A magyarországi reformáció és ellenreformáció kulturális törekvései. A magyar barokk kultúra
A három részre szakadt ország kétségbeejtő helyzete
ellenére a magyar kultúra fejlődése nem hanyatlott le, sőt szellemi életünk
korszakos jelentőségű felvirágzása éppen az ország politikai egysége
megszűnésének táján vette kezdetét. Az ország korábbi gazdasága és a XVI.
Századi mezőgazdasági fellendülés- a pusztításokat ellensúlyozva- a művelődés
anyagi alapjait is megteremtette. Az ország életét megrázó események egybeestek
a reformáció magyarországi elterjedésével. A lakosság a XVI. Század elején
80-85%-ban katolikus volt, 1570 táján viszont már 75-80%-ban protestáns. A
gyülekezetek kezdetben bizonytalanok voltak, s maga a reformáció sem jelentett
rögtön gyökeres szakítást a katolikus egyházzal. A század második felében
azonban már kialakultak az elkülönült protestáns egyházszervezetek. Az uralkodó
osztály zömében lutheránussá(evangélikus) vált, majd a keleti megyékben
kálvinistává(református) lett. A városok általában a lutheránus irányzatot
követték, a mezővárosok szintén, de a Duna-Tisza közén és a Tiszántúlon
nemsokára a kálvinizmus vált uralkodóvá. A jobbágyság, amely kegyurainak
vallását volt kénytelen követni, óriási többségben protestáns lett. A királyi
Magyarországon a katolikus egyház megőrizte egyházszervezetét és politikai
befolyását, jóllehet híveinek túlnyomó többségét elvesztette. A lutheránus és a
kálvinista egyházi vezetők közül senki se jutott be az országot vezető
testületekbe. Erdélyben a fejedelmek lettek a protestáns egyházak világi
elöljárói. Itt a lutheránus és kálvinista egyházak mellett az unitáriusok is
egyházat szervezhettek. Szabadon működhetett Erdélyben a katolikus egyház is,
de az államszervezet irányításából kiszorult. A hódoltságban a török hatóságok
nem üldözték a keresztény vallást, bár természetesen az iszlámot magasabb rendűnek
tartották. A XVII. Század elejétől a magyarországi ellenreformáció mind nagyobb
számban térítette vissza a reformáció terjedésekor protestánssá lett hívőket. A
jezsuita rend vezette térítő munka elsősorban a főrendekre összpontosította
erőfeszítéseit. A latin nyelv szerepe nem csökkent a közép és felsőfokú
oktatásban, a hittudományban, a diplomáciában, az államigazgatás, a
törvényhozás és a bíráskodás felső fokain. A megyék magyarul, a városok is
anyanyelvükön intézték írásos ügyeiket. Főleg anyanyelven folyt a
magánlevelezés is. A magyar nyelv szerepének megnövekedése lemérhető a
nyelvművelés és a helyesírás vitáin. Egységesedő helyesírási és nyelvi normák
alakultak ki e viták nyomán. A reformáció hatása a művelődés korábbinál jóval
szélesebb rétegekre terjedt ki. A művelődés nagy hatású technikai eszközévé
lett nálunk is a könyvnyomtatás. A könyv a XVI. Század végére viszonylag olcsó
használati tárggyá vált. Az olvasó embert közvetlen tevékenységén túl terjedő
tudományos érdeklődés és a szépirodalom iránti vonzódás jellemezte. Megújult az
iskolarendszer is. A XVII. Század második felében 80 református, 60
evangélikus, 6 unitárius és 20 katolikus gimnázium működött az országban. A
jezsuita rend kezén lévő gimnáziumok elsősorban a nemesek és a jómódú polgárok
fiait nevelték.
A barokk kultúra hőskora Magyarországon(1640-1690)
A század második felében a Habsburg-abszolutizmus és
főnemesség közötti egyensúlyi helyzet megbomlott. A király békepolitikát
folytatott a törökökkel, akadályozta a főurak anyagi gyarapodását. A főurak
összeesküvéssel válaszoltak. Wesselényi és társai bukása után pedig a
köznemesség is meghódolt. Ugyanebben a szakaszban a magyar puritánok politikai
irányvonala a polgári fejlődést, Zrínyi Miklós a nemzeti abszolutizmus
kialakítását sürgette. Mindkettő az önálló Erdélyre támaszkodott, de Erdély
hanyatlása már megindult, majd Habsburg kézre jutott. Az anyagi kultúrában
nincs számbavehető fejlődés. A szellemi kultúrában ez a barokk hőskora. A
barokk rezidenciális kultúra nem egyformán bontakozott ki az ország egyes
részein. Az erdélyi fejedelmi udvar jelentősége halványodott. I. Rákóczy György
fösvénységig menő takarékossága és a kálvinista ortodoxia nem kedvezett a
művészetnek. A királyi Magyarországon viszont megnőtt a rekatolizált, most már
katolizáló főurak rezidenciáinak szerepe. Építészetükben megmaradtak a XVI.
Századi hagyományok, udvarukban a reneszánsz árkád és loggiasorok. A barokk
pompája a belső díszítésekben, berendezésekben érvényesült. A dísztermeket és a
kápolnákat elsősorban stukkókkal díszítették (puttók, virágok, fegyverek), a
mennyezet freskóinak témáit a hazai vagy a családi történetből választották.
Gyakoriak az arckép-galériák, ezek viselettörténeti szempontból is jelentősek.
A pompát drága szőnyegek, faragott intarziás bútorok, s a fejlett hazai
ötvösművészet használati és dísztárgyai tették teljessé. A rekatolizált főurak
nagy buzgalommal emeltek templomot, alapítottak kolostort. Kegyúrként ide is
temetkeztek. A főúri síremlék legáltalánosabb típusa a tumba, a faragott
sírláda, az elhunyt plasztikusan kiképzett, páncélos, fekvő alakja. A
rezidenciák művelt, sokszor Itáliát megjárt főurai sok műkincset halmoztak fel,
könyvtáruk volt. Az élénk társas élet lehetőséget adott a rezidenciális zene
virágzására. Volt némi lehetőség a színjátszás meghonosodására is. Az iskolai
színjátszás szerepe megnőtt. Meghonosodtak az Európa-szerte divatos főúri
műkedvelés, az udvari komédiáknak nevezett diadalmenetek, allegorikus-misztikus
farsangi ünnepek. E kultúrában az egyháznak meghatározó szerepe volt. A
jezsuiták arra törekedtek, hogy minél több pap legyen jezsuita. A
rezidenciáknak fontos szerepük volt a század irodalmában is. Itt született meg
a hazai történetírás barokk-kori erdélyi válfaja, az önéletírás, az emlékirat.
Első művelője a politikus és hadvezér Kemény János. Mindenki más közül magasan
kiemelkedett Zrínyi Miklós. Barokk irodalmunk legnagyobb egyénisége. Jelentős
szerepe volt ebben a korban a városi-mezővárosi polgárság művelődési
törekvéseinek. Magyarországon az ipa rés a kereskedelem fejlődése megtorpant,
és a városok csak a XVIII. Században éledtek fel. A stagnálás hatott a városi
építkezésekre is. Csak Sopron kialakulását lehet megemlíteni: az 1676-os
tűzvész után a polgárházak megmaradt gótikus részleteit új, barokk homlokzat
mögé rejtették. Erdélyben és a Partiumban viszont jólét volt. Ez lehetőséget
adott, hogy a polgárság antifeudális és demokratikus törekvései erősödjenek,
kultúrája fejlődjék. E törekvéseket elsősorban a mezővárosi, parasztpolgár
származású értelmiség, a prédikátorok és a papi hivatástól függetlenült tanárok
képviselték. E protestáns polgári művelődés a kollégium, a könyvtár és a nyomda
hármasának bázisán nyugodott. A kollégiumok közül kiemelkedik a sárospataki,
debreceni, nagyváradi, gyulafehérvári, kolozsvári. Ebből az
intézményrendszerből azonban hiányzott az egyetem. A magasabb minősítésre
törekvő ifjak tehát külföldi egyetemet voltak kénytelenek felkeresni.
Elsősorban a Németalföldre, illetve Angliába mentek. Így hozták be az országba
a puritanizmus eszméjét. Ez szembeszállt a katolikus hierarchiát megtartó
anglikán egyházzal és a püspöki rendszer helyett az egyházi szervezet
demokratizálását, a gyülekezetek presbiteri önigazgatását követelte.
Legradikálisabb ága-az independensek-az egyházközösségek teljes
függetlenségéért harcolt. A puritanizmust az Angliában tanult magyar ifjak
honosították meg. Tömegbázisa a mezővárosi parasztpolgárság. Legnagyobb magyar
puritánus harcosunk: Apáczai Csere János. Apáczainak köszönhetjük a kor
valamennyi tudományos diszciplínáját magyar nyelven összefoglaló első
tudománytárunkat a Magyar Enciklopédiát. A kor kultúrájának kiteljesedéséhez
hozzájárult a nemesség és a barokk népiség is. E nemességek köszönhetjük a
kuruc nemesi költészet bujdosó-verseit, börtönénekeit, katonadalait és
protestáns jeremiádjait. E körben születtek meg a közkedvelt széphistóriák. A
parasztság tömege a visszaszorított mezővárosok lakosságával is nőtt. E körben
bontakozott ki a népi barokk kultúra. Terjesztői elsősorban a ferences rendiek.
A barokk népiesség a katolikus egyházi énekköltészetében jelentkezett. A
jezsuiták a tömegek befolyásolására magyar nyelvű színjátszást is indítottak. A
ferencesek viszont a középkori hagyományokat felélesztő misztériumjátékokat
szorgalmazták. A tömegek igényeit elégítették ki a világi jellegű, nemegyszer
gyakorlati ismereteket nyújtó kalendáriumok. E korai barokk népesség termelt ki
egy, a török harcokra reagáló, de a nemesi nacionalizmustól eltérő hangú
népköltészetet is. A század végére Magyarország felszabadult a török uralom
alól. Török alkotások elsősorban az építészetben maradt ránk: dzsámik,
mecsetek, türbék, stb. A török hatás megmaradt kerámiánkban, népi
díszítőművészetünkben, hímzéseinkben, “konyhaművészetünkben”.
A barokk rendiség válságának és újraerősödésének
kultúrája(1690-1765)
A XVII. Század végén a nemesség kompromisszumot kötött
a mindinkább fölénybe került Habsburg-abszolutizmussal nemesi előjogai
biztosításáért. Az ország teljes alárendeltsége, gazdasági kizsákmányolása a
végsőkig feszítették a húrt. Kirobbant az 1697-es hegyaljai felkelés, majd a
Rákóczy-szabadságharc. Ennek leverése után a Habsburg-abszolutizmus az tehetett
az országgal, amit akart. A volt hódoltsági területek és a töröktől meg nem
szállt országrészek anyagi kultúrájában nagyok voltak a különbségek. A
felszabadult területeken csak most indulhatott meg az ipar fejlődése, a céhek
megalakulása. Az ipar fejlesztését a rossz szárazföldi és vízi utak is
akadályozták. Igen nagy a különbség az országrészek közt a népsűrűségben. A
kiegyenlítődés részben a hazai parasztság nagyarányú vándormozgalmának, részben
a külföldiek betelepítésének az eredménye. Kialakult a telepes községek
jellegzetes falutípusa. A nagyobb városokban német iparosok telepedtek meg. Az
ország nemzetiségi képe megváltozott. Mindez hatással volt a kulturális élet
kialakulására is. A szellemi kultúra a különböző társadalmi osztályok
ellentétes érdekeit, illetve a Habsburg hatalmat kiszolgáló katolicizmus és az
önvédelemre kényszerült protestantizmus ellentéteit tükrözi. A főúri kultúra
előző periódusából Zrínyi örökségét két kiemelkedő politikus, Bethlen Miklós és
II. Rákóczy Ferenc vette át. Rákóczy Ferenc
jezsuitákat kitiltotta az országból, a minden erővel üldözött protestáns
iskolák helyreállításához anyagi támogatást adott. A porosz udvarból hazahívta,
udvari festőjévé tette Mányoki Ádámot. Jól felismerte a közvélemény
támogatásának, a sajtónak a szerepét. Több kiáltványt, röpiratot adott ki, majd
kiadatta a Mercurius Hungaricust. Maga Rákóczy Franciaországban érett íróvá.
Életútját leíró műve: Confessiones. Memories c. könyvében a szabadságharc
kronologikus történetét örökítette meg. A barokk világi építészet újbóli
fellendülése a főúri réteg reprezentációs igényének eredménye. A kormányzat
1714-15-ben lebontatta középkori és reneszánsz építészetünk legértékesebb
alkotását, a budai várat. Az új felépítése hamar abbamaradt, csak Mária Terézia
fejeztette be. Elkészült viszont a barokk pompájával az uralkodó hatalmát is
reprezentáló Invalidus-palota. A földesurak az osztrák barokk szellemben
építkeztek. Erre már az előző korban volt példa: Esterházy Pál kismartoni
palotája(1663). A most kezdődő építkezések példaképe Savoyai Jenő herceg
ráckevei kastélya. Iránymutatóvá közben a gödöllői Grassalkovich-kastély lett.
A leggazdagabb főúr, Esterházy Miklós létrehozta eszterházi kastélyegyüttesét.
Ez a réteg Bécs közvetítésével benne élt a nyugati kultúra áramkörében. A
kisebb vagyonú, többségében protestáns főnemesség nem kötődik ilyen szervilisen
az udvarhoz. A főpapság az arisztokrata családok fiaiból került ki. Jelentős
építtető és művészetpártoló tevékenységet fejtett ki, kulturális intézményeket
hozott létre, különösen a korszak végén. A birtokos nemesség körében a
szabadságharcok alatt volt kuruc is, labanc is. Szatmár után, miután
kiváltságaik megmaradtak, megnyugodott, békén gazdálkodott földjén. A
politikával nem törődött, látóköre leszűkült az udvarházi életre s legfeljebb a
megyegyűlésekre tágult ki. Megalkudott a Habsburg-kormányzattal, a főnemesség
vezető szerepével. De ugyanakkor gyűlölködő irigységgel nézte a főurak életét,
mint a jezsuiták a főpapokét. Így találtak egymásra annál is inkább, mert a
rend a főnemesség rekatolizálása után a köznemesség felé fordult. Így a
köznemesség jelentős részénél is meghonosodott a barokk kultúra jezsuita
iránya. A kor ellenreformációs törekvéseit a Habsburgok valláspolitikája
irányította. Végrehajtásában a munkát megosztották a szerzetesrendek közt: a
nemesség a jezsuiták és a piaristák, a szélesebb néptömeg a ferencesek gondja
volt. A jezsuita rendnek ehhez már a század elején kiterjedt intézményhálózata
volt: egyeteme Nagyszombatban, főiskolája Kassán és Kolozsvárott, akadémiája
Egerben, Budán, Győrött, gimnáziuma több mint harminc városban. Versenytársaik
a piaristák. Ez a plebajusibb rend a XVII. Században telepedett meg. 1721-ben
már független magyar rendtartományt hozott létre és 12 gimnáziuma volt. Ez a
rend modernebb szellemű. A nemesség provinciális elzártságában,
önelégültségében nem alkotott számottevőt. Az építkezésekben-anyagi erő hijján
- ez a réteg nem tudott jelentőset alkotni. A század derekától a főnemesség
közvetítésével, majd a nemesi testőrök, patvaristaként szolgáló ifjak útján az
udvarházakban kialakult a patriarchális rokokó. Csiszolódtak a társasági élet formái, ha csínján is, hódít
a kor divatja, meghonosodik a menüett. A nemesi rokokó kialakította az igényt a
túljutásra a deákos műveltségen. A katolikus és a református iskolákban is
bevezették rendkívüli tárgyként a német és francia nyelvet. Az előző század
végéig a nyugat-európai progresszió áramkörébe bekapcsolódott
protestáns-polgári művelődésünket a Habsburg egyházpolitika válságos helyzetbe
sodorta. A protestánsok kiszorultak a közhivatalokból, a céhekből. A protestáns
értelmiség a tiltó rendelkezések ellenére is megkísérelte a kapcsolattartást a
nyugat-európai kulturális központokkal. Nyilvánvalóvá vált azonban, hogy a
létért való küzdelem a rendi társadalomhoz való alkalmazkodásra kényszeríti az
egyházat. Így a haladó nyugati polgári eszmék meghonosításában, a polgári
törekvéseket szolgálóirodalom és tudomány művelésében a hajlékonyabb
evangélikus értelmiség jutott vezető szerephez. Az evangélikusok többsége e
mellett német. Erős városi polgársága mind a felvidéki mind az erdélyi szász
városokban kapcsolatba volt és maradt a német kultúrával. Így került
kapcsolatba a német pietista mozgalommal. A pietizmus a német lutheránus
misztika továbbfejlesztése a puritanizmus hatására. A magyarországi pietizmus a
félig magyar, félig szlovák származású polihisztor, Bél Mátyás munkásságával
tetőzött. Magyarország államismeretének egyetlen hatalmas műben történő
összefoglalására vállalkozott. A honismereti irodalomból részt kértek a
kálvinista tudósok is. Ifj. Köleséri Sámuel, a nagy erdélyi polihisztor feldolgozta
az erdélyi aranybányászat történetét is orvosi művei mellett.
Az elnyomott társadalmi osztályok barokk népiességét
1711 két, világosan elkülöníthető periódusra bontja: a népi kurucság és a
katolikus népiesség egymást váltó szakasza. A népi kurucság legmaradandóbb
értékű alkotásai a kurucok soraiban küzdő deákok, protestáns és katolikus papok
lejegyzésében fennmaradt, ismeretlen szerzőjű költemények, dalok. Kibontakozik
belőlük a mozgalom fejlődésvonala: a bujdosó sors nyomorúsága. Ez az
osztályöntudatos, forradalmi hangvétel és mondanivaló a bukás után elnémult. A
kuruc népiességet felváltó katolikus népiességnek az a feladata, hogy az
irodalom, a képzőművészet, a színház eszközeivel is a Habsburg-uralom alázatos
híveivé, földesuruk engedelmes jobbágyaivá formálják a korábban lázadó tömeget.
E munkában a néphez közelebb álló ferenceseknek és pálosoknak jutott a
főszerep. A XVIII. Század elején újra katolikussá lett falvakban
meggyökeresedett a barokk. A rekatolizálást szolgáló képzőművészet-elsősorban az
építészet és szobrászat- a tízezres tömegektől látogatott kegyhelyeken(
Csíksomlyó, Máriabesenyő, Máriapócs) koncentráltan jelentkezett. Csíkszék
katolikus néptömegei szolgáltatták a Csíksomlyón 1721-1784 között megrendezett
nagypénteki és pünkösdi misztériumjátékok közönségét. Ezekben az alkotásokban
felcsillan a népi humor is. A magyar szentek kultuszát és természetesen a
Mária-kultuszt a népi egyházi énekekbe is bevitték. A század közepén a barokk
tovább terjed és vulgarizálódik. Kezdett kibontakozni egy olyan, széleskörű
közműveltség, amely magába olvasztja, integrálja a katolikus népiesség, a
kurtanemesség által közvetített provinciális nemesi illetve mezővárosi
református műveltség elemeit. A barokk ízlés terjesztésében nagy szerepük volt
a falusi templomoknak. A királyi kamara típusterveket készíttetett hozzájuk. A
püspökök ezek szerint emeltették a faluképben ma is szerepet játszó, általában
egy, ritkábban kéttornyú későbarokk templomokat. A protestánsok -II. József
uralkodásáig- csak fatemplomokat építhettek. Belső kiképzésükre nem volt
rendelet. Ezért bennük a virágos reneszánsz még a XVIII. Század derekán is
kedvelt volt. Népi építészetünkben a barokk hatás elenyésző. Elsősorban a
katolikus Dunántúlon jelentkezik, inkább csak a XVIII-XIX. Század derekán vagy
még később.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése