Zrínyi Miklós (1620-1664)
Ozaly
várában, Csáktornyán született a családnak velencei kapcsolatai vannak apja
korán meghal, nevelését Pázmányra
bízza. Graz, Bécs, Nagyszombat, Róma,
Nápoly, Firenze, Velencei hadtudományi ismeretek: szervezeti szabályzat, létszám,
ellátás, utánpótlás, gyalogság kiemelkedő szerepe, vezetés, gyakorlati tanácsok
elsősorban politikus katona a 30-éves háborút értelmetlennek tartja rájön, hogy
össze kell fognia Erdéllyel a törökök ellen átfogó katonai kézikönyvet akar
írni, ennek előkészítése a Tábori kis trakta.
1646
tábornok, 1647 horvát bán. Nádor akar
lenni (1655) de nem is jelölik, reálpolitikus lesz. Misztikus víziókhoz
kapcsolt lírák - Jézusi sugallat Mártír halála lesz - Isten szolgálata - erősen
hívő sorsban is erősen hisz (sors hona nihil alind - jószerencse, semmi más).
Nem szerencsés, kudarcok sorozata: leendő király meghal, nem lesz nádor, nem
lesz magyar seregek főparancsnoka (csak amíg megállítja a támadást) Zrínyi újvár (ő építteti): a töröknek és
Bécsnek is szálka ezért lerombolják. Kora nem katona, ezért nem lesz hős Halála: egy vadkan megöli vadászat közben,
szervezkedik az udvar ellen.
Mátyás király életéről való elmélkedések (1656-1657)
erényes, virtusos hadvezér
(Mo.-ból nemzet királyságot akar Zrínyi)
példaképe: Machiavelli
A politika erkölcse a hétköznapi
élettől más kell, hogy legyen, közvetlen hozzátartozóit is el kell ítélni
(Mátyás szerencséje, hogy nem kell ilyet tennie).
Az török áfium ellen való orvosság (1660-1661)
avagy Az töröknek magyarral való
békessége ellen való antidotum (Ne bántsd a
magyart!)
politikai röpirat, vitairat
témája: törökök
kiűzése, gyakorlati tanácsok
szenvedélyes hangnem: remény, kétségbeesés, szégyen,
öntudat, vita
két rész: helyzetkép; teendők (hadsereg, ország)
állandó nemzeti hadsereg, katonai szakértők, ne csak nemes
harcoljon, nemesség is adózzon
szellemileg - vér szerint is arisztokrata, kiválasztott,
feladata van
példázat: Cresus király néma fia, apja veszedelme láttán
felkiált: „Ne bántsd a királyt!”
Tábori kis trakta
(1640-1651)
„Az én professióm, mesterségem
nem a poézis, hanem nagyobb, s jobb
országunk szolgálatjára annál: az kit írtam mulatságért írtam, semmi jutalmat
nem kívánok érette.”
szigeti veszedelem
1. A Szigeti veszedelem keletkezése:
Zrínyi legnagyobb alkotása, melyet
dédapja, a szvári hős emlékére írt 1645-46 telén.
1651-ben jelent meg az Adriai
tengernek Syrenaia, groff Zrínyi c. kötetben a feleségéhez írt Viola-versek
szomszédságában. Ezzel meghonosított a magyar irodalomban egy addig ismeretlen
műfajt, az eposzt.
2. Témája: a dédapja török elleni harcban való mártírhalála:
Ezzel nemcsak
emlékét akarta megőrizni, de példát is akart állítani kora magyarsága elé.
Erre törekedett
röpirataiban is: Elmélkedések Mátyás király életéről, Az török áfium... ,
Tábori kis tracta stb.
3. Alapkoncepciója:
Mo-on eláradt a
bűn ®
ezzel a magyarság kivívta Isten haragját, holott Isten eddig megkülönböztetett
figyelemmel fordult a magyarság felé; ám ez erre alkalmatlannak bizonyult;
Isten haragjának
eszköze a török ®
a törököt küldi Isten az ország megbüntetésére, mely mindaddig folytatódik, míg
a magyarok meg nem térnek; ám a török
Szvárnál olyan seregbe ütközik, mely felett nincs hatalma, mert a védők kívül
erényekkel tündökölnek (Istennek ajánlják magukat ® így Isten figyelme ismét
a magyarok felé fordul;
Szigetvá
elesik ugyan,(mert a magyarság egésze
még nem változott meg, de a török csak formálisan győz; Zrínyiék megdicsőülten
mennek a mennybe.
Szigetvár hősei
megmutatták az utat: ha az egész magyarság felemelkedik a szigetiek által
megmutatott erkölcsi magaslatra, akkor a hódítók hatalma megpecsételődik.
4. Kompozíciója - jellegzetesen barokk
eposzi:
- Szembetűnő,
hogy nem a reneszánsz arányosság jellemző rá ( a szerkezeti csúcspont
pl. a 10. ének, szokatlanul hosszú az expozíció).
- Az 1. énektől a 8. énekig:
-
témamegjelöléssel indul: ("Fegyvert
s vitézt") Vergiliust idézi;
- az invokáció a
"Musához" szól, de barokk módon ez a múzsa a csillagkoszorús Szűz
Mária,
- szokatlanul hosszú expozícióban: (1-8
.ének)
kibontja az alapkoncepciót: mennyei jelenettel kezdődik
- az Úr a magyarságot
bűnösnek találja;
- elküldi Allecto fúriát a
szultánhoz, hogy induljon a magyarok ellen.
ekkor köv. a török seregszemle:
a Szultánt Zrínyihez méltó személynek,
a török sereget erősnek,
hatalmasnak mutatja be;
kompozíciós sajátosság, hogy ezek
után nem a diadalmas török sereg győzelmei következnek:
a 2-6. énekben csapások sorát szenvedik el kisebb
ütközetekben:
® demoralizálódnak, embert
vesztenek ®
kiderül, hogy nem verhetetlenek;
/Palotánál: Turi serege győzi
le az ópiummámoros vezér, Arszlán csapatait;
Siklós alatt Mehmet szenved vereséget;
majd egy elszabadult ló okoz felfordulást,
illetve Zrínyi elhangzó neve;
a szigetiek megtizedelik a janicsárok
előörseit;
végül bekövetkezik az első összecsapás a váron
kívül/.
ezzel párhuzamosan láthatjuk a vár
védőinek életét:
a 2. énekben Zrínyi imát
mond: a feszület 3-szor felé hajlik ®
Isten meghallgatta,
elfogadta hősi önfeláldozását;
az 5.-ben Zrínyi beszédet
mond:
kimondja, hogy a végső
cél a hősi halál; közben megfogalmazza a
helytállás okát
is: kereszténység, haza, család;
itt következik a magyar
seregszemle;
a 7. énekben meghal Farkasics
- példázza, hogy a sors kegyetlen, a szerencse forgandó.
- A
II. egység: 9-13. ének.
A szerző eszköze: a változatosság - és a
tömörítés:
- A változatosság:
-
különböző párhuzamos-ellentétes epizódokat ír le - ezek az ún. fabulás énekek;
elterelik a harcról a figyelmet,
jellemrajzot adnak, jellegzetesen barokk sajátosság az elágazó cselekményvezetés,
- Radivoj
és Juranics vállalja, hogy átverekedik magukat a török táboron - elviszik a
segélykérő levelet ®
haláluk előrevetíti a szigetiek sorsát;
- Deli
Vid és Demirhám vív 2 párbajt, mely személyes okból fakad - Hamviván megölése
miatt.
előbb nyilvánosan vívnak -
eldöntetlen marad,
majd tanúk nélkül - mindketten
meghalnak;
- Delimán
és Kumilla érzéki, pogány szerelmének története;
- Deli
Vid és Borbála szerelme: példázza a házastársi hűséget.
- A tömörítés:
- a 10 kisebb ostrom
helyett egy nagy jelenetet ábrázol a 10. énekben.
III. A 14-15. ének - a sötét - világos
barokk technikára épül:
- Alderán
emberáldozattal az alvilág erőit hívja segítségül,
- Az Úr
elzavarja őket - Zrínyiék kitörnek a várból - Zrínyi sebezhetetlen, egy távoli
golyó teríti le - az angyali
sereg a mennybe viszi őt és a védőket (barokk jelenet).
- Azonban
a török sem győz:
- csak a túlerő és a véletlen
segítette őket (postagalamb elfogása);
- maga a szultán is meghal.
Erkölcsi mondanivaló:
egy
maroknyi védő is győzelmet arathat, ha erkölcsileg a támadó felett áll.
Zrínyi megtartja az eposz kötelező elemei
közül:
propozíció - Fegyvert s vitézt
éneklek - Vergiliustól való;
invokációt - Szűz Máriához;
enumerációkat;
isteni beavatkozásokat (Deus ex
machina);
hiányzik: in med. res kezdés, hexameteres versforma.
barokk vonások
1, Nyelvi, stiláris gazdagság
2, Monumentalitás, mely a
műfajválasztás tekintetében is megfigyelhető. Az eposz nagy terjedelmű, rengeteg
szereplőt és nagyszabású hősöket vonultat fel. Lényeges, hogy a költő a
várvédelmet nemcsak a török-magyar, hanem a török s az egész keresztény Európa
világméretű eseményeként ábrázolta. Hosszú, tekervényes körmondatai, részletező
hasonlatai is a barokk monumentalitást bizonyítják. Csataleírásban is a méretek
felnagyítását alkalmazza (török sereg félelmetes ereje, nagysága, a magyarok
erkölcsi fölénye stb.)
3, Mivel a barokk az
ellenreformáció stílusa, a vallásos érzület is kimutatható a Szigeti veszedelemben.
Az initiatio Christi, Krisztus megváltásának jelenetét ismétli meg. Zrínyit, a
nemzeti hőst, Krisztus katonájaként mutatja be, vele imádkozás közben
találkozunk a 2. énekben: “Zrínyi egy hajnalban, az mint volt szokása, |
Valamikor hajnalnak volt hasadása, | Az szent feszület előtt térden áll vala, |
S így kezde könyörgeni az ű szent szája”. A költő csodás elemeket
előszeretettel alkalmaz - pld. az ima után a kereszt meghallgatja Zrínyi
szavait: “Ím az te könyörgésedet meghallgattam, | Az te buzgó szüvedet mind
általláttam.”. A mű végén az angyali légió elűzi a pokolbeli lelkeket és a
hősök lelkét a mennybe szállítja.
4, Politikai szándéka: mozgósítás
a török ellen. Zrínyi e művében fogalmazza meg felismerését, hogy a magyarság
nem számíthat segítségre, saját erejéből, nemzeti összefogással képes
megszabadulni a török seregektől.
5, Szándékos illúziókeltés
jellemzi, a csodás elemeket hihetővé teszi, valószerűvé váltja: a vereséget
győzelemként mutatja be (paradoxon elem):
a védősereget győztesként tünteti fel a várat elfoglaló ellenséggel
szemben, de a történelmet nem hamisítja meg.
6, Festői látásmódjával nemcsak
az illúziókeltést, hanem a monumentalitást is szolgálja. Pld. a szultán külső
jellemzése: fantáziát tágító (idézni könyv 28/ 36-37), érzelmeket fakasztó
képekkel jellemez s a tényanyagok reális adagolásával szoktatja hozzá a
valószerűtlen elfogadásához.
7, Különböző műfaji elemeket
kever:
Lírai:
elmélkedések, dalszerű betét, pld. a 3. énekben: Szkender bég és Rézmán kávézik közben egy fiú lantozik. Lírai
reflexió: pld. 12. ének Cumillea halála, Delimán őrjöngése. Könyv. 155.
Epikai:
leíró jellegű részletek, elbeszélések, seregjellemzések. Könyv. 20.
Drámai:
párbeszédes jelenetek, dialógusok - 3. ének eleje - konfliktushelyzetek pld.
Deli Vid és
Delimán párbajának során
Kulcshelyzetekben szónoklatokat alkalmaz, így a retorikus
hangnemet jeleníti meg, pld. Zrínyi buzdító beszéde az eskütétel előtt könyv
57. 5. ének.
8, Mivel a barokk nem az
értelemre, hanem az érzelemre akar hatni, festői képeket, túldíszített jelzőket
használ - basa jellemzése (könyv 28.). Sokoldalúan hangulatteremtő,
hangulatfestő kifejezésekkel jellemzi hőseit, érzéki hatású metaforákat,
pompázó jelzőket és bizarr akusztikájú verselési formákat alkalmaz - basa külső
és belső jellemzése (könyv 28.).
9, Ellentétek, kontrasztok és
párhuzamok fedezhetők fel a jellemzésekben: a török tábor megosztottsága,
egymást pusztító ellenségeskedése ellentétben áll a magyarok egységével,
önfeláldozó hitvesi szeretetével. A pokol-menny ellentéte a mű elején és végén.
10, Tudatos
szerkesztettsége, a számmisztika jellemzi. Zrínyi tudatosságára vall, hogy az
eposz 15 éneke összesen 1566 strófából áll: utalás a szigetvári ostrom évére.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése