és első királyunkat politikai meggondolások
vezették, amikor a nyugati, latin nyelvű egyházhoz csatlakozott. De ezzel nem
szűnt meg még a kapcsolat a keleti egyházzal: István maga alapította a görög
apácák veszprémvölgyi kolostorát, bazilita szerzetesek telepedtek meg
Tihanyban. A nyugati kereszténység ekkor a Cluny nevével fémjelzett bencés
reformmozgalom hatása alatt állt. Bencés szerzetesek első közössége 996-ban
létesült Szentmártonhegyén (Pannonhalmán). István további kolostorokat is
alapított( Bakonybél, Pécsvárad, Zalavár, Zoborhegy), s a kolostorok
alapításában követték utódai is, András(Tihany), Béla(Szekszárd),
László(Somogyvár). István tíz püspökséget, köztük két érsekséget alapított. A
kor szellemi kultúrájában az egyház monopóliuma érvényesült. Az egyház
monopolizálta az oktatást is: öt káptalani iskolát alapítottak. A magasabb
beosztású papokat a kolostori iskolák nevelték. A papság nem nélkülözhette a
könyvet. A XII. század nagy fejlődést mutat: meggyorsult a könyvmásolás A kor
legdíszesebb kódexe a Csatári biblia. Könyvkultúránk fejlődését mutatja a
Pray-kódex-ez őrizte meg a Halotti beszédet, amely az első magyar nyelvű
dokumentum. De voltak eredeti művek is.
Az első magyarországi literátor a XI. századi Mór püspök volt. A Zoborhegy két
remetéjének, a lengyel Zoárdnak és Benedeknek az életét írta meg. A legendák
első, rövidebb változatai még reális képet rajzolnak hősükről, a későbbi
teljesebbek, az egyház pillanatnyi érdekei szerint módosultak. Később kialakult
az évkönyv(annales), és a krónika, valamint a gesta, amely a történelem
mozzanatait szélesebben ábrázolta. A XI. Századi ősgesta a magyarok életéről, a
honfoglalásról és az államalapításról számolhatott be. Mindezek latin nyelvűek
voltak. Az írástudatlanoknak is érthető
eszközei: a képzőművészet alkotásai, a zene, az iparművészet. István utolsó
éveit az a gond keserítette meg, kire hagyhatja az általa alapított keresztény
királyságot. István nővére, valamint Orseolo Pétert tette meg örökösévé. Vazul,
akit törvényesen megilletett volna a trón, ezért merényletre készült, ami
kudarcba fulladt, István megvakítatta Vazult. 1038 augusztus 15-én meghalt
István, ezzel nehéz évek következtek.
A magyarországi középkori kultúra virágkora A hazai feudalizmus alapja, a királyi birtok, 1200
körül felbomlott. A meghatározó szerepet az egyházi és a világi nagybirtok
vette át. Velük szemben a királyság igyekezett megszilárdítani központi
hatalmát, de ez csak átmeneti sikereket hozott. A nemesség a volt ősfoglalókból,
a királyi szolgáknak(serviens regis) nevezett adománybirtokosokból és a volt
várjobbágyokból kezdett a XIII. század elején osztállyá formálódni. Az
Aranybulla(1222) voltaképpen a serviensek kiváltságlevele, s a nemesség a
szolgabírói intézmény létrehozásával kezdte meg a széthulló királyi megye
helyén a nemesi megye kialakítását. A királyi hatalom gyengülése miatt azonban
a bárók szolgálatára kényszerültek. Kialakult a hűbéri függés magyar változata,
a familiaritás. A nemesség renddé szerveződése I. Lajos idején indult meg. A
XIII. századra a szolgarendűek(servi) és a szabad állapotú parasztság közt
elmosódtak e különbségek. Megindult az egységes jobbágyi osztály kialakulása. E
kor szülte a városi polgári rendet is. Mezővárosok keletkeztek. Lakosságuk földművelő,
de volt több-kevesebb iparuk is. Jellemzőjük a szűkebb, vagy szélesebb körű
önkormányzat. Az árutermelő, lakóinak teljes polgári szabadságot biztosító,
városfallal védett város neve a periódus végén civitas, a városfallal nem
övezett, a földesúri előjogokkal korlátozott településeké oppidium.
Fejlődésükre kedvezően hatott, ha megkapták az áru megállítás és az útkényszer
jogát. E fejlődésnek a termelőerők fokozódó kibontakozása és az anyagi kultúra
növekedése biztosított alapot. A kultúrtáj tovább terjedt a folyóvölgyeken át a
magasabb, erdős hegyvidékek irányába. A még meg nem szállt erdős, mocsaras
vidékeken az újonnan betelepült francia szerzetesrendek(ciszterciták,
premontreiek) kolostorai szinte mintagazdálkodásoknak számítottak.
Mezőgazdaságunk nem sokkal maradt el a nyugati mögött. Ellátta a lakosságot,
sőt piacra is termelt. Általánossá vált a háromnyomásos gazdálkodás. Virágzott
az állattenyésztés. A szellemi kultúrában szembetűnő az írásbeliség terjedése.
Ez összefügg az iskolaügy fejlődésével. Változatlanul vezető szerepet játszott,
de már a kor által módosított tartalommal, az egyházi műveltség. Mellette
kibontakozott a lovagi kultúra. A kor nagy stílusváltás periódusa. A XIII.
század derekán, nagyjából a tatárjárás után, a romantikát a gótika váltotta
fel. De a román nem túlfinomodással hanyatlott le, hanem szinte belenőtt a
gótikába. A legszámottevőbb az egyházi-vallási kultúra. A kolostorokban és a
káptalanokban termelődött ki az a feudális-vallásos műveltség, amelyet az
egyház terjeszt a tömegeknek. Az egyház hatalma fenntartására új szervezeteket
hozott létre. Az új szerzetesrendek Magyarországon is megtelepedtek. Így a
francia eredetű karthauziak(1084), a
mezőgazdasági kultúra és az építészet emelésében egyaránt érdemeket szerzett
ciszterek(1142) és a premontreiek(1130). A XIII. században alakult az egyetlen
magyar alapítású rend, a pálosoké. A városi fejlődés váltja ki az olyan
szerzetesrendek alapítását, amelyek nem félrehúzódva, birtokaikból, hanem a
városban munkából, vagy koldulásból élnek. Ilyenek a ferencrendiek és a
domonkosok. A női rendek közül a begina-mozgalom legjelesebb zárdája a Nyulak
szigetén(Margitsziget) alakult. A kolostorokban általában fejlődött az
írásbeliség, meghonosodtak a könyvtárak. Az építészetben a ciszterciek nyugatról
hozott szakismeretei hoztak fejlődést. A francia románika és a burgundi gótikát
hozták magukkal. A burgundi gótika hatását tükrözi a gyulafehérvári
székesegyház. Főúri. Nemzetségi alapítású kolostoraink közül a
legreprezentatívabbak az ún. lébényi típushoz tartoznak (Lébény, Ják, Zsámbék,
Türje). Románkori plasztikánk a jáki kőfaragó műhely alkotásaiban tetőzött,
hatása a közeli falvakon(Csempeszkopács, Sopronhorpács) messze túl is
jelentkezik. A kőben szegény Alföldön mázas égetett téglával építettek. Az
egyszerűbb falusi templomok a korban kedvelt centrális megoldással épültek(Ják,
Szt. Jakab kápolna, Pápóc, Kállósd). Különálló a ciszterciek rendi szabályokkal
meghatározott, puritánságra törekvő építészete. Törekvéseiket legragyogóbban
bélapátfalvi templomukban(1232) valósították meg. A francia kulturális hatás
megmutatkozott könyvkultúránkban is. Előtérbe került a francia koragótikus
írásgyakorlat. Az írás, mint hitelesítő tényező iránt növekvő igény nemcsak a
királyi kancellária létrehozásában nyilvánult meg, hanem növelte a káptalani és
a konventi hiteles helyek jelentőségét is. A vallási-egyházi kultúra a
művészetekben a tatárjárás után a francia hatás primátusát tükröző gótika
jegyében öltött testet. A templomépítésben a kezdeményező szerepet a városi
polgárság vette át.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése