A romantika
Időtartama: 18. sz. legutolsó éveitől a 19. sz. első
kétharmada, de volt, ahol még a 19.-20. sz. fordulóján is létezett.
A klasszicizmusból nőtt ki, de hamarosan szembefordult vele.
Elődje a szentimentalizmus volt.
A szó eredete: román
szóból, melynek jelentése regény (a latinnal szemben anyanyelven írt elbeszélő
művek neve).
A romantika az irodalomban fejlődött ki és innen tevődött át
más művészeti ágakba.
Forrása: általános illúzióvesztés a francia
forradalom után.
A romantikusok megtagadták az egész polgári ideológiát.
Szembefordultak a klasszicizmus dogmáival és a művész szabadságát hirdették.
Népművészet, népi kultúra felfedezése.
Orientalizmus (keletkutatás) és egzotizmus.
Jellemzői:
- eredetiség,
- nemzeti múlt,
- a művész szabadsága,
- különleges élethelyzetek,
- egyedi cselekménybonyolítás,
- érdekfeszítő események,
- fantázia, fantasztikum,
- felfokozott pátosz,
- zeneiség, festőiség,
- töredékesség,
- végletek, túlzások,
- líraiság, lírai(vá vált) műfajok,
- kevert műfajok (verses regény, ballada),
- szimmetrikus szerkezet.
A magyar
reformkor és irodalmi élete
A romantika eszméi összefonódtak az idegen elnyomás elleni,
a nemzeti függetlenségért folytatott harccal. Az írókra bizonyos kötelezettség,
felelősség hárult. Nemzeti érzés, lázas tenni akarás, optimizmus jellemezte
őket, változtatni akartak.
Céljaik:
- nemzeti függetlenség,
- polgári demokrácia,
- jobbágyfelszabadítás,
- gazdasági felpezsdülés,
- kulturális fejlődés.
1825 első magyar reformországgyűlés.
Pest és Kisfaludy Károly kerültek az irodalmi élet
középpontjába. 1821-ben Aurora nevű
zsebkönyvet alakított, körülötte irodalmi csoportosulás alakult ki (Aurora-kör). Bécsi ellenzsebkönyve: Hébe.
Pesti/Romantikus Triász:
- Vörösmarty Mihály,
- Bajza József,
- Toldy Ferenc.
Magyar nyelvű színház a német nyelvűvel szemben, MTA(1830),
irodalmi társaságok, Pesti Magyar Színház (1837), Kisfaludy Társaság, Nemzeti
Kör (később Ellenzéki Kör). Divatlapok.
Magyar nyelvű lapok :
- Tudományos Gyűjtemény,
- szépirodalmi melléklete a Koszorú,
- Kritikai Lapok,
- Athenaeum,
- Figyelmező.
Széchenyi István:
Első a polgárosodás, gazdasági fejlődés, reformokkal. Hitel.
Kossuth Lajos:
Nemzeti függetlenség akár forradalom útján is.
A reformpolitika a 40-es évekre kezdett kifulladni, egyre
inkább a forradalmi megoldás és Petőfi került előtérbe.
Vörösmarty
Mihály (1800-1855)
1800-ban
született Puszta-Nyéken, szegény családban.
1817: Perczel
Sándor fiainak nevelője.
Filozófiai tanfolyamot végzett.
Beleszeretett Perczel Etelkába (Adélba), versek.
1822: Görbői
joggyakorlat, Habsburg-ellenesség.
1825: Elkezdte
írni a Zalán futását.
Feleségül vette Csajághy Laurát.
A 40-es években
már kevesebbet írt, követte a Batthyány-kormány politikáját.
1848: Képviselő,
a világosi katasztrófa összetörte.
1855-ben halt
meg, temetése a Bach-rendszer elleni tiltakozásba torkollt.
Vörösmarty
jelentősége:
- legnagyobb romantikus,
- Kölcsey volt a hazafiság megtestesítője, Vörösmarty már az
emberiségért is aggódott,
- nemzeti honfoglalási eposz megteremtője,
- politikai szerepvállalás,
- egyetemes romantikában is megállja a helyét.
VÖRÖSMARTY EPIKUS
MŰVEI ÉS DRÁMÁI:
20-as évek, reformkor optimizmusa, buzdítás, nemzeti öntudat
növelése.
Zalán futása
(1825)
Első siker. Honfoglalási eposznak szánta, de főleg lírai
részletek láncolata lett belőle. Műnemek keveredése (romantikus
jellegzetesség).
Eposznak nem nagy műremek, de a kor olvasóközönségének akkor
egy dicső múltat hirdető hősi eposz kellett. Vörösmarty magyar mitológiát is
teremtett. Megjelenik benne a szerelem.
Bizonyította a nyelvújítás diadalát.
Még két terjedelmesebb epikus mű, melyben a nemzeti múlt
egy-egy hősi korszakát mutatja be: Cserhalom
(1825), Eger (1827).
A két szomszédvár:
ítélet a feudalizmus felett.
A Tündérvölgy
(1826) és A délsziget (1826) a tündér-romantika
világába vezet.
Csongor és Tünde (1830)
Források:
– Gyergyai Albert: História egy Árgirus nevű királtfiról és egy
tündér szűz leanyról,
– Shakespeare: Szentivánéji álom,
– Cervantes: Don Quijote,
– népmesei
források,
– Goethe:
Faust, antik mitológia, Gilgames.
Műfaja:
filozófiai mesedráma, romantikára jellemzően kevert a műfaja:
- mese: történet, szereplők, helyszín,
- dráma: szerkezet, dialógusok,
- filozófia: a három vándor, a sötétség, boldogságkeresés,
idealizmus és gyakorlatiasság ().
Téma: Mi a
boldogság és hol kell ezt keresni?
A hármas út: mindegyik középső, mindeni maga dönt, hogy
merre megy.
Kalmár: pénz,
Fejedelem: a hatalom boldogítja,
Tudós: a szellemi értékek révén próbál boldog lenni.
A második találkozás során megbukik mind a három elv, csak
pillanatnyi boldogságot érhetnek el vele.
A választ az éj monológjából és a történet végéből tudhatjuk
meg. Vörösmarty pesszimista véleménye szerint a világon egyedül a szerelem
őrizte meg értékét, egyedül ezért érdemes élni. Az éj pesszimista monológja
szerint az egyén élete elveszik a világegyetemben, csak a szerelemnek van
értelme, Csongor és Tünde is a FÖLDI szerelemben találja meg a boldogságot.
A boldogság csak az egyén boldogsága lehet, amit a földön
kell keresni (magunkban és nem a társadalomban).
Szerkezete:
Időszerkezete: 24 óra, mely az emberi élet egészét
szimbolizálja.
Körkörös, jellegzetesen szimmetriára épülő romantikus
szerkezet.
A szereplők:
Csongor és Tünde: Nem a földön járnak, irreális.
Idealizált szerelem.
Balga és Ilma: Sokkal életszerűbb, reálisabb páros.
Veszekednek, földi szerelem.
A mű romantikus
jellemzői:
- korra jellemző műfaji keveredés.
- téma,
- szimmetrikus szerkezet,
- a népiesség hatása,
- a népmesék hatása (3-as szám, aranyalmafa, bocskor,
köpönyeg)
- népies nyelvhasználat,
- végletes jellemek ütköztetése.
HAZA ÉS EMBERISÉG
1830-as, 40-es évek, pesszimizmus némi reménnyel.
Szózat
(1836)
Szerkezete: Skót balladaforma, szónoki beszédre emlékeztet.
Témája: Felkiáltás, kiáltvány, szózat a magyar nemzethez. Az
egész nemzethez szól, de úgy, hogy az E/2. használatával bensőséges kapcsolatot
létesít az olvasóval.
1.-2. vsz.: A tántoríthatatlan hazafiúi hűség
követelése a válságos történelmi helyzetben.
3.-5. vsz.: A dicső nemzeti múlt felidézése. Az
igazságtalan sorssal szembeszálló hősies küzdelmet mutatja be.
6.-7. vsz.: Jelen. Vörösmarty bátor öntudattal fordul
nemzete nevében az emberiséghez: jogunk van a népek nagy családjába tartozni.
8.-10. vsz.: Megszólal Vörösmarty jövőbe vetett hite.
Teljes bizonyosság afelől, hogy a múlt és jelen erőfeszítéseinek meg kell
hozniuk a jobb jövőt.
11.-12. vsz.: Ahhoz, hogy a jobb jövő eljöhessen
Vörösmarty feltétlen elszántságra buzdít.
13.-14. vsz.: Az első két versszak megismétlése,
keret, DE szórendcsere.
A Guttenberg
albumba (1839)
A könyvnyomtatás 400. évfordulójára írta, egy díszkönyv
kiadásához.
Epigrammaszerű vers. Egy összetett mondat, az utolsó két sor
a főmondat, a fő gondolattal a mellékmondatok után.
Mondanivalója: Gutenberg találmányát csak bizonyos feltételek
mellett ünnepelheti a világ.
Utópisztikus elképzelés a világ megjavulásáról. A
felvilágosodás gondolatai jelennek meg: örök béke, polgári haladás,
együttműködés.
Gondolatok a
könyvtárban (1844)
Alkalmi vers, a civilizáció célján gondolkozik az Akadémia
könyvtárában.
Filozófiai óda. Emelkedettség, komor, elgondolkodtat.
Szerkezete: 3 kérdés — 3 válasz.
1. "Ment-e a könyvek által a világ elébb?",
válasz: Nem.
2. El kell-e égetni a könyveket?, válasz: Nem.
3. "Mi dolgunk a világon?", válasz: Küzdeni.
Vörösmarty az emberiség történetét körforgásszerűen képzelte
el: egyszer mindent elölről kell kezdeni.
Az emberek
(1846)
Galíciai felkelés. Mo.-n is adva volt a lehetősége. A mű
felhívás az érdekegyesítésre.
Lefelé haladó kompozíció.
Országháza
(1846)
Még mindig a lengyel tragédia hatása alatt. Érdekegyesítés,
jobbágyfelszabadítás. A jobbágyság rossz sorsa a nemesség bűne.
Nincs országgyűlés. Érték és időszembesítő vers.
VÖRÖSMARTY A
SZABADSÁGHARC UTÁN
Szimpatizál a szabadságharccal, de ő maga nem vesz olyan tevékenyen
részt, mint Petőfi. A világosi fegyverletétel után Szatmár megyében bujkál.
1850-ben visszatér családjához, önként jelentkezik, perbe fogják, de nem merik
bántani a nemzet költőjét. Vidéki birtokára vonul vissza, magába forduló lesz.
1850-es évek, teljes pesszimizmus. A szabadságharc veresége
a teljes kétségbeesésbe sodorta Vörösmartyt.
Előszó
(1850-51 tele)
Az 1845-ben írt Három
rege című mű előszava. 49 sor, utalás a szabadságharc leverésének évére.
A világosi katasztrófát kozmikus tragédia víziójává
növeszti.
A vers időkerete egyetlen kozmikussá növesztett esztendő.
Tavasz: a reformkor boldog időszaka. MÚLT. Úgy tűnt, hogy
megvalósul a vágyott boldog jövő. Felvilágosodás gondolatai, haza és emberiség
összefonódása.
Az ősz viharai után a tél (JELEN) kietlensége, dermedtsége
következik. A csend az önkényuralmi terror némaságát jelképezi.
Szétválik a természet és társadalom ||-a, a term. újra
tavaszra készülődik (JÖVŐ), az emberek számára viszont örök a tél.
A vén cigány
(1854, utolsó mű)
Rapszódia. Bordal-keret.
A vén cigány: muzsikájával elfeledteti a bánatot. Egyben az
idős költő metaforája is. Megjelenik benne az őrület leírása.
A szenvedés után szükségszerűen valami jobbnak kell
következnie. Megjelenik egy jobb kor reménye.
VÖRÖSMARTY
SZERELMI LÍRÁJA
Az Etelka-szerelem elsősorban epikus alkotásaiban jelent
meg, mindössze egy vers született ebből a témából, a Késő vágy. Nyugodt érzelmekről tanúskodik. Vörösmarty érzései a
Laura-szerelem idejében lángolnak fel újra, de szorongást, kétséget, bizonytalanságot
is tartalmaznak.
Késő vágy
(1839)
Elégia. A jelen gondolataival találkozunk, elmondja, hogy mi
múlt el, mi nincs. Nem várnak már rá kalandok és ez ellen semmit sem tehet.
Ábránd
(1843)
Anafora és refrén: "Szerelmedért". Ez fogja közre
a vallomást, mely teljes odaadást fejez ki. Utal a szerelem rabság jellegére,
de ő ezt önként vállalja. Minden a szerelemért történik és a szerelemért
mindent megtenne.
A merengőhöz
(1843)
43 éves költő, fiatal feleség, féltékenység, még az álmokra
is. "Álmodozás az élet megrontója"-mondta a legnagyobb romantikus.
Az élet dolgait kell élvezni, nem az álmokat.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése