Betekintés a 20 század világirodalmába
Dráma
A hagyományos drámaszerkezet felbomlása
A
hagyományos dráma a 19. sz. végén válságba került. A polgári társadalom
viszonyainak kisszerűsége, az
élet
elszürkülése, az emberek közötti
kapcsolatok felszínessé válása, a
közélet és a magánélet elválása, az egységes
világkép és értékrend hiánya,
általában a valóságnak az egyes embert
elnyeléssel fenyegetô formátlansága
nemcsak a legnagyobb múltú drámai műfajoknak,
a
tragédiának és a komédiának nem kedvezett,
hanem
magának
a drámának sem,
mely nagy emberi és
társadalmi konfliktusok
megjelenítésére hivatott. Korunk
drámáiban igazi konfliktust - amikor az
ellentétek következetesen végigvitt
cselekvéssorozatban ütköznek
össze
- nemigen találunk. Az író a
tragikus eseményekben is meglátja az
élet öntudatlan mechanizmusát, felismeri,
hogy korunk jellegzetes tragédiái
hétköznapi
tragédiák, amelyek komikusak
is. A mai
ember együtt él
konfliktusaival, és ebbe a helyzetbe se nem
bukik bele
látványosan és megrendítôen (mint a
tragédiában), se
nem lesz diadalmasan úrrá rajta (mint a
komédiában).
A
dráma tehát a mindennapiban mutatja meg a rendkívülit, az átlagosban
a
különöst, a tragikusban fedezi fel
a komikumot és fordítva.
A
drámát eddig általában az jellemezte, hogy emberek közötti jelen idejű
cselekvés volt. A századvég jelentôs
drámáiban a műfajnak éppen ez a három
alapeleme
vált
kérdésessé. Ibsen drámáiban a
múlt uralkodik, a jelen inkább
csak
alkalom
a múlt felidézésére, amely tovább dolgozik az embereken belül, és
elfojtja "az emberek közötti"-t.
Öntudatos cselekvés helyett inkább csak
a
múltban elkövetett tett következményei
tárulnak
elénk.
Csehov drámáinak szereplôi a
tevékeny jelen helyett valójában az
emlékekben és a vágyakozásban élnek. A külsô
történés mellékessé halványul,
a dialógusokban, az emberek közötti
közlésformában pedig a banális fecsegés
felszíne mögött valójában a magányossá
vált ember monológjait, reflexióit halljuk.
Intellektuális, epikus és lirai dráma
Századunk elsô felének
drámaírói olyan drámai
forma kialakításán
fáradoztak, amelyben lehetôvé válik a
korszak
ellentmondásainak és konfliktusainak megragadása. Kitágították
a
színpadon
megjeleníthetô jelenségek körét, és utat engedtek olyan
lírai,
epikai, intellektuális, filozófiai elemek
behatolásának a drámába,
amelyek a hagyományos drámaszerkezet
föllazulását és
fölbomlását eredményezték. Ezek az elemek
gyakran
uralkodóvá
váltak a drámában,
és alapvetôen megváltoztatták a műfaj
sajátosságait.
Századunk drámáiban a jellemek, a szituáció, a cselekmény menete sokszor
nem
konkrét élethelyzetet ábrázolnak
és értelmeznek, hanem
általános
érvénnyel
példáznak valamit. Az igazi változás nem is a
drámán
belül történik, a változást az író a nézôben
akarja elérni.
A dráma valamit bizonyítani és megmagyarázni
akar,
elgondolkodtatni, ezért elsôsorban
intellektuális hatásra törekszik.
A
valóság minél teljesebb megragadásának igénye
már a naturalizmus drámaíróit arra késztette,
hogy a
műfajt
nyitottá tegyék apró
életszerű jelenetek, a
hétköznapokban
elszaporodó kisdrámák, tragédiák
befogadására. Az epikus mozzanatok sora
a
kibontakozást
lelassítja,
a darab elbeszélô jellegét
erôsíti, és a drámát a regényhez
közelíti. Gorkij Éjjeli menedékhetyében a
cselekmény kibontakozását lassító
életképeket, elágazó
életfolyamatokat mutat
be. A mindennapi
élet apró jelenségeivel
találkozhatunk Brecht Kurázsi mama c.
darabjában is.
Az
események jelen idejű kibontakozását gyakran az
elbeszélés módszere váltja föl. Megjelenik az
elbeszélô,
a
narrátor, aki mint
múltbeli történetet idézi fel
és értelmezi az
eseménysort.
A
modern dráma epizálását legkövetkezetesebben
Brecht
valósította meg. Színházát
epikus színháznak nevezte,
amely
megjeleníti az áttekinthetetlennek látszó
élet
jeleneteit, hogy a nézô
a megjelenített eseményekbôl
levonja a
következtetést.
A
dráma epizálódása szabadabb formák kialakulásához vezetett, így nagyobb
szerepet
kaphattak benne a lírai elemek
is. Ilyen lírai monológ
Gorkij
Éjjeli
menedékhelyében Szatyin
"áriája", amelyben az ember
nagyságáról
szól.
Brecht önálló lírai dalbetétekkel
szakítja meg a cselekményt.
Az
amerikai O'Neill (oníl) műveit kezdettôl
fogva erôs sodrású költôiség járja
át, García Lorca drámáinak minden részletében
jelen van a líra.
Abszurd dráma
Az
50-es években Párizsban bontakozik ki a modern
drámának az az irányzata, mely jobb híján az
abszurd
elnevezést
kapta. (Az irányzat írói elutasítják az "abszurd" minôsítést.)
Az abszurd íróknak a modern világ
döbbenetes tapasztalatai (világháború,
atombomba
stb.) az emberi lét képtelenségét sugallják.
Az
abszurd dráma egy alapvetô emberi léthelyzetrôl
alkotott vízió kivetítése. Az író látomásának
elemeit a
mindennapi élet közönséges tényei, ismerôs
tárgyai közül veszi. A fenséges,
a
groteszk, a fantasztikum
és a vásári
bohóckodás elegyedik némely
színműben, mely az
ironikus tréfához és a misztériumdrámához
egyaránt
közel
áll. Az abszurd
színházból hiányzanak a
közvetlenül ábrázolt
történelmi-társadalmi keretek, a szilárdan
körülhatárolt
jellemek, a tettek motiválása. A
szó, a játék, a
látvány
együtt alkotnak drámai parabolát vagy
metaforát.
A szinházművészet törekvései
Ha a drámai
műfaj átalakulását, helyzetét
és szerepét vizsgáljuk,
figyelembe
kell vennünk a színházművészet sajátos törekvéseit is,
melyek
arra
irányultak, hogy a színház visszataláljon spontán
közösségteremtô
funkciójához, bevonja a nézôt az elôadásba,
és önálló, sajátosan teátrális
eszközökkel,
látvány-,
hangzás- és mozgáseffektusokkal dolgozó
színházművészetet
alakítson
ki. A kísérletek
jellegét legtöbbször egy-egy
nagy
rendezôegyéniség elképzelései határozzák meg.
Konsztyantyin
Sztanyiszlavszkij a színészi játék alapjának
a szerep
teljes érzelmi és gondolati átélését
tartotta. Legtehetségesebb tanítványai
már szembefordultak az illuzionista
színházzal. Közülük Vszevolod Mejerhold olyan
agitatív-politikai színházat
hozott létre, amelyik "technikájának
lendületével lenyűgözi a
közönséget".
Rendezôi
stílusát a groteszk hatások,
a jelzéses módszerek
alkalmazása
jellemezte.
A szovjet színház úttörô
kísérleteivel körülbelül egy idôben
elsôsorban
Németországban értek
el jelentôs eredményeket
az új színházi
nyelv
megteremtésében.
A Bauhaus színháza a technikai eszközök
igénybevételével az absztrakt
formákból
teremtett térben mozgó embert állította középpontba. Az osztrák
Max Reinhardt valódi teátrális élményben
kívánta részesíteni a közönséget.
Szándéka:
"nagy tömegek szívéhez szólni erôteljés
és mély hatással".
Tanítványa,
Erwin
Piscator (piszkátor) az
expresszionizmus mozgalmához
tartozott, a
színházat
szószéknek tekintette, ahonnan
eszméit hirdetheti.
Montázstechnika, a
jelenetek és képek
flmszerűen gyors váltakozása,
a
színpad szüntelen mozgatása, a többszintű
játéktér, a narrátor alkalmazása
voltak expresszív módszerének eszközei.
Késôbb Brechttel együttműködve egy
naturalista
és expresszionista elemeket magában
foglaló intellektuális
stílust teremtett.
Természetesen másutt is
folytak színházi kísérletek. Ezek közül
két
jelentôs törekvést emelünk ki.
Edward Gordon Craig (edvád gódn krég), angol rendezô és
díszlettervezô a színház fôszereplôjének a rendezôt
tartotta, a színészt
bábfgurának,
a színházat pedig szuggesztív, jelzésekkel dolgozó
vizuális
művészetnek, amely a mozdulatok és látomások
nyelvén szól.
A
francia Antonin Artaud (antonen artó) szerint a színháznak vissza kell
térnie
a mitikus és
mágikus művészethez, a kor
nagy mítoszait kell
kifejeznie
szertartásszerű, rituális formában.
Színházát kegyetlen
színháznak
nevezte, mert "a szorongás és a katasztrófák korát éljük";
és
"minden
cselekvés kegyetlenség", a színháznak pedig "a végsôkig kibontott
cselekvés
eszméje által kell
megújulnia". Meg akarta
szabadítani az
elôadást
"a szöveg
rabszolgaságától", "a szavakat
bűvölésre használja".
Színháza
"eszeveszetten hajszolja a
ritmusokat", "arra törekszik,
hogy
elzsibbassza, elbűvö je, meghökkentse a
fogékonyságot ".
A happening (hepning;
esemény, történés) kísérletet
tett annak a
feltételezett ôsi állapotnak a
visszaállítására, amikor a nézô és
színjátszó még nem különült el egymástól: a
nézôbôl
aktív befogadót, együttalkotót, a szerzôbôl
pedig irányítót, közvetítôt, a
művészetbôl
pedig nagy életalakító
kísérletet szeretne csinálni.
A
happeninget a konvencionális formákból
kitörni vágyó festôk hozták létre, s
kezdetben olyan háromdimenziós szerkezet
volt, amelyen belül a közönség is
mozoghatott. Késôbb színészekkel, színházi
mozgással bôvítették. Aki
belecsöppen,
közreműködôvé válik, együtt játszik. Nincs többé közönség és
színész, mindenki tetszés szerint
váltogathatja a szerepét.
A lengyel Jerzy
Grotowski (jezsi grotofszki;1933-) színháza
közösségteremtô, életforma-alakító
kísérletként jött létre.
"Szegény
színház"-nak nevezte, lemondott a
sminkrôl, a kosztümrôl,
a
díszletrôl, a világítási és akusztikai
hatásokról, sôt
magáról
a színpadról is. A színészek a nézôk között játszanak. Grotowskit
az a törekvés vezeti, hogy "visszaadjuk
a mitikus szituáció konkrét emberi
értékét,
és az átélt igazság tiszta
kifejezôjévé emeljük" a
színészt. A
társulat
számára nem is az
elôadás, hanem annak közös
megalkotása a
lényeges.
A
neves angol rendezôt, Peter Brookot (piter bruk; 1925-) az a lehetôség
izgatja,
"hogy a színházban kogyan juthatunk el korank igazi hajtóerôinek
rituális kifejezéséhez".
A. M.
Gorkij (1868-1936) Az éjjeli menedékhely c. drámája
(1902) elsôsorban nem akciókban, hanem
dialógusokban, a
szereplôk
tudatában zajlik. A drámaiságot a
realitás és az illúziók,
a
valódi élet és a vágyképek, a valódi és a
hamis tudat, a cselekvésvágy és a
cselekvésképtelenség közötti
feszültség adja. A darab szerkezete
laza,
epikus
jellegű, a feszültségek
fokozódó hullámzása sem
vezet drámai
tetôpontra. A műnek
nincs központi hôse, a szereplôk egy
társadalmi és egy általánosabb emberi
léthelyzet megjelenítôi.
A drámairodalom amerikai ága az ibseni-csehovi hagyományokat
követi.
O'Neil (oníl; 1888-1953) hozta létre azt a
drámatípust,
mely Ibsen és Csehov dramaturgiáját a
dinamikus amerikai
valóság
alapján teremtette újjá, s
amelyet Tennessee Williams
(teneszi
viljemsz; 1914-), Arthur Miller (arször
miler;1915-) és Edward Albee (edvád
ólbi;
1918-) más-más módon
alakított tovább. Drámáikban
a rideg,
agyonhajszolt élet elôl menekülô figurák
képzelgésekben, pótcselekvésekben
keresnek
megnyugvást. Bár menekülésük közvetlen kiváltó oka gyakran lelki
betegség, alkoholizmus vagy kábítószer, sorsuk
tragédiája a törtetô, sivár
életforma
elégtelenségét, a személyiség
kínzó kettészakadását, a
prakticista
valóságszemlélettel való összeütközést példázza. A
patológia
határát súroló torz álmaikat, reménytelen,
kisszerű vágyaikat,
szomjúzásukat
a teljes emberi
élet után az írók
erôteljes lélektani
realizmussal ábrázolják.
Az
amerikai dráma e nagy korszaka napjainkban már - úgy
látszik - letűnôben van.
Az
abszurd színház a román származású, francia Eugéne
Ionesco (özsen joneszko;1912-) A kopasz
énekesnô c. színművével kezdôdött,
melynek
bemutatója 1950-ben volt Párizsban. A darab szellemesen
gúnyolja
szavaink
és beszédfordulataink,
érintkezési formáink tartalmatlanságát,
társas életünk ürességét.
Az
abszurd dráma a kelet-közép-európai országokban is
megjelenik,
fôleg a 60-as évektôl. A
lengyel Slawomir Mroiek
(mrozsek;
1930-)
színdarabjai a közép-európai abszurd vagy groteszk színház elsô és
jelentôs teljesítményei. Tangó c. drámájában
(1964) egy család belsô életét
mutatja be, ebben a társadalmi alapsejtben
azonban nagy ügyek tükrözôdnek.
A
darab anól szól,
hogy az erkölcsi
világrend összeomlott, formái
kiürültek,
tartalmatlanná váltak. Három
nemzedék veszekszik köznapi
apróságokon, azon, hogy miért kell betartani
a formákat és normákat, melyek
iránt elvesztettük énékünket,
melyek valahogy elpárologtak életünkbôl.
Minthogy a három
nemzedék
erejébôl együttesen is
csak szentenciázásra, szajkózásra
és
handabandázásra futja,
és a lét
fô kérdéseire valamennyien
teljes
érzéketlenséggel reagálnak, a civakodó család
felett az értetlenül buta és brutális
parazita veszi át a hatalmat.
A közép-európai abszurd művelôi közül még a lengyel
Tadeusz Rózewicz
(ruzsevics; 1921-) és a cseh Václav Havel
(1936-) alakját emelhetjük ki. Az
abszurd
drámákkal sok tekintetben
rokonok Örkény István
(1912-1981)
groteszk játékai.
Az
osztrák költô, dráma- és regényíró Peter Handke
(1942-)
a neoavantgárd "kísérletezô" műfajait műveli.
Közönséggyalázás c.
színpadi
monológja (1966) nyitja
meg ún. beszédjátékainak sorát.
Az
egyetlen
monológ formájába komponált
darab a színházlátogató rutin
fogyasztói konvencióját
leplezi
le. Handke világa általában a
kérdésessé lett emberi-társadalmi
kommunikáció
szorongató élményére épül, figuráinak az emberi szóba vetett
hite
s ezen át a világba vetett
bizalma rendül meg, és ezért úgy érzik,
hogy maguknak kell a végére járniok, mi is az
igazság. Az író regényei is a
fogyasztói társadalom magatartásformái ellen
irányulnak. Handke stílusának
jellegzetessége a szójátékok, szófejtések
halmozása.
A világirodalmi drámairói
közül a legkiemelkedôbb
drámairók:Bertolt Brecht,Dürrenmatt , Beck;
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése