20. SZÁZAD VILÁGIRODALOM 
Líra
Śj költôi nyelv
 
Századunk    költôi   közül  
sokan    felfedezôútnak,    titokfejtésnek, 
hírszerzésnek 
tartják  az  alkotást, de 
nem  mindennapi  területrôl 
kell 
híreket 
hozniok.  Az  új tapasztalatok,  élmények 
kifejezésére  az  eddig 
használt költôi
nyelv alkalmatlannak látszik: a költôi közlés
megszokott formái  kiürültek, 
elhasználódtak. Majakovszkijék
1912-es 
manifesztumában  ezért  jut olyan nagy  indulattal 
kifejezésre  a 
"végtelen gyűlölet az elôttünk létezett
nyelv iránt".
 
A  modern lírikusok tehát egy új
költôi nyelv  megteremtésén  fáradoznak, 
melynek logikája eltér a mindennapi
gondolkodás megszokott gyakorlatától. A 
vers  
bátran   él  az 
elvonatkoztatás,  a  váratlan  
képzettársítás,   a 
széttördelés, 
a  sűrítés és a kihagyás, a szünet
eszközeivel. A  képek  és 
gondolatok 
elrendezése,  a  versmondat tagolása,  a 
szavak  egymás  mellé 
helyezése 
olyan folytonosságot teremt, amelybôl lassanként  egy 
összetett 
jelentést hordozó értelmi és érzelmi közeg
alakul ki.
Śjfajta személyesség
  A
modern líra egyik fontos sajátossága az újfajta, a
nem életrajzi személyesség. Már a múlt század
második
felének java költészete szakított az ún.
élménylírával,
amelyben 
a  költô  egyes 
szám  elsô  személyben, 
közvetlenül  mondta  ki 
érzelmeit (Browning, Arany stb.). Sok
modern költô tartózkodik a direkt beszédtôl,
indulatait,
kínlódásait, 
elragadtatásait, tapasztalatait képekbe, tárgyakba,  alakokba 
vetíti  
ki.   Megkeresi  élményei, 
érzései,   gondolatai   tárgyi,  
képi 
megfelelôjét, és szubjektivitását
ezen 
át,  közvetetten  fejezi ki. Tárgyak,  szerepek, 
helyzetek  tükrében 
szemléli önmagát és világát.
  A
költô a versben nem mint magánszemély van jelen,
hanem mint költô-intelligencia, a nyelv
operatôre, mint
művész, 
aki  alkotó  fantáziájával a magában véve  jelentés 
nélküli  vagy 
jelentésszegény anyagot egy teljesebb
lét 
jeleivé  változtatja.
Intellektuális költészet jön így létre, 
mert  a 
költô élményeit nem érzelmileg, hanem
intellektuálisan ragadja meg. Ez  nem 
azt 
jelenti,  hogy a versben
filozófiai kérdéseket fejteget, 
inkább  csak 
azt, hogy
filozófiai légkört teremt.
A költôi kép
  A
modern lírában a költôi kép értelme és használata
is 
megváltozik. A metafora nem hasonló dolgok összetartozását  mondja 
ki, 
hanem az egymástól távol állókat,
eltörekvôket kényszeríti össze. A költôi kép
egyidejűleg
különféle jelentéseket sugallhat, egyszerre
ellentétes
energiákat 
hoz mozgásba. A kép önállósul, nem a megjelenítés eszköze  már, 
inkább 
abszolút  érvényű  jel, amit nem 
lehet  közvetlenül  valami 
másra 
visszavezetni.  Saját 
evidenciája  van, egyre
jobban  közeledik  a 
puszta 
megnevezéshez:  "Alvó 
szegek a jéghideg homokban, 
/  Plakátmagányban  ázó 
éjjelek"(Pilinszky János: Négysoros).
  A
költészet a századforduló óta gyakran szabad vers
jellegű, a hagyományos versformáktól
független belsô
ritmusra épül. A rímelés ritkább, és gyakran
lazábbak
az alkalmazott rímelési rendszerek, mint
korábban.
A megközelités nehézségei
 
Korunk lírája nem kínál mindig kényelmes megközelítést, nem segíti
elô  a 
gyors olvasást, amely minél elôbb
végezni akar a szöveggel, "mert egyéb
dolgunk is van".
Nevezhetjük 
ezoterikusnak  is, mert
gyakran  rejtvényekben  és 
homályosan 
szól, a kimondhatatlant csak úgy
tudja kifejezni, hogy elrejti a kimondottban.
De minden
emberhez  szól, minden ember
számára van mondanivalója, még ha kevés is 
az 
olvasója. A költészet szerepét és
hatását 
illetôen  Eliot  angol 
költô mindenesetre  bizakodó:"  . 
.  .  a 
költészet a társadalom, a közösség valamennyi
tagjának, az egész népnek a beszédét, az
érzékenységét,
az életét befolyásolja, függetlenül attól,
hogy olvassák és
élvezik-e 
a  költészetet  vagy sem, sôt még attól  is, 
hogy  ismerik-e  a 
legnagyobb költôik nevét vagy sem."
    
Vegyük sorb a huszadik század legnagyobb költôinek a  nevét, 
és utána sorban személyenként foglalkozzunk
velük. Ide tartoznak: 
Konsztantinosz   Kavafisz 
,  Ezra   Pound 
,    Paul   Éluard 
, 
Federico García Lorca,Paul Celan,   Oszip EmiljevicsMandelstam  , 
,  
Vlagyimir  Vlagyimirovics  Majakovszkij, 
Vítezslav   Nezval, 
Zbigniew Herbert,Guillaume Apollinaire,
Gottfried Benn, Tomas Stearns Eliot,
 

0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése