Betekintés a 20 század világirodalmába 
Dráma
A hagyományos drámaszerkezet felbomlása
  A
hagyományos dráma a 19. sz. végén válságba került. A polgári társadalom 
viszonyainak kisszerűsége, az
élet 
elszürkülése,  az emberek közötti
kapcsolatok felszínessé  válása,  a 
közélet és a magánélet elválása, az egységes
világkép és értékrend  hiánya, 
általában a valóságnak az egyes embert
elnyeléssel fenyegetô  formátlansága 
nemcsak a legnagyobb múltú drámai műfajoknak,
a
tragédiának és a komédiának nem kedvezett,
hanem
magának 
a  drámának  sem, 
mely nagy  emberi  és 
társadalmi  konfliktusok 
megjelenítésére hivatott. Korunk
drámáiban igazi konfliktust - amikor az
ellentétek következetesen végigvitt 
cselekvéssorozatban ütköznek
össze 
-  nemigen találunk. Az író a
tragikus eseményekben is  meglátja  az 
élet öntudatlan mechanizmusát, felismeri,
hogy korunk jellegzetes tragédiái 
hétköznapi 
tragédiák,  amelyek  komikusak 
is.  A  mai 
ember  együtt   él 
konfliktusaival, és ebbe a helyzetbe se nem
bukik bele
látványosan és megrendítôen (mint a
tragédiában), se
nem lesz diadalmasan úrrá rajta (mint a
komédiában).
A 
dráma tehát a mindennapiban mutatja meg a rendkívülit, az  átlagosban 
a 
különöst, a tragikusban fedezi fel
a komikumot és fordítva.
  A
drámát eddig általában az jellemezte, hogy emberek közötti jelen  idejű 
cselekvés volt. A századvég jelentôs
drámáiban a műfajnak éppen ez a  három 
alapeleme
vált 
kérdésessé.  Ibsen drámáiban a
múlt uralkodik, a  jelen  inkább 
csak 
alkalom 
a múlt felidézésére, amely tovább dolgozik az embereken belül,  és 
elfojtja "az emberek közötti"-t.
Öntudatos cselekvés helyett inkább csak 
a 
múltban elkövetett tett következményei
tárulnak
elénk. 
Csehov  drámáinak szereplôi a
tevékeny jelen helyett  valójában  az 
emlékekben és a vágyakozásban élnek. A külsô
történés mellékessé halványul, 
a dialógusokban, az emberek közötti
közlésformában pedig a banális fecsegés 
felszíne mögött valójában a magányossá
vált ember monológjait, reflexióit halljuk.
Intellektuális, epikus és lirai dráma
 
Századunk   elsô  felének 
drámaírói  olyan  drámai 
forma   kialakításán 
fáradoztak, amelyben lehetôvé válik a
korszak 
ellentmondásainak és konfliktusainak megragadása.  Kitágították 
a 
színpadon 
megjeleníthetô jelenségek körét, és utat engedtek  olyan 
lírai, 
epikai, intellektuális, filozófiai elemek
behatolásának a drámába,
amelyek a hagyományos drámaszerkezet
föllazulását és
fölbomlását eredményezték. Ezek az elemek
gyakran
uralkodóvá 
váltak  a  drámában, 
és  alapvetôen  megváltoztatták  a  műfaj
sajátosságait.
 
Századunk drámáiban a jellemek, a szituáció, a cselekmény menete  sokszor 
nem 
konkrét  élethelyzetet  ábrázolnak 
és  értelmeznek,  hanem 
általános 
érvénnyel
példáznak valamit. Az igazi változás nem is a
drámán
belül történik, a változást az író a nézôben
akarja elérni.
A dráma valamit bizonyítani és megmagyarázni
akar,
elgondolkodtatni, ezért elsôsorban
intellektuális hatásra törekszik.
  A
valóság minél teljesebb megragadásának igénye
már a naturalizmus drámaíróit arra késztette,
hogy a
műfajt  
nyitottá  tegyék  apró 
életszerű  jelenetek,   a  
hétköznapokban 
elszaporodó kisdrámák, tragédiák
befogadására. Az epikus mozzanatok sora 
a 
kibontakozást
lelassítja, 
a  darab elbeszélô jellegét
erôsíti, és a drámát  a  regényhez 
közelíti. Gorkij Éjjeli menedékhetyében a
cselekmény kibontakozását lassító
életképeket, elágazó
életfolyamatokat   mutat  
be.  A  mindennapi  
élet   apró   jelenségeivel 
találkozhatunk Brecht Kurázsi mama c.
darabjában is.
  Az
események jelen idejű kibontakozását gyakran az
elbeszélés módszere váltja föl. Megjelenik az
elbeszélô,
a 
narrátor,  aki  mint 
múltbeli történetet  idézi  fel 
és  értelmezi  az 
eseménysort.
  A
modern dráma epizálását legkövetkezetesebben
Brecht  
valósította  meg.  Színházát 
epikus  színháznak  nevezte,  
amely 
megjeleníti az áttekinthetetlennek látszó
élet 
jeleneteit,  hogy  a  nézô
a  megjelenített  eseményekbôl 
levonja  a 
következtetést.
  A
dráma epizálódása szabadabb formák kialakulásához vezetett, így nagyobb 
szerepet 
kaphattak  benne a lírai elemek
is. Ilyen  lírai  monológ 
Gorkij 
Éjjeli 
menedékhelyében  Szatyin
"áriája", amelyben  az  ember 
nagyságáról 
szól. 
Brecht  önálló lírai dalbetétekkel
szakítja meg  a  cselekményt. 
Az 
amerikai O'Neill (oníl) műveit kezdettôl
fogva erôs sodrású költôiség járja 
át, García Lorca drámáinak minden részletében
jelen van a líra.
Abszurd dráma
  Az
50-es években Párizsban bontakozik ki a modern
drámának az az irányzata, mely jobb híján az
abszurd
elnevezést 
kapta. (Az irányzat írói elutasítják az "abszurd"  minôsítést.) 
Az abszurd íróknak a modern világ
döbbenetes tapasztalatai (világháború,
atombomba
stb.) az emberi lét képtelenségét sugallják.
  Az
abszurd dráma egy alapvetô emberi léthelyzetrôl
alkotott vízió kivetítése. Az író látomásának
elemeit a
mindennapi élet közönséges tényei, ismerôs
tárgyai közül veszi. A fenséges, 
a 
groteszk,  a  fantasztikum 
és  a  vásári 
bohóckodás  elegyedik  némely 
színműben, mely az
ironikus tréfához és a misztériumdrámához
egyaránt
közel 
áll.  Az  abszurd 
színházból  hiányzanak  a 
közvetlenül   ábrázolt 
történelmi-társadalmi keretek, a szilárdan
körülhatárolt 
jellemek,  a tettek motiválása. A
szó, a  játék,  a 
látvány 
együtt alkotnak drámai parabolát vagy
metaforát.
A szinházművészet törekvései
 
Ha  a  drámai 
műfaj  átalakulását,  helyzetét 
és  szerepét  vizsgáljuk, 
figyelembe 
kell vennünk a színházművészet sajátos törekvéseit  is, 
melyek 
arra 
irányultak,  hogy a színház  visszataláljon  spontán 
közösségteremtô 
funkciójához, bevonja a nézôt az elôadásba,
és önálló, sajátosan  teátrális 
eszközökkel,
látvány-,  
hangzás-  és  mozgáseffektusokkal   dolgozó  
színházművészetet 
alakítson  
ki.   A   kísérletek  
jellegét   legtöbbször   egy-egy   
nagy 
rendezôegyéniség elképzelései határozzák meg.
 
Konsztyantyin 
Sztanyiszlavszkij  a  színészi játék  alapjának 
a  szerep 
teljes érzelmi és gondolati átélését
tartotta. Legtehetségesebb tanítványai 
már szembefordultak az illuzionista
színházzal. Közülük Vszevolod Mejerhold olyan
agitatív-politikai  színházat 
hozott létre, amelyik "technikájának
lendületével lenyűgözi a 
közönséget". 
Rendezôi 
stílusát  a groteszk hatások,
a  jelzéses  módszerek 
alkalmazása 
jellemezte.
 
A  szovjet színház úttörô
kísérleteivel körülbelül egy idôben 
elsôsorban 
Németországban  értek 
el  jelentôs  eredményeket 
az  új  színházi  
nyelv 
megteremtésében.
 
A  Bauhaus  színháza a technikai eszközök
igénybevételével  az  absztrakt 
formákból 
teremtett térben mozgó embert állította középpontba. Az  osztrák 
Max Reinhardt valódi teátrális élményben
kívánta részesíteni a  közönséget. 
Szándéka: 
"nagy  tömegek  szívéhez szólni  erôteljés 
és  mély  hatással". 
Tanítványa,
Erwin 
Piscator  (piszkátor) az
expresszionizmus mozgalmához 
tartozott,  a 
színházat   
szószéknek    tekintette,    ahonnan   
eszméit    hirdetheti. 
Montázstechnika,  a 
jelenetek  és képek
flmszerűen  gyors  váltakozása, 
a 
színpad szüntelen mozgatása, a többszintű
játéktér, a narrátor  alkalmazása 
voltak expresszív módszerének eszközei.
Késôbb Brechttel együttműködve  egy 
naturalista 
és  expresszionista elemeket  magában 
foglaló  intellektuális 
stílust teremtett.
 
Természetesen  másutt  is 
folytak színházi kísérletek.  Ezek  közül 
két 
jelentôs törekvést emelünk ki.
 
Edward Gordon Craig (edvád gódn krég), angol rendezô és
díszlettervezô  a színház fôszereplôjének a rendezôt
tartotta,  a  színészt 
bábfgurának, 
a színházat pedig szuggesztív, jelzésekkel  dolgozó 
vizuális 
művészetnek, amely a mozdulatok és látomások
nyelvén szól.
  A
francia Antonin Artaud (antonen artó) szerint a színháznak vissza  kell 
térnie 
a  mitikus  és 
mágikus művészethez,  a  kor 
nagy  mítoszait  kell 
kifejeznie  
szertartásszerű,   rituális  formában.  
Színházát   kegyetlen 
színháznak 
nevezte, mert "a szorongás és a katasztrófák korát  éljük"; 
és 
"minden 
cselekvés kegyetlenség", a színháznak pedig "a végsôkig  kibontott 
cselekvés 
eszméje  által  kell 
megújulnia".  Meg  akarta 
szabadítani  az 
elôadást 
"a  szöveg
rabszolgaságától", "a szavakat 
bűvölésre  használja". 
Színháza 
"eszeveszetten  hajszolja a
ritmusokat",  "arra  törekszik, 
hogy 
elzsibbassza, elbűvö je, meghökkentse a
fogékonyságot ".
 
A  happening  (hepning; 
esemény,  történés)  kísérletet 
tett  annak   a 
feltételezett   ôsi  állapotnak  a 
visszaállítására,  amikor  a  nézô   és 
színjátszó még nem különült el egymástól: a
nézôbôl
aktív befogadót, együttalkotót, a szerzôbôl
pedig irányítót, közvetítôt,  a 
művészetbôl  
pedig  nagy  életalakító 
kísérletet  szeretne  csinálni.  
A 
happeninget a konvencionális formákból
kitörni vágyó festôk hozták létre, s 
kezdetben olyan háromdimenziós szerkezet
volt, amelyen belül a közönség  is 
mozoghatott. Késôbb színészekkel, színházi
mozgással bôvítették. Aki
belecsöppen, 
közreműködôvé válik, együtt játszik. Nincs többé közönség  és 
színész, mindenki tetszés szerint
váltogathatja a szerepét.
 
A    lengyel   Jerzy  
Grotowski   (jezsi   grotofszki;1933-)    színháza 
közösségteremtô, életforma-alakító
kísérletként jött létre.
"Szegény 
színház"-nak  nevezte,  lemondott a 
sminkrôl,  a  kosztümrôl, 
a 
díszletrôl, a világítási és akusztikai
hatásokról, sôt
magáról 
a színpadról is. A színészek a nézôk között játszanak.  Grotowskit 
az a törekvés vezeti, hogy "visszaadjuk
a mitikus szituáció konkrét  emberi 
értékét, 
és  az átélt igazság tiszta
kifejezôjévé emeljük" a 
színészt.  A 
társulat 
számára  nem  is  az
elôadás, hanem  annak  közös 
megalkotása  a 
lényeges.
  A
neves angol rendezôt, Peter Brookot (piter bruk; 1925-) az a  lehetôség 
izgatja, 
"hogy a színházban kogyan juthatunk el korank igazi  hajtóerôinek 
rituális kifejezéséhez".
  A. M.
Gorkij (1868-1936) Az éjjeli menedékhely c. drámája
(1902) elsôsorban nem akciókban, hanem
dialógusokban, a
szereplôk 
tudatában  zajlik. A drámaiságot a
realitás és  az  illúziók, 
a 
valódi élet és a vágyképek, a valódi és a
hamis tudat, a cselekvésvágy és a 
cselekvésképtelenség  közötti 
feszültség adja. A  darab  szerkezete 
laza, 
epikus 
jellegű,  a  feszültségek 
fokozódó  hullámzása  sem 
vezet  drámai 
tetôpontra. A műnek
nincs központi hôse, a szereplôk egy
társadalmi és egy általánosabb  emberi 
léthelyzet megjelenítôi.
 
A  drámairodalom  amerikai ága az  ibseni-csehovi  hagyományokat 
követi. 
O'Neil (oníl; 1888-1953) hozta létre azt a
drámatípust, 
mely  Ibsen  és Csehov dramaturgiáját  a 
dinamikus  amerikai 
valóság 
alapján  teremtette újjá, s
amelyet  Tennessee  Williams 
(teneszi 
viljemsz; 1914-), Arthur Miller (arször
miler;1915-) és Edward Albee (edvád 
ólbi;  
1918-)  más-más  módon 
alakított  tovább.  Drámáikban  
a   rideg, 
agyonhajszolt élet elôl menekülô figurák
képzelgésekben,  pótcselekvésekben 
keresnek 
megnyugvást. Bár menekülésük közvetlen kiváltó oka gyakran  lelki 
betegség, alkoholizmus vagy kábítószer, sorsuk
tragédiája a törtetô,  sivár 
életforma  
elégtelenségét,   a  személyiség  
kínzó   kettészakadását,   a 
prakticista 
valóságszemlélettel való összeütközést példázza.  A 
patológia 
határát súroló torz álmaikat, reménytelen,
kisszerű vágyaikat,
szomjúzásukat 
a  teljes  emberi 
élet után  az  írók 
erôteljes  lélektani 
realizmussal ábrázolják.
  Az
amerikai dráma e nagy korszaka napjainkban már - úgy
látszik - letűnôben van.
  Az
abszurd színház a román származású, francia Eugéne
Ionesco (özsen joneszko;1912-) A kopasz
énekesnô c. színművével  kezdôdött, 
melynek 
bemutatója 1950-ben volt Párizsban. A darab  szellemesen 
gúnyolja 
szavaink 
és  beszédfordulataink,
érintkezési  formáink  tartalmatlanságát, 
társas életünk ürességét.
  Az
abszurd dráma a kelet-közép-európai országokban is
megjelenik, 
fôleg  a 60-as évektôl. A
lengyel  Slawomir  Mroiek 
(mrozsek; 
1930-) 
színdarabjai a közép-európai abszurd vagy groteszk színház elsô  és 
jelentôs teljesítményei. Tangó c. drámájában
(1964) egy család belsô életét 
mutatja be, ebben a társadalmi alapsejtben
azonban nagy ügyek tükrözôdnek.
A 
darab  anól  szól, 
hogy  az  erkölcsi 
világrend  összeomlott,   formái 
kiürültek,  
tartalmatlanná  váltak.  Három 
nemzedék  veszekszik   köznapi 
apróságokon, azon, hogy miért kell betartani
a formákat és normákat, melyek 
iránt elvesztettük énékünket,
melyek valahogy elpárologtak életünkbôl.
Minthogy a három
nemzedék 
erejébôl  együttesen  is 
csak  szentenciázásra,  szajkózásra 
és 
handabandázásra   futja, 
és  a  lét 
fô  kérdéseire  valamennyien  
teljes 
érzéketlenséggel reagálnak, a civakodó család
felett az értetlenül buta és brutális
parazita veszi át a hatalmat.
 
A  közép-európai  abszurd művelôi közül még a  lengyel 
Tadeusz  Rózewicz 
(ruzsevics; 1921-) és a cseh Václav Havel
(1936-) alakját emelhetjük ki. Az 
abszurd 
drámákkal  sok  tekintetben 
rokonok  Örkény  István  
(1912-1981) 
groteszk játékai.
  Az
osztrák költô, dráma- és regényíró Peter Handke
(1942-) 
a neoavantgárd "kísérletezô" műfajait műveli.
Közönséggyalázás  c. 
színpadi 
monológja  (1966)  nyitja 
meg  ún.  beszédjátékainak  sorát. 
Az 
egyetlen  
monológ  formájába  komponált 
darab  a  színházlátogató   rutin 
fogyasztói konvencióját
leplezi 
le.  Handke világa általában a
kérdésessé  lett  emberi-társadalmi 
kommunikáció 
szorongató élményére épül, figuráinak az emberi szóba  vetett 
hite 
s  ezen át a világba vetett
bizalma rendül meg, és ezért  úgy  érzik, 
hogy maguknak kell a végére járniok, mi is az
igazság. Az író regényei is a 
fogyasztói társadalom magatartásformái ellen
irányulnak. Handke  stílusának 
jellegzetessége a szójátékok, szófejtések
halmozása.
      
A   világirodalmi   drámairói 
közül   a   legkiemelkedôbb 
drámairók:Bertolt Brecht,Dürrenmatt , Beck;
 

0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése