Heine
(Német romantika)
A német romantika
"Egyetlen irodalmat s művelôdést sem
járt át annyira a romantika, mint a németet." (Németh G. Béla: Az
egyensúly elvesztése. Magvetô, Bp. 1978. 8. 1.) A német polgárság s fôleg a
polgári értelmiség, mely eleinte lelkesedett a felvilágosodás eszméiért, a
francia forradalom radikalizálódása idején elbizonytalanodott. A napóleoni
háborúk a németség számára jórészt csak szenvedést, vereséget és megaláztatást jelentettek,
s ennek következtében a német polgárság zavara nôttön-nôtt, majd keserű
kiábrándulásba torkollott. Bizonytalanságukat fokozta a hagyományos vallásos
világszemlélet megingása, az istenhit elvesztése. "Nem elvetették az
istenhitet, hanem elvesztették; istenhit nélkül éltek, s nem istenhit ellen. S
mást helyette, egyelôre, alig találtak. Az elsô nemzedék voltak ôk a keresztény
Európa történetében, amely minden örökölt értékkel, akár transcendens volt az,
akár evilági, szkeptisztikusan álltak szemben." (Németh G. B.: i.m. 20.
1.) A kétség volt lelkük legfôbb tartalma. Éppen azért csodálták a középkort,
mert egy olyan világ jelképét látták benne, amelyben még megvolt a világképnek
az az egysége, amelynek hiányától annyira szenvedtek.
A fiatal romantikus nemzedék gondolatvilágán
a zűrzavar hatalmasodott el, érzelmi állapotát a szorongás hatotta át, s az
ellenségessé és kiábrándítóvá lett világ elôl menekülve ismeretlen és
titokzatos szépségek keresésére indultak: útjuk a lélek belvilága felé
vezetett. Elvágyódásuk elfordulás volt ugyan a valóságtól, de az emberi lélek
olyan mélységeit, az érzelemvilág olyan titkait fedezték fel, az irodalomnak
olyan új lehetôségeit tárták fel műfaji, formai tekintetben, amelyeket a
késôbbi korok irodalma is hasznosíthatott.
Heine
Henrich Heine (1797-1856) Goethe után a 19.
század egyik legnagyobb német művésze. îrói pályáját igazi romantikusként
kezdte, késôbb azonban hátat fordított a romantikának, annak ellenfele s a
német korai realizmus egyik vezetô mestere lett. Lírája mellett meg kell
említeni kitűnô prózai útirajzait, önéletrajzi írásait, fôleg pedig
szépirodalmi értékű publicisztikáját.
Családja kereskedelmi pályára szánta, ô
azonban egyetemi tanulmányai idején (jogot hallgatott) az irodalom felé
fordult. Szabad szellemű politikai felfogása miatt a német hatóságok nem jó
szemmel nézték működését, ezért 1831-ben véglegesen Párizsba költözött. Innen
küldte a hazai újságoknak cikkeit, s ezekben a franciaországi állapotokról
tájékoztatta német olvasóit. A franciák számára a német filozófia és irodalom
értékeirôl írt tanulmányokat. 1845-ben megbetegedett, s 1848-tól egészen
haláláig ágyhoz - "matrac-sírhoz" - kötötték hátgerincbántalmai.
Párizsban halt meg. Heinét útirajzain kívül a Dalok könyve (1827), ez a
különbözô ciklusokból álló lírai versgyűjtemény tette világhírűvé. A költô a
kötet korai darabjaiban bôven merít a német népdal motívum- és formakincsébôl:
felhasználja strófaszerkezeteit, ritmikáját, nyelvi egyszerűségét, közvetlen
természetességét. Ezekben a dalokban felfedezhetô még a romantika egész
kelléktára: az elvágyódás valami boldog tündérhazába, a mesés kelet utáni
nosztalgia, a természeti idillért való rajongás, de mindezt már bizonyos
kiábrándultság színezi át. Heine válójában nem tud hinni abban, hogy az élet
kicsinyes gondjai, ellentmondásai feloldhatók a művészet varázslata által, az
ember kiszakadhat a hétköznapok szürkeségébôl. Verseiben gyakori az ábrándokat
szétromboló ironikus fordulat, a romantikus költészet szokványossá vált
stíluseszközeinek kigúnyolása, a színlelt rajongás lehűtése; az ünnepélyes pátosz
hirtelen megsemmisítése. A Mesék mesélnek róla... kezdetű vers a képzeletbeli
tündérország gyönyörű álmáról szól: a virágkelyhekre hulló arany alkonyatról, a
kristályforrások muzsikájáról, az édes kábulatról, de a befejezés kiábrándító
józanságra vall:
"E messzi honba vágyom,
örülne ott a szivem,
a kín lehullna lágyan,
nem fájna semmi sem.
Álmomban sokszor látom
a gyönyört, de a nap,
a reggel kél, s az álom
szétfoszlik, mint a hab."
(JUSTUS PÁL FORDîTÁSA)
A Dalok könyve ismertebb darabjainak leggazdagabb
forrása a mitizált elsô szerelem. Ez a témája a Lírai közjáték című ciklus
egyik szép darabjának, A dal szárnyára veszlek... kezdetű versnek. A szeretett
lány a költô unokahúga, Amalie Heine volt. - A költeményben megjelenik a
romantika egyik ismert motívuma: az elvágyódás a távoli Kelet csodás világába.
Itt, ember és természet szent harmóniájában, a művészet által teremtett
zenetisztaságú létben, a megvalósult vágyak mesés otthonában létrejöhetne két
egymást szeretô lélek találkozása, elérhetô lenne az igazi boldogság üdvössége.
Ide azonban csak a "dal szárnyán" lehet eljutni; a vers utolsó sorai
azt sugallják, hogy az elvágyódás, a nosztalgia csupán játék, kedves ötlet: a
boldogság romantikus teljességérôl csak álmodozni lehet, a valóságban megélni
azonban lehetetlenség. Álom és valóság - a nagy romantikusok lírájával ellentétben
- már messzi esik egymástól Heine költészetében.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése