Byron
(Angol romantika)
Az angol romantika
Az európai romantika elsô fontos dátuma:
1798. Ekkor adta ki Angliában William Wordsworth (viljem vördzvörsz; 1770-1850)
és Samuel Taylor Coleridge (szemjuel téjlor kólridzs; 1772-1834) közös versgyűjteményét
Lírai balladák címen. A kötet címe már romantikus célkitűzést jelez: a
műnemkeveredést, epika és líra ötvözésének szándékát.
Az
1810-es években a
második nemzedék, az angol
költôk új
csoportja lépett fel. Ezt a nemzedéket a nagy
romantikus triász:
Byron (bájron), Shelley (seli) és Keats
(kítsz) képviselte.
Byron (1788-1824) régi fônemesi családból
származott, a lordi cím birtokosa volt. Sokat utazott: bejárta Spanyolországot,
Portugáliát, Görög- és Törökországot. 1812-ben szembefordult a fôúri osztály
politikájával, s a parlamentben elmondott két beszédében a lázadó gépromboló
munkások és az elnyomott ír nép védelmében emelte fel szavát. A konzervatív
körök feleségétôl való elválását és féltestvére, Auguszta iránt érzett tragikus
szerelmét felhasználva hajszát indítottak ellene. Kénytelen volt elhagyni
Angliát: Svájcban majd Olaszországban telepedett le. Részt kívánt venni
Görögországnak a török megszállás elleni szabadságharcában, de vágya, hogy a
csatatéren essék el, nem sikerült: betegségben halt meg görög földön.
Híressé a Childe Harold zarándokútja című
(csájld herold) verses lírai útirajza tette, melynek elsô két énekét 1812-ben
adta ki. A kortársak a fôhôsben, aki aktuális célzásokkal, lírai kitérôkkel
szakítja meg úti beszámolóját, az íróra ismertek.
Byron fô művének tekinthetô a befejezetlenül
maradt, 16 énekbôl álló Don Juan (don dzsuan; 1819-1824) Az epika műneméhez is
sorolható, de az eseménysorozatot meg-megszakítják a lírai meditációk, a
szatirikus társadalombíráló megjegyzések, s átszövik a személyes célzások.
Byron ezzel az alkotásával a romantikus verses regény műfaját teremtette meg, s
hosszú idôre elindította Európában ennek az új műfajnak a divatját.
Drámai költeményei - pl. Manfred (1817), Kain
(1821) - a fôszereplôk magányos, heroikus és tragikus küzdelmeit ábrázolják. A
hôsök emberfeletti méretűvé, szinte titánná válnak, s így bukásuk is
hatalmasabb. Hôsi harcukat a romantikus nyelv pátosza, képgazdagsága
méltóképpen tudja kifejezni.
Byron pesszimisztikus világképe, rezignált lelkiállapota, hôseinek
lemondó mélabúja és világfájdalma, bágyadt közönye: spleenje (szplín) valóságos
divattá tette a "byronizmust" a 19. század elején Európában.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése