Sarkadi Imre (1921-1961) írói munkássága a 19. sz.-i és a
móriczi
típusú szemlélethez és módszerhez
kötôdik. Elsô elbeszéléseiben
örök érvényű emberi problémákat közelít meg,
az
egyén
és a világ
összeütközéseit igyekszik megszólaltatni, gyakran
népmondákat,
görög mítoszokat értelmezve
újra (Kôműves Kelemen,
1947).
Alapélménye
az embert lényegében támadó válság, az
erkölcsi világrend
zavara. A háború és a még közeli fasizmus
szolgáltatja a traumát. Novellái
olyan helyzetekrôl tudósítanak, amelyekben az
erkölcs szabályozó ereje nem
működik
(A szökevény, 1948).
A fordulat évei
után Sarkadi a
falu
átalakulásáról festett képet írásaiban (Gál János útja,
1950). Kútban c.
elbeszélését
(1953) 1955-ben filmre írta,
ebbôl született Fábri
Zoltán
rendezésében
a magyar filmgyártás akkori jelentôs sikere,
a Körhinta.
Sarkadi
életműve 1956 után visszakanyarodni látszik az indítóélmény kínzó
dilemmáihoz.
Hôsei erôtlenek az élet mindennapjainak
vállalásához, így
részben vagy egészben elvesztik morális
tartásukat (Bolond és
szörnyeteg , 1960; A gyáva, 1961).
A szerzô életének és
munkásságának rövid bemutatása,
valamint
müveinek ismertetése és
elemzése után számitógépes
feldolgozásban olvassuk
el a kiemelt rövidebb irásokat
és a
nagyobb
terjedelmű művek részleteit.Mivel a szerzônk nemcsak
a
prózában
számit kitünô alkotónak,hanem
a drámairodalomban is,
éppen
ezért szakitsunk idôt
a szerzô és
műveinek a
megismerésére.A Rádió
Hangarchivumának
igénybevételével
hallgassunk
meg minél több
elbeszélésnek és drámának
rádióváltozatát!
Kardos G. Kardos G. György (1925-) regényei a második világháborút
követô
idôszakban
mutatják be az ellentétektôl forrongó
Palesztinát (Avraham
Bogatír
hét napja, 1968, majd ennek
lazán kapcsolódó folytatásai:
Hová
tűntek a katonák, 1971; A
történet
vége, 1977). Az író igazi érdeme, hogy helyhez és korhoz
kötött
anyagában megtalálta az egyetemes jelentést.
Sánta Ferenc (1927-)
pályájának elsô éveit
az ösztönös-érzelmi
magatartás,
a spontán líraiság jellemzi, elbeszéléseiben mesei hangulatot
teremt,
szubjektív, elsô személyes fonnában, a balladák stilizált nyelvén
ábrázolja
hôseinek emberi tisztaságát, keserves és mégis szép életét.
Az
50-es
évek második felében
Sánta úgy látta, hogy el kell
szakadnia
indulásának
líraian bensôséges, érzelmi
telítettségű stílusától, s egy
objektívebb, nagyobb intellektuális tágasságú
formát, egy közvetett,
gondolati prózát kell teremtenie.
A
Nácik c. elbeszélésében (1961) az embertelenség modern
megnyilatkozásait fegyelmezett
szűkszavúsággal méri fel.
A legelôn az öreg pásztor és unokája két
fegyverestôl kap leckét a totális
engedelmességre nevelés módszereibôl. A
fegyveresek megnevezetlen személyek
után kutatnak, ezért vallatják
a pásztorokat, végül dolgukvégezetlen
eltávoznak. De már
nem is az az érdekes, hogy járt-e erre a
keresett ember vagy
nem, hanem az, hogy az emberek legyenek
kiszolgáltatottságuk tudatában, és
legközelebb megmondják, amit tudnak. Az
elôtérben játszódó események feszülten
drámaiak, a háttér
azonban homályba vész, mégis érezzük a
történelmi erôszak
légkörét.
Nem tudjuk, a két náci lovas kit keres, nem géppisztolyoznak le
senkit, mégis: a gyerekvallatás hideg
kegyetlensége, a csizma és a gumibot
iszonyatról tanúskodik.
A
Húsz óra (1964) fiktív riport formájában megírt regény.
A
riporter azt nyomozza, hogy miért ölte meg az ártatlan Kocsis Benjámint
Varga Sándor, aki az ötvenes évek elején a
falu
párttitkára
volt. A megszólaltatott emberek nem
csak saját sorsukról
vallanak, az egész élettel néznek szembe. Az
egyéni
sorsok mindig érintkeznek, beleszövôdnek a
falu történetébe,
ily módon a regény világa fokozatosan
kitágul, s az egyetlen
falu embereinek élete az egész országét is
idézi.
Sánta
Ferenc egész munkásságára jellemzô a problémák
etikus
megközelítése.
Legfontosabbnak a pontos
és elfogulatlan
tisztánlátást tartja, hogy igazak
maradhassunk.
Konrád György (1933-) A látogató c. regényében (1969)
belsô monológokban, álomszerű fejezetekben ad
szuggesztív
képet a nagyváros perifériáján kallódó emberi
sorsokról. Az
író a témát az emberi nyomorúsággal
hivatalból foglalkozó
"látogató" részt vevô és ezért
fájdalmas-tehetetlen alakjának
szemszögébôl
közelíti meg. A hivatalnokszemélyiség elsô személyben szólal
meg,
és regénybeli mozgása során minden lehetô helyzetbe belebocsátkozik,
végül pedig eljut odáig, hogy
egyetlen
elégséges lehetôségként felveszi védence életformáját. Tudomásul
veszi azt is, hogy elvontan érvényes választása
egy
szervezett társadalom közegében
az önelvesztéssel határos, ráadásul
komikus képtelenség. A regényben az emberi
szenvedés,
öröm, utálat, szeretet, az egymás ellenében és egymásért élés,
az egymást tagadás és egymást emelés
állapotai
nem pusztán érzékletességükben vannak jelen,
hanem a jelen
idôben kinyíló szituációk önmaguk elvont -
filozófiai-etikai -
többletét is hordozzák.
A
jugoszláviai magyar irodalom legizgalmasabb életművét
Sinkó Ervin (1898-1967) teremtette meg.
Legfontosabb művei
még a 20-as, 30-as években születtek,
élményanyagukkal a
forradalmak és az emigráció korszakába
nyúlnak vissza, mégis csak 1948 után
váltak idôszerűekké. Választ keresnek a
forradalmakban és a két világháború
közt vajúdó európai történelem etikai kérdéseire.
Legnagyobb vállalkozása a
30-as
évek elején írt Optimisták c. regénye,
melyben az elsô világháborút kísérô
forradalmi mozgalmakat és a Tanácsköztársaság
harcait ábrázolja. Egy regény regénye c.
moszkvai naplójegyzeteiben (1935-
37)
az Optimisták kiadása körüli bonyodalmakat beszéli el,
elemezve a
személyi kultusz és a moszkvai perek
korszakát.
Gion
Nándor (1941-) már a Testvérem, Joáb c. regényével
(1969) a jugoszláviai magyar próza élvonalába
került. Ezen az
oldalon c. regényszerű novellafüzérében
(1971) egy vidéki kisváros temetôre
nézô
utcája életének "régi megható történetei"-t, eseményeit beszéli
el.
Talán legjobb regénye a Virágos
katona (1973), mely a századelô
soknemzetiségű bácskai kisvárosának
életét
rajzolja
elénk. Az író a cselekményt
szimbolikus és folklórmotívumokkal
többrétűvé emeli. Fô eszméje: a társadalomból
való kiszakadás, elmenekülés
lehetetlen és értelmetlen, a realitásokat
vállalni kell.
Az
erdélyi Sütô András (1927-) Anyám könnyű álmot igér c.
"naplójegyzeteiben" (1970),
lírai szociográfiájában szülôfalujának, a
mezôségi Pusztakamarásnak és családjának
megpróbáltatásairól, a nemzetiségi
lét gondjairól számol be népi ihletésű, szép
magyarsággal. A szociográfiai
irodalomnak azokat
a hagyományait követi,
amelyek nem tudományos
módszerességgel, hanem
személyes
tapasztalatok, emlékek nyomán
mutatják be egy közösség életét
(vö.:
Puszták népe). A
falu életének valóságanyagát az
író néhány
hazalátogatásának története fogja
epikus keretbe. Sütô ebbe a
keretbe
helyezi
el a beszélgetéseket,
élettörténeteket, életképeket, leveleket,
kérvényeket, történelmi dokumentumokat, gyűléseken
hallott felszólalásokat,
mindazt, amibôl a vegyes ajkú falu,
közelebbrôl
a szórványban élô magyarság történelmi sorsa
kibontakozik.
A
szociográfiai tényfeltárás, a riport, a publicisztika és az esszé lírai
vallomással társul. A beszámoló hangja
elégikus.
A
kolozsvári Szilágyi István (1938-) Kô hull apadó kútba c.
regényében (1975) a társadalmi, lélektani,
mitológiai rétegek
egységbe szervezésével, az ezekhez kapcsolódó
esszéisztikus
reflexiókkal, az idôsíkok és nézôpontok
lélektani motivációjú
váltásaival
az emberi létezés
általánosabb törvényeinek vizsgálatára
vállalkozott. Az agancsbozót c. regényének
(1989)
minden
részletezô helyszín- és cselekményleírása fojtogató titkokat ígér.
Három
férfi vasat ver,
kardokat kovácsol egy
szurdok mélyén lévô
sziklahámorban. Megjelenik egy negyedik: ô
mesél.
Hasonlítgatja a kinti és a benti világot. A
"Velünk Rendelkezô
Szándék" bennük érlelôdô munkáját, az
ahhoz igazodást figyeli s figyelteti
társaival. Érzékeljük, hogy a létrôl van
szó, hogy a négy férfival akkor is minden
megtörténik, mikor
a kalapálásról áttérnek az acél edzésére,
mikor szarvasmájat
darabolnak vagy viperákat kerülgetnek. S
amikor kérdéseket
tesznek fel.
A szlovákiai Dobos
László (1930-) trilógiává
összeálló regényeiben
(Messze voltak a csillagok, 1963;
Földönfutók, 1967;
Egy szál ingben, 1976) egyre táguló térben és
idôben mutatja
be a szlovákiai magyarság történelmét és
jelenkori tudatát, az
értékpusztulás, a szellemi és erkölcsi
devalválódás folyamatát.
Grendel Lajos (1948-) a 80-as évek elsô felében küzdötte
fel magát a magyar próza élvonalába.
Éleslövészet (1981), Galeri (1982) és
Áttételek
(1985) c. regényeiben a létébôl, szlovákiai magyar író
létébôl
adódó ellentmondásokkal és lehetôségekkel néz
szembe. A történetmondónak a
szétesett múlt és a
sivár
jelen kulisszái közt nincs miben megkapaszkodnia, legfeljebb önmaga
történetének elmondásában. Maga a
történetelmondás viszonylagossá teszi az
elbeszélô
adta világértelmezést. A
regényeket az áttűnéses technika,
a
reális
valóságelemekhez tapadó látomás, az
idôsíkokat váltó emlékkép,
asszociációkra épülô belsô monológ jellemzi.
Márai Sándor
(1900-1989)
Márai (eredeti nevén:
Grosschmid) Sándor Kassán
született polgári
értelmiségi családban. Ősei szász polgárok
voltak.
Középiskolai tanulmányait szülôvárosában,
Eperjesen és Budapesten végezte.
18
évesen már tárcákat írt a Budapesti Naplóba, majd rendszeres újságírói
tevékenységet fejtett
ki. 1919-tôl 1923-ig
Németországban, 1923-tól
Párizsban élt. Lipcsében, Frankfurtban és
Berlinben egyetemi tanulmányokat
folytatott.
A Frankfurter Zeitung
gyakran közölte cikkeit.
1926-ban
hosszabb utat tett a Közel-Keleten. Európa
polgárának hitte magát, annak a
liberális polgári szellemnek a szolgálatát
vállalta, mely ifjúságában vette
körül.
1928-tól Magyarországon kapcsolódott
be az irodalmi
életbe. Hitler
hatalomra jutása és a németországi események
azt a
meggyôzôdést
keltették benne, hogy a polgári
liberalizmus halálos sebet
kapott. Egyre szenvedélyesebben igyekezett
olyan
szellemi magatartást kialakítani, mely
alkalmas a barbár korszellemtôl és a
technikai civilizációtól fenyegetett európai
kultúra védelmére. Cikkeiben,
könyveiben, Naplójában (1943-44)
megfogalmazta szembenállását a
háborúval, az antidemokratikus
tôrekvésekkel.
1945 után bizalmatlanul
figyelte a változásokat,
nem azonosult a
megújulásnak azzal a lázas várakozásával,
mely a hatalom birtokába törekvô
rétegeket
jellemezte. 1948-ban Svájcba
távozott, 1950 és
52 között
Olaszországban élt, aztán
az
Egyesült államokban telepedett
le. A kaliforniai
San Diegóban,
otthonában maga vetett véget életének.
Az
elsô olyan könyve, amelyet a késôbbiekben is magáénak
vallott,
az Istenek nyomában c., közel-keleti
tapasztalatairól beszámoló
útirajza
(1927). Némi szkepszissel szemléli az ôsi világot, melyet már a
maga
képére kezdett formálni az elgépiesedô civilizáció. Asszociációi
az
idô különbözô rétegeiben
csaponganak,
s ezáltal ér el olyan lebegést, mely belsô
hullámzást ad
szövegének.
Márai
önéletrajzi hajlamú író. Felfedezi önmagában, hogy
az ember "titokzatos lény",
megértése után is marad benne
egy
kifürkészhetetlen mag. Fiatalkori
regényei önismereti útját
tárják
elénk.
A zendülôk c. regény (1930) a világháborúról és a
kamaszkorról szól.
Mindkettô
kilépés a bizonyosságból a
bizonytalanságba, a rendbôl
a
zűrzavarba,
elmozdulás, melynek következtében a bensôséget otthontalanság
váltotta
fel. Az író egymás tükörképeként értelmezi a felnôttek háborúját
és a kamaszok céltalan játékait. A
"zendülés" ésszerűtlensége egyszerre
felfokozott
gyerekkor és a háború
kicsinyített mása. A
"zendülôk" olyan
fiúk, akik fellázadtak apáik törvényei ellen.
A megjelenített feszültségnek több vetülete
van: nemzedékek
szembenállása, s ennyiben lélektani jellegű,
mivel a felnôtté
válás
kérdéseit érinti; történeti jellegű, hiszen a háború elôtti s utáni
élet ellentétére is vonatkozik; ugyanakkor
művész és
polgár viszonyára is utal. A gyakori
nézôpontváltás lehetôvé
teszi, hogy mindkét fél igaza érvényesüljön.
A regény nagy
belsô átéléssel fejezi ki a kamaszok
képzelôerejének öntörvényűségét, végsô
soron mégis az apák értékrendjét tünteti föl
magasabb rendűnek.
Az Idegen emberek c. kétkötetes regény (1930) az
emigráns életérzést
jeleníti meg. Egy magyar fiatalember hányódik
a
háborút
követô zűrzavarban, egészen
áthatja az idegen lét
törvényeinek
szédülete, az idegenséget a meghitt szerelmes
együttlét sem oldja fel.
A sziget c. regény (1934)
fôalakja neurózisának égô fájdalmát a
bűn, a
gyilkosság útján akarja föloldani.
Gyilkosságát
úgy
értelmezi, mint a legmagasabb rendű művészi tettet,
melynek révén
kinyílt
elôtte az idô.
A kétségbeesett boldogságkeresésének ez a
szélsôséges, a társadalmi normákat elvetô
útja
sem
vezet a teljes
szabadsághoz, hiszen átélôjének
lelki egyensúlya
megrendül, a társadalom pedig a
"szigeten" is utánanyúl szabályaival.
Egy polgár vallomásai
Márait már hosszabb
ideje izgatta a vállalkozás, hogy könyvet
írjon
szülôvárosáról, gyermekkoráról, elsô élményeirôl. Hét év kellett
hozzá,
hogy a témát megérlelje.
Az
Egy polgár vallomásainak (1934-35) elsô kötete a kitörésrôl, a második
pedig az elszakadás hiábavalóságáról,
lehetetlenségérôl számol be. Az elsô,
önmagában
is megálló kötet a magyar széppróza legjava
remeklései közé
tartozik.
A második kötet
műfaji tekintetben is különbözik
tôle, és
esztétikai szinten is alábbesik.
A könyv címe - kivált I. kötete - joggal
foglalja magában a
vallomás
megjelölést.
A beszélô a
maga emberré válásáról
vall: a jellem,
a
magatartás kibontakozását minden oldalról
erôsen meghatározó társadalmi és
művelôdési körülmények közül indul el, s
egészen máshová érkezik meg, mint
a
meghatározó tényezôk ezt várhatóvá tennék. Ebben az egyedi úteltérésben
azonban
mély lelki, gondolati, művelôdési, történeti logika érvényesül, s
éppen ennek a mesteri ábrázolása emeli ezt a
könyvet remekművé.
Márai
könyvét az emlékirat legfontosabb vonásai is
jellemzik. Márai is, mint a nagy emlékírók,
azt mondja
el, mi történt vele, mit élt át élete nagy
sorsfordulóin.
Ám a
történteket a fikció felé tágítja, s így egybevonja a
"vallomás", az
"emlékirat" és a "regény"
néhány fontos
műfaji
jellegzetességét. Márai azonban nemcsak saját
életútját, saját
családját
rajzolja meg, egy
réteg helyzetének, kultúrájának és
magatartásának változásait is bemutatja, mint azt az ún.
családregények,
szociálpszichológiai ábrázolások, művelôdéstörténeti korrajzok
is teszik.
Mindezt
olyan módon jeleníti
meg, hogy a
megjelenítô - örökségén,
környezetén,
kapcsolatain keresztül -
szembenéz saját emberi
lényének,
szituációjának, értékrendjének és céljainak
kérdéseivel is.
Az elsô kötet a szülôi ház részletes megjelenítésével
kezdôdik, ám az
állóképszerűség e leírás befejeztével sem
szűnik meg: idôbeli elôrehaladás
helyett
afféle keresztmetszetet kapunk. Az elbeszélô hosszú idôtartamokat
összegez,
és ez az életképszerűség a
célelvű, valamilyen irányba mutató
folyamatok
hiányát jelzi. Ez az idôszemlélet
csak az elsô kötet
utolsó
negyedében
veszíti el korlátlan érvényét a harmadik fejezet végszavaival,
melyek
váratlanul, hirtelen jelentik
be az addigi
folytonosság
megszakadását: "Míg egy napon ez az
idill felrobbant. Tizennégy éves voltam
akkor, s egy reggel elszöktem hazulról."
Az elsô kötet
zárlata - egy Péter Pál napján
tartott uzsonnának a
rendkívül szűkszavú megelevenítése -
egyszerre irányítja vissza az olvasót
a
kiindulóponthoz, állóképpé merevítve a történetmondást, és a szökést
a
legtágabb
értelemben vett otthontalanság elôzményévé fokozza le, teljesen
új
helyzetet jelentvén be
("Megölték a trónörököst"), végérvényesen
folytathatatlannak nyilvánítván az addig
elbeszélteket.
Az
emlékezô jómódú, szigorú erkölcsű, német származású családban nô fel.
Folyékonyan
beszél németül, bár anyanyelve
magyar, s büszke arra,
hogy
németségüket
ôrzô ôsei milyen nagy számban vettek részt az 1848-as magyar
szabadságharcban.
Ez a
kassai polgárfiú szociális szempontból is nyitott
szemmel jár, látja a társadalmi
igazságtalanságokat, az
úri-polgári
lét különállását, ösztönös
rideg önzését. Különösen
a
cselédsors háborítja fel, úgy érzi,
"minden emberi méltóságon esett sérelem
megaláz minden embert".
De neki e megaláztatáson túl semmi baja. S
akkor 14
évesen kiszalad a gondoskodó családi
közösségbôl, napokig vándorol, bujkál,
míg
a riasztott csendôrök
el nem fogják. Ezt a
gyermekkori szökését
elemezve
eljut az általánosításig: "Nem tartozom senkihez. Nincs egyetlen
emberem,
barát, nô, rokon, akinek társaságát hosszabb ideig birnám, nincs
olyan
emberi közösség, céh,
osztály, amelyben el
tudok helyezkedni;
szemléletemben, életmódomban,
lelki magatartásomban polgár
vagyok, s
mindenütt hamarabb érzem otthon magam, mint
polgárok
között" (I. k. IV. 3.). Késôbb megszokta
ezt az állapotot,
az állandó otthontalanság természetes volt
számára, az
egyedüllétben, a magányban érzi magát
szabadnak.
A regény egyik legfontosabb rétege a polgárság rendjének,
biztonságos
nyugalmának,
szilárd és megkötô hagyományrendszerének képét adja.
Biztos
kiérlelt tudás,
szerény,
de nem szegényes életvitel, szívós munkavégzés, az alkotó
munka
szeretete jellemezte ezt a réteget.
A
fiatal Márai fellázadt apái
rendje ellen, de a kitörésnek a
módja nem
haladta
meg a polgárság hagyományvilágát: Márai soha
nem szakadt ki a
polgári rendbôl.
Művében a polgártól való elszakadásának és a
polgári
életeszményhez való hűségének történetét írta
meg.
Márai egy nagyon is tagolt polgárfogalommal dolgozik.
Távolabbi ôsei
szorgalmas mesterember-polgárok,
a közelebbiek feladatukat értô
hivatalnok-polgárok, a
közvetlen
családtagok egy része viszont már széles tájékozottságú polgári
értelmiségi.
Az író nemcsak történeti,
hanem társadalmi, mentalitásbeli
tekintetben is
biztosan ismeri és tagolja a polgárság világát.
Körképet
ad róla, s minden rétegét egy-egy rokona vagy
ismerôse
egyéni és családi sorsa köré rajzolva mutatja
be.
Márai nemcsak nagyfokú
pontossággal és árnyaltsággal rajzolja
alakjait,
hanem mesteri módon felidézi,
megteremti az ôket körülvevô miliô- és
sorshangulatot,
ugyanakkor önmagát is folytonosan
reflektálja. Teljes
elszántsággal, de egyben tárgyias
méltányossággal kívánt szembenézni azzal
a világgal, amelyben immár
nem találta otthonát.
Bensôséggel, bizonyos nosztalgiával jelenítette meg a
polgári világot, de ehhez a nosztalgikus
együtténéshez
mindig társul egy határozott distancia,
távolságtartás is.
A megértô beleélés s az elhatároló distancia
minôségét,
fokát és módját kifejezôeszközeinek
csodálatos bôségű
tárháza
nyújtja, s ezzel egyben a társadalmi, a
lélektani, az etikai
kapcsolódásokat és ítélkezéseket, választásokat és döntéseket
is gazdagon
bemutatja. Dezsôt, aki
mészárosnak állt, meleg humorral rajzolja,
Ernôt, a
nagy zenészkarrierrôl álmodozó
lokálzongoristát groteszk tragikummal, Zsüli
tantit, a regényírót gyöngéd
iróniával,
a bécsi operettcsaládot burleszk
pikantériával, a
szobaszocialista morva-osztrák
fôméltóság rokont együttérzô komikummal,
Gizellát,
aki a folyamôrrel
"megcsinálta élete szerencséjét", bohózati
tréfával, az
ortodox zsidó család nyüzsgését kedves
mulatsággal, a
szélhámos
ezredesfi Bercit megvetô
szatírával, a kongregációt
vezetô
paptanár harcát a gyerekek szeretetéért
borzongóan
émelygôs megértéssel, a fölkapaszkodó zsidó család életvitelét
odavetett csípôs gúnnyal, a híres
jogtudós nagybácsi szuverenitását csodálva,
megértve,
megítélve és elhárítva mutatja be.
Márai úgy vélte, hogy az európai
polgárság teremtette meg a lehetôséget
arra, hogy az ember szabadon kérdezhessen és
kételkedhessék. ám a polgárság
eltömegedésével, hatalombirtoklásával elkényelmesedett, eltompult.
Megelégszik öröklött, kész feleletekkel vagy
üres,
hiányérzet nélküli kétkedéssel. Ezért a távolságtartás.
A vallomástevô ugyanakkor az egykori
polgárságnak, a
lehetôségek létrehozóinak utódaként vállalta
a polgár
nevet, minden distancia mellett is. A polgári
jogrend államánál, a polgári
társadalom kezdeményezôkészségű
munkarendjénél, a polgári humánum
szociál-liberális
magatartásánál jobbat nem látott, nem
tapasztalt. Ezért
nem
csatlakozott egyik demagóg utópiákat ígérô csoporthoz sem.
Világosan
állt elôtte, hogy biztonságot
csak
az európai múlt által teremtett értékekre lehet építeni. Sajnálja
a
régi polgári közösségek széthullását, de
tudja,
hogy ez a világ a teljes individualizáció felé halad vagy pedig
a
tömeggé süllyedés felé.
Az
individuum méltóságát, a független egyéniséget a
hagyományos életstílust kialakító polgárság
is elismerte
és
tisztelte. A nagybácsik, a független jogászok, kereskedôk életmódja és
szemlélete
erôsen hatott a vallomástevôre, aki az íróságban találta meg a
függetlenséget, s
különbözni
tudásával alakította ki
magának azt a
helyzetet, amely
érintetlenné
tette az irodalom
harcaitól, s szembefordította minden
pártpolitikával.
Az
önálló egyéniség egyik legjellemzôbb vonása az
önálló, független gondolkodásmódra való
törekvés. Az
író
finom iróniával jeleníti meg a
kor vallásos nevelésének korlátait s
vele szemben a polgár önállóságra való
törekvését. Ezt mutatja az a nagy
összecsapás, melynek
során az ifjú Márai szakított lelkiatyjával,
a "lélekhalász
Fókával", s a kiválasztottság langyos
állapotából kitaszított, bűnös lett.
Az intézetben idegenkedett az egyformaságtól,
nem akart beilleszkedni ebbe
a közösségbe,
lázadás nélkül ôrizte függetlenségét. Az
iskola sem individuumokat nevelt,
nem tette lehetôvé, hogy ki-ki tehetségét és
legjobb hajlamait kifejlessze.
A
vallomás egy nemzedék életérzésének is kifejezôje.
E generáció tagjai kiszakadtak a polgári
életbôl, átélték
a háborút, a forradalmakat, felismerték, hogy
a rend és
biztonság kora véget ért. A fiatalok
védekezési módja
az individuum jogának sajátos ôrzése és
kialakítása: a
bandákba
verôdés, a konvenciók
elleni lázadás, a
"sértôdött magány"
állapota.
Hagyományos polgári családok
bomlottak föl, magányos fiatalok
rótták Európa országútjait, hogy megismerjék
az álmaikban még érintetlenül
élô
igazi szabadságot, de amerre néztek "sötétség gomolygott",
elôttük az
"értékek átértékelésének" gyanús
idôszaka, "a jelszavak divatja".
Márai
számára az egyéniség megôrzésének lehetôségét az irodalom kínálta:
elôbb
az újságírás változatossága, majd
maga az írás, a "munka", amely
visszaidézte az apák nemzedékének
életvitelét. Az állandó otthontalanságban
így talált otthonra, s így jutott közelébe az
"egész"-nek, mely felbomlott
e korban, de az irodalom, az írás által mégis
megismerhetô.
A
következô években Márai nagyfokú termékenységgel írja
műveit.
A féltékenyek c.
regényében (1937) élesen elválnak
egymástól az idô
különféle síkjai: a fizikai, a nagy tömbökben
telô,
korszakokat alkotó történelmi és a személyes,
az egyéni. A hatalmas léptékű
idôzónába, a város idejébe, amely voltaképp a
polgári liberális életforma hagyományait
jelenti, ágyazódik
bele a szereplôk személyes ideje, amely már
sok változatot
mutat.
A
regényben fontos szerephez jut a végzet, az eleve elrendelés, valamint
a Biblia mint elôkép. A bibliai rájátszások
az írói
eltávolítás
eszközei is. Bibliai a helyzet
is, melyet a regény Várossal
foglalkozó
része állít elénk: az idegen
hódítók leigázzák a "választott
népet", mely azonban szívósan és
kitartóan ôrzi a Városhoz való tartozással
egyenértékű hitét és küldetéstudatát.
A
féltékenyek Márai leglíraibb műve. A szavak áradata, az
alá- és mellérendelések egymásutánja, a
hatalmasra növesztett
hasonlatok
fellazítják szerkezetét, a nagy terjedelmű monológokat szó- és
gondolatismétlések szövik
át. A folytonos kitérôk, a leírásokban
rejlô
megjelenítô erô Thomas Mann írói módszerére
utal vissza.
A
Szindbád hazamegy c. regényben (1940) Márai átlép a
nosztalgia illúziós világába: mély
beleéléssel kelti fel Krúdy
világát,
lebegô, zenei stílusának hatását. A Krúdy-legenda atmoszferikus-
imitációs túltelítésével azonban nemcsak
vállalja
nosztalgiáját, de elmenvén a paródia
határáig, búcsút is vesz
tôle.
A
Vendégjáték Bolzanóban (1940) Casanova bolzanói kalandját meséli el. A
fôhôs megszökik, új csínyekre készül.
A
hatalom és az erôszak nem tud mit kezdeni vele,
az egyszerű emberi
érzések,
a szerelem a diktatúra által sem fékezhetôk. A jelen
kalandjába
belejátszik a múlté is, s mindez azt
igazolja, hogy az emberi élet kiszámíthatatlan,
mindig adott a
sorssal való "bajvívás" lehetôsége.
A kaland maga az élet. Casanova azonban
nemcsak kalandor, hanem sztoikus gondolkodó
is, aki tudja, hogy végzetünket
önmagunkban hordjuk.
Márai
ekkorra már kialakította a maga jellegzetes elôadásmódját, melynek
lényege
az egymást követô monológokból
álló párbeszéd. Ezt a regényírói
technikát mesterien alkalmazza
A gyertyák csonkig égnek c. művében (1942).
Két régi barát - a
tábornok
és Konrád - évtizedek után újból találkozik, s végigbeszélik
az
éjszakát, keresik három összefonódó élet
titkát és végzetét. Egyikük annak
idején elárulta, sôt majdnem megölte
barátját, elcsábította feleségét. A regény a
lélek mélyvilágának
zajlását rögzíti, analízisében jelen és múlt
szövôdik egymáson
át. A beszélgetôtársak végül menthetetlenül
és végzetesen magukra maradnak
életük megoldhatatlan kérdéseivel.
Márai
nem volt igazi színpadi szerzô, de amikor a helyzet
fenyegetôvé
vált, a színpad
szavát választotta, hogy
az erôszakos
hatalommal
szemben védje az egyén, a szabad emberi
társulás jogát és
méltóságát.
A Kassai polgárok (1942) a polgárerkölcs
himnusza. Gyönyörű,
képekben
gazdag nyelven szól a
polgári tisztességrôl, a
városhoz, a
munkához, a feladathoz hű magatartásról.
îrónk
itthoni munkásságát a Sértôdöttek c. regény (1947-
48) zárja. Garren Péter, az egyes szám elsô
személyben megnyilatkozó fôhôs
úgy érzi, hogy megsértették, mert a Hang,
Hitler hangja behatolt az ô személyes
valóságába, veszélyeztette a "művet",
amit elôdei teremtettek meg. Európát csak
írói menthetik meg. Az igaziak a magányba
menekülnek, mely
művüket sértetlenné teszi, s megôrzi az
irodalom rangját. îrni
beavatottság, titokzatos kapcsolat létesítése
az anyanyelvvel, a
nemzettel és a legyôzhetetlen művészettel.
Márai
elsô korszakában írt művei megteremtették a
folytonosságot Kosztolányi, Krúdy és a
harmadik nemzedék írói között.
Az emigrációban
Márai
idegennek érzi magát a megváltozott világban, virtuális magyarság-
és
kultúreszménye: "Nincs más haza, csak az anyanyelv." Halotti
beszéd c.
verse
(1950) az emigráns életérzés hiteles megszólaltatása, a hazátlanság
és kivetettség kivételesen nagy vallomása.
Az
emigrációban írt regényeiben elsôsorban azt vizsgálja,
milyen
az, amikor egy világ, egy kép összeomlik. Regényvilágának központi
motívumai: a rosszat az emberiség kezdettôl
fogva magában hordja, és csak a mítosz
sugárzásában vagy a
művészetben
oldhatja fel; a tiszta, nagy
eszményeket a hétköznapi
élet
megcáfolja és bepiszkítja, de ezeket
kiküzdhetjük
magunknak egy virtuális világban (Béke
Ithakában, 1952; San
Gennaro vére, 1955; îtélet Canudosban, 1970;
Rómában történt
valami, 1971; Az erôsitô, 1975; Judit... és
az utóhang, 1980;
Harminc ezüstpénz, 1946; 1983).
A
Naplót (1943-1976) Márai még Budapesten kezdte
írni;
1944-ben, a német
megszállás után leányfalusi
menedékhelyén
folytatta, majd egészen 1975-ig írta tovább
feljegyzéseit. Az
elsô kötetben, 1943-44 szorongattatásairól számol
be,
azután azt bizonyítja, hogy a háború
utáni világ is rossz és értelmetlen, az író a
fegyelmezett
magatartás, a józan távolságtartás, az
irodalom idejébe,
a lélek "mélyeibe" való
visszahúzódás útján ôrizheti
azokat az értékeket, amelyek majd egy eszmélô
világnak pillérei lehetnek.
Márai
Sándor figyelô és boncoló, mérlegelô és ítélô intellektus, írásait
tárgyias hűvösség és szenvtelenség
mögé
húzódó, sorsot és világot
analitikusan rögzítô elôadás
jellemzi. A
legtöbb termékeny íróhoz hasonlóan ô
is
egyenetlen életművet hozott
létre, de legjobb írásaiban
a magyar
önéletírás
és regény (Egy polgár
vallomásai, A féltékenyek,
Szindbád
hazamegy,
îtélet Canudosban), az esszé és az eszmélkedô tárca (Bolhapiac,
1934;
Füves
könyv, 1943; Föld, föld!..., 1972)
egyik legnagyobb mesterének
bizonyult.
Márai a teremtô képzelet tevékenységét, a kifejezést
tartotta a végsô
értéknek. Ezért feszegette egy hosszú
életen át a magyar nyelv titkait, s ezért
tudott anyagának fölényes ura, a
nyelvnek
is egyik legjobb hazai ismerôje lenni.
Arany és Kosztolányi
tisztelôje
és tanítványa e tekintetben: a
saját nyelvébôl merít,
abból
kever
ki minden egyedi
és rétegnyelvet, és így érezteti
a különbözô
szociológiai és műveltségi szinteket, lelki
rétegeket.
Szövegének sajátos ritmusa van, asszociációi az idô
különféle rétegeiben csaponganak, s ezáltal
ér el olyan
lebegést,
mely belsô hullámzást ad szövegének. îrásaiban
gyakoriak az
ismétlések, és felbukkannak bennük
olyan kulcsszavak, melyek szinte vonzzák
maguk köré a
leírás szétágazó gondolatait. Látszólag
egymás mellé
nem
illô fogalmak összekapcsolásával, sejtelmes
elhallgatásokkal
érzékelteti a kimondatlan lényeget. Stílusa
választékos,
leírásaiban, hasonlataiban és jelzôs szerkezeteiben nagyfokú
hangulatteremtô és megjelenítô erô rejlik.
Figyeljük meg Márai stílusának néhány sajátosságát az
alábbi idézetekben!
"S látni napfölkeltéket, mikor a táj sárga önkívületben kezd
énekelni,
a trópusi hajnal minden színével és hangjával,
hogy befogad
szemed
és egy pillanatra érzed, mit vesztettél el városaidban." (Istenek
nyomában)
"Az árus fekete pamutpapucsaiban, fehér
gyapjúharisnyáiban, szürkére
kopott,
fekete ördögbôrnadrágjában s
karcsú felsôtestén derékig leomló,
vörös sujtással kivarrott rövidujjú zekében,
oly nesztelenül járt és kelt,
együgyű
és választékos szomorúsággal, mintha valamilyen
különös gyász
szertartásában vett
volna részt." (A sziget)
"Edit nincs most itt, s hiányát valahogy természetesnek érzem.
Edit soha
nem
volt ott, ha nagyon kellett. A
neve két magánhangzója világoskék és
szürkésfehér, mint egy labdajáték-
egylet kissé piszkos jelvénye."
(Féltékenyek)
"A köd fölött tiszta volt a táj, éles rajzú, szende
és üde,
mint egy
vízfestékkel színezett vizsgarajz."
(Féltékenyek)
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése